Πέμπτη 12 Οκτωβρίου 2023

Ουδέν νεώτερον από το δυτικόν μέτωπο του ΕΡΙΧ ΜΑΡΙΑ ΡΕΜΑΡΚ

 Τότε που οι πόλεμοι όσο άγριοι κι αν ήταν, γίνονταν ανάμεσα σε στρατούς και όχι έχοντας ενδιάμεσα τους αμάχους, τους οποίους τους καταγράφουμε ως παράπλευρες απώλειες. Και ούτε βέβαια εφορμούσαν μέσα σε χωριά και συνάξεις της νεολαίας, σφάζοντας όποιον έβρισκαν μπροστά τους. 

  Το Ουδέν νεώτερον από το δυτικόν μέτωπον, το πρωτοδιάβασα έφηβος ακόμη. Αν και το θυμόμουν αμυδρά μόνο, πάντα για μένα αποτελούσε σημείο αναφοράς για την αντιπολεμική λογοτεχνία. Είχα την ευκαιρία να το ξαναδιαβάσω και πάλι, μέσα στο 2023, και ως πιο ώριμος επιπλέον, να κατανοήσω πιστεύω πληρέστερα όσα σημαντικά έχει να μας δώσει. Ο Γερμανός συγγραφέας του, Έριχ Μαρία Ρεμάρκ, το έγραψε το 1929 και έχει ιδιαίτερη αξία ως κείμενο για διάφορους λόγους!

 1ον: Ο Ρεμάρκ, έχει συμμετάσχει ως στρατιώτης του Κάιζερ, στον Α΄ Παγκόσμιο Πόλεμο, άρα ξέρουμε ότι όσα φοβερά γράφει, τα έχει ζήσει από πρώτο χέρι. Έναν πόλεμο ατελείωτων χαρακωμάτων, τον σκληρότερο που είχε γνωρίσει έως τότε η ανθρωπότητα, με ελεύθερη χρήση χημικών, με νέα όπλα στο πεδίο των μαχών (τανκς, αεροπλάνα, φλογοβόλα). Έζησε δίπλα σε εκατοντάδες συντρόφους του τις αδυσώπητες μάχες, πολλούς τους είδε να σκοτώνονται ή να ακρωτηριάζονται. Είδε διαμελισμένα πτώματα να κρέμονται από τα δέντρα ή να κείτονται μέσα στα λασπόνερα. Το αν θα ζήσεις ή θα πεθάνεις, το αν θα γυρίσεις στο σπίτι σου αρτιμελής ή σακάτης, τις περισσότερες φορές οφειλόταν στη θεά Τύχη. Βίωσε και μας μετέφερε την πραγματική εικόνα του πολέμου δηλαδή.

 2ον. Είναι ένα μυθιστόρημα, το οποίο δεν ηρωοποιεί τον πόλεμο, αντιθέτως τον παρουσιάζει τόσο τρομακτικό, όσο μπορεί να είναι στην πραγματικότητα. Δεν μένει μόνο σε αυτά που αισθάνεται ο πρωταγωνιστής με τις πέντε αισθήσεις του, αλλά αποκαλύπτει με απόλυτη σαφήνεια, όσα νιώθει και σκέπτεται ένας στρατιώτης από τη στιγμή, που παύει να λειτουργεί ως ένας κοινός άνθρωπος. Επικρατούν τα κατώτερα ένστικτα, όπως της επιβίωσης (εύρεση τροφής, εύρεση χρόνου και τρόπου για ύπνο, τη μηχανική κάλυψη από τα διάφορα είδη κτυπημάτων του εχθρού, της αναισθησίας έναντι του θανάτου ή καλύτερα της εξίσωσης του θανάτου από εχθρικό όπλο με εκείνον κάποιου που πεθαίνει από ατύχημα ή κάποια θανατηφόρα ασθένεια). Κάθε σχέση με οτιδήποτε σε κάνει να ξεχωρίζεις ως άνθρωπος, χάνεται ολοένα και περισσότερο, κάθε μέρα που περνά στα χαρακώματα. Κι όποιος δεν μπορεί να λειτουργήσει με αυτόν τον τρόπο, ελαχιστοποιεί όλο και περισσότερο τις πιθανότητες επιβίωσής του.

 3ον. Παρουσιάζει τις σχέσεις εξουσίας μεταξύ ανωτέρων βαθμοφόρων
Α΄.W.W
και κατωτέρων οπλιτών, οι οποίες είναι παρά την όποια αντιξοότητα ή την επικείμενη ήττα, οφείλουν και παραμένουν ακλόνητες ως το τέλος. Διότι μόνο έτσι διατηρείς έναν στρατό έτοιμο για δράση, του αφαιρείς κάθε κριτική σκέψη, του αποκλείεις την ομαδική απόδραση από την κόλαση που ζει σχεδόν καθημερινά, με μικρές μόνο ανάπαυλες ξεκούρασης στα μετόπισθεν.

 4ον. Αναφέρεται σε αυτούς, που βρίσκονται στα κέντρα αποφάσεων (στην περίπτωσή μας τον Κάιζερ), μακριά από τα πεδία των μαχών, και αδιατάρακτα παίρνουν τις αποφάσεις, παίζοντας με τη ζωή των νέων ανθρώπων αλλά και του άμαχου πληθυσμού. Δεν έχει όμως την ωριμότητα να δει πιο πίσω και να αναφέρει, πού “παίζονται” τα μεγάλα οικονομικά κέρδη, πού κάποιοι αποκομίζουν από τη “βιομηχανία” του πολέμου. Για παράδειγμα γράφει:

“Γιατί λοιπόν να υπάρχει πόλεμος” ρωτάει ο Τιάντεν.

Ο Κατ σηκώνει τους ώμους.

“Θα πρέπει να υπάρχουν άνθρωποι που έχουν κέρδος από τον πόλεμο”.

“Ε, λοιπόν, εγώ δεν είμαι από δαύτους” σαρκάζει ο Τιάντεν.

“Ούτε εσύ ούτε κανένας απ' όσους βρίσκονται εδώ”.

“Και ποιοι λοιπόν έχουνε κέρδος;” επιμένει ο Τιάντεν. “Ούτε και ο ίδιος ο Κάιζερ δεν έχει κέρδος απ' τον πόλεμο. Αυτός μάλιστα έχει ό,τι του χρειάζεται”.

“Μην το λες αυτό” αποκρίνεται ο Κατ. “Ίσαμε τώρα δεν είχε κάνει πόλεμο. Και κάθε μεγάλος αυτοκράτορας έχει ανάγκη το λιγότερο από έναν πόλεμο. Διαφορετικά δεν γίνεται διάσημος. Ρίξε λοιπόν μια ματιά στα σχολικά σου βιβλία”.



 5ον. Παρουσιάζει όλους εκείνους, που υπηρετούν ένα σύστημα εξουσίας, ή ένα σύστημα μεγαλοϊδεατισμού (στην προκείμενη περίπτωση της αυτοκρατορικής Γερμανίας του Κάιζερ). Δάσκαλοι, Δήμαρχοι, απόμαχοι, κλπ, οι οποίοι προπαγανδίζουν στους νέους, την “υπέρτατη" υποχρέωσή τους, να πολεμήσουν για κάποιο αόριστο μεγαλείο. Μικρά γρανάζια στη μεγάλη κρεατομηχανή του πολέμου, ικανά όμως να επηρεάσουν τους νέους ανθρώπους. Κι εκείνοι πείθονται, μα όταν ο πρωταγωνιστής μας, ο νεαρός στρατιώτης Πάουλ, ανακαλύπτει ότι απ' όλη την τάξη του, μόνο εκείνος έχει μείνει ζωντανός, καταλαβαίνει, αργά όμως, τη ματαιότητα της όλης υπόθεσης.  Το εξοργιστικό είναι, ότι παρά τις στρατιές νεκρών και αναπήρων, αυτοί φαίνονται αμετανόητοι και το μόνο, που έχουν να προσφέρουν, είναι λόγια παρηγοριάς. Την ήττα και τις συνέπειες της δεν την σκέπτονται. Και το χειρότερο, οι νέοι δεν έχουν δικαίωμα να αντιδράσουν, διότι φοβούνται τον χλευασμό των μεγαλύτερων τους (πέρα από τους κρατικούς μηχανισμούς εξουσίας). Το παρουσιάζει πολύ εύγλωττα:

“...Γιατί εκείνην την εποχή, ακόμα κι ο πατέρας σου και η μάνα σου εύκολα σου πετούσαν κατάμουτρα τη λέξη «δειλός». Και τούτο γιατί τότε οι άνθρωποι δεν είχαν ιδέα για ό,τι θα γινόταν. Για να πούμε την αλήθεια, οι πιο λογικοί απ' όλους ήταν οι απλοί και φτωχοί άνθρωποι. Από την πρώτη κιόλας στιγμή λογιάσανε τον πόλεμο δυστυχία, ενώ η καλή αστική κοινωνία δεν βαστιόταν από τη χαρά της. Κι όμως, αυτή ίσα ίσα αυτή μπορούσε καλύτερα να λογαριάσει τις συνέπειες.”

Erich_Maria_Remarque
Έριχ Μαρία Ρεμάρκ ( 1898-1970)      
  Έχει ενδιαφέρον να πούμε και δύο λόγια για το τι απέγινε ο Έριχ Μαρία Ρεμάρκ μετά την έκδοση του μυθιστορήματός του. Το λέω αυτό διότι βρισκόμαστε σε μια Γερμανία, όπου γίνονται φοβερές κοινωνικές και πολιτικές ανακατατάξεις εξαιτίας των δυσβάσταχτων και ταπεινωτικών όρων παράδοσης, που επέβαλαν οι δυνάμεις της Αντάτ στην ηττημένη Γερμανία. Η κυριότερη από αυτές είναι, η εμφάνιση του Ναζιστικού κόμματος και των αντίστοιχων του ταγμάτων εφόδου.


 Το Ουδέν νεώτερον από το δυτικόν μέτωπο, το 1930 έγινε ταινία, σε σκηνοθεσία του Λούις Μάιλστοουν, όπου τιμήθηκε και με το Όσκαρ Καλύτερης Ταινίας. Όταν αυτή προβλήθηκε για πρώτη φορά στο Βερολίνο, ο συγγραφέας αντιμετωπίστηκε ως εχθρός της Πατρίδας και οι εξοργισμένοι χιτλερικοί νεολαίοι, εφόρμησαν στο σινεμά φωνάζοντας "Γερμανία Ξύπνα!" Η ταινία απαγορεύτηκε και ο Ρεμάρκ εγκατέλειψε την χώρα του, το 1931.

  Μαζί με το μυθιστόρημα, είδα και την πολύ καλή ταινία του Νέτφλιξ, σε σκηνοθεσία του Έντουαρντ Μπέργκερ, με τον ίδιο τίτλο, στηριγμένη στο βιβλίο του Ρεμάρκ. Μάλιστα είναι η πρώτη φορά, που αυτό γίνεται από γερμανική εταιρία παραγωγής. Σε πολλά μοιάζει στο βιβλίο, δείχνει την σκληρότητα του πολέμου και όσα είπαμε παραπάνω, αλλά δεν μπόρεσε να αποφύγει τον πειρασμό να την κάνει κάπως πιο ηρωική, κάτι που ο συγγραφέας, έχω την εντύπωση, αν ζούσε, θα ήθελε να αποφύγει.





9 σχόλια:

  1. Ωραίο βιβλίο και διδακτικό. Μα όσο και αν κάποιος μισεί τον πόλεμο πώς γίνεται να μην μετέχει όταν τον καλεί η πατρίδα του; Υπάρχουν τιμωρίες παραδειγματισμού για όσους θα σκεφθούν να αντιδράσουν. Δεν έχω δει την ταινία, δεν έχω δει και αυτή στο ΝΕΤΦΛΙΞ. Ωραία παρουσίαση και επίκαιρη. Είμαι εναντίον του πολέμου και δεν παίρνω ποτέ το μέρος κανενος γιατί ο πολεμος δεν πρέπει να έχει οπαδούς.
    Καλή επιστροφή Βασίλη

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Έχεις δίκιο, Άννα! Στο κάλεσμα της πατρίδας, ειδικά όταν καλείσαι να αμυνθείς, δεν έχεις άλλη επιλογή. Και κάθε νοήμων άνθρωπος είναι εναντίον του πολέμου, αλλά δυστυχώς αυτοί δεν σταματούν ποτέ... όσες ευχές κι αν κάνουμε.
      Χαίρομαι που με τίμησες με το σχόλιο σου!

      Διαγραφή
  2. Βασίλη, καταπιάνεσαι μ' έναν εμβληματικό συγγραφέα που περιέγραψε βιωματικά τη φρίκη του πολέμου. Το βιβλίο του το έχω σε παλιά δερματόδετη έκδοση και η δεύτερη ανάγνωση που έκανα σε μεγαλύτερη ηλικία, με σημάδεψε. Την ταινία προσπάθησα, αλλά δεν κατάφερα να την δω ολόκληρη. Αν και δεν νομίζω πως η δυναμική αυτού του βιβλίου μεταφέρεται εύκολα σε ταινία. Όπως και να έχει, το θέμα του πολέμου παραμένει επίκαιρο, οι φρικιαστικές σκηνές με τα διαμελισμένα πτώματα έχουν μπει πλέον στην καθημερινότητά μας μέσω της τηλεόρασης και φοβάμαι μη γίνει κι αυτό μια "κανονικότητα" που θα τη δεχτούμε όπως όλες τις άλλες. Συγχαρητήρια για την επιλογή σου αυτή!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Φοβάμαι αυτό το τελευταίο, την "κανονικότητα" που επιβάλλουν τα ΜΜΕ, σε κάτι που είναι φρικιαστικό. Την ανάρτηση την έκανα και γι΄ αυτόν τον λόγο. Να θυμίσω με τις μικρές μου δυνατότητες, τι είναι ο πόλεμος στην πραγματικότητα. Και σήμερα που οι άμαχοι κτυπιούνται περισσότερο από τους ενόπλους, τα πράγματα είναι ακόμη χειρότερα.
      Την Καλημέρα μου, Μαρία!

      Διαγραφή
  3. Mίσησα τον πόλεμο ακόμα περισσότερο μετά την ανάγνωση του βιβλίου. Το ιδανικό θα ήταν να διαβάζεται από τους νέους όσο είναι ακόμα νωρίς. Ποιο Υπουργείο παιδείας όμως θα τολμούσε να το εντάξει στο σχολικό πρόγραμμα. Δεν ξέρω. Η παρουσίασή σου είναι εξαιρετική Βασίλη και σ' ευχαριστούμε πολύ γι' αυτό. Είναι σημαντικό να μπορεί κανείς να προτείνει με τόσο άμεσο, λιτό και συγχρόνως ουσιαστικό τρόπο ένα βιβλίο, και γενικά θα έλεγα, ένα έργο τέχνης.
    Καλό Σαββατοκύριακο Βασίλη!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Όπως γράφω, το βιβλίο αυτό αποτέλεσε για μένα σημείο αναφοράς στην αντιπολεμική λογοτεχνία, αν και το διάβασα έφηβος. Σίγουρα θα έπρεπε να διδάσκεται στην δευτεροβάθμια, αλλά ακόμη επιμένουμε στην αποσπασματική ανάλυση κειμένων στην πατρίδα μας. Τουλάχιστον θα έπρεπε να συστήνεται.
      Να είσαι καλά, Μαρία!

      Διαγραφή
  4. Θα το αναζητήσω το βιβλίο Βασίλη!
    Ο πόλεμος πραγματικά δε χωράει σε λόγια. Είναι μια συνεχόμενη φρίκη. Και αυτή η απώλεια που τον συνοδεύει, σημαδεύει.
    Σε ευχαριστούμε για την υπέροχη παρουσίαση και πρόταση.
    Να είσαι καλά!
    Καλό Σαββατοκύριακο :)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Σκληρό βιβλίο, αλλά περιγράφει μια πραγματικότητα. Αυτήν του πολέμου που είναι διάφορη από τις χολλιγουντιανές υπερπαραγωγές, με τις οποίες μεγαλώνουν οι νέοι μας.
      Χάρηκα το πέρασμα σου από εδώ, Μαρίνα!

      Διαγραφή
  5. Ένας φριχτός ιμπεριαλιστικός πόλεμος, στον οποίο οι λαοί σύρθηκαν σε μια τερατώδη κρεατομηχανή για αλλότρια συμφέροντα και τεχνητούς διαχωρισμούς.
    Εμβληματικό βιβλίο και έργο που άφησε ιστορία. Μεταφέρθηκε στον κινηματογράφο, άπλωσε τη φήμη και τα φτερά του. Ανέδειξε το τέρας του πολέμου.
    Πολύ όμορφη παρουσίαση, Βασίλη σε μια εποχή όντως τερατώδη.

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Όλα τα σχόλια σας με χαροποιούν και τυγχάνουν απάντησης.

Ποιος είναι ο προσκυνητής;

  Ένα από τα αγαπημένα μου τραγούδια είναι Ο Προσκυνητής σε στίχους και μουσική του Αλκίνοου Ιωαννίδη . (1)   Πάντα αναρωτιόμουν ποιος είν...