Τρίτη 3 Νοεμβρίου 2020

Louise Glück , Νόμπελ Λογοτεχνίας 2020 και Ελλάδα!

 

    


  Στην 77/χρονη Αμερικανίδα ποιήτρια, Louise Gluck, απονεμήθηκε φέτος το Νόμπελ Λογοτεχνίας. Δεν θα αναφέρω περισσότερα στοιχεία γι΄ αυτήν - έχουν γραφτεί τόσο πολλά τις τελευταίες ημέρες για τη ζωή το και το έργο της εξάλλου. 

Στο μικρό μου αφιέρωμα θα παρουσιάσω μόνο πέντε ποιήματα της, που έχουν σχέση με την αρχαία ελληνική μυθολογία ( και δεν είναι τα μόνα ), την οποία έχει αγαπήσει από τα μαθητικά της χρόνια. Για μία ακόμα φορά επαληθεύεται η παγκόσμια πολιτισμική δύναμη της ελληνικής μυθολογίας. Των διαχρονικών νοημάτων, των ανθρώπινων αξιών και των ισχυρών συμβολισμών που περιέχει. Η δική μας αρχαία μυθολογία, που κατέβασε τους Θεούς στο επίπεδο του ανθρώπου, με όλα τα καλά του αλλά και όλα τα ελαττώματά του. 

Το φετινό Νόμπελ επιπλέον, ας αποτελέσει την ευκαιρία να υπενθυμίσει σε όλους αυτούς που καταρτίζουν τα αναλυτικά προγράμματα των σχολείων, ότι στο μάθημα της Ελληνικής Γλώσσας θα πρέπει να προσέξουν λίγο παραπάνω, την κλασσική λογοτεχνική μας κληρονομιά!


«Ο θρίαμβος του Αχιλλέα» 
                                            (μτφ. Γιώργος Χουλιάρας)

Ο Πάτροκλος υποβασταζόμενος από τον Μενέλαο!
Στην ιστορία του Πάτροκλου 
δεν υπάρχει επιζών, ούτε καν ο Αχιλλέας
που ήταν σχεδόν θεός.
Ο Πάτροκλος τού έμοιαζε· φορούσαν
την ίδια πανοπλία.
Πάντοτε στις φιλίες αυτές
ο ένας υπηρετεί τον άλλο, ο ένας είναι πιο λίγος:
η ιεραρχία
είναι πάντοτε εμφανής, αν και οι θρύλοι

δεν είναι αξιόπιστοι –
πηγή τους είναι ο επιζών,
αυτός τον οποίο εγκατέλειψαν.
Τι ήταν τα ελληνικά πλοία που καίγονταν
μπροστά σε αυτή την απώλεια;
Στη σκηνή του, ο Αχιλλέας
πενθούσε με όλη την ύπαρξή του
και οι θεοί είδαν
πως ήταν ένας άνθρωπος ήδη νεκρός, θύμα
της πλευράς εκείνης η οποία αγαπούσε,
της πλευράς που ήταν θνητή.

Νόστος

Στην αυλή ήταν μια μηλιά-
αυτό θα ήταν πριν
σαράντα χρόνια- πίσω της,
μόνο αγρολίβαδα. Σωροί
από κρόκο στο υγρό γρασίδι.
Στάθηκα στο παράθυρο:
τέλη Απρίλη. Λουλούδια ανοιξιάτικα
μες στην αυλή του γείτονα.
Πόσες φορές, αλήθεια, άνθισε το δέντρο
στα γενέθλιά μου,
τη μέρα εκείνη ακριβώς, ούτε
πιο πριν, ούτε μετά; Το αμετάβλητο
αντίβαρο στην αλλαγή, την μετεξέλιξη.
Η εικόνα αντίβαρο
στο ανυποχώρητο της γης. Τι
ξέρω εγώ γιʼ αυτό εδώ το μέρος,
τον ρόλο που το δέντρο είχε για δεκαετίες
τον πήρε ένα μπονσάι, φωνές
που ανεβαίνουν απʼ τα γήπεδα του τέννις-
Λιβάδια. Άρωμʼ από ψηλό χορτάρι, φρεσκοκουρεμένο.
Τι περιμένεις από λυρική ποιήτρια.
Κοιτάζουμε τον κόσμο μια φορά, στα παιδικά μας χρόνια.
Τα άλλα όλα είνʼ ανάμνηση.


Η Θλίψη της Κίρκης

Με σύστησα, εν τέλειστη γυναίκα σου, σα μια
Θεά, στο ίδιο της το σπίτι, στην
Ιθάκη, σα μια φωνή
χωρίς το σώμα: άφησʼ εκείνη
το υφαντό, γύρισε το κεφάλι.
Πρώτα δεξιά, ύστερʼ αριστερά.
Αν και δεν είχʼ ελπίδα φυσικά
να αποδώσει τη φωνή σε κάποια
υπαρκτή πηγή: Εγώ αμφιβάλλω
αν γυρίσει πια στον αργαλειό της
με όσα ξέρει τώρα. Όταν
την δεις ξανά, πες της πως
έτσι αποχαιρετάει μια Θεά:
Αν στο μυαλό της είμαι δια παντός
είμαι και στη ζωή σου δια παντός.



Ένας μύθος αφοσίωσης

Όταν ο Άδης αποφάσισε ότι αγαπούσε το κορίτσι

τής έφτιαξε μια απομίμηση της γης,

τα πάντα ίδια, και το λιβάδι ακόμη,

αλλά προσθέτοντας ένα κρεβάτι.

Τα πάντα ίδια, περιλαμβάνοντας το φως του ήλιου

γιατί θα ήταν δύσκολο για νέο κορίτσι

να πάει τόσο γρήγορα από λαμπρό φως σε απόλυτο σκοτάδι

Σταδιακά, σκέφτηκε, θα έφερνε τη νύχτα,

πρώτα ως σκιές φύλλων που φτερουγίζουν.

Περσεφόνη 

Μετά σελήνη, μετά άστρα. Έπειτα ούτε σελήνη, ούτε άστρα.

Ας συνηθίσει η Περσεφόνη σιγά σιγά.

Στο τέλος, σκέφτηκε, θα το έβρισκε ανακουφιστικό.

Ένα ομοιότυπο της γης

αλλά εδώ υπήρχε αγάπη.

Αγάπη δεν θέλουν όλοι;

Περίμενε πολλά χρόνια,

χτίζοντας έναν κόσμο, παρακολουθώντας

την Περσεφόνη στο λιβάδι.

Η Περσεφόνη μύριζε, γευόταν.

Αν έχεις κάποια όρεξη, σκέφτηκε,

τις έχεις όλες.

Δεν θέλουν όλοι να νιώσουν τη νύχτα

το αγαπημένο σώμα, πυξίδα, πολικό αστέρα,

να ακούσουν την ήρεμη ανάσα που λέει

είμαι ζωντανός, που σημαίνει επίσης

είσαι ζωντανός, γιατί με ακούς,

είσαι εδώ μαζί μου. Και όταν γυρνά ο ένας,

γυρνά και ο άλλος –

κοιτάζοντας τον κόσμο που είχε

 οικοδομήσει για την Περσεφόνη. Καθόλου δεν σκέφτηκε

πως μυρωδιές πια δεν θα υπήρχαν εδώ,

ασφαλώς ούτε θα έτρωγες πια.

Ενοχή; Τρόμος; Ο φόβος της αγάπης;

Αυτά τα πράγματα δεν μπορούσε να τα φανταστεί∙

κανείς που αγαπά δεν τα φαντάζεται ποτέ.

Ονειρεύεται, αναρωτιέται πώς να ονομάσει το μέρος.

Πρώτα σκέφτεται: Η Νέα Κόλαση. Έπειτα: Ο Κήπος.

Τελικά, αποφασίζει να το αποκαλέσει

Η Νεότητα της Περσεφόνης.

Ένα απαλό φως που σηκώνεται πάνω από το επίπεδο λιβάδι,

πίσω από το κρεβάτι. Την παίρνει στην αγκαλιά του.

Θέλει να πει σε αγαπώ, τίποτε δεν μπορεί να σε βλάψει

αλλά σκέφτεται

αυτό είναι ψέμα, οπότε λέει τελικά

είσαι νεκρή, τίποτε δεν μπορεί να σε βλάψει

που του φαίνεται

μια πιο ελπιδοφόρα αρχή, πιο αληθινό.


Ορφέας
Ω Ευρυδίκη, εσύ που με παντρεύτηκες για τα τραγούδια μου,
γιατί έρχεσαι σ’ εμένα ζητώντας παρηγοριά;
Ποιος ξέρει τι θα πεις στις Ερινύες
όταν τις συναντήσεις πάλι.
Πες τους ότι έχω χάσει την αγαπημένη μου·
είμαι εντελώς μόνος τώρα.
Πες τους ότι δεν υπάρχει τέτοια μουσική
χωρίς αληθινή οδύνη.
Στον Άδη, τραγούδησα γι’ αυτές· θα με θυμούνται
Ορφέας και Ευρυδίκη 


14 σχόλια:

  1. Χαίρομαι που το Νόμπελ λογοτεχνίας πήγε σε μια ποιήτρια που έχει επηρεαστεί τόσο από την Ελλ. Μυθολογία! Και ναι πολλούς έχει αγγίξει η αρχαία ελλ. γραμματεία. Μακάρι να άγγιζε έτσι και τους νέους μας.
    Δεν είχα διαβάσει κανένα ποίημά της
    Σ'ευχαριστώ Βασίλη για τα 5 αυτά ποιήματα.
    Καλό σου μήνα
    Καλημέρα

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Όταν αποφάσισα να ασχοληθώ με την ποιήτρια, στην αρχή έμεινα έκπληκτος για την τόσο όμορφη γραφή της και την αξιοποίηση των ελληνικών μύθων. Σήμερα νιώθω χαρά αλλά και περίεργα, για την δύναμη που εξακολουθούν να έχουν ακόμα και σήμερα και πόσο εμείς, οι Έλληνες, τους έχουμε βάλει στην άκρη!
      Την καλημέρα μου, Άννα!

      Διαγραφή
  2. Ω! Ούτε που την είχα ακουστά η αδαής αρτίστα...
    Αλλά ευτυχώς που υπάρχουν βλογ σαν το δικό σας και μαθαίνω!
    Ξεχώρισα το "Ένας μύθος αφοσίωσης"!
    Καλημέρα σας και καλό μήνα!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Και ποιος την είχε ακούσει; Το άδικο θα ήταν να μην μαθαίναμε ποτέ γι αυτήν. Εμένα μου ενθουσίασε η γραφή της!
      Την καλημέρα μου!

      Διαγραφή
  3. Να που την γνωρίζω Βασίλη μέσα από τη σελίδα και το δικτυακό σου σπιτικό. Και αυτό είναι η προσφορά σου.
    Το αντικείμενό της το λατρεύω το ξέρεις. Και αν βλέπω πνευματικούς ανθρώπους, λογοτέχνες, ποιητές, να αντλούν υλικό, έμπνευση και θέμα από την Ελληνική μυθολογία, τότε πραγματικά αυτό με ενθουσιάζει.
    Υπέροχα τα ποιήματά της. Συγχαρητήρια πραγματικά της ανήκουν Βασίλη μου. Ευκαιρία να μάθουμε πράγματα για εκείνη.
    Σε ευχαριστούμε φίλε.
    Καλησπέρα και καλό μήνα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Γράφοντας αυτό το κείμενο, το μυαλό μου ήταν σε εσένα, θυμόμουν το πρόσφατο, πολύ ενδιαφέρον αφιέρωμα σου στους αρχαίους μύθους και την επιθυμία σου να γράψεις ένα μυθιστόρημα βασισμένο πάνω τους. Τελικά η μυθολογίας μας έχει δύναμη... φοβάμαι όμως ότι ως λαός την έχουμε απαξιώσει τα τελευταία χρόνια!
      Την Καλημέρα μου, Γιάννη!

      Διαγραφή
  4. Βασίλη το είχα διαβάσει στα ψιλά των ειδήσεων και δεν ήξερα λεπτομέρειες για το έργο της. Εκπληκτικό ότι έχει πατήσει στην ελληνική μυθολογία και μακάρι να εισακουστεί η παρατήρηση που κάνεις για το σχολικό πρόγραμμα στη χώρα μας.
    Τα αποσπάσματα είναι εξαιρετικά πάντως.
    Να είσαι καλά Βασίλη!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ξέρεις στο σχολείο, για το Δημοτικό μιλώ, έχουμε μείνει στους βασικούς μύθους, Ηρακλής κλπ. Έννοιες, όπως Νόστος, άνετα θα είχαν θέση σε αυτό. Κι όχι μόνο! Οι μύθοι όπως διδάσκονται στο σημερινό σχολείο, δεν εμπνέουν τον ίδιο ενθουσιασμό όπως στα δικά μας χρόνια! Χρειάζεται μία ανανέωση στην διδασκαλία τους. Δεν θα ήταν κακή ιδέα , ποιήματα της Luise Gluck να περάσουν στα σχολικά εγχειρίδια.
      Την Καλημέρα μου, Μαρία!

      Διαγραφή
  5. Δεν την είχα ακουστά.
    Κρατώ από το «Νόστος»
    «Μια φορά κοιτάμε τον κόσμο, όταν είμαστε παιδιά. Τα υπόλοιπα είναι μνήμη».
    Νιώθω χαρά και υπερηφάνεια που αναφέρεται στην μυθολογία μας΄
    Ευχαριστώ Βασίλη να είσαι καλά!!


    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Έχεις δίκιο το "Νόστος" ήταν το πρώτο που με συγκίνησε, μα πόσο αληθινό!
    Την χαρά νιώθω κι εγώ Βιργινία!
    Την Καλημέρα μου!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Δεν γνώριζα την ποιήτρια.
    Έχει, όπως φαίνεται απ' τους στίχους της, βαθιά γνώση της Ελληνικής Μυθολογίας που την ενέπνευσε να εκφράσει τα προσωπικά της βιώματα. Πολύ ενδιαφέρουσα η δουλειά της. Θα μάθω περισσότερα γι'αυτήν.

    Πολύ σημαντική και η παρατήρησή σου για την καλύτερη αξιοποίηση της Ελληνικής Μυθολογίας στο δημοτικό σχολείο. Συμφωνώ απόλυτα μαζί σου.
    Σ'ευχαριστώ πολύ για το ερέθισμα που μας έδωσες Βασίλη.
    Καλή συνέχεια στη μέρα σου.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ήταν μια έκπληξη για μένα, όταν αποφάσισα να δω ποια ήταν η φετινή νικήτρια του Νόμπελ. Πιστεύω ότι αξίζει να ασχοληθεί κάποιος μαζί της.
      Την Καλημέρα μου, Μαρία !

      Διαγραφή
  8. Δεν υπήρχε περίπτωση να ξέρω την ποιήτρια αφού έτσι και αλλιώς δεν θυμάμαι ονόματα, αχμμμ αντε καλά ούτε και διαβάζω ποιήση.
    Βέβαια αυτή τη φράση "Κοιτάζουμε τον κόσμο μια φορά, στα παιδικά μας χρόνια.
    Τα άλλα όλα είνʼ ανάμνηση" κάπου την έχω ξαναδιαβάσει και μου είχε χαραχτεί στην καρδιά μου
    Ναι ας μην χάσουμε την δύναμη της κλασσικής μας ελληνικής λογοτεχνίας μας :)
    Φιλί και έφυγα!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Το ποίημά της, Νόστος, είναι ιδιαίτερα συγκινητικό. Μου αρέσει ο τρόπος που παίρνει πρόσωπα από την μυθολογία μας, με όσα κουβαλούν και τα φέρνει στη σύγχρονη εποχή μας.
      Την Καλημέρα μου, Μάνια!!!

      Διαγραφή

Όλα τα σχόλια σας με χαροποιούν και τυγχάνουν απάντησης.

Ο φωτεινότερος φακός του κόσμου του Γιώργου Κασαπίδη

    Αν κάποιος θέλει να διαβάσει μια συλλογή διηγημάτων, για μια μικρή επαρχιακή πόλη, τη Δράμα (αλλά και άλλες περιοχές), με την αίσθηση το...