Πέμπτη 14 Απριλίου 2022

Ο πόλεμος μέσα από την Τέχνη

  "Ο πόλεμος κτύπησε την πόρτα της Ευρώπης για πρώτη φορά..." stop

  Κάθε άλλο από αληθινή η πρόταση, που ακούσαμε κατά κόρον τον τελευταίο καιρό. Μπορεί στην ήπειρο μας μετά τον Β.Π.Π. να απολαμβάναμε μια μακροημερεύουσα Ειρήνη, να μην είχαμε μεγάλους και μακροχρόνιους πολέμους, αλλά είχαμε την Κύπρο το 74. Παιδί ήμουν, θυμάμαι έντονα ακόμη την επιστράτευση και το Ραδιοφωνικό Ίδρυμα Κύπρου με τα έκτακτα πολεμικά ανακοινωθέντα, όπως θυμάμαι και αργότερα, τους βομβαρδισμούς της Σερβίας - προς συνέτισή της αυτοί. Στην Ευρώπη βρίσκεται και η Κύπρος, στην Ευρώπη ανήκει και η Σερβία. 

  Βέβαια στην Ουκρανία (μια χώρα 44 εκατομμυρίων ανθρώπων) τα γεγονότα ταρακούνησαν όλον τον κόσμο. Δικαίως, μια εισβολή της υπερδύναμης Ρωσίας στη γειτονική ομόθρησκη και γενεαλογικά συγγενή χώρα, με αρχικό αίτημα την αλλαγή της κυβέρνησης, που στη συνέχεια έγινε εντολή διαμελισμού της χώρας, δεν είναι κάτι που μπορεί να περάσει απαρατήρητο. Αν λάβουμε υπόψιν και το ενεργειακό και επισιτιστικό παιχνίδι που παίζεται, όλοι μας καταλαβαίνουμε την σημασία του πολέμου αυτού. Υπάρχουν πολλές αναλογίες με την εισβολή στην Κύπρο το 1974. Και τότε έγινε σχετικός ντόρος, όχι βέβαια όπως με την Ουκρανία αλλά με τον χρόνο όλα ξεχάστηκαν. Κάτι τέτοιο φοβάμαι ότι θα γίνει και πάλι στην Ουκρανία, μόλις επέλθει η αναγκαία ισορροπία στα πεδία των μαχών, μην απατόμαστε, αλίμονο στον Ουκρανικό Λαό, που μετρά χιλιάδες θύματα και βλέπει τη χώρα του να καταστρέφεται.

  Με τις παραπάνω σκέψεις ξεκινώ το σημερινό μου αφιέρωμα. Ο πόλεμος μέσα από την Τέχνη. Ο οποίος άλλοτε λαμβάνει χαρακτήρα ηρωικό, φροντίζοντας η τέχνη να τον προπαγανδίζει και άλλοτε, ειδικά από τον 20ο αιώνα κι εδώ, μας υπενθυμίζει τα δεινά του.

Ας δούμε λοιπόν κάποια σχετικά έργα από την αρχαιότητα ως το σήμερα:

  1) Από αμφορέα με θέμα από τον Τρωικό Πόλεμο. Ο Αχιλλέας σκοτώνει την Βασίλισσα των Αμαζόνων, την Πενθεσίλεια. Όπως μας είναι γνωστό, ο βασιλιάς των Μυρμιδόνων ήταν ο γενναιότερος των Ελλήνων  και άτρωτος καθότι η μητέρα του, όταν ήταν αυτός μωρό τον βούτηξε στα ύδατα της Στυγός. Σύμφωνα με τον μύθο, την ώρα που μπήγει το δόρυ του στην Πενθεσίλεια και αντικρύζοντας το βλέμμα της, την ερωτεύεται σφόδρα, ώστε στη συνέχεια, όταν ο συμπολεμιστής του, ο Θερσίτης την ειρωνεύεται, ο Αχιλλέας τον σκοτώνει επιτόπου. Ο αμφορέας είναι έργο του ζωγράφου Εξεκία (530 π.Χ.) και βρίσκεται στο Βρετανικό Μουσείο.

  2) Η μάχη της Ισσού (333 π.Χ.), ψηφιδωτή αναπαράσταση. Εθνικό αρχαιολογικό Μουσείο της Νάπολης.   Στα αριστερά του πίνακα διακρίνουμε τον μέγα στρατηλάτη, τον Αλέξανδρο, μαχόμενο πάνω στον Βουκεφάλα και δεξιά τον Βασιλιά των Περσών, τον Δαρείο το Γ', ο οποίος έχει στρέψει τα νώτα για να δραπετεύσει από την φονική μάχη, αφήνοντας το στράτευμα του, αφήνοντας πίσω την οικογένεια του, η οποία και αιχμαλωτίστηκε. Αν αφήσεις την φαντασία σου ελεύθερη θα ακούσεις τις κλαγγές των όπλων, τις φωνές και τα βογγητά, τον ξέφρενο καλπασμό των αλόγων, θα ζήσεις όλη την βαρβαρότητα της μάχης.

  3) Ανάγλυφη αναπαράσταση της ρωμαϊκής τακτικής πολέμου "η χελώνα". Σε όλους μας είναι γνωστές οι ρωμαϊκές λεγεώνες, οι προηγμένες για την εποχή πολεμικές τακτικές που εφάρμοσαν, η συνεχόμενη στρατιωτική εκπαίδευση, οι τιμές που απολάμβαναν οι βετεράνοι μαχητές σε γη και επιτίμια. Ένας στρατός ανίκητος για μία χιλιετία περίπου, αν υπολογίσουμε και το Βυζάντιο ως συνεχιστή της Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας.

  4) Μινιατούρα από χειρόγραφο των αρχών του 15ου αιώνα. (Εθνική Βιβλιοθήκη της Γαλλίας) Απεικονίζεται η αρχική διάταξη της μάχης του Angicort (1415). Οι Άγγλοι σε αυτή τη μάχη κατατρόπωσαν τους πολυπληθέστερους Γάλλους στο Angicort της Γαλλίας κατά τη διάρκεια του Εκατονταετούς Πολέμου. Διακρίνουμε τους δύο στρατούς, απέναντι ο ένας από τον άλλο όπως επέτασσαν οι τότε κώδικες μάχης. Οι τοξοβόλοι καταφέρνουν τα πρώτα κτυπήματα για να ακολουθήσει το σιδερόφρακτο ιππικό. 

  5) Η ναυμαχία του Τσεσμέ (1770), όπου απεικονίζεται νυχτερινή ναυμαχία ανάμεσα στον Ρωσικό και Τουρκικό στόλο. Μεγάλοι νικητές οι Ρώσοι, οι οποίοι στη συνέχεια με τη συνθήκη του Κιουτσούκ-Καναϊρτζή επιβεβαίωσαν τη ναυτική υπεροχή τους σε όλη την περιοχή. Ο πίνακας είναι του Ρώσου  Ιβάν Αϊβαζόφσκι, φιλοτεχνημένος το 1848. Η επιλογή του καλλιτέχνη να απεικονίσει την ιστορική στιγμή στη νύχτα, τον βοηθάει να δώσει πρόσθετο δραματικό τόνο στην όλη εικόνα.

 6)  Πίνακας του Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ με τίτλο Gassed (1919). Απεικονίζει στρατιώτeς του  Αγγλικού στρατού, που έχουν πληγεί από το δηλητηριώδες αέριο μουστάρδας κατά τη διάρκεια του Α΄ Παγκόσμιου Πολέμου, στα χαρακώματα της Γαλλίας. Ο πίνακας είναι σε μέγεθος 2,31μΧ6,11μ και οι βαριά τραυματισμένοι στρατιώτες απεικονίζονται σε φυσικό μέγεθος σχεδόν, ανά τριάδες, στις οποίες ο ένας κρατιέται από τον μπροστινό του, ενώ τους συνοδεύουν νοσηλευτικό προσωπικό και συνάδελφοι τους. Κύριο σύμπτωμα της δηλητηρίασης η τύφλωση. Μπροστά και πίσω, κείτονται άλλοι νεκροί ή τραυματίες. Ο πίνακας βρίσκεται στο Αυτοκρατορικό Πολεμικό Μουσείο του Λονδίνου


  7) Ίσως το πιο γνωστό αντιπολεμικό έργο. Η Γκουέρνικα (ή Γκερνίκα στα ισπανικά) του Πάμπλο Πικάσο (1937).  Το έργο το εμπνεύστηκε από τις πληροφορίες που ελάμβανε για τον Ισπανικό Εμφύλιο. Σε αυτόν τον πίνακα δεν υπάρχουν όπλα και εκρήξεις, αλλά αποδίδονται με την τραγικότητα που αρμόζει οι συνέπειες  του πολέμου, στα ζωντανά όντα. Ένα διαμελισμένο άλογο και ταύρος,  διαμελισμένα κορμιά και τέσσερις γυναίκες που ουρλιάζουν με τα νεκρά μωρά τους. Το έργο είναι ασπρόμαυρο, μετά από απόφαση του ίδιου του καλλιτέχνη, γεγονός που τον δικαίωσε απόλυτα.

  8) Το πρόσωπο του πολέμου, του Σαλβαντόρ Νταλί, έργο του 1940, τότε που είχε τελειώσει ο Ισπανικός Εμφύλιος και άρχιζε ο Β' Παγκόσμιος Πόλεμος. Απεικονίζεται ένα πρόσωπο, θα μπορούσε να είναι κάποιου νεκρού στρατιώτη, που θυμίζει νεκροκεφαλή. Από τα μάτια και το στόμα επαναλαμβάνεται το μοτίβο, γεγονός που εντείνει την απεχθή  αίσθηση  του πολέμου.


 9)  Άφησα για το τέλος, έναν πίνακα του Ρώσου Ζωγράφου, Basily Vereshchagin, με θέμα Η αποθέωση του Πολέμου. Φιλοτεχνήθηκε το 1871, και ίσως είναι αυτός, κατά τη γνώμη μου, που συνοψίζει όλη την τραγικότητα του πολέμου. Θάνατος και μόνο θάνατος. Ο ζωγράφος ακολουθούσε τον Ρωσικό στρατό κατά την εκστρατεία του στην περιοχή του σημερινού Τουρκμενιστάν, όπου είχε επιδοθεί σε ένα αγώνα υπόταξης όλων των ντόπιων φυλών. Αν και σήμερα χρησιμοποιείται για να δείξει τα δεινά του πολέμου, τότε είχε ως σκοπό να δείξει σε όλο τον κόσμο την δύναμη του Ρωσικού στρατού. Τελειώνοντας τον πίνακα αυτόν, τον αφιέρωσε: «σε όλους τους μεγάλους κατακτητές,  στο παρελθόν, το παρόν και τον μέλλοντα» Διττή βέβαια η ανάγνωση της παραπάνω ρήσης, εμείς ας μείνουμε σε αυτό, που δείχνει και μόνο. 
ΥΓ Οποιοιδήποτε συνειρμοί με τον σημερινό ρωσικό στρατό, δεκτοί. Όπως και με όποιον άλλον στρατό βρίσκεται στη θέση του επιτιθέμενου, σε οποιαδήποτε στιγμή και οποιοδήποτε χρόνο.










14 σχόλια:

  1. Δεν θα πω ότι είμαι υπέρ του πολέμου...και ποιος είναι εκτός από τους ηγέτες που για λόγους οικονομικο-στρατιωτικο-πολιτικούς αρέσκονται στις μάχες! Η τέχνη νομίζω ύμνησε τον πόλεμο. Μπορεί να υπάρχουν εκατόμβες νεκρών αλλά ο άνθρωπος και ο πόλεμος στην ιστορία του πάνε χέρι χέρι. Είμαστε πολεμοχαρείς. Γι αυτό υμνήθηκε η ανδρεία, ο ηρωισμός των στρατιωτών που μεταφράζεται σε πόσες ψυχές σκόρπισε τον ολεθρο. Απ' την άλλη μεριά όμως, άλλο ο επιτιθέμενος και άλλο ο αμυνόμενος. Πάντως σε έναν πόλεμο όπως αυτόν που βιώνει η Ουκρανία, τα θύματα είναι οι άμαχοι και δεν απεικονίζονται στην τέχνη. Σε ένα πόλεμο επίσης θύμα είναι η αλήθεια και αυτή θα μαθευτεί πολύ αργότερα σε όλα τα επίπεδα. Σε ένα πόλεμο οι περισσότερο επικίνδυνοι είναι εκείνοι που κινούν τα νήματά του και κάθονται πίσω από τα γραφεία τους δίνοντας εντολές. Σε ένα πόλεμο σήμερα όπως και η τέχνη δείχνει-με το δηλητήριο της μουστάρδας- με ένα πάτημα ενός κουμπιού εξαφανίζονται Έθνη. Τον μισώ τον πόλεμο!!! Λυπάμαι για όσους χάνονται κυρίως για όσους αποκτηνώνονται στις μάχες. Αυτό με φοβίζει περισσότερο
    Καλημέρα Βασίλη μου. Υπέροχο αφιέρωμα

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Πολύ σωστές, όλες οι επισημάνσεις σου. Ειδικά, με προβλημάτισε ότι ως "είδος" είμαστε τελικά πολεμοχαρείς. Μάλλον είναι αλήθεια αυτό. Και η τέχνη εξυμνεί τον πόλεμο. Σωστά! Βλέπω όμως ότι όλο και περισσότερο εστιάζεται σε θέματα, που δείχνουν τα δεινά στον πόλεμο. Τουλάχιστον στον δυτικό κόσμο, δεν ξέρω για τον υπόλοιπο.
      Και ποιος λογικός άνθρωπος δεν μισεί τον πόλεμο;
      Την καλημέρα μου, Άννα!

      Διαγραφή
  2. Συνηγορώντας στο σχόλιο της Άννας θα πρόσθετα ότι η τέχνη αντιμετώπισε τον πόλεμο με δύο τρόπους. Είτε αναδεικνύοντας τη φρίκη του, όπως φαίνεται και σε κάποια από τα έργα που έχεις αναρτήσει Βασίλη μου είτε αναδεικνύοντας τον ηρωισμό σε κάποιες μεγάλες στιγμές κάθε λαού. Ας θυμηθούμε πίνακες που έχουν μάχες από την επανάσταση του 1821, είτε απλά έργα ιστορικής αναφοράς.

    Στην αυλή μας ζούμε έναν ακόμα φρικώδη πόλεμο συμφερόντων, που πληρώνουν οι απλοί άνθρωποι. Άνθρωποι της διπλανής πόρτας, όπως πάντα.
    Υπάρχει και η τέχνη εκείνη που καταγγέλλει αυτούς τους πολέμους και προσπαθεί να αφυπνίσει τους λαούς από του να γίνουν μηχανές ανάλωσης σε κρεατομηχανές φρίκης.
    Όπως ο Βάρναλης στον θρυλικό "Προσκυνητή" του.
    Σε κάθε περίπτωση, το θέμα σου, ξεχωρίζει για τα αντανακλαστικά της ευαισθησίας σου Βασίλη.
    Την καλησπέρα μου.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Έχεις δίκιο. Και βέβαια εξυμνεί τον ηρωισμό σε κορυφαίες στιγμές των Εθνών και πολύ σωστά το επισημαίνεις. Αλλά κι εδώ μπορούμε να κάνουμε "αναγνωστικές" επιλογές: Από τη μία η Βύθιση της Ναυαρχίδας από τον Κανάρη και από την άλλη: η Καταστροφή της Χίου. Κι εξαρτάται κι από ποια μεριά είσαι... Κι αν η εξέγερση των Λαών από καταπιεστικά καθεστώτα δικαιολογείται, ξέρω ότι οι περισσότερο πόλεμοι γίνονται για τα κέρδη κάποιων ισχυρών.
      Σπουδαίο το ποίημα του Βάρναλη, το οποίο πιστεύω ότι αξίζει κάποιου αφιερώματος...εν καιρώ.
      Την καλημέρα μου, φίλε!

      Διαγραφή
  3. Πολύ ενδιαφέρουσα η ανάρτησή σου, Βασίλη μου. Η τέχνη καταγράφει ακόμα και τον πόλεμο, και μέσα από την προσωπική ματιά κάθε ζωγράφου, έχουμε την ""ευκαιρία"" να δούμε τον αντίκτυπο που είχε/έχει στις ζωές τών ανθρώπων. Στέκομαι σε κάτι που διάβασα τελευταία και το βρήκα πολύ εύστοχο, και δυστυχώς πιο επίκαιρο από ποτέ: Ο Πικάσο ζούσε στο Παρίσι, στη διάρκεια τής γερμανικής κατοχής. Σύμφωνα με μια πλατιά διαδεδομένη ιστορία, ένας Γερμανός αξιωματικός είδε στο διαμέρισμά του μια φωτογραφία τής Γκουέρνικα και τον ρώτησε: «Εσείς το κάνατε αυτό;» «Όχι, εσείς», απάντησε ο Πικάσο. Καλό βραδάκι.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ναι, είναι γνωστή αυτή η στιχομυθία του Πικάσο με τον Γερμανό αξιωματικό και συνοψίζει την ευαισθησία εκείνων των καλλιτεχνών, που βλέπουν το κακό, όπου κι αν βρίσκονται και θέλουν να το δείξουν.
      Την Καλημέρα μου, Πέτρα!

      Διαγραφή
  4. Βασίλη μας χαρίζεις μια ακόμα πολύ δυνατή και ενδιαφέρουσα ανάρτηση.
    Η τέχνη πάντα ασχολείται με ότι δημιουργεί έντονα συναισθήματα. Ο πόλεμος δεν θα μπορούσε να λείπει με όλο τον πόνο, τον φόβο, την αγωνία, το χάος του, κτλ.
    Πάντα μαθαίνω κάτι καινούριο στο blog σου, όπως πχ. τον πίνακα του Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ που δεν τον είχα ξαναδεί και αυτό είναι η μαγεία του blogging. Δεν ανταλλάσσουμε απλά επισκέψεις. Μαθαίνουμε ο ένας από τον άλλον!
    Ο πόλεμος είναι πάντα καταδικαστέος, γιατί γίνεται εις βάρος της (ανθρώπινης) ζωής! Φοβάμαι όμως, πως όχι απλά δεν θα σταματήσουν οι πόλεμοι, αλλά θα γίνουν πιο άγριοι στο εξής, γιατί ο άνθρωπος έχει περισσότερα μέσα πια στα χέρια του!
    Καλό βράδυ Βασίλη!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Μακάρι οι διαφορές των Εθνών, να λύνονταν με ειρηνικό τρόπο. Όπως έχουμε την Ευρωπαϊκή Ένωση, που τόσοι λαοί, που έχουν πολεμήσει μέχρι εξόντωσης με τους άλλους κατά το παρελθόν, σήμερα συμβιώνουν ειρηνικά. Με προβλήματα μεγάλα αλλά ειρηνικά. Άρα δρόμος Ειρήνης υπάρχει. Θέληση πρέπει να υπάρχει! Ναι, οι πόλεμοι παρά τα διάφορα λεγόμενα, γίνονται όλο και πιο άγριοι και αλίμονο σε αυτόν, που δεν το βλέπει.
      Την Καλημέρα μου, Μαρίνα!

      Διαγραφή
  5. Οι δύο τελευταίοι πίνακες είναι συγκλονιστικοί και αναδεικνύουν τη φρίκη του πολέμου. Θα συμφωνήσω απόλυτα με τον Γιάννη, αλλά και με τα εύστοχα σχόλιά σου κάτω από κάθε έργο. "Είναι σαν ν' ακούς τις κλαγγές των όπλων, τις φωνές και τα βογγητά". Βασίλη, εξαιρετική κι αυτή η έρευνά σου. Κι αν ο πόλεμος μάς ηχούσε σαν κάτι μακρινό που δεν μας αφορά γιατί ανήκουμε στην "πολιτισμένη" και οικονομικά εύρωστη Ευρώπη, ήρθε η ώρα να αντιληφθούμε πως όλοι είμαστε εν δυνάμει εκτοπισμένοι και πρόσφυγες.
    Την καλησπέρα μου Βασίλη.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Έχεις δίκιο, Μαρία! Ο πόλεμος δεν είναι πια κάτι πολύ μακρινό, είναι στη γειτονιά μας και τα αποτελέσματά του επηρεάζουν όλον τον κόσμο. Και δεν είναι Χολυγουντιανή παραγωγή με εξωραϊσμένους ήρωες αλλά σκληρός, με νεκρούς όχι μόνο στο πεδίο των μαχών, άστεγους, πρόσφυγες και όλα όσα ξέρουμε ότι αφήνει πίσω. Ελπίζω να μην ξεφύγει η κατάσταση.
      Την Καλημέρα μου!

      Διαγραφή
  6. Ο πόλεμος ακόμα και μέσα από την Τέχνη είναι τρομακτικός και απευκταίος, είτε αναδεικνύεται ως κατόρθωμα των νικητών είτε προβάλλεται η καταστροφική του μανία. Πολύ ενδιαφέρον το θέμα σου Βασίλη.
    Καλό απόγευμα και Καλή Μεγάλη Εβδομάδα!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ο πόλεμος δεν έχει σχέση με όσο ηρωικά και "όμορφα" μα έμαθε το Χόλυγουντ. Φυσικά και είναι τρομακτικός, ειδικά σήμερα με την ισχύ των όπλων που υπάρχουν. Ευχή για Ειρήνη μόνο!
      Καλό Πάσχα, Μαρία!

      Διαγραφή
    2. να προσθέσω και τους μισθοφόρους!!! Τρόμος με πιάνει...
      Ο πόλεμος έχει ξεφύγει τελείως από την αρχική του αξία και διάσταση, και όσο η ειρήνη επικρατεί μόνο με υλικά ανταλλάγματα ξεφεύγει και αυτή ...
      Ευχή για Ειρήνη
      Καλό Πάσχα Βασίλη μου :)

      Διαγραφή
    3. Μισθοφόροι πάντα υπήρχαν. Και μάλιστα έδειχναν πάντα υπερβάλλοντα ζήλο. Ειρήνη! Ειδικά αυτές τις μέρες, η ευχή γίνεται επιτακτική!
      Καλό Πάσχα, Μάνια!

      Διαγραφή

Όλα τα σχόλια σας με χαροποιούν και τυγχάνουν απάντησης.

Το ζητούμενο είναι η ευτυχία!

  Μετά από πολλά χρόνια, ο Αλέξανδρος επέστρεφε στο πατρικό του, σε ένα ορεινό χωριό της Δράμας. Για χρόνια ζούσε στην Αθήνα, κάνοντας σπο...