Τετάρτη 26 Οκτωβρίου 2022

Γραφή ή ζωή του Χόρχε Σεμπρουν

 Το μυθιστόρημα Γραφή ή ζωή του Ισπανού Χόρχε Σεμπρούν, σου αφήνει μια παράξενη αίσθηση αφού το έχεις πια διαβάσει. Δεν είναι εύκολο βιβλίο, όχι διότι είναι δυσνόητο ή έχει "περίεργο" τρόπο γραφής, αλλά διότι μιλά για στενάχωρες καταστάσεις. Πολλές φορές πόνεσα, το ίδιο όπως την πρώτη φορά που έμαθα για τις φρικαλεότητες των Ναζί στα στρατόπεδα καταναγκαστικής εργασίας και εξολόθρευσης κάθε παρείσακτου, κατά την άποψη τους, στον κόσμο αυτό.

 Ένας νέος άνθρωπος, ο ίδιος ο συγγραφέας, ήλθε αντιμέτωπος με τον θάνατο μέσα στο ναζιστικό στρατόπεδο εξόντωσης του Μπούχενβαλντ, είδε συντρόφους του να πεθαίνουν ή να χάνονται ξαφνικά από δίπλα του, οσμίστηκε τον θάνατο (στην κυριολεξία αυτό) από την καμινάδα του κρεματορίου. Κι όταν επιτέλους βρίσκεται ελεύθερος, "δυσκολεύεται" πλέον να πιάσει τη ζωή του από εκεί που την άφησε, έχει πεθάνει κι έχει αναστηθεί, τίποτε δεν μπορεί να είναι το ίδιο όπως πριν τον Μεγάλο πόλεμο.  

 "Ποιος μπορεί να πιστέψει ότι όλα αυτά έγιναν στα αλήθεια", αναρωτιέται ο συγγραφέας. Κι ένας παλιός του σύντροφος του δίνει με ερώτηση την απάντηση: "Ποιος μπορεί να αποδώσει καλύτερα αυτά που έγιναν εκεί μέσα εκτός από έναν μυθιστοριογράφο;

  Ασφαλώς κι έχει δίκιο. Οι ιστορικοί θα παραθέσουν αριθμούς, γεγονότα, έγγραφα, αλλά μόνο ένα μυθιστόρημα θα μπορέσει να αποδώσει όλα εκείνα τα συναισθήματα ενός αιχμαλώτου που καθημερινά αντιμαχόταν τον παραλογισμό των Ναζιστικών στρατοπέδων συγκέντρωσης και μέρα με την μέρα κατόρθωνε να ξεγλιστρά από τα ολισθηρά μονοπάτια του θανάτου. Κάποια στιγμή μάλιστα, χρόνια μετά, μαθαίνει ποιο τυχερό είχε και του δόθηκε η ευκαιρία να ζήσει. 

  Ξέρει ότι η γραφή αυτών που έζησε είναι μια οφειλή που πρέπει να ξεχρεώσει. Μα όταν αποφασίζει να το κάνει, τότε αντιλαμβάνεται ότι αυτό δεν του είναι εύκολο, οι μνήμες και τα συναισθήματα που συνοδεύουν τη γραφή είναι αβάσταχτα κι εκείνος δικαίως, αυτό δεν το αντέχει.

" Καθ' όλη τη διάρκεια του καλοκαιριού της επιστροφής, του φθινοπώρου, μέχρι την ηλιόλουστη χειμωνιάτικη μέρα στην Ασκόνα του Τσιτσίνο, οπότε αποφάσισα να εγκαταλείψω το βιβλίο που προσπαθούσα να γράψω, τα πράγματα που είχα σκεφτεί ότι με ξανασυνδέουν με τη ζωή - η γραφή, η απόλαυση - απεναντίας με απομάκρυναν απ' αυτήν, μ' έστελναν ακατάπαυστα και σιγά σιγά  αλλά σταθερά, στη μνήμη του θανάτου, με απωθούσαν μέσα στην ασφυξία αυτής της μνήμης. "

 Ο Σεμπρούν βάζει στην άκρη την γραφή για να κερδίσει τη ζωή. Είναι ακόμη νέος, αγαπά τις γυναίκες, του αρέσει να διαβάζει ποίηση, αγωνίζεται στην παρανομία για έναν κόσμο δίκαιο ως στέλεχος του Ισπανικού Κομμουνιστικού Κόμματος, μέχρι που ο άκαμπτος σταλινικός μηχανισμός τον απορρίπτει ως ρεβιζιονιστή. (η πίκρα αυτής της διαγραφής είναι παρούσα σε όλο το κείμενο)

 Τελικά η γραφή όμως νικά. Έστω κι αν πέρασαν αρκετά χρόνια δίχως να γράψει το παραμικρό, αντιλαμβάνεται ότι αυτή ήταν η μοίρα του. Έζησε όλη την φρικαλεότητα της αιχμαλωσίας στα ναζιστικά στρατόπεδα και όφειλε να γράψει γι'  αυτήν.

" Θα ήταν γελοίο, ίσως και άπρεπο, να γράψω οτιδήποτε άλλο παρακάμπτοντας την εμπειρία αυτή.    

  Μου άρεσε! Μου αρέσουν εκείνα τα βιβλία που σε βυθίζουν  στην ιστορία, συνήθως στις πιο σκοτεινές της πλευρές, αλλά  και που σε παρακινούν να ψάχνεις ονόματα, τόπους,  γεγονότα, τα οποία συνεχώς αναδύονται μέσα από τις σελίδες  τους. Κι από τη μια μεριά το κακό σου υπενθυμίζει  ότι είναι υπαρκτό και από την άλλη ζεις την ουτοπία, τη δική  του - και τη δική σου -  για ένα δικαιότερο κόσμο παρέα με τους  σπουδαίους ποιητές της δικής του εποχής, τους οποίους μνημονεύει συνεχώς, να σε  συντροφεύουν.

   Ο Χόρχε Σεμπρούν γεννήθηκε το 1923 στη Μαδρίτη και έζησε από έφηβος εξόριστος, από το καθεστώς  του Φράνκο, στη Γαλλία. Ανδρώθηκε στη χώρα αυτή και είναι  ο μόνος μη Γάλλος, μέλος της Ακαδημίας Γκονκούρ. Την  περίοδο 1988 - 1991, ανέλαβε το υπουργείο Πολιτισμού της Ισπανίας. Πέθανε το 2011, στο Παρίσι.

8 σχόλια:

  1. Μια έξοχη παρουσίαση, Βασίλη μου, ενός πνευματικού ανθρώπου με μεγάλο ενδιαφέρον. Δεν τον ήξερα και να όμως που συμβάλλεις σ' αυτήν μου τη γνωριμία, ως πηγή γνώσης.
    Σε ευχαριστούμε πολύ Βασίλη, ώρα καλή.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Είναι απίστευτη η περιγραφή του στρατοπέδου εξόντωσης, όπου κρατείτο. Αυτοβιογραφικό το μυθιστόρημα, για μια ενδιαφέρουσα ζωή.
      Την Καλημέρα μου, φίλε!

      Διαγραφή
  2. Αυτοβιογραφικό ε; ναι εκεί ο ιστορικός σηκώνει τα χέρια ψηλά.
    Ωραία παρουσίαση.
    Καλή συνέχεια Βασίλη μου :)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Μπορεί οι ιστορικοί κάποιες φορές να μην λαμβάνουν σοβαρά τις προσωπικές μαρτυρίες, θεωρώντας ότι τους λείπει η αντικειμενικότητα, αλλά σίγουρα η ανάγνωση τους έχει τη δική της αξία και γοητεία!
      Χαίρομαι, που σου άρεσε, Μάνια!

      Διαγραφή
  3. Μου έφερε στο μυαλό αμυδρά τον Χρόνη Μίσσιο. Πικραμένος κι αυτός αλλά απόλυτα συνειδητοποιημένος στο χρεός του ν' αφήσει τις παρακαταθήκες του στους επόμενους. Βασίλη, δεν έχω διαβάσει το βιβλίο αυτό. Είμαι βέβαιη πως είναι ένα έξοχο ανάγνωσμα κι ας υστερεί σε αντικειμενικότητα, όπως σχολιάζεις. Πόσο αντικειμενικός μπορεί να είναι κάποιος που η μοίρα του τον προορίζει να παλέψει με το τέρας του φασισμού και να γνωρίσει τη φρίκη των στρατοπέδων εξόντωσης;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Έτσι είναι... οι προσωπικές μαρτυρίες, θα προσθέσω αυτές του Μακρυγιάννη, εκείνων που βρέθηκαν στο κέντρο των ιστορικών γεγονότων, έχουν τη δική τους αξία, οι οποίες σιγά σιγά λαμβάνουν τη θέση που τους αρμόζει. Είναι μια μαρτυρία από πρώτο χέρι. Εδώ, ο πρωταγωνιστής θεωρεί ότι δεν έχει δικαίωμα να γράψει οτιδήποτε άλλο, πριν γράψει γι΄ αυτά τα τραγικά που έζησε.
      Την Καλημέρα μου, Μαρία!

      Διαγραφή
  4. Διάβασα όσα γράφεις στην παρουσίασή σου για τον συγγραφέα Χόρχε Σεμπρούν και σκέφτηκα αμέσως πόσο δύσκολο είναι, ακόμη και μετά από πολλά χρόνια, να γράψει κανείς για τα ιδιαίτερα τραυματικά βιώματα που είχε στη ζωή του. Πάντα είχα την αίσθηση πως αυτά δεν αντέχει να τα ανασύρει κανείς. Βλέπω συχνά καλλιτέχνες να εκφράζονται με παράπλευρους τρόπους ή πιο συμβολικούς αλλά να καταγράψουν και να αφηγηθούν ατόφια την δική τους τραυματική εμπειρία, δύσκολα. Μπορούμε λοιπόν να θεωρήσουμε όσους το καταφέρνουν διπλά ήρωες, γιατί το ξαναζούν.
    Σ' ευχαριστώ για τον Χόρχε Σεμπρούν, Βασίλη.
    Καλό Σαββατοκύριακο!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Έτσι είναι όπως τα γράφεις. Από εμπειρία θα σου πω, Μαρία. ότι γράφοντας για δύσκολα βιώματα, τα ξαναζείς και ο πόνος που νιώθεις είναι μεγάλος, σε κάθε γραμμή που καταθέτεις. Συγχρόνως όμως λειτουργεί και ιαματικά, σε απελευθερώνει, σε βοηθάει να τα βρεις εντέλει με τον εαυτό σου. Η δύναμη της γραφής.
      Την Καλημέρα μου!

      Διαγραφή

Όλα τα σχόλια σας με χαροποιούν και τυγχάνουν απάντησης.

Ο φωτεινότερος φακός του κόσμου του Γιώργου Κασαπίδη

    Αν κάποιος θέλει να διαβάσει μια συλλογή διηγημάτων, για μια μικρή επαρχιακή πόλη, τη Δράμα (αλλά και άλλες περιοχές), με την αίσθηση το...