Δευτέρα 9 Μαΐου 2022

Ευάγγελος Ζάππας και Ολυμπιακοί Αγώνες.

   Σε λίγους είναι γνωστή η ιστορία του μεγάλου μας ευεργέτη, Ευάγγελου Ζάππα. Και σε ακόμη λιγότερους η σχέση του με την αναβίωση των Ολυμπιακών Αγώνων, όπως την οραματίστηκε αυτός στα πρώτα του βήματα, που έκανε το Ελληνικό κράτος κατά τον 19ο αιώνα.

Ευάγγελος Ζάππας (1800-1865)

  Ο Ευάγγελος Ζάππας γεννήθηκε στην Βόρειο Ήπειρο το 1800 και μόλις δεκατριών ετών στρατολογήθηκε από τον Αλή Πασά. Στην Ελληνική Επανάσταση πολέμησε δίπλα στον αρχιστράτηγο, Μάρκο Μπότσαρη. Το 1824, τον βρίσκομαι να μάχεται με τον βαθμό του ταξίαρχου.  Με την απελευθέρωση, μεταναστεύει στις Παραδουνάβιες Ηγεμονίες, δημιουργεί σχέσεις με τα μοναστήρια της περιοχής και αναλαμβάνει την καλλιέργεια μεγάλων αγροτικών εκτάσεων, που τους ανήκαν. Η ενασχόληση του αυτή του αποφέρει μεγάλα κέρδη. Κάνει πολλές δωρεές, μεταξύ αυτών ήταν και η ίδρυση σχολείων στα χωριά της ιδιαίτερης πατρίδας του. 

  Ένα από τα μεγαλύτερα οράματά του Ευάγγελου Ζάππα ήταν η αναβίωση των Ολυμπιακών Αγώνων στην Αθήνα. Σε μια εποχή, που ελάχιστοι πίστευαν σε αυτό το όνειρο, όπως ο ρομαντικός ποιητής Αλέξανδρος Σούτσος, αυτός θέτει ως σκοπό της ζωής του, να το πραγματοποιήσει με κάθε τρόπο. Έτσι ξεκινά τακτική αλληλογραφία με την τότε κυβέρνηση της Ελλάδας (περίπου το 1850), όπου δηλώνει τη βούληση του να αναλάβει εξ ολοκλήρου τη χρηματοδότησή τους. Πέρα από την οργάνωσή τους, χρηματοδοτεί και τη δημιουργία του πρώτου κτιρίου, που θα χρησιμοποιούνταν για τους αγώνες αυτούς, το περίφημο Ζάππειο Μέγαρο και την αναστύλωση του Παναθηναϊκού Σταδίου, για να πραγματοποιούνται οι αγώνες. Δυστυχώς το Ζάππειο ποτέ δεν εκπλήρωσε την αρχική επιθυμία του δωρητή, να είναι το στρατηγικό κέντρο της διεξαγωγής των Αγώνων, το οποίο θα κτιζόταν σε σημείο ψηλότερο του Σταδίου (στον λόφο του Αρδηττού) για να εποπτεύει τους αγώνες από ψηλά. Κατόπιν πρότασης της τότε κυβέρνησης και την αποδοχή τελικά του Ζάππα, κτίστηκε στη σημερινή του θέση και χρησιμοποιήθηκε ως χώρος εκθέσεων της Αγροτικής παραγωγής της χώρας μας. Σήμερα τη διαχείριση του Ζαππείου Μεγάρου και των κληροδοτημάτων του Ζάππα, έχει η Επιτροπή Ολυμπίων και Κληροδοτημάτων.
Ζάππειον Μέγαρο. Κτίστηκε πάνω σε σχέδια του
Θεόφιλου Χάνσεν, από το 1874 ως 1888.

  Στον πολύ κόσμο, είναι άγνωστη αυτή η ιστορία και μάλιστα έχει την εντύπωση ότι οι Ολυμπιακοί αγώνες, για πρώτη φορά τελέστηκαν στην Αθήνα το 1896. Η αλήθεια όμως είναι, ότι η επιθυμία του Ευάγγελου Ζάππα, να αναβιώσουν οι Ολυμπιακοί αγώνες στην Αθήνα, πραγματοποιήθηκε πολύ πιο πριν και μάλιστα σε εποχές που η έννοια του αθλητισμού, δεν ήταν και πολύ γνωστή. 

   Και όχι μόνο μία φορά, αλλά τέσσερις φορές. Σε αυτούς συμμετείχαν Έλληνες αθλητές από την Πατρίδα μας αλλά και από την Οθωμανική Αυτοκρατορία. Οι πρώτοι Ζάππειοι Ολυμπιακοί Αγώνες ή Ολύμπια κατ΄ άλλους, έγιναν το 1859, στην σημερινή πλατεία Κοτζιά, δίχως όμως επιτυχία. Η αποτυχία τους οφείλεται στην απουσία εμπειρίας για τη διοργάνωση τέτοιων αγώνων, δεν υπήρχαν κανονικοί αθλητές αλλά μπορούσε να συμμετάσχει όποιος ήθελε και η αστυνομία δεν είχε σχέδιο για να τηρηθεί η αναγκαία τάξη από τον κόσμο που συνέρρευσε στην κλειστή πλατεία για να δει τους αγώνες.

Μετάλλιο για τον πρώτο νικητή των
αγώνων του 1875. Από τη μία ο
Βασιλεύς Γεώργιος και από την άλλη
γράφει:
Αγωνοθέτης Ευάγγελος Ζάππας.


  Οι δεύτεροι Ζάππειοι Ολυμπιακοί Αγώνες έγιναν το 1870 στο ανακαινισμένο Παναθηναϊκό Στάδιο, με πολύ μεγάλη  επιτυχία.  Εγγράφηκαν κανονικά αθλητές για να αγωνιστούν, φορούσαν στολή και σανδάλια δερμάτινα, ορκίστηκαν μπροστά στην ελλανόδικο επιτροπή που αποτελούνταν από καθηγητές του Πανεπιστημίου. Εκεί ακούστηκε και ο πρώτος Ολυμπιακός ύμνος, γραμμένος από τον Γεώργιο Ορφανίδη, καθηγητή της Γεωπονικής Σχολής και μελοποιημένος από τον μουσικοδιδάσκαλο Παριζίνη. Τους αγώνες παρακολούθησε η Βασιλική οικογένεια, όλοι οι επίσημοι των Αθηνών και πλήθους κόσμου. Υπολογίζεται ο αριθμός αυτός στους 30,000, όσοι ήταν δηλαδή και οι κάτοικοι της Αθήνας τότε.

  Οι τρίτοι Ζάππειοι Ολυμπιακοί Αγώνες έγιναν το 1875 και πάλι στο
Παναθηναϊκό Στάδιο, με οργανωτή τους, τον Ιωάννη Φωκιανό, διευθυντή του Δημόσιου Γυμναστηρίου. Σε αυτούς συμμετείχαν μόνο 18 αθλητές. Παρά την πολύ καλή προσπάθεια του Φωκιανού, οι αγώνες δεν είχαν την αναμενόμενη επιτυχία. Αν και η Βασιλική οικογένεια δεν τους παρακολούθησε, ο κόσμος που μαζεύτηκε ήταν πολύ πιο πάνω από τις δυνατότητες του Σταδίου, με αποτέλεσμα να καταληφθεί και ο στίβος από τους θεατές.

  Οι τέταρτοι Ζάππειοι Ολυμπιακοί Αγώνες έγιναν το 1889 στο Κεντρικό Γυμναστήριο του Φωκιανού, με οργανωτή και πάλι τον Ιωάννη Φωκιανό. Σε αυτούς τους αγώνες λόγω διαφωνιών, δεν συμμετείχε η Ζάππειος Επιτροπή, που αναλάμβανε την χρηματοδότηση των αγώνων μέχρι τότε. Δώδεκα αγωνίσματα έγιναν, με απόλυτη τάξη και καλή οργάνωση. Δόθηκαν μετάλλια και διπλώματα και υπήρχαν χορηγοί.

   Οι αγώνες αυτοί, με τα λάθη και τις επιτυχίες τους, χάρισαν μια σημαντική τεχνογνωσία στην Πατρίδα μας, στη διοργάνωση τέτοιων αγώνων, η οποία φάνηκε στην άρτια τέλεση των πρώτων Διεθνών Ολυμπιακών Αγώνων, το 1996, στην Αθήνα.

Το Παναθηναϊκό Στάδιο το 1896, κατά την τέλεση των πρώτων
Σύγχρονων Ολυμπιακών Αγώνων. Η ανακαίνιση του έγινε εκ νέου 
με χρηματοδότηση του μεγάλου Εθνικού Ευεργέτη Γεώργιου Αβέρωβ

  Βλέπουμε λοιπόν ότι η Ολυμπιακοί αγώνες, έχουν μια ιδιαίτερη σημασία για την πατρίδα μας, υπήρχαν άνθρωποι που τους οραματίστηκαν πολύ πριν γίνουν παγκόσμιο θέαμα (Ρήγας Φεραίος, Ευάγγελος Ζάππας, Αλέξανδρος Σούτσος) και όταν πια ο βαρώνος Πιερ ντε Κουμπερτέν μαζί με τον Δημήτριο Βικέλα θεσμοθετούσαν τους Σύγχρονους Διεθνείς Ολυμπιακούς Αγώνες, η Ελλάδα είχε την τεχνογνωσία, όχι μόνο να πετύχουν οι αγώνες αλλά και να δείξει στον υπόλοιπο κόσμο τον τρόπο επιτυχούς εκτέλεσης τους. Τώρα αν θα θέλατε να αναρωτηθείτε, τι σχέση έχουν εκείνοι οι πρώτοι, ειδυλλιακοί αγώνες του Ζάππα με το σημερινό εμπορικό και τηλεοπτικό θέαμα, νομίζω ότι η απάντηση είναι εύκολη. Το θετικό όμως είναι, ότι οι νέοι αθλητές, ακόμη και σήμερα, ονειρεύονται ν' ανέβουν στο Ολυμπιακό βάθρο, την ύψιστη τιμή για έναν αθλητή και δεν φείδονται κόπων για να πετύχουν αυτό τον σκοπό τους. Αν και κάποιοι χάνουν την αίσθηση του Ολυμπιακού Πνεύματος περί του "ευ αγωνίζεσθαι", οι περισσότεροι νέοι, θέλω να πιστεύω, παραμένουν πιστοί στις αξίες του. 

ΥΓ: Η έμπνευση για τις δύο τελευταίες μου εγγραφές, οφείλεται στο μυθιστόρημα του Δημήτρη Τζιώτη, Η Ιδέα του φωτός. εκδόσεις ΠΑΤΑΚΗ

12 σχόλια:

  1. Βασίλη σε ευχαριστούμε πολύ για την ανάρτηση σου αυτή και όλον τον χρόνο που της αφιέρωσες, καθώς μας έδωσες πολλές πληροφορίες.
    Την ιστορία του Ευάγγελου Ζάππα λίγο πολύ τη γνώριζα καθώς και οι δάσκαλοι μας και ο μπαμπάς μου, κάθε φορά που πηγαίναμε στην Αθήνα, μας εξηγούσαν την ιστορία κάθε κτιρίου! Αυτό που με σόκαρε είναι ότι την περίοδο των Δεύτερων Ζάππειων Ολυμπιακών Αγώνων ο αριθμός της Αθήνας ήταν κάποτε μόνο 30000. Το σκέφτομαι σε σχέση με το σήμερα και προσπαθώ να φανταστώ πόσο ωραίο και διαφορετικό πρέπει να ήταν.
    Καλή εβδομάδα!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Η Αθήνα έγινε πρωτεύουσα για συμβολικούς λόγους. Ένα σχεδόν κατεστραμμένο χωριό ήταν μετά την απελευθέρωση. Δυστυχώς γιγαντώθηκε τα τελευταία 50 χρόνια σε απαράδεκτο βαθμό. Όχι ότι είναι πολύ μεγάλη συγκρινόμενη με άλλες πόλεις, αλλά σε αυτήν ζει περίπου το 50% του πληθυσμού της χώρας μας...
      Χάρηκα το πέρασμα σου, Μαρίνα!
      Την Καλημέρα μου!

      Διαγραφή
  2. Ωραία και αυτή η ανάρτηση. Πολύ ενδιαφέρουσα γιατί δεν ήξερα λεπτομέρειες. Φυσικά και οι Ολυμπιακοί αγώνες έχουν σημασία για τη χώρα μας, για καθένα από εμάς, και το ευ αγωνίζεσθαι θα έπρεπε να γίνει σημαία μας σήμερα, που τα αναβολικά καθορίζουν ρεκόρ και επιδόσεις. Χρήμα και δόξα είναι οι αγώνες σήμερα αλλά τι δεν είναι;
    Σ'ευχαριστούμε για τις πληροφορίες .
    ''ΙΔΈΑ ΤΟΥ ΦΩΤΟΣ'' λοιπόν, το κρατώ γιατί δεν το γνωρίζω
    Καλή σου μέρα καλέ μου φίλε

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Φυσικά το ευ αγωνίζεσθαι δίδαξαν οι πρόγονοι μας, αλλά σήμερα, τα πάντα παρά τα όνειρα των μικρών αθλητών, γίνονται για το χρήμα και τη δόξα. Υπάρχει ένα ολόκληρο κύκλωμα πίσω από τους αθλητές που συντηρεί αυτήν την κατάσταση! Από την μια είναι ωραίος ο αθλητισμός αλλά από την άλλη, όταν όλα συνδέονται με τις επιδόσεις, κάπου στραβώνει το πράγμα.
      Χάρηκα για την παρουσία σου εδώ, Άννα!
      Την Καλημέρα μου!

      Διαγραφή
  3. Όπως πολλοί εθνικοί ευεργέτες, που στην ουσία διαχειρίστηκαν την πρώην οθωμανική γαιοκτησία στη Θεσσαλία (κανονικά όφειλε να ανήκει στο ελληνικό δημόσιο) και θησαύρισαν, άφησε πίσω του τουλάχιστον κάποια έργα. Δεν ήξερα λεπτομέρειες για τους Ζάππειους Ολυμπιακούς αγώνες και μ' αυτή την ανάρτησή σου φωτίζεις κάποιες σκοτεινές πλευρές της διοργάνωσης. Όλο και ξεμακραίνουμε απ' το αρχαίο πνεύμα των αγώνων, Βασίλη. Κι όλο θυμίζει ένα στημένο θέαμα με χορηγούς-πολυεθνικές και ακριβοπληρωμένους αθλητές που γίνονται σταρ και πρωταγωνιστές διαφημίσεων. Οι ταπεινοί αθλητές μας (στο στίβο) που διέπρεψαν στους τελευταίους αγώνες, θυμάσαι με τι πενιχρά μέσα και στερήσεις έφτασαν ως το χρυσό μετάλλιο. Ελπίζω κι εγώ να υπάρχουν αγνά παιδιά και προπονητές που υπερασπίζονται ακόμα αυτό το ""ευ αγωνίζεσθαι".

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Πάντα υπάρχουν νέα παιδιά, που ονειρεύονται τη δόξα και μόνο αυτή. Το πράγμα στραβώνει στη συνέχεια, όταν αρχίσουν οι διακρίσεις, που όλο το σύστημα, από προπονητές και χορηγούς ως και τους γονείς τους ακόμα, μπαίνουν στη λογική της κατάκτησης των μεταλλίων, με οποιοδήποτε κόστος. Έχεις δίκιο για τους αθλητές μας, γι' αυτό λέω ότι κάπου υπάρχει ακόμα ελπίδα.
      Την Καλημέρα μου, Μαρία!

      Διαγραφή
  4. Ωραία εμπειρία οι οργάνωση Ολυμπιακών αγώνων, σου προσφέρει πλούσιες γνώσεις και μάλιστα τομείς που δεν είχες καν φανταστείς. Ανοίγουν μυαλό και ορίζοντες.
    Στις αναδρομές για το πως ξεκίνησαν οι Ολυμπιακοί αγώνες δεν αναφέρονται τακτικά αυτά τα γεγονότα που μας έφερες εδώ.
    Με την ευκαιρία θα ήθελα να σε ρωτήσω, σε αυτές τις οργανώσεις που αναφέρεις υπήρχε αφή της Ολυμπιακής Φλόγας; Στην ιστορία αναφέρεται ως πρώτη φορά τον Ιούλιο του 1936 όπου πήγε στο Βερολίνο.
    Καλή συνέχεια από τη Μανιούσκα της παρέας χαχαχα

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Από αυτά, που βρήκα Μάνια, δεν βρήκα πουθενά κάποια πληροφορία για αφή του φωτός ή παρέλαση αθλητών. Υπήρχε όμως Ολυμπιακός Ύμνος. Σκέψου ότι βρισκόμαστε σε μια εποχή, όπου η έννοια του αθλητισμού, παγκοσμίως είναι σχεδόν άγνωστη, αθλητές ήταν κυρίως παιδιά καλών οικογενειών και φοιτητές και γι' αυτό τα Ζάππεια, έχουν ιδιαίτερη σημασία.
    Την Καλημέρα μου, στη Μορεάλη!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Να μια ακόμα ανάρτησή σου, αγαπητέ φίλε Βασίλη, που λειτουργεί σαν εγκυκλοπαίδεια γνώσης.
    Η αλήθεια είναι ότι πέρασαν στον τόπο μας, τα παλιά χρόνια, αρκετοί "εθνικοί ευεργέτες". Δυστυχώς οι περισσότεροι εξ αυτών ήταν πραγματικά αρπαχτικά, τυχοδιώκτες ολκής που η αναφορά τους ως ευεργέτες αποτελεί ντροπή για το λαό μας (Συγγρός...).
    Ο Ζάππας είναι μια διαφορετική περίπτωση. Αγωνιστής και μάλιστα στη σκληρή Αρβανιτιά, με προσφορά και όραμα.
    Ο Ολυμπισμός ήταν ένα κίνημα ιδεών, που αγκάλιασε πολλούς Έλληνες πνευματικούς ανθρώπους και οραματιστές. Βέβαια αυτό που βιώνουμε σήμερα, αυτός ο εκπεσμός, δεν έχει την παραμικρή σχέση με τα ιδεώδη και τις αρχές του Ολυμπισμού να ξέρουμε τι λέμε και σωστά το αναφέρεις φίλε μου.
    Ένα ακόμα δυνατό σου θέμα Βασίλη. Την καλησπέρα μου.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ο Ζάππας είναι μια ιδιαίτερης περίπτωση. Αγωνιστής πρώτης γραμμής, για άγνωστους λόγους εγκαταλείπει την ελεύθερη πλέον Ελλάδα, δεν διεκδικεί τίποτε από αυτήν και βρίσκεται στις παραδουνάβιες ηγεμονίες με σκοπό να βγάλει λεφτά. Κι από αυτά, στέλνει πολλά στην Ελλάδα και στον τόπο του. Οραματιστής, για ένα ιδεώδες που δυστυχώς σήμερα έχει εκφυλιστεί στο μεγαλύτερό του μέρος.
      Χαίρομαι που σου άρεσε, Γιάννη!
      Την Καλησπέρα μου!

      Διαγραφή
  7. Tι κρίμα που οι μεγάλες ιδέες κάποια στιγμή εκπίπτουν και γίνονται επιχειρήσεις, αγορά, διαφημίσεις. Θα ήθελα πολύ, σε κάποιο μέρος του κόσμου να πραγματοποιούνται Ολυμπιακοί αγώνες με βάση το αρχαιοελληνικό πνεύμα και με μοναδικό βραβείο το στεφάνι από κλαδί ελιάς. Οι αθλητές να βασίζονται μόνον στην ικανότητα που θα αποκτούν μέσα από "καθαρές" προπονήσεις και η είσοδος να είναι ελεύθεροι στους πολίτες. Αυτό που γίνεται σήμερα είναι στυγνή καπήλευση της ιδέας και μάλιστα με κακογουστιά, ανισότητα και ανηθικότητα. Στήνουν έναν μεγάλο "πάγκο λαϊκής" και πουλάνε μόνον μεταλλαγμένα προϊόντα.
    Σ' ευχαριστούμε Βασίλη για την ιστορική αναδρομή και την υπενθύμισή του ρόλου που έπαιξε ο Ζάππας στην αναβίωσή τους. Πολύ ενδιαφέρουσα η ανάρτησή σου!
    Καλημέρα!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Έχεις απόλυτο δίκιο, Μαρία! Οι σημερινοί αγώνες δεν μοιάζουν σε τίποτα με το αγνό πνεύμα που και οι αρχαίου πρόγονοι μας τους έκαναν και τον τρόπο με τους οποίους τους φαντάστηκε ο Ρήγας ή ο Ζάππας. Είναι ένα μεγάλο πανηγύρι, που κι αυτό θα ήταν όμορφο να πίσω τους δεν κρύβονταν τόσα σκάνδαλα κι όχι μόνο οικονομικά. Πάντως χαίρομαι τα παιδιά εκείνα που κάνουν αθλητισμό, σε ερασιτεχνικό επίπεδο, με μον πάθος αυτό της νίκης.
      Την Καλημέρα μου!

      Διαγραφή

Όλα τα σχόλια σας με χαροποιούν και τυγχάνουν απάντησης.

Ποιος είναι ο προσκυνητής;

  Ένα από τα αγαπημένα μου τραγούδια είναι Ο Προσκυνητής σε στίχους και μουσική του Αλκίνοου Ιωαννίδη . (1)   Πάντα αναρωτιόμουν ποιος είν...