Τρίτη 29 Μαρτίου 2022

Τα γηρατειά στην τέχνη

   Θυμάμαι πριν αρκετά χρόνια, το 1987, την Εταιρία Δολοφόνων με αρχηγό τον "αξιοσέβαστο" Χρήστο Παπαδόπουλο (είχε κάνει και δήμαρχος αυτός). Σκότωναν ηλικιωμένους, πλαστογραφούσαν τις διαθήκες τους και καρπούνταν την περιουσία τους. Τώρα μάθαμε για το Γηροκομείο Χανίων, όπου απλώς άφηναν τους ηλικιωμένους τροφίμους του, να πεθάνουν από ασιτία και αφροντισιά, ρίχνοντας το κόστος διαβίωσης τους για να καρπούνται το μεγαλύτερο μέρος του τιμήματος των τροφείων. Όπως έμαθα, ακόμα και τις βέρες των θανόντων αφαιρούσαν από τα δάχτυλα τους ως άλλο κολαστήριο του Νταχάου. Ανατριχιαστικά και τα δύο παραδείγματα. Δεν θα αναφέρω όλα εκείνα τα δυσάρεστα παραδείγματα, που απατεώνες κάθε είδους, ξεγελούν ηλικιωμένους για να τους αποσπάσουν τις οικονομίες τους. Ούτε τις μεμονωμένες δολοφονίες τους από αχρείους ανθρώπους, για λίγα τιμαλφή.

  Κι αναρωτιέμαι: Γιατί τα γηρατειά θεωρούνται εύκολα θύματα από κάποιους επιτήδειους; Επειδή είναι ανήμπορα; Άσχημα; Γκρινιάρικα; Αντιπαραγωγικά;

  Ειλικρινά δεν ξέρω. Καταφύγιο μου σε τέτοιες περιστάσεις οι εικαστικοί καλλιτέχνες. Πώς η ευαίσθητη καλλιτεχνική τους ματιά έχει συλλάβει τα γηρατειά και πως τα έχει απεικονίσει στον καμβά; Η έκπληξή μου ήταν μεγάλη όταν διαπίστωσα ότι το θέμα δεν εμπνέει. Με δυσκολία μπόρεσα να βρω πέντε πίνακες για να σας παρουσιάσω παρακάτω. Βέβαια πορτραίτα υπάρχουν πολλά, αλλά δεν ήταν αυτό το ζητούμενο από μένα. Ήθελα πίνακες, που θα μπορούσαν να μου πουν κάποια πράγματα περισσότερα για το θέμα. Για να δούμε λοιπόν τι βρήκα:

Ο πίνακας αυτός είναι του Jorg Hermle με τίτλο H αγγαρεία του 2016.
Σε πρώτο πλάνο μια γριούλα κουρασμένη, ταλαιπωρημένη, που βρέθηκε στην
εξοχή ή στη θάλασσα με όλη την οικογένεια της. Όπως είναι ορατό, δεν
απολαμβάνει όπως οι υπόλοιποι την χαρά της ημέρας.
Κοιτάζει το γερασμένο σώμα της, η στάση των χεριών της δηλώνει την
προσπάθεια της να στήσει το κορμί της, σίγουρα θα προτιμούσε να βρίσκεται
σε μια αναπαυτική σεζλόνγκ αυτή την ώρα σε κάποιο δροσερό μέρος.

Πίνακας του Πικάσο, με τίτλο Ο γέρος κιθαρίστας της μπλε περιόδου
του καλλιτέχνη. Πέρα από τα χρώματα που προσδίδουν μια διάχυτη 
μελαγχολία στον πίνακα και το ίδιο το πρόσωπο του κιθαρίστα έχει
γείρει σε στάση που δείχνει κούραση ή ακόμη και παραίτηση από τη ζωή.
Από την άλλη, η κιθάρα στέκει όρθια, ίσως για να μας δείξει ότι αυτή
παραμένει το μόνο του αποκούμπι στη ζωή.

Πίνακας του Νικόλαου Γύζη του 1882 με τίτλο Κούκου.
Ασφαλώς και αναφέρεται στο γνωστό παιχνίδι που βλέπουμε να παίζει
η μητέρα με το μωράκι της ενώ η ηλικιωμένη γιαγιά το κρατάει με αγάπη,
δίχως να δείχνει στο πρόσωπό της την όποια ταλαιπωρία ή δυσανασχέτηση.
Ίσα ίσα που δείχνει να παίρνει δύναμη από αυτήν την ενασχόλησή της
με το μικρό. Νιώθει χρήσιμη, σημαντικό συναίσθημα για να
μην παραιτηθείς από τη ζωή, ενεργό μέλος της οικογένειας της.

Το ενδιαφέρον στον πίνακα της Joan Semmel με τίτλο Σχέδια Δέρματος (2013)
είναι ότι απεικονίζεται η ίδια η ζωγράφος. Το γυμνό γερασμένο κορμί, 
θέμα ταμπού, εδώ φανερώνεται με την φθορά του χρόνου πάνω του αλλά 
και με μία ξεχασμένη αίσθηση ομορφιάς. Η ματιά της καλλιτέχνιδας 
δείχνει ότι την λυπεί αυτό που βλέπει, το χέρι της όμως προσπαθεί να νιώσει
και πάλι την ζωντάνια που κάποτε της πρόσφερε.

Ο πίνακας αυτός είναι του Φρανθίσκο Γκόγια με τίτλο Δυο Γέροι τρώνε σούπα
ή Το μαγικό φίλτρο, του 1819-1823. Βλέπουμε δύο γέροντες
(μπορεί και γερόντισσες), όπου ο ένας διακρίνεται για ζωηρή έκφραση 
του προσώπου, ίσως και να είναι και λίγο πονηρή ενώ ο άλλος φαίνεται
παραδομένος ήδη στον επερχόμενο θάνατο (το πρόσωπό του προσομοιάζει πλέον με κρανίο). Σίγουρα ξεχασμένοι από τους  νεότερους, μπορεί σε κάποιο άσυλο,
σίγουρα βιώνουν στενάχωρα τα γηρατειά τους. Ο πίνακας δημιουργήθηκε
από τον καλλιτέχνη στα δικά του γεράματα, που τον κατάτρεχε η μελαγχολία.

  Τι ανακάλυψα λοιπόν; 
   Πρώτα πρώτα ότι ακόμη και για τους καλλιτέχνες είναι ένα δύσκολο, στενάχωρο θέμα. Γενικά το αποφεύγουν.
   Βέβαια υπάρχουν πολλά πορτραίτα, τα τελευταία χρόνια και φωτογραφικά, που επικεντρώνονται στις ρυτίδες του προσώπου και την ματιά των γερόντων. Προσωπική μου άποψη, τα γηρατειά δεν είναι μόνο αυτά. 
   Ύστερα το φθαρμένο γεροντικό σώμα, λίγοι τολμούν να το απεικονίσουν ή έστω να το φανερώσουν. Τα γηρατειά εμφανίζονται ως μία ανθρώπινη περίοδος όπου κυριαρχεί η παραίτηση και η μελαγχολία (εξαιρείται ο πίνακας του Γύζη).
  Δίνουν τελικά οι ζωγράφοι την απάντηση στο ερώτημα, που έθεσα παραπάνω; 
   Μάλλον όχι! Και δικαίως διότι φταίχτες δεν είναι οι γέροντές μας αλλά οι άλλοι, οι επιτήδειοι, οι κακόψυχοι συνάνθρωποί μας που δεν αναγνωρίζουν σε αυτούς το δικαίωμα της ειρηνικής και αξιοπρεπούς διαβίωσης στα ύστερά τους χρόνια. Ναι είναι εύκολα θύματα, όχι όμως διότι το επέλεξαν αυτοί αλλά διότι κάποιοι άπληστοι τους θεωρούν τέτοιους. Κι αυτό δεν απεικονίζεται εύκολα.


















16 σχόλια:

  1. Αγαπητέ μου Βασίλη, θίγεις ένα θέμα πολύ σημαντικό. Σίγουρα το σώμα αλλάζει, σίγουρα οι δυνάμεις μειώνονται δραματικά αλλά υπάρχει μια σπίθα μέσα στον άνθρωπο που αν καταφέρει να την διατηρήσει ζωντανή, ε τότε θα πεθάνει "ζωντανός". Ακούγεται εντελώς οξύμωρο αλλά αν το σκεφτούμε λιγάκι θα δούμε πως ισχύει. Το ερώτημα είναι "τι είναι αυτό που μπορεί να κρατάει "ζωντανό" τον άνθρωπο σε μεγάλη ηλικία; Κατά την άποψή μου, η δημιουργικότητα και η αγάπη των άλλων.
    Όσο για την ανημποριά των ηλικιωμένων, που δυστυχώς κάποιοι ασυνείδητοι εκμεταλλεύονται, είναι μια φυσική εξέλιξη που μόνον σεβασμό και συμπάθεια θα έπρεπε να προκαλεί.
    Πάντως αν ήμουν ζωγράφος δεν θα αποτύπωνα τα γεράματα τόσο άσχημα. Θα τα έκανα πανέμορφα όπως άλλωστε είναι η ζωή.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Πολύ ενδιαφέρουσα, κ μάλλον έτσι είναι, η άποψη ότι μετράει η εσωτερική σπίθα που όσο καίει, τόσο πιο ζωντανό σε κάνει. Δυστυχώς οι περισσότεροι γέροντες κατά κάποιον τρόπο παραιτούνται κ αυτό κάνει δυσκολότερη τη ζωή τους. Εχω συναντήσει όμως κι άλλους, που δεν χόρτασαν ακόμη τη ζωή και παλευουν για κάτι περισσότερο, κάθε μέρα. Μακάρι να είμαι, κι εγώ ένας από αυτούς, τους δεύτερους.
      Χάρηκα την άποψη σου, Μαρία. Την Καλημέρα μου!

      Διαγραφή
  2. Για μία ακόμα φορά, αγαπητέ Βασίλη, έρχεσαι με ένα μεγάλο θέμα σου, να ταράξεις να νερά. Να βάλεις ζητήματα, ίσως και να σοκάρεις αισθητικά με την αναψηλάφηση ενός τέτοιου ζητήματος.
    Η στοχοποίηση των γηρατειών!
    Ναι, οι άνθρωποι αυτής της ηλικίας είναι ευάλωτοι. Και δεν είναι μόνο το βιολογικό ζήτημα, που τούς κάνει έτσι. Είναι το κοινωνικό. Μια κοινωνία εμπορευματοποίησης, θεωρεί το "γέρο", ξεζουμισμένη λεμονόκουπα. Δεν έχει να προσφέρει κέρδη και υπεραξία. Έχει απαξιωμένη εργατική δύναμη, μάλλον νεκρή. Αποτελεί υλικό, που προσθέτει κόστος στην αγορά καθώς απαιτεί κοινωνική πολιτική. Αυτά τα τελευταία, για τους καπιταλιστές είναι αναμμένα κάρβουνα, που πρέπει να απαλειφθούν.
    Να γιατί, τα τελευταία χρόνια, οι κοινωνικές δομές γερόντων, γίνονται χώροι τρόμου και θρίλερ εγκλημάτων.
    Ο περιβόητος "δήμαρχος", γείτονάς μου εδώ στην περιοχή! Οι περιβόητες διαθήκες του, οι αποδέκτες αυτών. Το άθλιο ιδιωτικό κέντρο στα Χανιά. Άπειρα τέτοια μικρά "Νταχάου", είναι γύρω μας, στολισμένα με την ετικέτα των "ευαγών κοινωνικών ιδρυμάτων". Μην το ψάχνεις. Αρρώστια!

    Έμεινα στους πίνακες. Πραγματικά οι επιλογές σου ξεχωρίζουν. Μία προς μία. Καλύτερες δεν γινόταν φίλε μου. Που να σταθείς; Θα μείνω λίγο στο γυμνό πίνακα της Jan Semmel, για το λόγο του ταμπού, που ενυπάρχει στην απεικόνιση των γηρατειών στην τέχνη εικαστικά.

    Για μια ακόμα φορά, Βασίλη, υποκλίνομαι στην κοινωνική σου ευαισθησία. Την καλησπέρα μου.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Δυστυχώς τα δημόσια "γηροκομεία" (δεν μου αρέσει η λέξη) είναι ελάχιστα. Έτσι το κενό αναλαμβάνει η ιδιωτική πρωτοβουλία, που απ' ότι αντιλαμβάνομαι-πλην εξαιρέσεων- μόνο στόχο έχει το μεγαλύτερο κέρδος. Είναι όπως το λες, είναι απόμαχοι της ζωής, δεν προσφέρουν πλέον, έτσι δεν τους αναλογεί η απαιτούμενη αξιοπρεπή αντιμετώπιση. Δυστυχώς!
      Ευχαριστώ φίλε μου, για τα καλά σου λόγια!
      Την Καλημέρα μου!

      Διαγραφή
  3. Φοβερή ανάρτηση, Βασίλη. Μοιραία ο νους μου πήγε στη Γκέμμα του Λιαντίνη και την πρόταση ευθανασίας «μετά τα σαράντα», αφού το μόνο που απομένει πλέον στον άνθρωπο είναι η «παραλυσία και αθλιότητα των γηρατειών». Ομολογουμένως το βρίσκω άκρως ρατσιστικό. Σπουδαία η δουλειά σου να αναζητήσεις πίνακες που απεικονίζουν το γήρας. Είναι όλοι συγκλονιστικοί και με διαφορετική οπτική ο καθένας. Όσο για το γηροκομείο στα Χανιά, μακάρι να είναι μόνο αυτό στη χώρα μας. Οργή για την κοινωνία που ήξερε και το συγκάλυπτε, όπως συμβαίνει με πολλά αντίστοιχα "Νταχάου", είτε γηροκομεία, ή ιδρύματα που "φιλοξενούν" ανύμπορους ανθρώπους και παιδιά. Την ανατριχιαστική υπόθεση με την εταιρεία δολοφόνων δεν θα την ξεχάσω ποτέ. Μου είχε κάνει εντύπωση ο κυνισμός και τα άγρια δολοφονικά τους ένστικτα. Φοβάμαι ότι δεν άλλαξε τίποτα από τότε. Αλίμονο στους ηλικιωμένους που θεωρούνται βαρίδι για την κοινωνία, όπως συμβαίνει και σε προηγμένες οικονομικά χώρες που τους περιθωριοποιούν (Ιαπωνία).
    Τους προβληματισμένους χαιρετισμούς μου, Βασίλη...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Δεν το ήξερα αυτό για τον Λιαντίνη, γενικά, παρά τα εγκωμιαστικά σχόλια για το πρόσωπό του, εγώ ποτέ δεν κατάλαβα τον λόγο. Δυστυχώς η ιδιωτική πρωτοβουλία, που αναλαμβάνει να καλύψει το κενό της κοινωνικής μέριμνας στην πατρίδα μας, δεν λειτουργεί με τον καλύτερο τρόπο. Κι έχεις δίκιο, όχι μόνο εκεί που φιλοξενούνται οι γέροντές μας. Φαίνεται, ότι η εποπτεία του κράτους, δεν είναι και η καλύτερη. Όποιες αποκαλύψεις έχουμε είναι από εργαζόμενους, που κάποια στιγμή μπούχτισαν με αυτά που έβλεπαν.
      Χαίρομαι που σου άρεσε η ανάρτησή μου! Την καλημέρα μου, Μαρία!

      Διαγραφή
  4. Πραγματικά, με προβλημάτισε κι εμένα το θέμα, κι έψαξα και για άλλους πίνακες ζωγραφικής, αλλά βρήκα 2-3 ακόμα με ηλικιωμένους παππούδες και γιαγιάδες με τα εγγόνια. Δεν ξέρω ποιός είναι ο λόγος που σπάνια απεικονίζεται η τρίτη ηλικία, η αλήθεια όμως είναι ότι προβληματίζει αυτός ο παραγκωνισμός, ακόμα και στην τέχνη. Ενδεχομένως γιατί συνήθως ζωγραφίζουν την ομορφιά και τα γηρατειά δεν τα θεωρούν ως τέτοια; Το θέμα σου έχει πολύ ενδιαφέρον και όχι μόνο λόγω τής ζωγραφικής. Σου στέλνω ένα λινκ με έναν από τους αγαπημένους μου ζωγράφους (έχω ποστάρει πίνακές του στο μπλογκ μου), που έχουν αποτυπώσει αρκετά την τρίτη ηλικία, και μάλιστα με ένα χαρούμενο και παιχνιδιάρικο τρόπο, Αντρέι Ρέπνικοφ - Андрея Репникова - Γκούγκλαρέ το και μπες στην επιλογή "εικόνες" για να δεις τους πίκανές του. Καλό σου απόγευμα Βασίλη 🌼

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Στην αναζήτηση που έκανα, έπεσα πάνω στους πίνακες του Ρέπνικοφ. Έχουν μια παιγνιώδη διάθεση, "παίζει" με τα "ευτυχισμένα" γηρατειά, που για κάποιες περιπτώσεις μπορεί να είναι έτσι. Πιστεύω ότι απεικονίζει τα γηρατειά, όπως θα ήθελε να είναι.
      Ο παραγκωνισμός τους στην τέχνη, μάλλον είναι απόρροια της αίσθησης της ασχήμιας, που μας δημιουργούν τα γηρατειά. Άδικο αλλά μάλλον δεν εμπνέει το θέμα. Δυστυχώς!
      Την Καλημέρα μου, Πέτρα, χαίρομαι για την παρουσία σου, εδώ!

      Διαγραφή
  5. Πολύ ενδιαφέρον το θέμα με το οποίο ασχολήθηκες. Με θλίβουν γεγονότα όπως της εταιρείας δολοφόνων και του γηροκομείου Χανίων αλλά και πολλών άλλων. Ομολογώ πως αν ήμουν ζωγράφος ποτέ δεν θα ζωγράφιζα τα γηρατειά κατ' αυτόν τον τρόπο, αυτόν της παραίτησης, εκτός από τον πίνακα του Γύζη. Θα τους ζωγράφιζα σαν την μητέρα μου, που έζησε ως τα 97 της και ήταν μέχρι εκεί ένας ευχάριστος άνθρωπος, όλο ζωντάνια.
    Καλό απόγευμα!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ναι ο πίνακας του Γύζη διαφέρει. Για τον απλό λόγο, ότι η "γιαγιά" είναι ενταγμένη στην οικογένεια και δεν έχει απομακρυνθεί από αυτήν. Ίσως αυτή να ήταν μια λύση, αλλά οι σημερινές κοινωνικές απαιτήσεις άλλα επιτάσσουν. Τυχερή, που είχες μια μητέρα με τόσο καλή διάθεση ως τα βαθιά της γεράματα. Την Καλημέρα μου, Ελένη, Χάρηκα την παρουσία σου εδώ!

      Διαγραφή
  6. Βασίλη τα συγχαρητήρια μου για το σπουδαίο και ενδιαφέρον θέμα με το οποίο ασχολήθηκες σε αυτή την ανάρτηση.
    Μου έκανε πολύ εντύπωση ο πίνακας της Joan Semmel, γιατί δεν τον είχα ξαναδει.
    Για εμένα ένας λόγος που τα γηρατειά είναι κάτι που ο κόσμος "δεν αγγίζει" ως θέμα, είναι γιατί όλοι προσπαθούν να τα αποφύγουν. Με αισθητικές επεμβάσεις και άλλα μέσα, είναι ένα κυνήγι ενάντια στον χρόνο που ο άνθρωπος προσπαθεί να φέρει εις πέρας. Ίσως γιατί μετά τα γηρατειά, ακολουθεί ο θάνατος και αυτό είναι κάτι που ο κόσμος προσπαθεί να μην σκέφτεται γιατί τον αγχώνει.
    Για εμένα κάθε άνθρωπος μεγαλύτερης ηλικίας, μπορεί να μας δώσει με την πείρα του πολλά και αξίζει όπως και να 'χει τον σεβασμό και τη φροντίδα μας. Και ας μην ξεχνάμε, ότι όλοι θα γεράσουμε μια μέρα. Ας φερόμαστε, όπως θέλουμε να μας φερθούν.
    Συγχαρητήρια και πάλι. Καλό απόγευμα :)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ίσως να είναι κι αυτό. Απευχόμαστε τα γηρατειά, δεν τα θέλουμε, μας φέρνουν πιο κοντά στον θάνατο κι έτσι κι εμείς, κατά κάποιον τρόπο, τα ξορκίζουμε. Είτε αγνοώντας τα (στην τέχνη για παράδειγμα) είτε παρεμβαίνοντας για να μην φαίνονται πάνω μας.
      Σεβασμός στον άνθρωπο, με ότι κι αν κουβαλά πάνω του είναι η απάντησή μου.
      Την καλημέρα μου, Μαρίνα! Χάρηκα την περέμβαση σου!

      Διαγραφή
  7. Άργησα αλλά ήλθα. Το γήρας κανείς δεν το αγαπά. Άρα δεν αγαπάμε και εκείνους που το φέρουν. Θυμάμαι τη μαμά μου που έφυγε απο κοντά μας στα 90 της, μου έλεγε ότι δεν μπορούσε να δει το πρόσωπό της στο καθρέφτη γιατί οι ρυτίδες έδειχναν μια γερασμένη και της θύμιζαν ότι ήταν κοντά στο θάνατο. Αυτό το θάνατο ξορκίζουμε και ούτε η τέχνη δεν ασχολείται με τα γερατειά. Δεν πουλάνε. Έτσι πιστεύω.
    Όσο για την εκμετάλλευση των ηλικιωμένων νομίζω ότι είναι αδύναμοι και ευκολοχειρίσιμοι. Δεν είναι μόνο αυτοί όμως. Παιδιά, άρρωστοι, ΑμΕΑ, γυναίκες, είναι αδύναμοι που οι εγκληματικές φυσιογνωμίες εκμεταλλεύονται εύκολα.
    Για τα γηροκομεία που δεν συμπαθώ γιατί δεν εμπιστεύομαι, να σου πω ότι μόνο αν πληρώσεις έχεις μια αξιοπρεπή διαβίωση.
    Υπέροχο θέμα, υπέροχο
    Καλή σου μέρα

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Χαίρομαι που σου άρεσε η ανάρτηση, Άννα! Ναι, τα γηρατειά δεν τα αγαπά πρώτα πρώτα αυτός που τα φέρει. Και πως μπορεί να είναι διαφορετικά; Όλοι μας, μετά από κάποια χρόνια νοσταλγούμε τα νιάτα μας...νάταν δυο φορές, λέμε... αντιθέτως το γήρας όλοι το ξορκίζουν. Έλα όμως, που η πλειονότητα των ανθρώπων θα τα περάσει. Το ζήτημα είναι πως αυτά μπορούν να είναι πιο ανώδυνα. Κι εδώ φαίνεται, ότι ο έχων το χρήμα, τα περνάει καλύτερα, τις περισσότερες φορές τουλάχιστον.
      Νάσαι καλά, αγαπητή μου, φίλη!

      Διαγραφή
  8. Τα γηρατειά ανήκουν στις ευπαθείς ομάδες, στους ευάλωτους. Οι ομάδες αυτές είναι πολλές σε μια κοινωνία όσο οργανωμένη και αν είναι, και σίγουρα όλες τους αποτελούν εύκολο στόχο εκμετάλλευσης, καπήλευσης κλπ.
    "Τι κάνεις Σοφία;" "Παλιά έκανα ότι ήθελα, τώρα κάνω ότι μπορώ" Πιστεύω πως και οι πίνακες που έχεις διαλέξει αποτυπώνουν αυτή ακριβώς την απάντηση.
    Καλή συνέχεια :)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Δεν το ήξερα αυτό το λογοπαίγνιο, αλλά είναι απόλυτα σωστό. Δυστυχώς !
      Από κει και πέρα, οι άνθρωποι ακόμα θα εκμεταλλεύονται τις όποιες ευάλωτες ομάδες, δεν έχει εξανθρωπιστεί ακόμα σε τέτοιον βαθμό, ώστε να μην το κάνει. Και να μιλάμε για μια χώρα σαν τη δική μας, οι απάτες εναντίον τους είναι καθημερινές. Όσο για τις κοινωνικές δομές, κι αυτές υπολείπονται κατά πολύ των δυτικών προτύπων, ειδικά σε αριθμούς.
      Την Καλημέρα μου!

      Διαγραφή

Όλα τα σχόλια σας με χαροποιούν και τυγχάνουν απάντησης.

Ο φωτεινότερος φακός του κόσμου του Γιώργου Κασαπίδη

    Αν κάποιος θέλει να διαβάσει μια συλλογή διηγημάτων, για μια μικρή επαρχιακή πόλη, τη Δράμα (αλλά και άλλες περιοχές), με την αίσθηση το...