Σάββατο 11 Νοεμβρίου 2023

Στείλε μήνυμα...

   Η ιστορία μου αυτή εντάσσεται στα πλαίσια του συγγραφικού δρώμενου, που διοργανώνει η  marypertax, μέσα από το ιστολόγιο της ΓΗΙΝΗ ΜΑΤΙΑ.

    «Τα βιβλία διεγείρουν τη σκέψη και ευχαριστούν την ψυχή.»

   Έτσι κατέληξε ο δάσκαλος στη σύντομη εισήγησή του, με την ευκαιρία του ανοίγματος της μικρής βιβλιοθήκης ενός ορεινού χωριού, σε κάποια περιοχή της Μακεδονίας. Δεν έχει σημασία ποιο ήταν αυτό το χωριό, ούτε ποια ήταν αυτή η περιοχή. Τα παρακάτω θα μπορούσαν να είχαν ταράξει τον καθένα, που αγαπάει το βιβλίο. Στην προκειμένη περίπτωση όμως ήταν ο Λευτέρης, ο οποίος από την στιγμή που ο δάσκαλος του ενεχείρισε το πρώτο βιβλίο για να το διαβάσει στις διακοπές των Χριστουγέννων, άλλαξε η ζωή του. Ακόμα το θυμάται, ήταν ένας τόμος από μια επιστημονική εγκυκλοπαίδεια και μάλιστα με έγχρωμες φωτογραφίες. Μπορεί να μην καταλάβαινε πολλά από αυτά που διάβαζε ή έβλεπε, αντιλήφθηκε όμως ότι έξω από τα στενά σύνορα του τόπου του, υπήρχε ένας κόσμος άγνωστος σε αυτόν, με τεχνολογικά και επιστημονικά θαύματα τα οποία λαχταρούσε πλέον μια μέρα να γευτεί από κοντά. Κοντά σε εκείνο το βιβλίο, ήρθαν και άλλα, λογοτεχνικά, με σπουδαίες ιστορίες, που είχαν την ικανότητα να τον διακτινίσουν  σε άλλους τόπους, σε ιστορικούς χρόνους και διαφορετικές κοινωνίες. Ένας μαγικός κόσμος είχε ανοιχτεί για τα καλά μπροστά του.

  Στο σχολείο προόδευε και οι γονείς του τον καμάρωναν. Αν και ήξεραν ότι οι διαφαινόμενες σπουδές του θα τους ζόριζαν οικονομικά, ήταν διατεθειμένοι να κάνουν τα πάντα για να πραγματοποιήσει το όνειρό του. Ήθελε να σπουδάσει ψυχίατρος, ήθελε να ασχοληθεί με την έρευνα και ονειρευόταν να βρει τον τρόπο όπου θα γιατρευόταν κάθε εσωτερικός πόνος του ανθρώπινου σώματος. Η επιθυμία του αυτή  γεννήθηκε, όταν διάβασε την Φόνισσα του Παπαδιαμάντη και κεραυνοβολήθηκε από την αποτρόπαια πράξη της Φραγκογιαννούς, όπου ο δικός της πόνος για τη σκληρή ζωή που πέρασε, την οδήγησε σε μια σειρά δολοφονιών μικρών κοριτσιών.

   Τελείωσε τις σπουδές του στην Ιατρική της Θεσσαλονίκης κι όπως έκαναν πολλοί, έφυγε για έξω για να συνεχίσει τις σπουδές του. Έκανε το Μεταπτυχιακό και στη συνέχεια Διδακτορικό στο Μόναχο, ασπάστηκε τον νέο τρόπο ζωής στα ξένα και αποφάσισε να μείνει εκεί πλέον για πάντα. Πάντα πορευόταν με το βιβλίο δίπλα του, είτε ήταν τα πανεπιστημιακά εγχειρίδια είτε κάποιο μυθιστόρημα. Έφτιαξε και τη δική του οικογένεια, στην Γερμανία, εκεί ζούσε πια, με την Ούλμα, γιατρός κι αυτή. Μεταξύ των άλλων μοιράζονταν το κοινό τους πάθος για το βιβλίο. Δυο παιδάκια έκαναν, ένα αγοράκι και ένα κοριτσάκι τα οποία τα καμάρωναν όσο μεγάλωναν, χαίρονταν που τα έβλεπαν να αγαπούν κι αυτά το βιβλίο, ενώ φρόντιζαν τακτικά να επισκέπτονται την Ελλάδα, το χωριό του αλλά και τις υπέροχες παραλίες της. Το αγόρι από μικρό εκδήλωσε την επιθυμία του να ακολουθήσει την καριέρα των γονιών του, παρόμοια σκεφτόταν και η κόρη τους χωρίς να έχει αποφασίσει όμως τι ακριβώς ήθελε να σπουδάσει. Μέχρι την εφηβεία της.

  Ξαφνικά η όλη καλή συμπεριφορά της άλλαξε, έγινε επιθετική, αρνήθηκε να τους ακολουθήσει στην Ελλάδα, αρνήθηκε ακόμα και να μιλά στον πατέρα της ελληνικά, όπως το συνήθιζαν μέχρι τότε. Η μητέρα της ένα πρωί που έλειπε στο σχολείο, έψαξε τα πράγματα της, το μυαλό της πήγαινε στα χειρότερα κι αυτά δεν άργησαν να αποκαλυφθούν μπροστά της. Φυλλάδια τα οποία προπαγάνδιζαν μια Νέα Γερμανία, ξενοφοβική, όπου  ονόμαζαν εχθρό κάθε κοινωνική ή φυλετική μειονότητα, όπου υπενθύμιζαν την ξεχασμένη ανωτερότητα του Γερμανικού Έθνους  κι ένα πλήθος βιβλίων, που εκθείαζαν το Ναζιστικό παρελθόν της χώρας. Η κόρη τους είχε ενταχθεί σε μια από τις πολλές ακροδεξιές ομάδες, που τα τελευταία χρόνια, ειδικά μετά την επανένωση της Γερμανίας, είχαν αναπτυχθεί σε όλη την χώρα. 

  Στην αρχή οι γονείς της, προσπάθησαν να της θυμίσουν, όλα όσα της είχαν μάθει, για την αξία της Δημοκρατίας, για τις ελευθερίες που μπορούσαν να απολαμβάνουν, για την ειρηνική συνύπαρξη των Λαών, για τις ωμότητες που διέπραξε το Ράιχ κατά τον Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο, όχι μόνο κατά των ξένων αλλά και ενάντια στον ίδιο τον Λαό του. Όχι μόνο παρέμεινε αμετάπειστη αλλά σε κάθε δικό τους επιχείρημα είχε να αντιτάξει και κάποιο τρελό τσιτάτο - το  οποίο πίστευε - από τα νέα της αναγνώσματα, τα οποία τα είχε αποστηθίσει όπως ο φανατικός θρησκευόμενος τα ιερά του βιβλία.

  Αυτό που τους ήταν αδύνατον να χωνέψουν, ήταν ότι μέσα τους, μεταξύ των άλλων, γκρεμίστηκε η πίστη τους για την αξία του βιβλίου. Ο Λευτέρης θυμόταν πάντα τα λόγια του δασκάλου του: Τα βιβλία διεγείρουν τη σκέψη και ευχαριστούν την ψυχή και πράγματι εκείνον τον είχαν κάνει καλύτερο άνθρωπο. Το ίδιο και η Ούλμα, μέσα από τα αναγνώσματά της, από μικρή είχε μάθει να αγαπάει τον συνάνθρωπο της, να πιστεύει στην συμφιλίωση και την ανεκτικότητα μεταξύ των Λαών, στην ειρηνική συμβίωση όλων των ανθρώπων. Και τώρα τα βιβλία, αυτές οι πηγές γνώσης  που όλοι εκθειάζουν, είχαν κάνει την κόρη τους ένα πλάσμα τελείως ξένο γι'  αυτούς, έναν άνθρωπο που μισούσε ότι δεν έμοιαζε με τον ιδεατό άνθρωπο που αντικατόπτριζε την άποψη της για την ανωτερότητα των Γερμανών. 

  Έφταιγε όμως το βιβλίο; 

  Μήπως κι αυτό δεν είναι ένα εργαλείο, που εξαρτάται από την χρήση του αν θα ωφελήσει ή όχι τον άνθρωπο; 

  Μήπως η σκέψη αυτή τελικά είναι πολύ απλοϊκή; 

  Τι περιέχουν τα βιβλία; 

  Την ομορφιά του κόσμου, την ανώτερη διανοητική δημιουργία του ανθρώπου, την ελπίδα, την επανάσταση,  τα όμορφα συναισθήματα.

  Μόνο; 

  Αλλά και την σκληρή πραγματικότητα του κόσμου, την αντίθεση σε όσα θεωρούμε ως δεδομένα, τον διχασμό, αλλά και το μίσος, τον φόβο για καθετί το ξένο. 

  Δεν μας κάνουν λοιπόν μόνο τα βιβλία σωστούς, χρειάζεται να μεγαλώνεις σε στιβαρές ηθικές βάσεις, χρειάζεται ένα αξιακό σύστημα ιδεών, που να τοποθετεί στη κορυφή όλων τον άνθρωπο.

  Αν τα έχεις αυτά, τότε ναι, και το βιβλίο σε βοηθάει να γίνεις καλύτερος, αν όχι, έστω κι αν είσαι φανατικός αναγνώστης, το βιβλίο θα σε οδηγήσει προς την αντίθετη πλευρά, αυτήν που όπως φαίνεται, διάλεξε και η κόρη του Λευτέρη και της Ούλμα.




22 σχόλια:

  1. Όλα από εκεί ξεκινούν, από την κλίμακα αξιών του κάθε ανθρώπου. Και η επιλογή είναι μια σύνθετη διεργασία που βασίζεται κυρίως σε αυτές τις αξίες, αυτές που ο καθένας μας έχει πάρει από την οικογένειά του. Πρώτα από την οικογένεια. Αυτές γίνονται φίλτρο και για τα υπόλοιπα, όπως για την επιλογή των ανθρώπων που θα συναναστραφούμε, την επιλογή των βιβλίων που θα διαβάσουμε ή τις πληροφορίες που θα θελήσουμε να αξιοποιήσουμε. Πολύ ενδιαφέρουσα η συμμετοχή σου Βασίλη. Βάζεις έναν σημαντικό ηθικό και κοινωνικό προβληματισμό. Σ' ευχαριστώ γι' αυτό.
    Καλό Σαββατοκύριακο!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Η εγγραφή μου αυτή, οφείλεται στην αγωνία μου για την πτώση κάθε αξιακού συστήματος που θα έχει στο επίκεντρο της τον άνθρωπο. Χαίρομαι, που σου άρεσε το κείμενο μου, Μαρία.
      Την Καλημέρα μου!

      Διαγραφή
  2. Βασίλη μου υπέροχη η ιστορία σου! Πηγή αλυσίδας μηνυμάτων! Πάνω απ' όλα σημασία έχει η οικογένεια και το χτίσιμο των βάσεων στον χαρακτήρα του παιδιού! Έπειτα έχει σημασία ο καλός εκπαιδευτικός που θα νοιαστεί όχι μόνο να διδάξει αλλά να χτίσει χαρακτήρες με αξίες! Με τη σωστή συνεργασία οικογένειας και δασκάλων, τα παιδιά θα μπορέσουν να αντισταθούν σε λάγνα λόγια ψευτοηγετών, και στο να γίνουν δέκτες λανθασμένων μηνυμάτων και απόψεων! Όμως ξέρουμε πολύ καλά πως το πνευματικό επίπεδο πολλών γονιών δεν είναι και το κατάλληλο! Κι ακόμα κάποιος να βρισκόταν να τους δίδασκε, δύσκολα θα μπορούσαν να βρουν χρόνο στον ημερήσιο αγώνα της επιβίωσης ώστε να παρακολουθήσουν το μεγάλωμα και τις συμπεριφορές των παιδιών τους! Χρειάζεται πολλή δουλεία σε αυτόν τον τομέα από φορείς, κράτος, οικογένεια, εκπαιδευτικούς και φυσικά χρειάζεται μια πιο ανθρωπιστική κοινωνία! Θα μπορούσαμε να αναπτύσσουμε αυτό το θέμα και τελειωμό δεν θα είχαμε. Μπορούμε όμως να δίνουμε μηνύματα και να αντιδράμε όσο μπορούμε σε λανθασμένες συμπεριφορές! Σ' ευχαριστώ πολύ για τα υπέροχα μηνύματα που έστειλες και τα θέματα που έθιξες! Καλό Σ/Κ!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Πρωταρχικό ρόλο παίζει η οικογένεια. Επειδή όμως υπάρχουν τα προβλήματα που αναφέρεις, οφείλει να συμπληρώνει ο κενό το σχολείο. Έχουν φροντίσει όμως να το ξεδοντιάσουν από κάθε λογική παραδοχή της αποστολής του και να το καταστήσουν ένα αδύναμο παιδοφυλακτήριο, έρμαιο στις διαθέσεις του κάθε γονιού. Από εκεί και πέρα όλοι οι υπόλοιποι οργιάζουν με την προπαγάνδα τους.
      Την Καλημέρα μου, Mary, και σε ευχαριστώ για μία ακόμη φορά, για την συγγραφική ευκαιρία που δίνεις.

      Διαγραφή
  3. Θα μπορούσε να είναι άλλη μια ιστορία πέρα για πέρα αληθινή (μπορεί και να είναι δηλαδή) που βάζει τα πράγματα στη σωστή τους διάσταση. Γιατί οι ναζιστές που έκαναν τις θηριωδίες τους στις κατεχόμενες χώρες, ήταν άνθρωποι καλλιεργημένοι και προερχόμενοι απ' την ελίτ της κοινωνίας. Το πρωί έκαιγαν ανθρώπους στα κρεματόρια και εκτελούσαν ομαδικά τα θύματά τους και το βράδυ άκουγαν κλασική μουσική και διάβαζαν ξένη και ντόπια λογοτεχνία. Οπότε ναι, το βιβλίο δεν είναι πανάκεια αλλά το εργαλείο που συνεπιδρά με "τις στιβαρές ηθικές βάσεις και ένα αξιακό σύστημα ιδεών", όπως ολόσωστα γράφεις κι εσύ.
    Χαίρομαι να διαβάζω τέτοια κείμενα ανάμεσα στην παρέα μας. Καλή συνέχεια στο δρώμενο της Μαίρης μας και πάλι μπράβο απ' την καρδιά μου για τη συμμετοχή σου, Βασίλη!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Είναι έτσι ακριβώς όπως τα λες. Οι Ναζί ήταν και καλλιεργημένοι και μορφωμένοι, αλλά πρέσβευαν έναν αξιακό κώδικα, που στην κορυφή του είχε τον Γερμανό υπεράνθρωπο. Κι αυτό οδήγησε σε έναν καταστροφικό πόλεμο, με όλες τις γνωστές συνέπειες. Δυστυχώς, σήμερα βρισκόμαστε στην φάση που όλα αυτά ξεχνιούνται και πάλι, και πολύ φοβάμαι για το μέλλον.
      Την καλημέρα μου, Μαρία!

      Διαγραφή
  4. Πολύ ωραία "ταράζει" την όμορφη συντροφιά μας η συμμετοχή σου, αγαπητέ Βασίλη. Και εγείρει μια σειρά ζητημάτων, που αξίζουν της προσοχής μας.
    Κατ' αρχήν θα συμφωνήσω με τα επιχειρήματα και τα μηνύματά σου.
    Το βιβλίο είναι ένα εργαλείο γνώσης. Όπως είναι και η τεχνολογία, όπως και η τέχνη και η επιστήμη.
    Τίποτα από όλα αυτά δεν είναι "φετίχ" και φυσικά τίποτα από όλα αυτά δεν είναι "ουδέτερο".
    Το βιβλίο, από μόνο του, δεν μάς εγγυάται ότι θα καλλιεργήσει θετικές και ανθρώπινες προσωπικότητες.
    Το ίδιο και η τεχνολογία π.χ. Δεν είναι σίγουρο ότι η άνοδος της τεχνολογίας θα ωφελήσει την ανθρωπότητα.
    Το κρίσιμο σημείο είναι "Το ποιος και το γιατί". Με λίγα λόγια η σύνδεση του μέσου με το κίνητρο.
    Ο φασίστας θα χρησιμοποιήσει το βιβλίο να μεταδώσει τις "αρχές" του. Ο πολεμοκάπηλος θα πάρει από τον φυσικό την επιστήμη του να βελτιώσει το πυρηνικό όπλο.
    Άρα το κίνητρο δεν είναι ουδέτερο. Τίποτα σε αυτή τη ζωή δεν είναι ταξικά ουδέτερο.
    Πίσω του κρύβεται η ομάδα εκείνη, η τάξη που θα καρπωθεί και τη χρήση του βιβλίου για να εδραιώσει την εξουσία της και να εφαρμόσει τις επιδιώξεις της.
    Άρα η σύνδεσή μας με το βιβλίο οφείλει να πάει μαζί με τον αγώνα μας για κοινωνική χειραφέτηση και δικαιοσύνη. Ειρήνη και ανθρωπιά.
    Έτσι μιλάμε για "στρατευμένη" τέχνη, για επιστήμη στην υπηρεσία της ανθρωπότητας συλλογικά και όχι μιας δράκας παρασίτων.
    Να σε ευχαριστήσουμε θερμά, που η συμμετοχή σου, έδωσε αφορμή να θίξουμε αυτό το πολύ σημαντικό ζήτημα, Βασίλη.
    Πέτυχες διάνα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Χρειάζεται αντιστάσεις η σημερινή κοινωνία, παρά τον πόλεμο που εξαπολύουν, με κάθε μέσο τα γνωστά κέντρα. Κυρίως στον πολιτισμό και τις αξίες που πρεσβεύουμε ως Λαός. Κάθε τι που ξεπροβάλλει ως αντίσταση στην διαφθορά και την σαπίλα, έχει αξία σήμερα, όσο κι αν κατασυκοφαντείται. Κι υπάρχουν πολλές τέτοιες φωνές, μόνο που φροντίζουν οι μικροί και μεγάλοι ΜΜΕδες να τις πνίγουν, εκτός κι αν κερδίζουν από αυτές κάτι.
      Ο Ναζισμός ως ιδέα ισχυροποιείται και πάλι στην Ευρώπη, και στην χώρα μας, οφείλουμε να σταθούμε απέναντι.
      Την καλημέρα μου, φίλε μου!

      Διαγραφή
    2. Τιμώ τις απόψεις σου γιατί οι απόψεις σου τιμούν τον άνθρωπο και τη ζωή, Βασίλη. Έχουμε δουλειά μπροστά μας, σοβαρή και μεγάλη. Οφείλουμε να αναλάβουμε τις ευθύνες που μάς αναλογούν. Την καλησπέρα μου, φίλε μου.

      Διαγραφή
  5. Γεμάτη μηνύματα η ιστορία σου και παρόλο που οι γονείς έδειξαν με τον τρόπο της ζωής τους στα παιδιά τους, της αξίες της ζωής, έρχονται φορές (ναι υπάρχουν και αυτές οι φορές) που παρασύρονται τα παιδιά από εξωγενείς καταστάσεις.
    Είναι η άλλη πλευρά αυτή του προβληματισμού...
    Πολλά μηνύματα η συμμετοχή σου και αληθινά.
    Να είσαι καλά και να κάνεις ότι αγαπάς!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Σωστά το επισημαίνεις. Μπορεί η οικογένεια να θεωρεί ότι όλα γίνονται σωστά, αλλά πρέπει να δίνει όλο και περισσότερο χρόνο στα παιδιά και κυρίως να στέκεται δίπλα τους, σε κάθε στραβοπάτημα. Σήμερα, η οικογένεια και το σχολείο, πολύ μικρό ρόλο παίζουν, στην οικοδόμηση ενός ανθρωπιστικού αξιακού πλαισίου. Δυστυχώς!
      Την καλημέρα μου, Ρούλα!

      Διαγραφή
  6. Πολύ ωραία συμμετοχή και μας ταρακουνά πολύ. Βάζει θέματα που πρέπει να έχουμε στο νου μας. Το βιβλίο χωρίς τη σωστή διαπαιδαγώγηση από την οικογένεια μπορεί να γίνει και εργαλείο που θα προκαλέσει κακό. Υπάρχουν όλα τα είδη βιβλίων. Και υπάρχουν βιβλία που λένε την ιστορία μιας εποχής γεμάτα ψέμματα και φανατισμούς. Για να έλκουν νέα παιδιά κυρίως χωρίς κριτική σκέψη. Άρα το βιβλίο δεν είναι θησαυρός. Εξαρτάται ποιος το έχει γράψει, τι περιέχει και τι προκαλεί στο νου κυρώς των νέων. Η οικογένεια και το σχολείο θα πρεπε και πρέπει να έχουν ως κύριο στόχο τους να καλλιεργήσουν την κριτική σκέψη των νέων. Γερή κριτική σκέψη που θα αναλύει ό,τι διαβάζει και ακούει ώστε να βρίσκει τα αρνητικά γιατί διαφαίνονται αν τα διαβάσεις σωστά. Θυμάμαι είχα διαβάσει σε ένα βιβλίο του ΕΚΟ ότι όσα βιβλία υπάρχουν που μιλούν για ένα θέμα κυρίως πολιτικό ή κοινωνικό ή ίστορικό, άλλα τόσα υπάρχουν που αντικρούουν τα προηγούμενα. Γράφτηκαν γι αυτό το σκοπό, ώστε να είναι η κατάσταση ομιχλώδης και να μην μπορεί κάποιος να βγάλει σωστό συμπέρασμα. Αρα σωστές αρχές και κριτική σκέψη κάνουν το βιβλίο θησαυρό
    Συγχαρητήρια για τη συμμετοχή σου. Όπως βλέπεις από τα σχόλια προκάλεσες τη δική μας κριτική σκέψη και προβληματισμό. Άρα επέτυχες!
    Καλησπέρα Βασίλη μου

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Κριτική σκέψη. Η μαγική έκφραση! Πόσο όμως αυτή καλλιεργείται σήμερα από το εκπαιδευτικό μας σύστημα; Και πόσο σήμερα διδάσκονται οι αξίες από τους θεσμούς. Οι οικογένεια και το σχολείο έχουν οπισθοχωρήσει και μένουν οι φωνές της υποκουλτούρας και των πονηρών, που φανατίζουν τους νέους, κυρίως τους κάνουν μισάνθρωπους.
      Μου άρεσε αυτό που είπε ο Εκο, δεν το ήξερα!
      Την καημέρα μου, Άννα!

      Διαγραφή
  7. Όλα τα πράγματα έχουν δύο όψεις.
    Παίζει ρόλο πώς τα βλέπεις, πως τα εκλαμβάνεις ,πώς τα διαχειρίζεσαι
    Δεν υπάρχει αντικειμενική αλήθεια των πραγμάτων αλλά υποκειμενική γιατί όπως κάθε άνθρωπος είναι διαφορετικός έτσι είναι και ο πνευματικός κόσμος με τον οποίο σκέφτεται και ουσιαστικά κινείται μέσα σε αυτόν.
    Έτσι και τα βιβλία έχουν δύο όψεις.
    Σου δίνουν τη δυνατότητα να περάσεις σε ένα επίπεδο γνώσης και μόρφωσης αλλά ανάλογα την κάθε περίπτωση μπορεί να επιδράσουν αρνητικά στη διαμόρφωση ενός ανθρώπου με καταστροφικά αποτελέσματα.
    Συγχαρητήρια για την αξιόλογη συμμετοχή σου .Καλή συνέχεια.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Έτσι είναι, Μαρία! Παλιά χαιρόμαστε όταν βλέπαμε ένα παιδί να διαβάζει και μόνο. Τώρα οφείλουμε να είμαστε πιο υποψιασμένοι, όχι στην λογοκρισία κατά την άποψή μου, αλλά ναι στην συζήτηση και κυρίως στο θετικό παράδειγμά μας.
      Νά σαι καλά, Μαρία!

      Διαγραφή
  8. Βασίλη μου καλησπέρα,
    Πολύ ηχηρή η συμμετοχή σου και ελπίζω να ταρακουνήσει την σύγχρονη κοινωνία μας!
    Παίζει τεράστιο ρόλο η οικογένεια. Αν δεν θέσει γερά θεμέλια, το οικοδόμημα μπορεί να γκρεμιστεί ανά πάσα στιγμή. Και τα θεμέλια δεν είναι μόνο η φροντίδα, είναι και η ψυχική ενίσχυση, είναι ο πνευματικός εμπλουτισμός, είναι το αξιακό σύστημα κτλ. Και στις μέρες μας που τα βιβλία δεν είναι μονάχα τα κανονικά με το χαρτι, αλλά υπάρχουν και τα ebooks και τα βρίσκεις συχνά πολύ εύκολα ακόμα και στα social media, θέλει πολύ δουλειά από πλευράς οικογένειας, για να αποκτήσει το παιδί, διάκριση και κριτική σκέψη. Δουλειά, που συχνά λόγω προγράμματος ή απλά νοοτροπίας, συχνά δεν γίνεται.
    Σε ευχαριστούμε πολύ για την τροφή για σκέψη που μας έδωσες!
    Καλό απόγευμα :)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Κυρίως η νοοτροπία των σημερινών γονιών με ανησυχεί. Ο διαθέσιμος χρόνος τους αναλώνεται στο τρέξιμο, ανάμεσα σε φροντιστήρια και δραστηριότητες (τρέχουν τα παιδιά όλα την ημέρα) και καθόλου δεν τα αφήνουν να χαλαρώσουν, είναι κολλημένα από νήπια σε κινητά, και η συζήτηση είναι πλέον ζητούμενο. Δυστυχώς δεν μιλάμε για ανάγνωση κάποιου λογοτεχνικού βιβλίου, πλην εξαιρετικών περιπτώσεων.
      Χάρηκα τις θέσεις σου!
      Την Καλημέρα μου!

      Διαγραφή
    2. "Τρύπωσα" εδώ Βασίλη μου, επειδή με εξέφρασε πολύ, αυτό το σχόλιό σου στο Μαρινάκι μας. Οι γονείς στην εποχή μας, έχουν χάσει τα ουσιώδη, με αποτέλεσμα να μην έχουν τί να μεταλαμπαδεύσουν στα παιδιά τους.. Κι όπως τόσο σωστά αναφέρθηκες στο κακό βιβλίο, το ίδιο ισχύει και με την τέχνη γενικότερα. Ένα καλό βιβλίο, ένα καλό θεατρικό έργο, μια έκθεση ζωγραφικής, κάθε "λιθαράκι" που βάζει τα παιδιά μας στον "σωστό" δρόμο, είναι σημαντικό, γιατί οι γονείς βάζουν τα θεμέλια, το σχολείο και η κοινωνία απλά "οικοδομούν" επάνω σε αυτά..

      Διαγραφή
  9. Το βιβλίο ναι σου ανοίγει ορίζοντες, σου παρέχει μόρφωση, όμως πρέπει να έχουμε σωστή κρίση και ηθικές αξίες για να διακρίνουμε αν αυτή η γνώση που μας παρέχει θα μας κάνει καλύτερους ανθρώπους ή θα μας πάει σε σκοτεινά μονοπάτια.
    Πολύ δυνατή η συμμετοχή σου! Μπράβο!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Χαίρομαι, που σου άρεσε Ελένη! Όπως χαίρομαι που συμφωνούμε επί της ουσίας! Την Καλημέρα μου!

      Διαγραφή
  10. Είναι σα να έχεις στο χέρι σου ένα μαχαίρι. Επιλέγεις αν θα κόψεις σαλάτα ή αν θα χτυπήσεις κάποιον με αυτό. Όλα εξαρτώνται από τον τρόπο χρήσης τους, δεν αρκεί να είναι απλά στα χέρια μας.
    Σε ευχαριστούμε Βασίλη μου γι' αυτή τη συμμετοχή και για το θέμα που έθιξες.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Έτσι ακριβώς είναι! Φτάνει να έχεις εσύ τα εφόδια, της θετικής χρήσης του.
      Την Καλημέρα μου!

      Διαγραφή

Όλα τα σχόλια σας με χαροποιούν και τυγχάνουν απάντησης.

Μάνος Χατζιδάκις (τρία τραγούδια)

   Ένας από τους σημαντικότερους συνθέτες της πατρίδας μας ήταν ο  Μάνος Χατζιδάκις . Μαζί με τον Μίκη Θεοδωράκη αναδημιούργησαν την ελληνι...