Τετάρτη 31 Μαρτίου 2021

Τα "παραπονεμένα" έργα της Εθνικής Πινακοθήκης

prince-Karolos
 Προσωπικά θεωρώ ιδιαίτερα σημαντικό ότι ο επίσημος εορτασμός των 200 χρόνων από την Ελληνική Επανάσταση του 1821, ξεκίνησε από την ανακαινισμένη Εθνική Πινακοθήκη. Μία πράξη υψηλού συμβολισμού, που τοποθετεί στην πρώτη γραμμή τις εικαστικές τέχνες.   Αν αναλογιστούμε ότι τα ζητήματα τέχνης στην πατρίδα μας, δεν απολαμβάνουν όλα εκείνα, που μια πολιτεία θα όφειλε να προσφέρει από τη μία αλλά και τη μεγάλη μερίδα του κόσμου που την απαξιώνει συστηματικά  από την άλλη (δες τους συνεχείς βανδαλισμούς σε όλη τη χώρα).
  Με αφορμή λοιπόν την πράξη αυτή θα ήθελα να ευχηθώ μια καλύτερη τύχη για το σύνολο των Τεχνών στην πατρίδα μας. Εν ολίγοις θα ήθελα να δω συστηματική εισαγωγή της σε όλες τι βαθμίδες  εκπαίδευσης, θα ήθελα να δω γενναίες χρηματοδοτήσεις σε δημιουργούς με την μορφή παραγγελιών έργων τους, θα ήθελα να δω τη στήριξη των ερασιτεχνικών ομάδων, ιδιαίτερα στην επαρχία, θα ήθελα να δω πολιτικές, όπου κάθε μορφή Τέχνης θα φτάνει προς τους πολίτες εύκολα, κλπ, κλπ.

Ευχές είναι αυτές βέβαια!

  Στη σημερινή μου εγγραφή, θα προσπαθήσω να παρουσιάσω κάποια "παραπονεμένα" έργα της Εθνικής Πινακοθήκης, με θεματολογία σχετική με την Ελληνική Επανάσταση. Παραπονεμένα διότι δεν μπόρεσαν να λάβουν τη δημοσιότητα την οποία αξίζουν. Βλέπεις, παντού και πάντα, υπάρχουν οι "σταρ" που κλέβουν τη δόξα από τους υπόλοιπους.... Τα έργα αυτά δημιουργήθηκαν από το 1823 ως το 1858 είναι δηλαδή, πολύ κοντά στα χρόνια που φλεγόταν η χώρα μας για την απόκτηση της πολυπόθητης ανεξαρτησίας της.


Έργα που έγιναν με διάφορες τεχνικές, στο πεδίο ή στο εργαστήρι του καλλιτέχνη, και σίγουρα συμπληρώνουν την εικόνα που έχουμε διαμορφώσει στο μυαλό μας για τα γεγονότα και τους ανθρώπους της Επανάστασης. 
Οι ζωγράφοι είναι: 1) Krepin Louis-Philippe (Γάλλος, 1772-1851, θαλασσογράφος)
                                 2) Krazeisen Carl (Γερμανός, 1797-1878, φιλέλληνας και εθελοντής στην Ελληνικής Επανάστασης, μας έδωσε μοναδικά πορτραίτα των αγωνιστών της εποχής.)
                                 3) Gosse Nicolas Louis Francois (Γάλλος, 1787-1878, ιστορικός ζωγράφος.)
                                 4) Marsigli Filippo ( Ιταλός, 1790-1863, ιστορικός ζωγράφος.)
                                 5) Γεώργιος Μαργαρίτης (Έλληνας, 1814-1884, από τους πρώτους ζωγράφους της μεταεπαναστατικής Ελλάδας, σπούδασε στο Παρίσι.)
                                 6) Θεόδωρος Βρυζάκης (Έλληνας, 1814-1878, ένας από τους κορυφαίους μας ζωγράφους του 19ου αιώνα, θεμελιωτής της σχολής του Μονάχου)
                                 7) Delacroix Eygene (Γάλλος, 1798-1863, της ρομαντικής σχολής, εμπνεύστηκε πολλά έργα του από την Γαλλική και Ελληνική Επανάσταση.)
                                 8) Διονύσιος Τσόκος (Έλληνας, 1814-1862, σπούδασε στη Βενετία, ένας από τους πρώτους μας εθνικούς ζωγράφους της ελεύθερης Ελλάδας.)

 Απολαύστε τώρα όμως τα έργα, που επέλεξα για να προβάλλω στην εγγραφή μου αυτή, για να κερδίσουν λίγη από τη δόξα που τους αξίζει:

Krepin_Louis_Philippe
Krepin Louis-Philippe  Η ναυμαχία του Ναυπλίου 1823. Ελαιογραφία.

Krazeisen_Carl
Krazeisen Carl Ο πολεμιστής Ι.Γ. Πέτας, 1826. Υδατογραφία

Gosse_Nicolas_Louis_Francois
Gosse Nicolas Louis Francois Η μάχη της Ακρόπολης, 1827. Λάδι σε μουσαμά

Krazeisen_Carl
Krazeisen Carl Καπετάνιος με τα παλικάρια του μαχόμενοι, 1829. Λιθογραφία σε χαρτί 

Marsigli_Filippo
Marsigli Filippo Ο θάνατος του Μάρκου Μπότσαρη, 1829. Σέπια με κιμωλία

giorgos_margaritis_painter
Γεώργιος Μαργαρίτης Ο Γεώργιος Καραϊσκάκης ορμά έφιππος προς την Ακρόπολη, 1844.
Λάδι σε μουσαμά


theodoros_vrizakis
Θεόδωρος Βρυζάκης Τυφλός τραυματίας, 1850. Λάδι σε μουσαμά


Delacroix_Eygene
Delacroix Eygene Επεισόδιο του Ελληνικού Αγώνα, 1856. Λάδι σε μουσαμά

dionisios_tsokos
Διονύσιος Τσόκος Γέρος αγωνιστής που παίζει λύρα, 1858. Λάδι σε χαρτί

18 σχόλια:

  1. σε ευχαριστώ για όσα μου έδωσες τη δυνατότητα να μάθω και να δω σήμερα!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Η χαρά, δική μου, όταν καταλαβαίνω ότι αυτά που γράφω αρέσουν.
      Καλό μήνα, Κική!

      Διαγραφή
  2. Πολύ πολύ ένδιαφέρουσα ανάρτηση. Και ενώνω τις ευχές μου με τις δικές σου. Απαξιώνεται η τέχνη χμ δεν ξέρω. Οι νέοι νομίζω είναι πολύ ενημερωμένοι αλλά χρήματα θα πρέπει για να δοθούν να γίνουμε μια εύρωστη οικονομία επιτέλους.
    Ωραια τα έργα που επέλεξες.
    Καλημέρα Βασίλη

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Φυσικά και υπάρχει μεγάλη μερίδα νέων που υπηρετεί και αρέσκεται στην Τέχνη. Υπάρχουν όμως κι εκείνοι,που φροντίζουν κάθε βράδυ, να αμαυρώνουν ότι ωραίο υπάρχει στις πόλεις μας. Προσωπικά, μιλώ για δύο Ελλαδες. Για έναν απίστευτο διχασμό, στην έννοια του ωραίου και της δημιουργίας.
      Καλημέρα, Άννα!

      Διαγραφή
  3. Καλησπέρα Βασίλη,
    Μακάρι η τέχνη να βρει κάποια στιγμή στη χώρα μας, την ανταπόκριση που χρειάζεται και της αξίζει. Αν και οι προτεραιότητες είναι άλλες αυτή τη στιγμή λόγω κοροναϊού, θα πρέπει ως ένα σύγχρονο ευρωπαϊκό κράτος, να στεκόμαστε στο ύψος μας και στα πολιτιστικά, κάτι που δε γινόταν πριν την πανδημία, τουλάχιστον στον βαθμό που γνωρίζω εγώ. Δεν είμαι ειδήμων!
    Πολύ ωραία και η σημερινή σου ανάρτηση.
    Καλή συνέχεια!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ο πολιτισμός και οι Τέχνες, μεταξύ των άλλων, δίνουν ταυτότητα στην χώρα και τους πολίτες της. Η στήριξη είναι επιβεβλημένη. Χαίρομαι που σου άρεσε η ανάρτηση μου.
      Καλό μήνα, Μαρίνα!

      Διαγραφή
  4. Σ' ευχαριστούμε πολύ Βασίλη που τα έφερες για μας, πάλι στην επικαιρότητα. Πιστεύω πως κάθε έργο Τέχνης έχει την αξία του όπως και ο δημιουργός του. Δεν έχει σημασία αν είναι πρώτης ή τελευταίας "αξιολόγησης". Όταν ο άνθρωπος εμπνέεται και δημιουργεί είναι και παραμένει μοναδικός και κάπως έτσι πρέπει να βλέπουμε και τα δημιουργήματά του.
    Καλό βράδυ και καλό μήνα από αύριο.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Πόσο σωστό αυτό που λες, κάθε έργο Τέχνης είναι μοναδικό...ναι έτσι είναι. Κι έτσι τα αντιμετωπίζω, για αυτό και ήθελα να παρουσιάσω κάποια έργα, "δεύτερης αξιολόγησης" , για να το τονίσω αυτό.
      Καλό μήνα, Μαρία!

      Διαγραφή
  5. Θα ήταν όμορφο η τέχνη, κάθε μορφή τέχνης να βρει χώρο στην χώρα μας.
    Νιώθω πως ο κόσμος πια είναι περισσότερο ενημερωμένος και έτοιμος να την αγκαλιάσει. Δική μου αίσθηση, μπορεί να πέφτω έξω σαφώς.
    Πολύ ωραία και ενημερωτική η ανάρτηση, μου αρέσει η ματιά σε θέματα που είναι ωραίο να μας απασχολούν στην ουσία τους.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ναι, είμαι αισιόδοξος, ότι γίνονται περισσότεροι αυτοί που αρέσκονται στο όμορφο και το ωραίο. Υπάρχουν όμως και οι άλλοι, οι βάνδαλοι, με τα σπρέι και τα σφυριά. Και στην πατρίδα μας, κάνουν αισθητή την παρουσία τους, ακόμα. Θέλει πολύ δουλειά ακόμα, ειδικά από την εκπαίδευση στο θέμα αυτό.
      Χαίρομαι που άρεσε η ανάρτηση μου.
      καλό μήνα, Νικολέτα!

      Διαγραφή
  6. Krepin Louis-Philippe - Η ναυμαχία του Ναυπλίου 1823: Μου άρεσε πολύ ως έργο. Κοίτα να δεις, που έχω γυρίσει τόσα μουσεία και πινακοθήκες ανά τον κόσμο, και δεν έχω δει ακόμα τη δική μας Πινακοθήκη! Θα προγραμματίσω να την επισκεφθώ όσο πιο σύντομα μπορώ, κατόπιν κορονοϊού φυσικά. Καλό μήνα Βασίλη 🌼

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Κάθε έργο είναι υπέροχο, έχει τη δική του αξία και είμαστε ευτυχείς που ανήκουν στη συλλογή της Πινακοθήκης.
      Καλό μήνα, Πέτρα, και σε σένα.

      Διαγραφή
  7. Με άγγιξε ιδιαίτερα ο "Τυφλός τραυματίας" του Βρυζάκη. Δυστυχώς δεν έχω επισκεφτεί την Εθνική Πινακοθήκη και νομίζω ότι ήταν για ένα μεγάλο διάστημα κλειστή λόγω εργασιών, γιατί συμμετείχαμε σε ξεναγήσεις στο κέντρο κι αν θυμάμαι καλά, αυτός ήταν ο λόγος που δεν είχαμε πάει εκεί. Θεωρώ πως γενικά ο πολιτισμός και τα μνημεία μας βάλλονται πανταχόθεν, με αποκορύφωμα τον πολυετή δανεισμό σε ξένα μουσεία σπουδαίων αρχαιοτήτων μας. Κι αυτό που έγινε πρόσφατα για τον εορτασμό των 200 χρόνων, δεν ήταν παρά ένα ακόμα επικοινωνιακό "πυροτέχνημα" βιτρίνας. Εξαιρετική η αναφορά σου και οι επιλογές σου, Βασίλη!
    Καλό μήνα εύχομαι ολόψυχα!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ο τυφλός αγωνιστής, είναι ένα έργο που θυμίζει, την εγκατάλειψη των αγωνιστών από την πολιτεία. Κάποιοι πήραν, μια κάποια σύνταξη οι περισσότεροι όμως ζούσαν ζητιανευοντας στα γεράματα τους. Η Εθνική Πινακοθήκη ήταν κλειστή, λόγω της προσθήκης που έγινε και της γενικής αναδιάρθρωσης της. Στην μετά κοβιντ εποχή,μια επίσκεψη, σε πρώτη ευκαιρία, είναι επιβεβλημένη.
      Καλό μήνα, Μαρία, και σε σένα.

      Διαγραφή
  8. Σε ευχαριστώ Βασίλη για αυτή την εξαιρετική ανάρτηση!!! Συμφωνώ με την Καννελακη με άγγιξε και μένα ο "Τυφλός τραυματίας" Όπως και η τελευταία που παρολο τις κακουχίες έβρισκαν λίγο χρόνο να παιξουν κάτι.. Δυστυχώς δεν έχω επισκεφθεί και εγώ την Πινακοθήκη ευχομαι κάποια στιγμή να το κάνω!!
    Καλη συνεχεια!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Την έχω επισκεφτεί, πολλές φορές, διαδικτυακά. Έχει ένα σάιτ, πλήρως ενημερωμένο και αξίζει να την περιηγηθείς, έστω κ με αυτόν τον τρόπο.Βεβαια, η εμπειρία δεν είναι η ίδια, με κανέναν τρόπο, αλλά στην ανάγκη γίνεται κι έτσι. Μακάρι, να αξιωθουμε όλοι μας, να επισκεφτούμε το νέο κόσμημα της πατρίδας μας.

      Διαγραφή
  9. Με βρίσκεις να στέκομαι και να χαζεύω τον "μάχη της Ακρόπολης, 1827"... έχεις απόλυτο δίκιο για τις ευχές σου, βάζω και την δική μου δύναμη :)
    Στην Εθνική Πινακοθήκη έχω πάει μόνο μια φορά με το σχολείο. Αργότερα θυμάμαι στα φοιτητικά μου χρόνια ήθελα να την επισκευτώ και πάλι αλλά ήταν κλειστή για επισκευές ... πόσο περίεργο στην ζωή μου προσπάθησα άλλη μια φορά και ήταν και πάλι κλειστή για ανακαίνιση!!!!
    Λοιπόν όταν έρθω και πάλι Ελλάδα, θα το προσπαθήσω πάλι και αν τα καταφέρω .. ξέρεις σε ποιόν πίνακα θα με βρεις :)
    Καλό μήνα να έχουμε :)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Σου εύχομαι, Μάνια, γρήγορα στην πατρίδα, και ανάμεσα στα άλλα τα πολλά, που θα κάνεις, να επισκεφτείς κ την πλήρως ανακαινισμένη πινακοθήκη μας. Και να σε δω να στέκεσαι, με μελετηρη διάθεση, μπροστά στον πίνακα που σου άρεσε πιρισσοτερο. Αλλά και να περιδιαβεις τους άλλους ορόφους, με την σύγχρονη εικαστική ιστορία του τόπου μας.
      Νασαι καλά!

      Διαγραφή

Όλα τα σχόλια σας με χαροποιούν και τυγχάνουν απάντησης.

Το ζητούμενο είναι η ευτυχία!

  Μετά από πολλά χρόνια, ο Αλέξανδρος επέστρεφε στο πατρικό του, σε ένα ορεινό χωριό της Δράμας. Για χρόνια ζούσε στην Αθήνα, κάνοντας σπο...