Σάββατο 30 Ιανουαρίου 2021

Τίποτε δεν χάνεται της Cloe Mehdi

 Το βιβλίο με τίτλο: "Τίποτε δεν χάνεται" της νεοεμφανιζόμενης, Γαλλίδας Cloe
Mehdi
ανήκει σίγουρα στο είδος του νουάρ μυθιστορήματος. Η συγγραφέας γεννήθηκε το 1992, γράφει από την ηλικία των 11 ετών και η ενασχόληση της με την γαλλική λογοτεχνία στο σχολείο την απωθούσε εξαιτίας του σχολαστικισμού που επέβαλαν οι καθηγητές της στο μάθημα αυτό. 

Κι όμως, έγραψε μία ιστορία που ήδη έχει διαβαστεί από χιλιάδες αναγνώστες σε όλον τον κόσμο. Θέμα του βιβλίου είναι η αστυνομική βία αλλά και τα σύγχρονα γκέτο της χώρας της, η Άλλη Γαλλία, όπως έχουν χαρακτηριστεί οι κάτοικοι τους.  Αυτά βρίσκονται στα υποβαθμισμένα προάστια των μεγάλων πόλεων και κατοικούνται κυρίως από τους απόκληρους της γαλλικής κοινωνίας. Τους απογόνους των Αράβων που ακολούθησαν του Γάλλους στην μεγάλη έξοδο μετά την απελευθέρωση των αποικιών της Βόρειας Αφρικής και νεότερους Αφρικανούς, οικονομικούς πρόσφυγες. Οι πρώτοι ποτέ δεν μπόρεσαν να ενσωματωθούν στην πραγματικότητα της χώρας που τους υποδέχθηκε ενώ οι δεύτεροι είναι υποχρεωμένοι, έτσι κι αλλιώς, να κατοικούν στο περιθώριο. 

tipota_den_hanetai
Tο μυθιστόρημα "τίποτα δεν χάνεται" της Cloe Mehdi, παρουσιάζει την σκληρή πραγματικότητα με ωμό τρόπο, δίχως ωραιοποιήσεις και μέσα από μία παράδοξη "οικογένεια". Τον πανέξυπνο, εντεκάχρονο Ματιά, του οποίου την κηδεμονία έχει ο Ζε (αυτός μόλις στα είκοσι τέσσερα του) με πολλά προβλήματα και η Γκαμπριέλ ( αυτή γύρω στα τριάντα) με αυτοκτονικές τάσεις. Σαν σκιά πλανάται η μορφή του δεκαπεντάχρονου, μουσουλμάνου  Σαΐντ Ζαϊντέ, ο οποίος δολοφονήθηκε πριν την γέννηση του Ματιά σε ένα επεισόδιο άσκοπης αστυνομικής βίας, η οποία μάλιστα ποτέ δεν τιμωρήθηκε αφού οι συνάδελφοι του δολοφόνου αστυνομικού φρόντισαν να τον καλύψουν. Ο Ματιά δεν βρίσκει καμία ικανοποίηση στο σχολείο που πάει και το μόνο ενδιαφέρον του, όταν δεν βλέπει τηλεόραση, είναι να βρει τις απαντήσεις στα ερωτήματα που στοιχειώνουν την ζωή του. Από τις αλλόκοτες καταστάσεις που βιώνει στην καθημερινότητα του μέχρι τι τον συνδέει με την δολοφονία του Σαΐντ. 

Οι πρώτες σελίδες του μυθιστορήματος αυτού σου προκαλούν δυσφορία για τις ζοφερές καταστάσεις που εμπλέκεται ο Ματιά, στη συνέχεια νιώθεις μια τρυφεράδα με τις σχέσεις που έχουν διαμορφώσει μεταξύ τους οι τρεις ήρωες, συνεχίζεις με οργή όταν αντιλαμβάνεσαι τον σκοτεινό ρόλο σε όλη την υπόθεση της αστυνομίας και καταλήγεις με αισιοδοξία, όταν ο Ματιά ομολογεί:

"Είμαι καλά, τ' ορκίζομαι. Η βρωμιά του κόσμου δεν μπορεί να μ' αγγίξει. Έχω το απόρθητο τείχος μου."                                                                                                 Μία υπέροχη επιλογή για όσους αρέσκονται να αναζητούν διαμέσου της λογοτεχνίας, τις αθέατες πλευρές του κόσμου μας, αυτές που κρύβονται καλά πίσω από τις λουστραρισμένες βιτρίνες των μεγαλουπόλεων μας.  

  Και ποια είναι λοιπόν αυτή η αθέατη πλευρά; Περιορίζομαι μόνο στην Γαλλία, την οποία δικαίως θαυμάζουμε για πολλά αλλά δεν μπορεί πλέον να κρύψει τα γκέτο της. Πάνω από 2.000.000 άνθρωποι στοιβάζονται σε αυτά, σε πανάθλιες γειτονιές, δίχως πράσινο, δίχως εμπορικό-πολιτιστικό κέντρο, δίχως οτιδήποτε που να κάνει την ζωή τους πιο ανθρώπινη. Η ανεργία στους νέους φτάνει ως και το 40% ενώ το 50% τους δεν τελειώνει την Β/μια Εκπαίδευση. Υπάρχει βία και εγκληματικότητα κάθε είδους και τακτικές συγκρούσεις με την αστυνομία. Πολλές φορές αυτές λαμβάνουν την μορφή μαζικών και έντονων εξεγέρσεων, τις οποίες όλοι μας έχουμε παρακολουθήσει στην τηλεόραση. Είναι η χαμένη γενιά της Γαλλίας, η οποία θέλει να ενσωματωθεί στην Γαλλική κοινωνία αλλά αυτή δεν της το επιτρέπει. Σε ένα τέτοιο περιβάλλον, εύκολα διεισδύουν οι ακραίες μουσουλμανικές απόψεις, όλοι χρειάζονται μία ταυτότητα, και αφού η Γαλλική δεν τους είναι ευδιάκριτη, η θρησκεία τους την προσφέρει μαζί με μία τάση εκδικητικότητας ενάντια στην εχθρότητα που εισπράττουν από το κράτος τους.  
  Αν και είπα ότι θα περιοριστώ στην Γαλλία, ψάχνοντας, με έκπληξη ανακάλυψα πληθώρα γκέτων, Μουσουλμάνων κυρίως,  στις Σκανδιναβικές χώρες, οι οποίοι αδυνατούν να εγκλιματιστούν στις ιδιαίτερες κοινωνικές συνθήκες των χωρών αυτών. 
Τα ερωτήματα είναι πολλά. Δύσκολα ερωτήματα. Όπως τι θα απογίνουν αυτοί οι άνθρωποι; Γιατί πάνω απ΄ όλα, δεν παύουν να είναι άνθρωποι.

Αν θέλετε περισσότερες πληροφορίες για το μυθιστόρημα της Cloe Mehdi, σας παραπέμπω στην εγγραφή της φίλης, Χριστίνας Παπαγγελή, στο blog της Ανάγνωση

14 σχόλια:

  1. Βασίλη, αγαπημένε φίλε και δάσκαλε, τι να πω τώρα εγώ. Συγχαρητήρια για την επιλογή ενός βιβλίου που αναδεικνύει ένα πολύ μεγάλο θέμα.
    Αυτό της σύγχρονης Γαλλίας. Μιας μεγάλης ιστορικής χώρας, πηγής κινημάτων, ιδεών και τέχνης που, σήμερα έχει μετατραπεί σε ένα γκέτο καταπίεσης, εξαθλίωσης και εκφασισμού της πολιτείας.
    Ποιος να το περίμενε η Γαλλία, στον 21ο αιώνα να ζει μέρες Βοναπαρτισμού.
    Η παρουσίασή σου, όπως πάντα εξαιρετική και ειλικρινά σε ευχαριστούμε για αυτή σου την επιλογή και προσφορά σε ένα ριζοσπαστικό βιβλίο που έχει τόσα να προσφέρει.
    Καλησπέρα φίλε.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Και επειδή ξέρω την αγάπη σου, κάποιοι το βιβλίο αυτό το χαρακτηρίζουν ως αστυνομικό. Νουαρ είναι πάντως σίγουρα.
      Η Γαλλία ασφαλώς και έχει αποτελέσει πηγή έμπνευσης για πολλούς, αλλά σε αυτό το ζήτημα φαίνεται ότι δεν μπορεί, μέχρι στιγμής να βρει την λύση. Πάντως είναι ένα καλό βιβλίο!
      Την Καλημέρα μου Γιάννη!

      Διαγραφή
  2. Η περιγραφή σου είναι από μόνη της καθηλωτική. Δεν ήξερα όλες αυτές τις λεπτομέρεις για τα γκέτο στη Γαλλία και είναι τραγική η διαπίστωση πως οι συνθήκες για τους μετανάστες είναι το ίδιο απάνθρωπες με τις δικές μας. Είναι απ' τα βιβλία που θα αναζητήσω, μετά απ' αυτή σου την παρουσίαση.
    Να είσαι καλά Βασίλη! Καλή Κυριακή να έχεις!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Εμείς έχουμε μείνει στις κλειστές δομές. Αυτοί έχουν προάστια ολόκληρα (πχ Βολ-εν-Βολαν ή άλλα που ονομάζονται με κάποιο νούμερο), που οι κάτοικοι τους κινούνται ελεύθερα, οπουδήποτε στην Γαλλία αλλά με τις δύσκολες συνθήκες που αναφέρω παραπάνω. Είναι μια άλλη Γαλλία, από αυτήν που έχουμε στο μυαλό μας.
      Αξίζει το διάβασμα του διότι το φαντασιακό συνδέεται άμεσα με την σκληρή πραγματικότητα.
      Την Καλημέρα μου, Μαρία!

      Διαγραφή
  3. Βασίλη μου δεν το ξέρω το βιβλίο και θα το αναζητήσω σίγουρα. Πιστεύω ότι τα γκέτο δεν είναι μόνο ''χαρακτηριστικό'' της Γαλλίας. Παντού υπάρχουν ειδικά για μουσουλμανικό κόσμο που ξέρουμε ότι δεν μπορούν να ενσωματωθούν στην κοινωνία που κατοικούν. Εδώ θα πω ότι όποιος πιστεύει ότι μπορούν να εγκλιματιστούν στο κράτος που ζουν οι μουσουλμανικοί πληθυσμοί πιστεύω ότι πλανάται. Χρειάζεται ιδιαίτερος τρόπος μεταχείρισης αλλά δεν δίνεται από τα κράτη σε ανθρώπους με διαφορετική κουλτούρα που τη μεταδίδουν απο γενιά σε γενιά. Εξ ου και η εγκληματικότητα. Η αστυνομική βία πάντως μεγαλώνει στη Γαλλία αλλά και σε όλα τα κράτη και σε μας σίγουρα, για όλους. Ας το έχουμε υπόψη.
    Ωραία παρουσίαση και πολυλόγησα σίγουρα
    Καλησπέρα Βασίλη

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Όπως γράφω, μεγάλη εντύπωση μου προκάλεσε το γεγονός ότι πολλά γκέτο, θρησκευτικού χαρακτήρα, υπάρχουν και στις "ανοιχτές" Σκανδιναβικές χώρες". Δεν το περίμενα! Και συμφωνώ απόλυτα, για το αν η διαφορετική κουλτούρα τους λόγω θρησκείας κυρίως, μπορεί να τους αφήσει ελεύθερους για να ενσωματωθούν στην Ευρώπη μας. Υπάρχει θέμα!
      Την Καλημέρα μου, Άννα!

      Διαγραφή
  4. Απαντήσεις
    1. Ναι, είναι ειδικά αν θέλεις να γνωρίσεις μια διαφορετική πραγματικότητα για την Γαλλία!
      Την Καλημέρα μου!

      Διαγραφή
  5. Η πρόταση σου φαίνεται απίστευτα ενδιαφέρουσα.
    Βασίλη δεν είχα ακούσει γι' αυτό το βιβλίο! Η ανάλυση σου εξαιρετική, σε πείθει να το αναζητήσεις.
    Είχε τύχει να το διαβάσω αυτό που αναφέρεις για τις Σκανδιναβικές χώρες και μου είχε κάνει και εμένα εντύπωση.
    Βασίλη τι να πω; Χαίρομαι πια να έρχομαι στο blog σου, γιατί ξέρω πως θα φύγω με μια νέα γνώση ή με μια ωραία πρόταση.
    Να 'σαι καλά.
    Ας ξημερώσει ένας όμορφος μήνας με υγεία και πολλές εμπνεύσεις!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Σε ευχαριστώ Μαρίνα για τα καλά σου λόγια!
      Εμένα πλέον με προβληματίζει σοβαρά το όλο θέμα.
      Την Καλημέρα μου!

      Διαγραφή
  6. Δεν ξέρω αν η ιστορία της οικογένειας εξελίσσεται στο Παρίσι... Πάντως ένας τρόπος για να αλλάξει κάτι ίσως είναι να αποφεύγονται οι μεγάλες πόλεις, είναι οι σκληρότερες ζούγκλες, σαφώς και μπορείς πιο εύκολα να κρυφτείς αλλά η ανθρωπιά δεν βρίσκεται εύκολα.
    συστημικός ρατσισμός θα μου πεις... και έχεις δίκιο.
    αχ αυτό το τείχος των παιδιών !
    Καλό μήνα :)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Ναι, εξελίσσεται στο Παρίσι! Όλες οι μεγαλουπόλεις είναι ζούγκλες, ειδικά εκεί που κατοικούν οι φτωχοί πολίτες τους. Εύκολα αναπτύσσεται ο ρατσισμός στις πιο βίαιες μορφές του. Μακάρι τα παιδιά, η επόμενες γενιές, να μπορέσουν να αλλάξουν τα πράγματα προς το καλύτερο.
    Την Καλημέρα μου, Μάνια!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Ενδιαφέρουσα η πρότασή σου, Βασίλη!
    Όσο για τους Γάλλους κι άλλους Ευρωπαίους θα ήθελαν πολύ να κρύψουν αυτό το σκοτεινό κομμάτι της κοινωνίας τους, όμως δεν τους κάθεται φρόνιμα. Η υποκρισία στο μεγαλείο της και φυσικά η εκμετάλλευση όλων αυτών των ανθρώπων. Όταν πήγα στο Παρίσι πριν αρκετά χρόνια είδα αυτά τα γκέτο έξω από την πόλη του "φωτός", η οποία έχει μια θαμπάδα η άτιμη...!
    Σταματώ, γιατί θα μπορούσα να πω πολλά και θα μοιάζει σαν να βγάζω λογίδριο, που θα κουράσει!
    Να είσαι καλά!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Αυτή είναι μία ακόμα από τις ομορφιές του βιβλίου. Με παρακίνησε να ψάξω βαθύτερα το θέμα. Δεν έπεσα από τα σύννεφα, αλλά η ιστορία του σίγουρα προβληματίζει.
      Την Καλημέρα μου, Γλαύκη!

      Διαγραφή

Όλα τα σχόλια σας με χαροποιούν και τυγχάνουν απάντησης.

Μάνος Χατζιδάκις (τρία τραγούδια)

   Ένας από τους σημαντικότερους συνθέτες της πατρίδας μας ήταν ο  Μάνος Χατζιδάκις . Μαζί με τον Μίκη Θεοδωράκη αναδημιούργησαν την ελληνι...