Παρασκευή 19 Ιανουαρίου 2024

Οι χοντροί άνθρωποι, ο Fernando Botero και η Ελληνίδα σύζυγός του Σοφία Βάρη.

  Πριν από λίγο καιρό διάβασα, ότι η Άλκηστις Πρωτοψάλτη, τραγουδώντας το τραγούδι του Σταμάτη Κραουνάκη, Άδωνις, αφαίρεσε τη λέξη "χοντρή", πιθανότατα για να καταδικάσει το body shame. 

  Δεν θα μπω στην ουσία της υπόθεσης, κατά πόσο δηλαδή στο όνομα της σημερινής πολιτικής ορθότητας, μπορούμε να κοπτοράπτουμε έργα καλλιτεχνών παλαιότερων εποχών, τα οποία δημιουργήθηκαν σε τελείως διαφορετικές συνθήκες από τις τωρινές. Μεγάλο θέμα, θα ασχοληθώ κάποια στιγμή.

Fernado_Botero
Fernando Botero (1932 - 2023) 
  Την ίδια στιγμή όμως που διάβασα την παραπάνω είδηση, στο μυαλό
μου ήλθαν τα έργα του μεγάλου Κολομβιανού εικαστικού, του Fernando Botero, ο οποίος δημιούργησε ένα ολότελα δικό του στυλ, το boterismo, όπου απεικονίζει ανθρώπους υπερμεγέθεις, που καταλαμβάνουν μεγάλο όγκο, τους οποίους σίγουρα θα τους χαρακτήριζες χοντρούς. Έργα ζωγραφικά και γλυπτικής. Το έκανε για να περιγελάσει τους χοντρούς ανθρώπους; Ο ίδιος απαντούσε ότι ήταν μια καλλιτεχνική φόρμα, που του ταίριαζε και τον βοηθούσε να εκφράσει αυτά που ήθελε να πει.

 Το γεγονός όμως παραμένει. Όλα τα έργα του, απολύτως αναγνωρίσιμα, τα οποία κοσμούν σήμερα, μουσεία, πλατείες κλπ. είναι σε αυτό το στυλ. Δείτε παρακάτω μερικά παραδείγματα:

Fernado_Botero
Ζευγάρι που χορεύει   1982 

Fernado_Botero
Η αρπαγή της Ευρώπης 1995

Fernado_Botero

Γυναίκα με φρούτα, Βαμβέργη Γερμανίας

  Τι πρέπει να κάνουμε για να είμαστε σύμφωνοι με τις επιταγές της πολιτικής ορθότητας. Μήπως να τα λεπτύνουμε; Να τα κλείσουμε σε κάποια αποθήκη; Ή να τα καταστρέψουμε;  

 

Sofia_Vari
Σοφία Βάρη (1940-2023)
  Ψάχνοντας περισσότερα στοιχεία για τον Botero, βρήκα ότι η τελευταία (τρίτη) σύζυγός του ήταν η καταξιωμένη Ελληνίδα ζωγράφος και γλύπτρια Σοφία Βάρη (Σοφία Κανελλοπούλου). Τα πρώτα της έργα ήταν ζωγραφικά μα στη δεκαετία του 70΄μεταπήδησε  στην γλυπτική, με έργα μεγάλου μεγέθους, τα οποία κοσμούν πολλές περιοχές στον κόσμο.

  Επίμονη, εργασιομανής, δούλευε επτά ημέρες την εβδομάδα και έλεγε ότι η πηγή της έμπνευσής της ήταν τα μεγάλα μουσεία του κόσμου. Έζησε 43 χρόνια με τον Botero, τον οποίο θεωρούσε μεγάλο δάσκαλο, αν και το στυλ της ήταν εντελώς διαφορετικό από το δικό του. Έσπασε την αυστηρή φόρμα των θεμάτων της και επικεντρώθηκε στους όγκους και το υλικό, τα οποία έπαιζαν με το θέμα, τον χώρο και το φως.  Δείτε κάποια από τα έργα της:


Sofia_Vari
Θησέας, Πλατεία Κοτζιά

Sofia_Vari
I love Greece 2011 διαμ. 160εκ

Sofia_Vari
Ο Βασιλιάς, 2000, Μαύρος και κόκκινος μπρούντζος


10 σχόλια:

  1. ποσο ομορφα εργα ολα τους! ευχαριστω που μου εδωσες τη δυνατοτητα να τα μαθω

    Κική Κωνσταντινου απο το μπλοκ εκφρασου

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Καλησπέρα Βασίλη μου, το έχω ξαναπεί, φίλε μου, ότι ο χώρος σου λειτουργεί ως εργαστήριο σκέψης και προβληματισμού σε όλα τα επίπεδα. Τέχνη, καθημερινότητα, ιστορία. Και είναι ένας χώρος φωτεινός, που ερχόμαστε, ακουμπάμε και βγαίνουμε πιο ενημερωμένοι, περισσότερο προβληματισμένοι και νιώθοντας πιο όμορφα.
    Σίγουρα θα συμφωνήσω με τους προβληματισμούς, που βάζει το θέμα. Το να αναφέρεις, να δείξεις, να παρουσιάσεις κάποιον χοντρό, δεν σημαίνει κάποιο μπούλινγκ απέναντί του, για όνομα του Θεού. Έχουμε ξεφύγει λίγο νομίζω.
    Καλή Κυριακή, φίλε μου και να είσαι καλά.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Πιστεύω ότι όλο αυτό το ζήτημα, της πολιτικής ορθότητας, κάπου έχει ξεχυλώσει, αδικώντας ακόμη και θέματα που έχουν ανάγκη υποστήριξης. Ειδικά όταν αφορά την τέχνη, με ενοχλεί αφάνταστα. Επιπλέον πιστεύω ότι όλο αυτό λειτουργεί ανταγωνιστικά με τα βασικά δικαιώματα των ανθρώπων, όπως το δικαίωμα στην εργασία, στην αξιοπρεπή διαβίωση κλπ.
      Την Καλημέρα μου, Γιάννη, ναι, έχουμε ξεφύγει!

      Διαγραφή
  3. Καλησπέρα Βασίλη μου και καλή σου εβδομάδα! 🌼

    Λατρεύω τον Μποτέρο! Χρησιμοποιεί υπέροχα χρώματα στα έργα του, και τα πρόσωπά του, αποτυπώνονται σε πολλές εκφάνσεις τής ζωής. Όπως έλεγε κι ο "παππούς" στο "είσαι το ταίρι μου", "ξέρουν να γλεντούν τη ζωή οι χοντρές" 😛 ..χωρίς ίχνος ρατσισμού το σχόλιο. Χαίρομαι που γνώρισα και την σύζυγό του, καλλιτέχνιδα επίσης. Διάβασα με λύπη, ότι έφυγαν και οι δυο από τη ζωή το 2023..

    Όσο για το τραγούδι τού Κραουνάκη, είχα γελάσει πολύ με ένα σχόλιο που είχα διαβάσει και με εκφράζει: "καλά, την Πρωτοψάλτη την ενόχλησε η λέξη "χοντρή", σε ένα τραγούδι που υπάρχει επίσης κι η λέξη "Άδωνις"; 😂

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Έλα, ντε! Απλώς αναπτύσσεται ένας παραλογισμός, στον οποίο πολλοί είναι πρόθυμοι να συνδράμουν. Ίσως για να φανούν πιο προοδευτικοί από τους άλλους. Ειλικρινά δεν ξέρω! Το θέμα πάντως ξεφεύγει, σε πολλά επίπεδα!
      Την Καλημέρα μου, Πέτρα!

      Διαγραφή
  4. Θαυμάζω πολύ τα έργα του, τις γραμμές και τα χρώματα που χρησιμοποιούσε. Αγαπημένος ζωγράφος ο Botero και αγνοούσα για την τρίτη του σύζυγο και όλα αυτά που σημειώνεις, Βασίλη. Θα συμφωνήσω μαζί σου πως χαθήκαμε στην κορεκτίλα και στην τάση που επικρατεί να δαιμονοποιούμε καταξιωμένα έργα. Λυπήθηκα πολύ για τα σχόλια της Πρωτοψάλτη, για ερμηνεύτρια που θαύμαζα και εκτιμούσα (μέχρι ν' ανέβει στην καρότσα του Μπακογιάννη). Φαινόμενα των παράλογων καιρών που ζούμε. Μου άρεσε πολύ ο παραλληλισμός σου με το έργο του Botero. Για να μπαίνουν τα πράγματα στη σωστή τους διάσταση.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Το έργο του Botero, αποτυπώθηκε βαθιά μέσα, άρα σίγουρα είναι σπουδαίο. Όχι ότι εγώ ανήκω σε κάποια ειδική κατηγορία ως κριτής, αλλά επειδή πιστεύω ότι η τέχνη αγγίζει διαφορετικά τον καθένα. Η κορεκτίλα που λες, η πολιτική ορθότητα που τόσο προσπαθεί να αλλάξει τα πρότυπα τα οποία ακολουθούσαμε, σίγουρα υπερβάλλει. Δεν την απορρίπτω στο σύνολο της αλλά πιστεύω ότι χρησιμοποιείται, σε μεγάλο βαθμό, για να αποπροσανατολίσει τον κόσμο από τα πραγματικά του δικαιώματα και προβλήματα. Δες τον γάμο των ομοφυλόφιλων... τρεις μήνες τα κανάλια ασχολούνται με αυτό, ξεχνώντας τι γίνεται γύρω μας.
      Την Καλημέρα μου, Μαρία!

      Διαγραφή
  5. Υπέροχα έργα και θαυμάσια ανάρτηση. Όπως σε όλα έχουμε ξεχυλώσει την πολιτική ορθότητα. Και ότι φτάνουμε σε σημείο φανατισμού υποστηρίζοντας καθε φορά την οθρότητα των λόγων και πράξεων μας είναι πασιφανές πιστεύω. Γι αυτό και πολλά -όχι μόνο στην τέχνη- έχουν καταστρατηγηθεί, έχουν απαληφθεί σε σημείο να αλλοιώνεται ακόμη και η ιστορία μας επειδή δεν είναι πολιτικά ορθό σήμερα.Νομίζω μέσω της πολιτικής ορθότητας παρουσιάστηκε ένα νέο μπουλινγκ....Είπαμε, παν μέτρον άριστον. Και η κάθε εποχή να μην αγγίζεται και στην τέχνη και στην πολιτική και στα ιστορικά στοιχεία. Να μάθουμε, πρέπει, να ξεχωρίζουμε τις επικρατούσες αντιλήψεις κάθε εποχής.
    Ωραία έργα και δεν ήξερα την τελευταία του σύζυγο...Σ'ευχαριστώ και γι αυτήν την ανάρτηση
    Καλή σου μέρα

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Συμφωνώ μαζί σου Άννα! Έχει χαθεί το μέτρο, έχει χαθεί η αίσθηση της ιστορίας και κάθε ένας κρίνει το τότε με το σήμερα, τολμώντας να λογοκρίνει... ( άραγε τι πιο φασιστικό από αυτό;)
      Την Καλημέρα μου, Άννα!

      Διαγραφή

Όλα τα σχόλια σας με χαροποιούν και τυγχάνουν απάντησης.

Ο φωτεινότερος φακός του κόσμου του Γιώργου Κασαπίδη

    Αν κάποιος θέλει να διαβάσει μια συλλογή διηγημάτων, για μια μικρή επαρχιακή πόλη, τη Δράμα (αλλά και άλλες περιοχές), με την αίσθηση το...