το φιλί (1908) |
Ο Γκούσταφ Κλιμτ (1862-1918), είναι ένας από τους αγαπημένους μου καλλιτέχνες. Θεωρείται ως ο σημαντικότερος Αυστριακός ζωγράφος και σίγουρα ο πιο εμπορικός τους.
Οι πίνακες του πωλούνται σε αστρονομικές τιμές, αρκετοί πάλι θεωρούνται εθνικοί θησαυροί της Αυστρίας, όπως το περίφημο "Φιλί". Αν βρεθείς στην Βιέννη, βρίσκεις παντού αναμνηστικά με το έργο αυτό, από αφίσες ως μπλοκ και στυλό. Αυτό που με εντυπωσιάζει στην ζωγραφική του, είναι η εξύψωση της γυναικείας υπόστασης διαμέσου ενός αχαλίνωτου ερωτισμού που εκπέμπεται απροκάλυπτα.
Σε αυτήν μου την εγγραφή δεν διαπραγματεύομαι καλλιτεχνικά ρεύματα ή κινήματα στα οποία ανήκει η ζωγραφική του, αλλά θα αναφέρω ότι στους πίνακες του υπάρχουν πολλές επιρροές από την αρχαία ελληνική, μυκηναϊκή και αιγυπτιακή ζωγραφική αλλά και τα ιαπωνικά χαρακτικά. Στο τέλος κάνω ένα μικρό αφιέρωμα στα έργα του με ελληνικό ενδιαφέρον.
Αυτό πάντως, που μας άφησε ο Κλιμτ, είναι κάτι το εντελώς νέο και πρωτοποριακό, που αν και όλοι οι σχετικοί με την τέχνη της εποχής του το αναγνώριζαν, λίγοι μπόρεσαν να το
Gustav Klimt (1862-1918) Emilie Floge (1874-1952) |
αποδεχθούν. Πλην των γυναικών των πλουσίων ανδρών της εποχής, που περίμεναν στη σειρά για να έχουν την τύχη να τις ζωγραφίσει ο σημαντικός καλλιτέχνης, με τον δικό του, μοναδικό τρόπο. Κάθε γυναίκα της οποίας έφτιαχνε το πορτραίτο, κέρδιζε την αθανασία της πιο "δυνατής" της εικόνας. Πολλά φημολογούνται για την ερωτική του ζωή. Χαρακτηριστικά λένε, ότι κοιμήθηκε με κάθε γυναίκα που ζωγράφισε. Το σίγουρο είναι ότι ήταν πάντα στενά συνδεδεμένος με την σχεδιάστρια μόδας Emilie Floge, την οποία έχει χρησιμοποιήσει ως μοντέλο σε αρκετούς πίνακες του.
Ο Κλιμτ ήταν ένας καλλιτέχνης αφοσιωμένος απόλυτα στην τέχνη του, την οποία υπηρέτησε με πάθος από την παιδική του ηλικία. Για την συνεισφορά του στην τέχνη βραβεύτηκε από τον αυτοκράτορα Φραγκίσκο Ιωσήφ αλλά και κατηγορήθηκε ως πορνογράφος, όταν φιλοτέχνησε την οροφή της μεγάλης αίθουσας του Πανεπιστημίου της Βιέννης. Οι ίδιοι οι εργοδότες του, μη ανεχόμενοι την τολμηρή απεικόνιση των τριών επιστημών (Φιλοσοφίας, Ιατρικής και Νομικής), αρνήθηκαν να παραλάβουν το έργο αυτό. Ποτέ δεν φανερώθηκε και τελικά καταστράφηκε κατά την αποχώρηση των Ναζί από την Αυστρία.
Πίνακες του Κλιμτ, που έχουν σχέση με την πατρίδα μας:
Αθηνά Παλλάδα (1898). Η θεά της Σοφίας, η προστάτρια των γραμμάτων, σε όλο το μεγαλείο της. Η θεά επελέγη ως προστάτρια του καλλιτεχνικού κινήματος της απόσχισης, στο οποίο ηγετικό ρόλο είχε ο Κλιμτ. |
Υγεία, λεπτομέρεια από τον κατεστραμμένο πίνακα του, Ιατρική. Στο δεξί χέρι της κρέμεται το φίδι του Ασκληπιού ( ήταν πατέρας της), ενώ στο αριστερό κρατά το δοχείο της λήθης. |
Σαπφώ (1888) Από τα πρώτα έργα του, προτού προσχωρήσει στο κίνημα της απόσχισης. |
Αγαπημένος καλλιτέχνης. Από τους πιο ενδιαφέροντες. Το φιλί υπάρχει στον τοίχο του σπιτιού της κόρης μου. Δημοφιλέστατο. Δεν ξέρω, δεν θυμάμαι να έχω δει άντρα σε πίνακές του. Γυναίκες συνήθως ζωγράφιζε. Μ'αρέσει όμως που το χρυσό είναι ως επί το πλείστον κυρίαρχο χρώμα του. Μ'αρεσει επίσης που είναι οι πίνακές του σαν αφηρημένη τέχνη ενώ αναγνωρίζεις το θέμα του.
ΑπάντησηΔιαγραφήΩραία και τα έργα του που μας παρέθεσες. Την Αθηνά και την Υγεία δεν τα είχα ξαναδεί. Πάω να δω το λινκ που μας εδωσες
Ευχαριστούμε Βασίλη
Καλό Σ/Κο
"Το φιλί" είναι ένας εμβληματικός πίνακας που εξυμνεί τον έρωτα, που αποδέχεται την πλήρη παράδοση σε αυτόν, που τον θεοποιεί ενδεδυμένο στο χρυσό. Δικαίως είναι τόσο αγαπητός!
ΔιαγραφήΧαίρομαι που σου άρεσε η εγγραφή μου!
Την Καλημέρα μου, Άννα!
Ω αγαπητέ φίλε "ζωγράφισες" και εσύ με τη σειρά σου και αυτή τη φορά.
ΑπάντησηΔιαγραφήΚοίτα τώρα εδώ. Ομολογώ, δεν ήξερα τίποτα για τον Γουσταύο Κλιμτ! Τίποτα! Καν την παραμικρή αναφορά. Και δες εδώ τώρα τι μαθαίνω από σένα. Ολάκερη πραγματεία που μου δίνει το ερέθισμα να ψάξω παραπάνω πράγματα αν και θεωρώ την ανάρτησή σου εξαιρετική πλήρη.
Η αφιέρωση του ζωγράφου στη γυναίκα, στην οντότητά της, στο ρόλο της με κάνει να κερδίζει μια ιδιαίτερη θέση στη σκέψη μου.
Ο ερωτισμός στη θεματογραφία του προσθέτει ακόμα πολύ περισσότερα καθώς πιστεύω στους ανθρώπους εκείνους που δεν κρύβονται μπροστά στις ηδονές και στον ερωτισμό αλλά τον δέχονται και αφήνονται στη δύναμή του.
Οι Ναζί το έβαλαν το βρώμικο χέρι τους προκαλώντας καταστροφή καθώς ανέφερες. Να ήταν η μόνη;
Η δε αναφορά στα θέματα της ελληνικής μυθολογίας με βρίσκει μαγεμένο. Ο πίνακας της "ερωτικής επαφής" της Δανάης με τη χρυσή βροχή είναι όνειρο σαν σύλληψη αλλά και απεικόνιση. Τι να πω με μερικούς καλλιτέχνες. Κρύβουν μέσα τους μια τέτοια δύναμη που μαγεύει ειλικρινά.
Σε ευχαριστούμε αγαπητέ φίλε, το λέω με την καρδιά μου.
Τον σπουδαίο αυτόν ζωγράφο, τον γνώρισα πριν μερικά χρόνια, όταν η κόρη μου επισκέφτηκε για πρώτη φορά την Βιέννη. Αφορμή όμως για την σημερινή εγγραφή, ήταν μία αυτοβιογραφική ταινία γι΄ αυτόν. Με παρακίνησε να το ψάξω λίγο περισσότερο και πιστεύω ότι έμαθα αρκετά πράγματα γι' αυτόν. Έχω επικεντρωθεί σε κάποια λίγα από την ζωή του, όπως οι πίνακες του με θέμα από την πατρίδα μας, αλλά υπάρχουν και πολλά άλλα. Όρεξη να έχεις να ψάχνεις!
ΔιαγραφήΧάρηκα που σου άρεσε, φίλε, και σου εύχομαι να έχεις μια Καλή Ημέρα!
Πολύ όμορφο
ΑπάντησηΔιαγραφήΦιλάκια ...
Ευχαριστώ! Την Καλημέρα μου!
ΔιαγραφήΔεν έχω επισκεφτεί ποτέ τη Βιέννη (θα ήθελα!) αλλά τον γνώριζα τον ζωγράφο μέσα από τον πίνακα του το φιλί.
ΑπάντησηΔιαγραφήΜου είχε κάνει εντύπωση, πόσο αγαπά στα έργα του, το χρυσό και το κίτρινο.
Για πρώτη φορά μέσα από το αφιέρωμα σου (τελικά αγαπώ τα αφιερώματα σου Βασίλη, μας διδάσκουν πολλά) είδα την Δανάη.
Να 'σαι καλά, Βασίλη για όσα μοιράζεσαι μαζί μας!
Καλή βδομάδα να 'χουμε!
Η Βιέννη είναι ένας από τους προορισμούς, που κάποιος αξίζει να επισκεφτεί. Εγώ πήγα αρχές καλοκαιριού, πολλοί έχουν συνδυάσει την πόλη με Χριστούγεννα. Όπως αρέσει στον καθένα, έτσι κι αλλιώς είναι πανέμορφη. Χαίρομαι που σου αρέσουν τα αφιερώματά μου, προσπαθώ πάντα να φανερώσω κάποιες λεπτομέρειες, όχι τόσο γνωστές. Για παράδειγμα ο Πίνακας με την Δανάη (μητέρας του Περσέα) σίγουρα εντυπωσιάζει.
ΔιαγραφήΤην Καλημέρα μου, Μαρίνα!