Δευτέρα 29 Ιανουαρίου 2024

Γυναίκες για την Ειρήνη, μια υπόθεση πολύ παλιά!

   Η παλαιότερη γυναικεία φιλειρηνική οργάνωση είναι η WILPF (Women's  International League for Peace and Freedom). Ιδρύθηκε το 2015, κατά τη διάρκεια του Α' Παγκόσμιου Πολέμου με πρώτη έδρα της τη Γενεύη της Ελβετίας, από μαχόμενες πρωτοπόρες φεμινίστριες  (σουφραζέτες) της εποχής, από 12 χώρες. 

  Το 1921 είχε επεκταθεί σε 21 χώρες. Η οργάνωση το 2005 βραβεύτηκε με το Νόμπελ Ειρήνης για τη διαρκή και αποφασιστική δράση της για την Ειρήνη και τα δικαιώματα των γυναικών.

WILPF
Πορεία της οργάνωσης ενάντια
στον πόλεμο του Βιετνάμ ( 1698)
  Κάποια από τα ζητήματα με τα οποία καταπιάνεται σήμερα είναι ο Πόλεμος στη Γάζα, ο εμφύλιος στο Σουδάν, ο παγκόσμιος αφοπλισμός, τα ανθρώπινα δικαιώματα, η κλιματική αλλαγή και οι συνέπειες της. Σε κάθε πρωτοβουλία της, προτάσσει τη δεινή θέση της γυναίκας σε κάθε στρατιωτική σύγκρουση στον πλανήτη μας.

Είναι γνωστό ότι μεγάλο μέρος των θυμάτων κάθε σύγκρουσης είναι γυναίκες, οι οποίες μην έχοντας ούτε την εξουσία, ούτε ανάλογη πολιτική δύναμη, υποβιβάζονται στον άμαχο πληθυσμό, ο οποίος απλώς πλήττεται αδιάκριτα πλέον. Υπομένουν τον χαμό ή την αναπηρία των συζύγων τους, των παιδιών τους αλλά και τον στρατεύσιμων (παιδιά τους κι αυτοί), πολλές φορές αδυνατώντας να ξανασηκώσουν κεφάλι στην κοινωνία τους. Διαχρονικά μάχονται για την Ειρήνη, από την ίδρυση της οργάνωσης ως τα σήμερα, με παραρτήματα σε πολλές περιοχές του κόσμου, όχι μόνο της Δύσης αλλά και των εμπόλεμων περιοχών, όπως στην Παλαιστίνη.

  Όποιος θέλεις να δει περισσότερα για την οργάνωση, μπορεί να επισκεφτεί την ιστοσελίδα της οργάνωσης εδώ

  Το ερώτημα που τίθεται, είναι αν οι γυναίκες έχουν κάποιον παραπάνω λόγο, να μάχονται για την Ειρήνη, πέρα απ΄ ότι είναι μάνες και σύζυγοι; Και η απάντηση είναι σίγουρα ναι, για τους παρακάτω λόγους:

1ον Ουσιαστικά είναι απών από τα πολιτικά και στρατιωτικά κέντρα αποφάσεων, δεν συμμετέχουν ούτε καν στις ειρηνευτικές διαδικασίες, τα αόρατα νήματα κάθε πολέμου τα κινούν άντρες.

2ον Σε μια εμπόλεμη περιοχή γίνονται θύματα κάθε είδους βίας. Κακοποιήσεις, εν ψυχρώ δολοφονιών, βιασμών που πολλές φορές είναι εσκεμμένοι, απόρροια μιας πατριαρχικής λογικής που θέλει να επιδείξει υπεροχή έναντι του αντιπάλου. Τα παραπάνω αποτελούν εγκλήματα πολέμου, μόνο όταν γίνονται μαζικά και συστηματικά, έτσι ουσιαστικά οι θύτες μένουν σχεδόν πάντα ατιμώρητοι.

   Η διεκδίκηση της Ειρήνης από τις γυναίκες είναι μια παλιά ιστορία, την οποία ανέδειξαν οι αρχαίοι Έλληνες και Ρωμαίοι. 

SAVINES - J.L. David (1748-1799)
Η επέμβαση των Σαβίνων γυναικών -
J.L. David (1748-1799) Μουσείο Λούβρου
   Οι Ρωμαίοι με τον μύθο της αρπαγής των Σαβίνων γυναικών, ο οποίος ανάγεται στην πρώιμη Ρωμαϊκή ιστορία (753 π.Χ.). Σύμφωνα με αυτόν, ο βασιλιάς Ρωμύλος αποφάσισε να ενισχύσει τον αναλογικά μικρότερο πληθυσμό των γυναικών της Ρώμης, εφαρμόζοντας ένα δόλιο σχέδιο. Διοργάνωσε μεγάλη γιορτή για τον Ποσειδώνα και κάλεσε τους κατοίκους των γειτονικών πόλεων, να συμμετάσχουν. Όλοι αποδέχτηκαν την πρόσκληση, μεταξύ αυτών και οι Σαβίνοι, οι οποίοι έφεραν και τις οικογένειες τους μαζί. Με το που ξεκίνησαν οι εορτασμοί, οι νεαροί άγαμοι Ρωμαίοι, όρμησαν εκεί που κάθονταν οι νεοφερμένες κόρες και τις άρπαξαν, μεταφέροντάς τες στα σπίτια τους για να τις κάνουν συζύγους τους. Οι Σαβίνοι έφυγαν ντροπιασμένοι, μετά από λίγα χρόνια μάζεψαν στρατό και με επικεφαλής τους αδικημένους πατέρες, ξεκίνησαν εναντίον της Ρώμης. Εκεί τους περίμεναν οι Ρωμαίοι. Οι δύο στρατοί παρατάχθηκαν ο ένας απέναντι στον άλλο αλλά τη στιγμή, που ο ένας ορμούσε πάνω στον άλλο, χύθηκαν ανάμεσα τους οι Σαβίνες γυναίκες, ζητώντάς τους να σταματήσουν διότι, όπως και να γινόταν, θα χυνόταν συγγενικό τους αίμα. Ή των πατεράδων τους ή των αντρών τους ή των παιδιών τους. Η αποφασιστικότητά τους συγκίνησε και τις δύο πλευρές και έτσι αποφεύχθηκε η αιματοχυσία.   

Lisistrati
Λυσιστράτη (1980) Εθνικό Θέατρο

  Οι αρχαίοι Έλληνες, διαμέσου της πασίγνωστης κωμωδίας που έγραψε ο Αριστοφάνης το 411 π.Χ., τη Λυσιστράτη. Είναι ένα από τα παλιότερα αντιπολεμικά έργα κι αυτό του προσδίδει ιδιαίτερη αξία. Η υπόθεση έχει ως εξής: Βρισκόμαστε στα χρόνια του Πελοποννησιακού Πολέμου και οι γυναίκες των Αθηναίων πολεμιστών, έχουν απαυδήσει από τον συνεχή πόλεμο των αντρών τους και τη δυστυχία που επιφέρει αυτός σε όλη την κοινωνία. Τότε μια ομάδα γυναικών με πρωτεργάτρια την Λυσιστράτη αποφασίζει να κηρύξει αποχή από τα συζυγικά τους καθήκοντα, η οποία θα σταματούσε μόνο, εάν κατέθεταν τα όπλα και έφερναν την ειρήνη στον τόπο τους. Παράλληλα οι γυναίκες καταλαμβάνουν και την Ακρόπολη, όπου βρισκόταν το θησαυροφυλάκιο των Αθηναίων. Διότι όπως είναι γνωστό, δίχως χρήματα, πόλεμος δεν γίνεται. Πολύ γρήγορα στο κίνημα αυτό προσχωρούν και οι Σπαρτιάτισσες κι έτσι αναγκάζονται οι ηγέτες των δύο πόλεων να αναζητήσουν την ειρήνη, κάνοντας αμοιβαίες υποχωρήσεις. Όταν αυτή επιτυγχάνεται το έργο κλείνει με ένα συμπόσιο που προσφέρουν οι γυναίκες στους άντρες τους, με χορό και τραγούδια.


  Μην μας παραξενεύει λοιπόν η εικόνα των σημερινών αντιπολεμικών εκδηλώσεων, όταν διαπιστώνουμε ότι οι γυναίκες όχι μόνο πρωτοστατούν σε αυτές αλλά πολλές φορές και πλειοψηφούν. Υπάρχει Λόγος!
women_for_peace
Αντιπολεμική διαδήλωση στην Ουκρανία.
women_for_peace
Κοινή εκδήλωση - πορεία Ειρήνης, Ισραηλιτισσών και Παλαιστινίων
στη Νεκρά Θάλασσα.  8-10-2017

women_for_peace
Αντιπολεμική διαδήλωση στο Ισραήλ.



8 σχόλια:

  1. Όχι δεν μου κάνει καμμιά εντύπωση ο αγώνας των γυναικών για την ειρήνη. Ίσα ίσα που σε κάθε διαδήλωση ολες οι γυναίκες έπρεπε να είμαστε ΄στους δρόμους. Οι αντιπολεμικές εκδηλώσεις είναι δείγμα πολιτισμού, αίσθηση του δίκαιου, υπέρβαση τεχνητών διαφορών μεταξύ των Εθνών. Σημαντικές πληροφορίες μας έδωσες και σήμερα Βασίλη Να σαι καλά
    Καλή σου εβδομάδα

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Φυσικά και δεν περίμενα από μία συνειδητοποιημένη γυναίκα, όπως είσαι εσύ Άννα, να σου κάνει εντύπωση το όλο θέμα. Όλα αυτά που γράφω, φυσικά και τα ξέρεις, πολύ καλύτερα από εμένα. Στις αντιπολεμικές εκδηλώσεις θα έπρεπε ο καθένας με τον τρόπο του να συμμετέχει, είτε άντρας είτε γυναίκα. Απλώς οι γυναίκες έχουν κάποιους παραπάνω λόγους, όπως γράφω.
      Νάσαι καλά! Την Καλημέρα μου!

      Διαγραφή
  2. Βασίλη, μπράβο σου! Εστιάζεις και τιμάς το γυναικείο κίνημα, δίνοντας σπουδαίες ιστορικές αναφορές απ' την Λυσιστράτη ως τις μέρες μας. Και πώς να μην είναι γυναικεία υπόθεση η ειρήνη, αφού τους πολέμους τους υποκινούν διαχρονικά οι ισχυροί "άντρες", αυτοί που κινούν νήματα και στήνουν φάμπρικες πολέμου...
    Συγχαρητήρια θερμά για την επιλογή του θέματος! Θέλει ενσυναίσθηση για έναν άντρα να αναγνωρίζει τη σημασία που έχει η εικόνα μιας χαροκαμένης μάνας. Εκεί ακριβώς αποτυπώνεται όλη η φρίκη και ο παραλογισμός του πολέμου.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ίσως Μαρία, να καταλαβαίνω καλύτερα τον πόνο μιας χαροκαμένης μητέρας, διότι όσο μεγαλώνω, εντάσσομαι κι εγώ στον άμαχο πληθυσμό :) Πάντως το θέμα για μένα είναι σημαντικό, ιδιαίτερα όταν βλέπω εικόνες γυναικών που έχουν χάσει τους δικούς τους, από κάποιο πολεμικό συμβάν. Είναι ότι χειρότερο μπορέι να συμβεί στον άνθρωπο, να διαλύονται πόλεις, σπίτια και οικογένειες για τα συμφέροντα και τους εγωισμούς ορισμένων. Μεγάλο θέμα!
      Χαίρομαι που σου άρεσε η εγγραφή μου!
      Την καλημέρα μου!

      Διαγραφή
  3. Μια ακόμα ανάρτησή σου, αγαπητέ Βασίλη, με βαρύνουσα σημασία. Το κίνημα ειρήνης και ο ρόλος της γυναίκας μέσα σ' αυτό. Ένα κίνημα ειρήνης, που εμείς τουλάχιστον το ζήσαμε, ως κληροδότημα του Γρηγόρη Λαμπράκη, στις αλήστου μνήμης, πορείες ειρήνης του αλλά και στο κίνημα για την ειρήνη και τον αφοπλισμό, που έζησα στη δεκαετία του 1980.
    Πρωτοπόρες οι γυναίκες στο παγκόσμιο κίνημα ειρήνης, Βασίλη και δικαιωματικά για όλους αυτούς τους μεγάλους λόγους που ανέφερες. Σε μια άλλη κοσμοθεωρία, σε μια άλλη σκέψη, στον αγώνα για το σοσιαλισμό, η γυναίκα είναι πρωτοπόρα και ισότιμη και για την ειρήνη, απέναντι στον ειδεχθή μιλιταρισμό και σωβινισμό και στους λαϊκούς αγώνες. Το ζήσαμε και στην πατρίδα μας στο έπος της Εθνικής αντίστασης 1941-1949.
    Για τον πόλεμο των αφεντικών έχουν μιλήσει πνευματικοί άνθρωποι σε όλον τον κόσμο. Για την πρωτοπόρα γυναικεία παρουσία στην Ειρήνη, επίσης. Και οφείλουμε και να σεβαστούμε και να ακολουθήσουμε. Σε ευχαριστούμε, φίλε γιατί κάθε σου θέμα είναι και ένα μάθημα ζωής για όλους μας.
    Όμορφη μέρα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Η αφορμή για το κείμενο αυτό, ήταν ότι οι γυναίκες, τα παιδιά τους, οι παππούδες, οι οποίοι είναι τα πρώτα θύματα σε μια πολεμική σύγκρουση. Το βλέπουμε σήμερα στην Γάζα. Οι σχεδιαστές των πολέμων τους κατατάσσουν στις παράπλευρες απώλειες. Άρα ειναι λογικό να συντάσομαι μαζί με τις γυναίκες, που αισθάνονται τον πόνο από πρώτο χέρι και σε πολλές διαστάσεις, ειδικά όταν κινητοποιούνται με κάθε τρόπο για την Ειρήνη. Γαιτί, αυτό είναι το μέγα διακύβευμα σήμερα!
      Την Καλημέρα μου, Γιάννη!

      Διαγραφή
  4. Πόσο ωραίο θα ήταν, να μην υπήρχε λόγος να κάνεις αυτή την ανάρτηση. Δυστυχώς όμως.
    Με έναν εξαίρετο τρόπο και μπράβο σου Βασίλη, μας μιλάς για το κίνημα, τις προσπάθειες του και γενικά την γυναικεία δυναμική για την διεκδίκηση της ειρήνης, από τα αρχαία χρόνια έως σήμερα.
    Και ενώ πραγματικά, διάβαζα με ενδιαφέρον την ανάρτηση, έμεινα να προβληματίζομαι, τι δεν κατάλαβε ο άνθρωπος από την αρχαιότητα έως σήμερα και συνεχίζει τους πολέμους.
    Φυσικά, δεν είναι θέμα αντίληψης, αλλά συμφερόντων. Συμφερόντων που υπερνικούν ακόμα και την αξία της ανθρώπινης ζωής.
    Δυστυχώς!
    Σε ευχαριστούμε για την ενδιαφέρουσα ανάρτηση που μοιράστηκες μαζί μας. Πάντα έχεις κάτι πολύ ενδιαφέρον να μας πεις και είναι κάτι που απολαμβάνω στο blog σου.
    Καλό Σαββατόβραδο! :)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Το θέμα της ειρήνη, όπως και τα ζητήματα που έχουν σχέση με τη θέση της γυναίκας στον σημερινό κόσμο, είναι από αυτά που θεωρώ πολύ σημαντικά και γι΄αυτό, σε αρκετές εγγραφές μου, ασχολούμε με αυτά. Στα ερώτημα σου δεν υπάρχει δυστυχώς απάντηση, πέρα από τον εθνικισμό και τα μεγάλα οικονομικά συμφέροντα.
      Χαίρομαι που βρίσκεις ενδιαφέρουσες τις εγγραφές μου και τις παρακολουθείς!
      Την Καλημέρα μου, Μαρίνα!

      Διαγραφή

Όλα τα σχόλια σας με χαροποιούν και τυγχάνουν απάντησης.

Ο φωτεινότερος φακός του κόσμου του Γιώργου Κασαπίδη

    Αν κάποιος θέλει να διαβάσει μια συλλογή διηγημάτων, για μια μικρή επαρχιακή πόλη, τη Δράμα (αλλά και άλλες περιοχές), με την αίσθηση το...