Τρίτη 21 Νοεμβρίου 2023

Τρία «σύγχρονα» παραδοσιακά τραγούδια μας...

  Όταν το 2012 ο εθνομουσικολόγος Λάμπρος Λιάβας, παρουσίασε για πρώτη φορά την εκπομπή του, το Αλάτι της Γης, στην ΕΡΤ, είχα γράψει εδώ στο ιστολόγιο μου: 

  "Το προτέρημα της είναι, ότι δεν αναστυλώνει την παράδοση από το παρελθόν για να μας την προσφέρει ως σωστή πρόταση, αλλά δέχεται ότι η παράδοση είναι ζωντανή, βίωμα αληθινό, ... Μία παράδοση η οποία συνεχίζεται, αφαιρεί τμήματα της, εμπλουτίζεται με νέα, ακολουθεί τον αργό δρόμο της εξέλιξης όπως κάθε ζωντανός οργανισμός. 

Η παράδοση των Ελλήνων δεν είναι μουσειακό είδος αλλά κατάσταση δρώσα, ζωντανή, καθημερινή!"   δες εδώ

    Τα τελευταία χρόνια πολλοί καλλιτέχνες μας, κυρίως νέοι, όχι μόνο ανακαλύπτουν την παραδοσιακή μας μουσική, αλλά βρίσκουν το θάρρος, να επέμβουν σε αυτήν, με επιτυχία ομολογώ, προσπαθώντας να την φέρουν πιο κοντά στο σήμερα. 


  Κι όσοι γνωρίζουν τα σχετικά με το θέμα, το εγχείρημά τους δεν είναι εύκολο, μιας και ακόμη είναι ισχυρή η άποψη εκείνων που υποστηρίζουν, ότι δεν πρέπει, δεν δικαιούμαστε, να επεμβαίνουμε σε όσα μας παρέδωσαν οι πρόγονοι μας αλλά οφείλουμε να τα διατηρήσουμε και να τα παραδώσουμε, όπως τα παραλάβαμε στους επόμενους από εμάς. 

  Αυτός βέβαια είναι ένας μύθος, διότι όπως είναι γνωστό, ότι δεν εξελίσσεται, μένει στάσιμο και στο τέλος πεθαίνει. Άντε το πολύ πολύ να διατηρηθεί σαν μουσειακό είδος. Και η παραδοσιακή μας μουσική εξελίσσεται. Χαρακτηριστικό παράδειγμα η κρητική μουσική, όπου πριν κάμποσες δεκαετίες βασικό όργανο ήταν το βιολί και το μαντολίνο, ενώ σήμερα κυριαρχεί η λύρα και το λαούτο.

 Σήμερα θα σας παρουσιάσω τρία παραδείγματα παραδοσιακών τραγουδιών, επιτυχημένων κατά την άποψη μου, για τα οποία μπορώ να έχω λόγο, μιας και γνωρίζω τους τόπους "καταγωγής" των τραγουδιών. Τρία διασκευασμένα παραδοσιακά τραγούδια της πατρίδας μας, με στίχο που ακόμα μπορεί να συνομιλεί με το σήμερα. 

  Πρώτο είναι, η Μηλιά, παραδοσιακό τραγούδι της Καρπάθου σε διασκευή και εκτέλεση Μάρθας Φριτζήλα. Ένα τραγούδι που φτάνει πίσω στον χρόνο, ως το Ύστερο Βυζάντιο. Παρουσιάζει την αντίθεση ενός νέου που νυχτοπερπατά πιθανόν για κάποια ερωτοδουλειά από την μια μεριά και από την άλλη, ενός άλλου νέου, αρχοντόπουλου και του Ρήγα* εγγόνι, το οποίο βρίσκεται θαμμένο, στον δρόμο του. Ζωή και θάνατος, το αιώνιο φιλοσοφικό ερώτημα, μας βασανίζει στο τραγούδι αυτό:

*Βασιλιά


  Δεύτερο στη σειρά η Καρότσα, παραδοσιακό της Αλιστράτης Σερρών σε διασκευή και εκτέλεση του Δραμινού συγκροτήματος Pagan. Ένα τραγούδι που μας πάει πίσω, σε σκοτεινές εποχές, τότε που απήγαγαν από τα σπίτια τους τις νέες κοπέλες, για να τις πουλήσουν στα σκλαβοπάζαρα. Ένα τραγούδι που με τραγικό τρόπο είναι επίκαιρο ακόμη και σήμερα όπου το εμπόριο της γυναικείας σάρκας ανθεί.


  Και τρίτο στη σειρά ο Αφούσης, παραδοσιακό της Κάσου, σε διασκευή και εκτέλεση του συγκροτήματος Γκιντίκι. Ο Αφούσης πρέπει να ήταν υπαρκτό πρόσωπο, που έζησε στα μέσα του 19ου αιώνα. Σαλεμένος από κάποιο τραγικό γεγονός στην οικογένεια αλλά πληγωμένος κι από έναν ανεκπλήρωτο έρωτα, ζούσε στο νησί χωρίς να πειράζει κανέναν. Ίσα ίσα που ήταν πολύ αγαπητός σε όλον τον κόσμο και στα γλέντια πάντα κάτεχε μια καλή θέση, διότι έλεγε ιστορίες ή μύθους και έφτιαχνε στίχους οι οποίοι προκαλούσαν την ευθυμία σε όλη την παρέα.





16 σχόλια:

  1. Ενδιαφέρουσα ανάρτηση και το θέμα μας αφορά όλους. Η παράδοση είναι όλων μας από όποιον ιδιαίτερο τόπο και αν προέρχται. Ωραίες διασκευές και μ'αρέσουν. Ναι συμφωνώ στη διασκευή, μια διασκευή όμως που θα σέβεται την παράδοση όπως αυτά τα τραγούδια που μας παρουσίασες.
    Ευχαριστούμε Βασίλη
    Καλό σου απόγευμα

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Συμφωνώ σε αυτό που λες, φτάνει να σέβονται το ίδιο το τραγούδι και την ιστορία του.
      Την καλημέρα μου, Άννα!

      Διαγραφή
  2. Για την Κρήτη να συμπληρώσω και το μπουλγαρί, ένα όργανο που έφεραν στο νησί πρόσφυγες απ' τη Μικρά Ασία. Στην Ανατολική Κρήτη κυριαρχεί και σήμερα το βιολί αντί για τη λύρα, καθώς και το μαντολίνο. Πολύ όμορφη ανάρτηση, Βασίλη. Λατρεύω τις διασκευές που γίνονται από νέα παιδιά και με την ευκαιρία να πω πως ήμουν το καλοκαίρι σε συναυλία με τους Γκιντίκι και εντυπωσιάστηκα απ' το εύρος των γνώσεών τους στην παραδοσιακή μουσική, απ' την Θράκη και τη Μακεδονία έως και την Κρήτη. Τους Pagan δεν τους ήξερα και τους μαθαίνω από εδώ. Και σ' ευχαριστώ για την ευκαιρία αυτή! Σπουδαία και η συμβολή του Λάμπρου Λιάβα (πολύ γλυκός άνθρωπος) και συμφωνώ απόλυτα με το σχόλιό σου.
    Καλή συνέχεια, Βασίλη.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Χαίρομαι που σου άρεσε η ανάρτησή μου και ότι μοιράζεσαι μαζί μου την ίδια αγάπη για αυτούς που θεωρώ σημαντικούς.
      Την καλημέρα μου, Μαρία!

      Διαγραφή
  3. Συγκλονιστικές ερμηνείες!!! Η δουλειά αυτών των συγκροτημάτων είναι πολύ αξιόλογη και μπράβο τους που σκέφτηκαν να τολμήσουν κάτι τέτοιο, και μάλιστα με τόσο άρτιο αποτέλεσμα, που μας φέρνει πιο κοντά στο παραδοσιακό τραγούδι.
    ".. ότι δεν εξελίσσεται, μένει στάσιμο και στο τέλος πεθαίνει. Άντε το πολύ πολύ να διατηρηθεί σαν μουσειακό είδος. Και η παραδοσιακή μας μουσική εξελίσσεται." Ναι, θα συμφωνήσω απόλυτα μαζί σου Βασίλη. ΄
    Έχω να σου προτείνω μια αντίστοιχη προσπάθεια της Μαρίνας Σάττι. Κάποιες διασκευές της που έχω ακούσει μου αρέσουν πολύ. https://www.youtube.com/watch?v=vce6dbTtAzI
    Καλό βράδυ!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Φυσικά, η Μαρίνα Σάττι, αποτελεί από μόνη της ένα σημαντικό κεφάλαιο, σε αυτό που κάνει και το πως διασκευάζει παλιά και παραδοσιακά τραγούδια. Αγαπημένη!
      Την Καλημέρα μου, Μαρία!

      Διαγραφή
  4. Η δουλειά σου πάνω στο θέμα της λαϊκής παράδοσης, Βασίλη μου είναι σημαντική και προσφέρει πάρα πολλά πράγματα. Ως παιδί της πόλης, μην έχοντας πολλές πηγές από το γονικό παρελθόν, μαθαίνω πολλά μέσα από τέτοιες αναρτήσεις, παρουσιάσεις και νιώθω εξαιρετικά.
    Ναι, θα συμφωνήσω ότι η παράδοση, δεν είναι μουσείο. Αλλάζει διαρκώς και καθίσταται ζωντανή και αλληλεπιδραστική στο σήμερα.
    Βλέπω, με χαρά και εγώ ότι πολλά νέα παιδιά, ασχολούνται με τη λαϊκή παράδοση με τη μορφή χορού, μουσικής και είναι παρήγορο όλο αυτό.
    Την καλησπέρα μου, αγαπητέ μου φίλε.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Η παράδοση, για μας που μεγαλώσαμε μαζί της, λόγω επαρχίας, αποτελεί ταυτοτικό συστατικό του είναι μας. Δεν πιστεύω όμως ότι αφήνει ασυγκίνητη κι έναν "καθαρόαιμο αστό, διότι μέσα της υπάρχει το σπέρμα αυτού, που καθορίζει τον σημερινό Έλληνα.
      Ναι, είναι παρήγορο ότι οι νέοι, οι περισσότεροι απόφοιτοι των Μουσικών Σχολείων, συνεχίζουν και εξελίσσουν την παράδοση.
      Χαίρομαι τις πάντα επισημάνσεις σου.
      Την Καλημέρα μου!

      Διαγραφή
  5. Βασίλη σε ευχαριστούμε γι αυτή την ανάρτηση, η οποία εκτός του ότι προβάλει αξιόλογες προσπάθειες, μας διδάσκει. Προσωπικά, το τελευταίο τραγούδι δεν το γνώριζα.
    Και αυτή είναι η ομορφιά των διασκευών, γνωρίζουν στις επόμενες γενιές, τραγούδια με ιστορία που αποτελούν μέρος της παράδοσης μας.
    Προσωπικά σε αντίθεση με μεγάλο ποσοστό της γενιάς μου, αγαπώ την παράδοση. Και θεωρώ κάπως υποκριτικό όταν ακούω συνομηλίκους μου, να κατακρίνουν την παράδοση μας, αλλά να "λυσσάνε" για μέρες όπως το "Halloween", το "Thanksgiving", που αποτελούν κομμάτια άλλων παραδόσεων!
    Και πάλι σε ευχαριστούμε :)
    Καλό βράδυ!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Θίγεις ένα μεγάλο ζήτημα, το οποίο απασχολεί ι εμένα, την εισαγωγή ξενόφερτων εθίμων, υπό την μορφή καταιγίδας πλέον, στην κουλτούρα του Νεοέλληνα. Έθιμα τα οποία δεν έχουν καμία σχέση με εμάς, και ξαφνικά καλούμαστε να τα αποδεχτούμε. Ευχαριστώ, ούτε θα πάρω ούτε θα τα αποδεχτώ ποτέ.
      Νάσαι καλά, Μαρίνα, την Καλημέρα μου!

      Διαγραφή
  6. Ολα καλά ,αν μάθαινε κι όλους τους στίχους του τραγουδιού...δεν έχω γνώσεις για να κρίνω την ερμηνευτική προσέγγιση,αλλά η παράλειψη στιχων σημαίνει ότι το ποιητικόν μέλος και τα σημαινόμενα της ποιητικής δημιουργίας παραγκωνίζονται...χάριν τίνος σκοπού;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Πιθανόν για λόγους που έχουν να κάνουν με το πως αντιλαμβάνονται η Φριτζήλα (αυτή το διασκεύασε), την ιστορία που κρύβουν οι στίχοι. Δεν ξέρω, συμμερίζομαι την αγωνία σου, αλλά μένω στο πως ένα τραγούδι με στενό τοπικό ορίζοντα, μπορεί να ακουστεί από μεγαλύτερο ακροατήριο και να αποκτήσει πανελλαδική εμβέλεια.

      Διαγραφή
  7. Καλησπέρα Βασίλη,
    Με συγκινεί και μ'αρέσει πολύ ,το να ακούγονται στα μέρη αυτά, τα παραδοσιακά τραγούδια τα τόσο αγαπημένα σε όλους μα περισσότερο σε μας που τα γνωρίζουμε και μεγαλώσαμε μαζί!
    Να είσαι καλά!
    Γιατί, η Παράδοση όπως και κάποιες άλλες αξίες,δεν έχουν
    σύνορα, ούτε κάγκελα, να την περιορίζουν!
    ΝΑ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Συμφωνώ για την παράδοση, ότι δεν περιορίζεται, έτσι πρέπει να είναι, αν την αφήσουμε ανοίξει τα φτερά της από άξιους καλλιτέχνες.
      Την Καλημέρα μου!

      Διαγραφή
  8. Εντάξει,ουδείς λόγος αγωνίας...το αυθεντικό είναι αυθεντικό.Συγκρινε ας πούμε τον Όμηρο με τον Βιργίλιο...Σε κάθε περίπτωση δεν χρειάζον

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Πιστεύω λίγο τραβηγμένο το σχόλιο. Δεν βάζω θέμα σύγκρισης στην εγγραφή μου, αλλά πως ένα παραδοσιακό άκουσμα, τοπικής εμβέλειας, μπορεί να ακουστεί από περισσότερο κόσμο.
      Την Καλημέρα μου!

      Διαγραφή

Όλα τα σχόλια σας με χαροποιούν και τυγχάνουν απάντησης.

Ο φωτεινότερος φακός του κόσμου του Γιώργου Κασαπίδη

    Αν κάποιος θέλει να διαβάσει μια συλλογή διηγημάτων, για μια μικρή επαρχιακή πόλη, τη Δράμα (αλλά και άλλες περιοχές), με την αίσθηση το...