Παρασκευή 3 Ιουλίου 2020

Παιδικές ψυχές!!!!


Πρόσφατα μας απασχόλησαν, όλους μας πιστεύω, δύο ειδήσεις της επικαιρότητας. 
Η πρώτη ήταν η αρπαγή της δεκάχρονης μαθήτριας στη Θεσσαλονίκη. 

  Μια υπόθεση ακατανόητη για την διαστροφή του ανθρώπου, με πολλά ερωτηματικά για τον ρόλο της ίδιας της οικογένειας της. Το παιδί επιστρέφει στο σπίτι του και το απαγάγει γνωστή τους, φίλη... για λόγους που αδυνατώ ακόμα να κατανοήσω. Σε λίγες ημέρες απελευθερώνεται το παιδί, ζαλισμένο υπό την επήρεια ναρκωτικών (!) και προσπαθεί να επιστρέψει στο σπίτι του. Η αστυνομία γρήγορα βρίσκει τα ίχνη της απαγωγέα, ο εισαγγελέας διατάζει την απομάκρυνση της δεκάχρονης και του μικρού της αδελφού από το οικογενειακό της περιβάλλον. Δεν αναφέρω περισσότερα! Αυτά που γράφτηκαν είναι υπέρ του δέοντος σοκαριστικά για τον μέσο πολίτη.

  Το δεύτερο παράδειγμα είναι η μικρή  μαθήτρια στη Ρόδο, που λιποθύμησε μπροστά στον φούρνο από πείνα, περιμένοντας την μητέρα του να βγει. 

Ξενοδοχοϋπάλληλος η μητέρα, άνεργη, όπως χιλιάδες στον κλάδο τους φέτος. Κι όλοι πάλι πέφτουμε από τα σύννεφα, σαν να μην κατανοούμε τι σημαίνει η διάλυση της τουριστικής βιομηχανίας στην χώρα μας για φέτος. Για τους χιλιάδες επιχειρηματίες και εργαζόμενους του κλάδου. Με παρέμβαση του πρωθυπουργού, η μητέρα βρίσκει μια δουλειά, αλλά η μητέρα αυτή, λέτε να είναι η μόνη που τέτοιου είδους προβλήματα, ειδικά φέτος;;;
 

   Πάντα με απασχολούσε το ερώτημα κατά πόσο το σχολείο έχει ρόλο σε όλα αυτά που διαδραματίζονται καθημερινά γύρω μας σε σχέση με μικρά παιδιά, σχολικής ηλικίας.

 Κάποτε όταν μελετούσα τα εγχειρίδια της παιδαγωγικής σχολής που φοιτούσα, διάβαζα ότι ο δάσκαλος οφείλει να γνωρίζει καλά τον μαθητή του, τις συνθήκες στις οποίες ζει, τα προβλήματα της οικογένειας του. Όχι για να τα λύσει αλλά για να έχει μια καλύτερη γνώση των ιδιαίτερων καταστάσεων που βιώνει ο μαθητής του και να μπορεί να παρεμβαίνει υποστηρικτικά. Επίσης τα ίδια εγχειρίδια έλεγαν ότι πρέπει να υπάρχει άριστη συνεργασία μεταξύ του σχολείου και της οικογένειας. Σίγουρα αυτές οι προϋποθέσεις που έθετε τότε η παιδαγωγική επιστήμη, ισχύουν και σήμερα. Από την εμπειρία μου γνωρίζω πλέον τον θετικό ρόλο που μπορεί να έχει η συνεργασία του εκπαιδευτικού με την οικογένεια του κάθε μαθητή ή μαθήτριας του.
  Δυστυχώς, από τα πρώτα χρόνια στην τάξη, ανακάλυψα στην πράξη, ότι τα πράγματα δεν είναι πάντα έτσι. Νομικά ο ρόλος μας περιορίζεται μέσα στον χώρο του σχολείου. Θυμάμαι στα πρώτα χρόνια μου ως αναπληρωτής δάσκαλος, σε μια παρατήρηση σε πολύ γνωστό μου πρόσωπο, για την συμπεριφορά του παιδιού τους εκτός σχολείου, η απάντηση ήταν: "και τι σε ενδιαφέρει εσένα δάσκαλε, τι κάνει το παιδί μου όταν δεν είναι στο σχολείο; ..." απλά και ξάστερα, μου απαγόρευσε κάθε ανάμειξη.
  Υπήρχαν όμως κι εκείνοι οι γονείς, που τόλμαγαν με αγωνία να με συμβουλευτούν για τα παιδιά τους κι εγώ με τις λίγες γνώσεις που μας είχε δώσει η δίχρονη Παιδαγωγική σχολή που μας έκανε δασκάλους, προσπαθούσα να τους βοηθήσω. Με το πέρασμα του χρόνου κι αυτοί οι λίγοι γονείς έπαψαν να υπάρχουν, κανένας δεν συμβουλεύεται πια τον δάσκαλο, οι γονείς ξέρουν καλύτερα από εμάς. Και πάλι ο νόμος έτσι ορίζει, αυτοί έχουν τη ευθύνη της ανατροφής των παιδιών τους. Μέχρι που στις μέρες μας αμφισβητείτε ακόμα και ο ρόλος του ίδιου του σχολείου, μιας κι όλο και πιο συχνά αισθανόμαστε  οι εκπαιδευτικού του Δημοτικού Σχολείου, ότι σε αυτό "παρκάρουν" απλά, οι γονείς τα παιδιά τους για να τα πάρουν το μεσημέρι. Κι από εκεί να τα τρέξουν σε φροντιστήρια, σε αθλητικές και άλλες δραστηριότητες, μέχρι που το βράδυ τα παιδιά εξουθενωμένα να πέσουν για ύπνο. Πού χρόνος για διάβασμα; ... και κάπου εκεί χάνεται και η παιδικότητα τους.... :( 

  Το σχολείο όμως είναι κρατικός θεσμός, που ως στόχο του έχει να διαμορφώνει πολίτες, με όλο το βάρος που έχει η λέξη αυτή. Και να διαμορφώσεις έναν πολίτη, δεν είναι μόνο να του μάθεις πέντε δέκα γράμματα. Ψιλά γράμματα θα μου πεις και μεγάλη συζήτηση, που σήμερα ως φαίνεται δεν ενδιαφέρει κανέναν! 

  Θα αναφέρω κάποια άλλα παραδείγματα για προβληματισμό. Βλέπεις ένα παιδί επιθετικό στο σχολείο, καλείς τον γονιό, του αναφέρεις το πρόβλημα και με τον τρόπο του σου λέει τσατισμένος ότι όλα είναι καλά, δεν συμβαίνει τίποτα και φεύγει από το σχολείο ικανοποιημένος, διότι την "βγήκε" στους δασκάλους του παιδιού τους. Κι εκεί τελειώνει η συνεργασία με το σπίτι. 
  Κάποιο άλλο παιδί έχει χάσει το χαμόγελο του, δεν είναι πρόσχαρο όπως στο παρελθόν, φοβάσαι ακόμα και να διερευνήσεις τι συμβαίνει, φοβούμενος την αντίδραση του γονιού, διότι δεν σε καλύπτει η πολιτεία, η προϊσταμένη αρχή, στις όποιες τυχόν αρνητικές διαθέσεις του γονιού. Δεν είναι συνεργάσιμη η οικογένεια τις περισσότερες φορές. 
  Για τελευταίο αφήνω την περίφημη φράση, που όλο και πιο συχνά ακούμε, από τα χείλη των γονιών των μαθητών του Δημοτικού: " Μα δεν με ακούει, δάσκαλε... Τι να τον κάνω, δάσκαλε; "    
...............................................................................................................................
   Είχα την χαρά σε όλη μου την καριέρα να υπηρετώ σε επαρχιακά σχολεία, με ντόπιους συναδέλφους. Σε αυτά τα σχολεία, όσο κι αν κλείνονται οι οικογένειες στο καβούκι τους, μπορείς να γνωρίζεις τι συμβαίνει στον περίγυρο σου. Κάποιες φορές παρεμβαίνεις κιόλας, δίχως να πάρει είδηση κανένας κι έτσι πρέπει να γίνεται. Για σκεφτείτε όμως τον εκπαιδευτικό στην απρόσωπη πόλη, στα σχολεία των τριακοσίων και άνω μαθητών, πόση γνώση μπορεί να έχει για τις ιδιαίτερες συνθήκες που ζουν οι μαθητές του. Και ναι, κάποια γίνονται ορατά εύκολα στο σχολείο κι οφείλομαι να τα αντιμετωπίζουμε αλλά κάποια άλλα δεν γίνονται ποτέ αντιληπτά. Για κάποια βρίσκεται πεδίο συνεννόησης με τους γονείς για τα περισσότερα όμως, αυτό καθίσταται αδύνατο.
  Θυμίζω, το σχολείο είναι κρατικός θεσμός.
  Θα μπορούσε για παράδειγμα ο διευθυντής του σχολείου, να διερευνήσει επίσημα, από τα σημάδια που λαμβάνει στο σχολείο, την κατάσταση κάποιου μαθητή; Να παρέμβει νομικά; Η απάντηση είναι όχι, εκτός κι αν διαπιστώσει εμφανή σημάδια κακοποίησης, τότε ναι, ειδοποιεί τον εισαγγελέα ανηλίκων.  
  Κι αν δεν μπορεί το σχολείο, υπάρχει κάποιος άλλος υπεύθυνος; π.χ. οι υποστελεχωμένες κοινωνικές υπηρεσίες των Δήμων; Ως κοινωνία μας απασχολεί η εξάλειψη τέτοιων φαινομένων ή ξεχνάμε πολύ εύκολα, ως συνήθως; Τελικά ο αποτροπιασμός μας, μέχρι που φτάνει;
    Κλείνω λέγοντας αυτό που όλοι μας βιώνουμε. Το σχολείο φρόντισαν κάποιοι να το απαξιώσουν συστηματικά. Για τους γονείς δεν έχει τον παρεμβατικό ρόλο που είχε στο παρελθόν, για τους μαθητές συνήθως είναι ανούσιο, για την πολιτεία ένα πεδίο ανώφελων πειραματισμών και απορρόφησης κονδυλίων από τα περίφημα ΕΣΠΑ. 
  Κι εκεί οι εκπαιδευτικοί, στην μοναξιά τους, να αντιμετωπίζουν μια ολάκερη κοινωνία, που θεωρεί το σχολείο ως ένα αναγκαίο πάρεργο. Δυστυχώς!!!!

  ΥΓ: Πάντα υπάρχουν και οι γονείς που μαθαίνουν στα παιδιά τους τον αναγκαίο σεβασμό στον θεσμό του σχολείου. Δυστυχώς, όλο και γίνονται λιγότεροι...
  

.

13 σχόλια:

  1. Βασίλη, πόσο δίκιο έχεις σε όλα αυτά που γράφεις! Θυμάμαι, καθ' όλη την 12ετη διάρκεια που τα παιδιά μου πήγαιναν σχολείο, οι επισκέψεις μου ήταν τακτικές, κυρίως για να μάθω την συμπεριφορά των κοριτσιών μου μέσα στην τάξη και έξω από αυτήν. Κι επίσης θυμάμαι, πως οι εκπαιδευτικοί μου έλεγαν πως σπάνια εμφανίζονταν γονείς στο σχολείο. Πόση εντύπωση μου έκανε αυτό, περιττόν να το αναφέρω...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Δυστυχώς, αυτή είναι η πραγματικότητα. Κι αν μας ενοχλεί πλέον κάποιος είναι για να παραπονεθεί και μόνο. Μέχρι εκεί.
      Νάσαι καλά, Ανέσπερεη

      Διαγραφή
  2. Ωωωω Βασίλη σήμερα καταπιάνεσαι με ένα ζωτικής σημασίας θέμα. Το τι θα έπρεπε να κάνει το σχολείο αν το άφηναν για τα παιδιά το λες και με το παραπάνω. Ως σύζυγος εκπαιδευτικού, σε μεγάλα παιδιά βέβαια, γνωρίζω όλα όσα υποστηρίζεις. Ναι απαξιώνεται από τους γονείς ο δάσκαλος και ο καθηγητής. Και έρχεται σε σύγκρουση πολλές φορές.
    Δυστυχώς τα πάντα προέρχονται από την οικογένεια και εδώ είναι το πρόβλημα: η οικογένεια ως θεσμός πάσχει. Δεν είναι μόνο τα οικονομικά προβλήματα. Η οικογένεια συνήθως παραπαίει και έχει αντίκτυπο στα παιδιά. Όσο και να δώσει το κράτος εξουσία στο σχολείο να παρεμβαίνει το μόνο που θα καταφέρει είναι το σχολείο να φωνάζει κοινωνικούς λειτουργούς ή ψυχολόγους ή εισαγγελείς. Ξέρεις, και τα ιδρύματα που αναλαμβάνουν παιδιά πάσχουν απ' όσα διαβάζουμε.
    Δεν ξέρω αν υπάρχει λύση. Όσο πιο πολλά μαθαίνουμε τόσο με πιάνει απελπισία. Φυσικά υπάρχουν και οι σωστοί γονείς αλλά μιλάμε εδώ για τα προβλήματα των παιδιών με γονείς ''απόντες'' ή αδιάφορους ή αδύναμους να αντιδράσουν.
    Αλήθεια, για το παιδάκι που λυποθύμησε από την πείνα, μια ερώτηση. Τα σχολεία δίνουν πρωινό ή γεύμα, σωστά; Δεν γίνεται σε όλη την Ελλάδα αυτό; Και, οι δομές Δήμου και Εκκλησίας δίνουν φαγητό σε άπορους. Δεν θα μπορούσε το παιδάκι να τραφεί έτσι;
    Δεν γράφω άλλα όσο κι αν το θέλω
    Φοβερό θέμα και ανεξάντλητο
    Καλή σου μέρα

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Έχεις δίκιο, είναι τεράστιο το θέμα, αγαπητή Άννα!
      Τώρα αν δίνονται γεύματα, όχι σε όλα τα σχολεία, μόνο σε αυτά που βρίσκονται σε κοινωνικά επιβαρυμένες περιοχές. Σίγουρα η εκκλησία βοηθάει, αλλά δεν ξέρουμε όλες τις λεπτομέρειες της υπόθεσης.
      Ναι είναι μεγάλο θέμα, αν ένα παιδί θα πρέπει να τύχει της φροντίδας των κοινωνικών υπηρεσιών, αλλά τουλάχιστον η θετική παρέμβαση στην οικογένεια, θα έπρεπε να είναι διαρκής. Ειδικά τώρα που ο θεσμός πάσχει. Και όχι μόνο παρέμβαση με επιδόματα.
      Νάσαι καλά Anna Flo

      Διαγραφή
  3. Όταν, καταμεσής της κάψας του καλοκαιριού, ανοίγεις τέτοια θέματα Βασίλη, τότε σίγουρα η φωτιά που τα σιγοκαίει εδώ και δεκαετίες, θα αφανίσει τα πάντα ολόγυρά μας.

    Με ευγνωμοσύνη στέκομαι στην αντιμετώπιση που δείχνεις σε ένα θέμα. Που αυτήν την σχέση σχολείου-παιδιού-οικογένειας, την πονάς, την στηρίζεις, την αγαπάς. Φαίνεται ο πόνος σου στα λόγια και στην αγωνία σου.

    Μιλώντας για αυτό το ζήτημα μπορεί να μιλάμε μέρες και καλά θα κάνουμε. Να διαφωνήσουμε, να συμφωνήσουμε αλλά είναι απέραντο, όσο και εκείνα που διακυβεύει.

    Όπως ορθά αναφέρεις αγαπητέ δάσκαλε, εγώ πάντα έτσι θα σε προσφωνώ, το σχολείο είναι η δεύτερη εκείνη αγκαλιά που, διαμορφώνει την ψυχή των νέων ανθρώπων. Πρώτη, η οικογένεια. Και το σχολείο είναι κρατικός θεσμος.

    Ποιος το πολέμησε το σχολείο αγαπητέ Βασίλη εκτός από το κράτος το ίδιο; Ποιος μετατρέπει τον νέο άνθρωπο, από υποψήφιο πολίτη και καλλιεργημένο νου σε αναλώσιμο υπάλληλο και πειθήνιο όργανο; Το κράτος!

    Ποιος διαλύει την οικογένεια καθώς πλέον του είναι άχρηστη; Το κράτος!

    Μα το κράτος δεν είναι ουδέτερο Βασίλη. Δεν έρχεται δοσμένο από τους ...Θεούς και τις γραφές. Είναι αναπαραγωγή συγκεκριμένης τάξης και εξουσίας που κυριαρχεί και η οποία νοιάζεται μόνο, εμφαντικά τελευταία, μόνο για το τομάρι και την τσέπη της.

    Έτσι καλλιεργήθηκε στους γονείς η ψευδαίσθηση της "δύναμης" και της "υπεροχής" έναντι των δασκάλων. "Ποιος είσαι εσύ ρε που θα δασκαλέψεις το παιδί μου;" Ο "τσαμπουκάς" που ένας μικροαστός δεν τολμά να εκφραστεί έναντι του μεγάλου αφεντικού, "προσφέρεται" αφειδώς έναντι του ξεγυμνωμένου "δασκαλάκου" για να του δώσει την ψευδαίσθηση της χαμένης αξιοπρέπειας.
    Πόσοι πιστεύεις το αντιλαμβάνονται αυτό Βασίλη;
    "Γάμα" το δάσκαλο αφού "γλύφεις" το αφεντικό! Εκεί θα σπάσει η αλυσίδα. Εκεί θα γεννηθούν τα πρώτα εκτρώματα. Και η νοσηρή κατάσταση θα γίνει πανδημία.

    Όλα τα άλλα που αναφέρεις: ευνουχισμός της παιδαγωγικής δύναμης του σχολείου, ενίσχυση της δομής του, στήριξη των εκπαιδευτικών, όλα μα όλα είναι αποτελέσματα της αντίληψης που αυτό το κράτος έχει για την ανοικοδόμηση μιας νέας κοινωνίας.

    Υ.Γ. Συγχώρα μου την οξύτητα κάποιων εκφράσεων αλλά αυτή νιώθω να είναι η τραγική αλήθεια.

    Την καλησπέρα μου δάσκαλε.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Καλημέρα, φίλε!
    Έχεις δίκιο ότι τίποτε δεν γίνεται τυχαία! Κάποιοι το λένε κοινωνική ιστορική εξέλιξη... ναι κάποιοι αποφάσισαν ότι το σχολείο δεν έχει την αξία που είχε κάποτε και στη λογική αυτή απαξίωσαν και τον εκπαιδευτικό.
    Ένα όμως δεν μπορώ να καταλάβω. Πώς η διάλυση του θεσμού της οικογένειας και του σχολείου μπορεί να εξυπηρετεί τα συμφέροντα της άρχουσας τάξης;
    Μια κοινωνία διαλυμένη, με ελάχιστη μόρφωση ποιον εξυπηρετεί; Μα για να πάμε μπροστά και να κερδίσουν και οι έχοντες της εξουσία, προϋπόθεση είναι το εργατικό δυναμικό να έχει και όνειρο και τα εφόδια.
    .... Εκτός κι αν αποτελούμε απλώς και μόνο μια μπανανία !!!!! :(
    Νάσαι καλά Γιάννη, πάντα χαίρομαι τις απόψεις σου, δίνουν τροφή για σκέψη!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Πόσο συμφωνώ... Όντας κόρη εκπαιδευτικού, όλα αυτά που γράφεις τα έχουμε διαπιστώσει χρόνια τώρα και ήταν οι μόνιμοι προβληματισμοί μας.
    Και από την πλευρά μου, Κοινωνική Λειτουργός, έκανα κάποιες μετεκπαιδεύσεις παιδαγωγική επάρκεια και ειδική αγωγή αλλά έτσι όπως είναι το σύστημα δεν κατάφερα να μπω ούτε ως αναπληρώτρια. Μένουμε αναξιοποίητοι τόσοι Κοινωνικοί Λειτουργοί και Ψυχολόγοι που θα μπορούσαμε να προσφέρουμε τόσο σε θέματα πρόληψης όσο και παρεμβάσεων.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Κατερίνα, άλλο μεγάλο θέμα αυτό. Χρειαζόμαστε ψυχολόγους στα σχολεία και για τους μαθητές μας αλλά και για να τους συμβουλευόμαστε εμείς οι δάσκαλοι. Δυστυχώς, αποτελεί ακόμα πολυτέλεια για το ελληνικό σχολείο. Σε κάποια σχολεία υπάρχει ( αναπληρωτής φυσικά ) αλλά οι ανάγκες είναι πολύ μεγαλύτερες.
      Την καλημέρα μου!

      Διαγραφή
  6. Προέρχομαι από δασκαλόσογο Βασίλη. Είχαμε δασκάλους και δασκάλες θείους και θείες και αργότερα αποκτήσαμε και εξαδέλφια καθηγητές. Είχαμε και έναν επιθεωρητή δημοτικής εκπαίδευσης. Προσωπικά είχα και πεθερά δασκάλα!!
    Μου δόθηκε λοιπόν η ευκαιρία να "εντρυφήσω" στην ψυχολογία των εκπαιδευτικών, των διαθέσεων και των προθέσεών τους.
    Ο προβληματισμός που μας εκθέτεις εδώ, είναι ζήτημα αν απασχόλησε δύο απ' όλους τους.

    Ο ρόλος σας Βασίλη μου είναι βαρυσήμαντος όχι μόνον για την σωστή εκπαίδευση των μικρών παιδιών, αλλά και για την διαμόρφωση, σε αρκετά μεγάλο βαθμό, του χαρακτήρα τους. Το γράφω αυτό και το μυαλό μου πηγαίνει αυτόματα στην δική μου πρώτη δασκάλα που υπήρξε πρότυπο εκπαιδευτικού για μένα.
    Πιστεύω όμως πως λίγοι εκπαιδευτικοί κρατούν το ανάστημά τους ψηλά. Αυτοί πράγματι έχουν απέναντί τους και το κράτος και την κοινωνία. Γιατί, κατά την ταπεινή μου άποψη, η σωστή εκπαίδευση ενός μικρού παιδιού δεν αφορά μόνον στη γνώση που πρέπει να αποκτήσει αλλά και στην διαμόρφωση της άγουρης προσωπικότητας του.
    Τιμώ στο ακέραιο τους εκπαιδευτικούς. Τους σέβομαι και τους θαυμάζω βαθιά, τους σωστούς εκπαιδευτικούς. Φαντάζουν σαν ήρωες στα δικά μου μάτια. Ακόμα και τώρα. Ο ρόλος τους είναι εξαιρετικά σημαντικός και έτσι πρέπει να παραμείνει.
    Δηλώνω πάντως για πολλοστή φορά, πως η επιρροή της δικής μου πρώτης δασκάλας ήταν καταλυτική στη ζωή μου. Υπήρξε ο πρώτος άνθρωπος που μου έδωσε την αγάπη και την προσοχή που χρειαζόμουν με τον τρόπο που την χρειαζόμουν. Της χρωστάω πολλά και πάντα την μνημονεύω στις κουβέντες μου.
    Είμαι επίσης σίγουρη πως πολλά κι απ' τα δικά σου παιδιά, θα σε θυμούνται δάσκαλε για όλη την υπόλοιπη ζωή τους. Έχεις την στόφα του εκπαιδευτικού που εμπνέει και μένει αξέχαστος. Πραγματικό σημείο αναφοράς στις κουβέντες του μέλλοντός τους.
    Να είσαι καλά και να θυμηθείς τις κουβέντες που σου γράφω όταν μετά από κάποιο διάστημα συναπαντηθείς με κάποιους απ' τους μαθητές σου.
    Καλό απόγευμα δάσκαλε Βασίλη!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Έχω την χαρά πια, μετά από 36 χρόνια στο σχολείο, να έχω γευτεί την χαρά των παλιών μαθητών μου, όταν με συναντούν. Ειλικρινά, φουσκώνεις σαν παγόνι εκείνη τη στιγμή. Αλλά και την αδιαφορία κάποιων μαθητών όταν περνούν δίπλα σου. Κυρίως από αυτούς των τελευταίων χρόνων. Δυστυχώς την απαξίωση του επαγγέλματος μας την νιώθουμε πια καθημερινά! Δεν ξέρω πως μπορεί να διορθωθεί αυτό κι αν μπορεί να διορθωθεί.
      Την Καλημέρα μου Μαρία.

      Διαγραφή
  7. Διάβασα τον κείμενο σου και τα σχόλια.
    Ταπεινή μου άποψη είναι πως οι εκπαιδευτικοί πρέπει να βρουν τρόπους να ενισχύσουν τον μύθο τους και πάλι. Είναι λειτούργημα και όχι επάγγελμα.
    Τα σέβη μου :)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Καλημέρα Μάνια!
    Έχω δει πολλούς εκπαιδευτικούς να αντιμετωπίζουν τη δουλειά τους σαν λειτούργημα, αλλά κι αυτοί στο τέλος απογοητεύονται από την όλη κατάσταση.Δυστυχώς, φοβάμαι, η κατάσταση δεν αντιστρέφεται έτσι απλά.
    Νασαι καλά!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Με σεβασμό στα θέματα που ανέφερες, αγαπητέ Βασίλη και με σεβασμό και προσοχή διάβασα όλα τα σχόλια.
    Τίποτα δεν θα προσθέσω.
    Σου εύχομαι ολόψυχα, μετά το πέρας αυτής της αδιάκοπης προσφοράς, να μείνεις στην ψυχή πολλών μαθητών σου, όπως ο δικός μας δάσκαλος και να ξέρεις, πως...δεν έφταιγε η διετής φοίτηση.Η ΨΥΧΉ ΜΕΤΡΆΕΙ, του Ανθρώπου που θέλει να προσφέρει.
    Και τα παιδιά είναι ψυχούλες! Μακάρι να αντιμετωπίζονταν απ΄ όλους έτσι, με απέραντο σεβασμό όπως τις αρμόζει.Να είσαι καλά!

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Όλα τα σχόλια σας με χαροποιούν και τυγχάνουν απάντησης.

Ο φωτεινότερος φακός του κόσμου του Γιώργου Κασαπίδη

    Αν κάποιος θέλει να διαβάσει μια συλλογή διηγημάτων, για μια μικρή επαρχιακή πόλη, τη Δράμα (αλλά και άλλες περιοχές), με την αίσθηση το...