Τρίτη 27 Φεβρουαρίου 2024

Πολιτική ορθότητα και τέχνη

   Σύμφωνα με την Wikipedia, ως πολιτική ορθότητα αναφέρεται η αποφυγή εκφράσεων ή ενεργειών που πιστεύεται ότι αποκλείουν, περιθωριοποιούν ή προσβάλλουν ομάδες ανθρώπων που μειονεκτούν κοινωνικά ή γίνονται διακρίσεις εις βάρος τους.   

   Αν μείνουμε στον παραπάνω ορισμό, όλα θα ήταν καλώς καμωμένα, σίγουρα κάποιες μειονοτικές ομάδες παύουν να υφίστανται τη χλεύη και την κοινωνική αδικία, γινόμαστε πιο ανεκτικοί, πιο ανθρώπινοι. Και σίγουρα λίγοι θα είχαν αντίρρηση να ακολουθήσουν όσα πρεσβεύει το κίνημα αυτό. Γιατί πρόκειται πια για ένα κίνημα, το οποίο ξεκίνησε από τον Δυτικό κόσμο, με μπροστάρηδες ανθρώπους με αριστερή ιδεολογία κατά βάση και σιγά σιγά επιβάλλει τις "βουλές" του σε όλους μας. Προσωπικά ενστερνίζομαι πολλά από αυτά, κυρίως όσα έχουν σχέση με τη γλώσσα που χρησιμοποιούμε και τις παρεκτροπές της. Γλυκαίνω τον λόγο μου, για να το πω πιο λαϊκά. Δεν θα πω Πού@@@@. αλλά ομοφυλόφιλος ή μέλος της ΛΑΟΤΚΙ κοινότητας κι αν βρίσκομαι μπροστά του ή αναφέρομαι σε αυτόν, χρησιμοποιώ απλώς το όνομά του. 

  Δεν θα πω ανάπηρος αλλά άτομο με ειδικές ανάγκες. Στο τέλος τέλος είναι θέμα ευγένειας, κι όποιος είναι εκ φύσεως ευγενής, φροντίζει να μην προσβάλλει κανέναν συνάνθρωπό του. Κατ΄ επέκταση είναι θέμα ανατροφής. Παραμένουν όμως ζητήματα, όπως για παράδειγμα, πως θα χαρακτηρίσεις ένα άνθρωπο με κομμένο χέρι, σε ένα λογοτεχνικό κείμενο; Παλιά τον λέγαμε κουλός, κουλοχέρης, κουτσοχέρι όλα υβριστικά σήμερα. Ίσως κατέληγα στο μονόχειρας, σίγουρα ακούγεται πιο εξευγενισμένο, σίγουρα όμως χωρίς την ένταση των πρότερων χαρακτηρισμών.

tsarli_and_the_chocolate_factory
Από την ταινία:
Ο Τσάρλι και το εργοστάσιο σοκολάτας

  Αυτό που με προβληματίζει, ενίοτε με εξοργίζει, είναι όταν οι βουλές της πολιτικής ορθότητας επιβάλλουν τη λογική τους στα έργα τέχνης κάθε μορφής, ιδιαίτερα σε αυτά του παρελθόντος αλλά και σε σύγχρονα. 

  Θα αναφέρω κάποια παραδείγματα: 

  Στην Αγγλία, ο εκδοτικός οίκος Κρίστι, επανεκδίδει τα μυθιστορήματα της Αγκάθα Κρίστι, διορθώνοντας ρατσιστικές αναφορές αλλά και σχόλια που αφορούν το χρώμα του δέρματος, τη σωματική διάπλαση των χαρακτήρων, τη μυρωδιά τους(!) Η ένστασή μου είναι ότι η γλώσσα της Αγκάθα Κρίστι εκφράζει πέρα από τα πιστεύω της ίδιας, τα κοινωνικά δεδομένα της εποχής που έζησε και δημιούργησε. Κατά την άποψή μου η γλώσσα αυτή αλλά και η μνήμη της εποχής, οφείλει να παραμείνει ζωντανή κι όχι καταχωνιασμένη σε κάποιες απρόσιτες βιβλιοθήκες. Τα έργα τέχνης, ακόμη και τα λογοτεχνικά έργα, τα βλέπουμε ή τα διαβάζουμε, έχοντας πάντα στην άκρη του μυαλού μας, την εποχή που δημιουργήθηκαν και τις αποδεκτές συνθήκες της  εποχής εκείνης. Αν τα "προσαρμόζουμε στο σήμερα" άρον άρον, τότε κάποιοι επιδιώκουν να σβήσουν κομμάτια της ιστορικής μας μνήμης. 

  Στις καινούριες εκδόσεις του γνωστού μυθιστορήματος του Ρόαλντ Νταν, Ο Τσάρλι και το εργοστάσιο σοκολάτας, αφαιρέθηκε η λέξη χοντρός και αντικαταστάθηκε με το τεράστιος. Προσωπικά θεωρώ ότι πέρα από το γελοίο του πράγματος, άλλο υποδηλώνει η λέξη χοντρός και άλλο η λέξη τεράστιος.

  Όπως και οι ταινίες του Τζέιμς Μποντ, όπου στις ΗΠΑ όταν προβάλλονται, στις επίμαχες σκηνές (Π.χ. όταν ο πράκτορας 007, καθηλώνει την όμορφη πρωταγωνίστρια με την γοητεία του) μπαίνει ειδικό σήμα προειδοποίησης για περιεχόμενο, που ενδέχεται να ενεργοποιήσει τραύματα σε άτομα με μετατραυματικό στρες ή άλλες αγχώδεις διαταραχές (!). 

J.W. Waterhouse: O Ύλας και οι Νύμφες 
  Κι αν το παραπάνω παράδειγμα φαίνεται αποδεκτό, πρόσφατα από τη Πινακοθήκη του Μάνσεστερ στην Αγγλία, αφαιρέθηκε ο πίνακας  του J.W. WaterhouseO Ύλας και οι Νύμφες (1896), διότι ο Ύλας, ένας από τους Αργοναύτες, όταν αποβιβάστηκαν στην Τροία ψάχνοντας για νερό, αυτός βρήκε μια λίμνη στην οποία κατοικούσαν όμορφες νεαρές Νύμφες. Έλα όμως που ο πίνακας είναι άκρως ερωτικός και οι Νύμφες μάλλον έφηβες, κάτι που αντίκειται στις νόρμες της πολιτικής ορθότητας. Τελικά μετά από έντονες διαμαρτυρίες φιλότεχνων επανήλθε στη θέση του.

   Και φτάνω σε ένα κατά την άποψη μου και ως εκπαιδευτικού, ακραίου
David_Florence
Ο Δαυίδ του Μικαλάντζελο, Φλωρεντία
παραδείγματος.
 Πρόσφατα σε σχολείο των Ηνωμένων Πολιτειών, διευθύντρια σχολείου έδειξε στους μαθητές εικόνα με το περίφημο γλυπτό του Μικαλάντζελο, τον Δαυίδ, που κοσμεί την πλατεία Della Singoria της Φλωρεντίας. Ένα από τα πιο εμβληματικά έργα όλης της παγκόσμιας γλυπτικής. Κατόπιν έντονων και διχαστικών διαμαρτυριών των γονιών με πρόσχημα την γύμνια του ανθρώπινου σώματος που αναγκάστηκαν να δουν οι μικροί μαθητές, η διευθύντρια εξαναγκάστηκε σε παραίτηση. Όλοι αυτοί αγνοούν, σκόπιμα άραγε;, την βασική παιδαγωγική αρχή, ότι στα έργα τέχνης δεν μας ντροπιάζει το γυμνό αλλά θαυμάζουμε την τελειότητα του ανθρώπινου σώματος και τον καλλιτέχνη που το απέδωσε. Και φυσικά τα έργα τέχνης, με τον κατάλληλο παιδαγωγικό τρόπο, μπορούν να διδαχθούν σε όλες τις ηλικίες.

   Και κλείνω με ένα δικό μας, το οποίο μόλις πριν λίγες μέρες αντιλήφθηκα. Κάποιος Άκης Γαβριηλίδης, ζητεί την απόσυρση ποιημάτων του Γιάννη Ρίτσου, διότι προάγουν, λέει, τον Ρατσισμό και την Ξενοφοβία: Για όποιον ενδιαφέρεται, μπορεί να διαβάσει το άρθρο εδώ

  Τα παραδείγματα είναι πολλά, θα αναφέρω ακόμα ένα δικό μας ως ερώτημα: Για πόσο νομίζετε ότι θα παίζονται ακόμα δίχως περιορισμούς ή παρεμβάσεις οι ταινίες του παλιού ελληνικού κινηματογράφου, όπου βρίθουν από ρατσιστικά σχόλια κάθε είδους. Θα δεχθούμε ότι έτσι ήταν η εποχή τότε ή θα τις κρύψουμε διότι προσβάλλουν τα ήθη του σήμερα;

  Προσωπικά αντιτίθεμαι σθεναρά σε κάθε μορφή λογοκρισίας, φανερής ή συγκαλυμμένης, σε οποιαδήποτε μορφή τέχνης, με οποιαδήποτε δικαιολογία. Η τέχνη για να επιτελέσει το σκοπό της οφείλει να είναι απολύτως ελεύθερη. Οι καλλιτέχνες, που υπηρετούν οποιαδήποτε μορφή της, δεν  μπορούν να δημιουργήσουν εάν λογοκρίνονται ή αν θα πρέπει να λειτουργούν βάση συγκεκριμένων οδηγιών ή ακόμη κι αν αυτολογοκρίνονται. Τώρα αν αρέσει ή όχι το όποιο έργο, αυτό είναι θέμα του αποδέκτη του, της διαχρονικότητας του και τόσα άλλα, που σίγουρα δεν είναι το ζητούμενο σε αυτήν την εγγραφή μου. 
 
  Σημαντικό θεωρώ το ζήτημα των έργων παλαιότερων εποχών. Δεν μπορούν να κριθούν με τα κοινωνικά κριτήρια του σήμερα όταν δημιουργήθηκαν σε ιστορικό χρόνο διαφορετικό από τον σημερινό, στον οποίο εξέφραζαν μια διαφορετική κοινωνική πραγματικότητα.

  Κλείνω λέγοντας ότι σίγουρα είμαστε σε μια εποχή, που όλα αναθεωρούνται. Ιστορικά το φαινόμενο είναι συνηθισμένο. Αυτό που με ενοχλεί είναι, όταν στο όνομα αυτής της αναθεώρησης κάνουμε βήματα προς τα πίσω. Το πέρασμα του ανθρώπου από τον πλανήτη αυτόν, αν θα αφήσει κάτι πίσω του, είναι τα πολιτισμικά αγαθά που δημιούργησε. Ας τα αφήσουμε λοιπόν, έτσι ακριβώς όπως μας τα παρέδωσαν οι δημιουργοί τους, κι ο κάθε ένας που τα απολαμβάνει, έχει τη λογική και τη γνώση να τα τοποθετήσει στο ανάλογο, δικό του πλαίσιο απόλαυσης και μάθησης.


9 σχόλια:

  1. Θα συμφωνήσω σε όλα Βασίλη. Για μένα όμως η πολιτική ορθότητα είναι ό,τι και οι παγκόσμιες ημέρες ίσα ίσα να δείχνουμε ότι είμαστε ευαίσθητοι και προοδευτικοί.Είναι επίσης η προσπάθεια αλλοίωσης της ιστορίας και των πιστεύων μας. Είναι το φαίνεσθαι χωρίς πράξεις. Όταν μάλιστα σήμερα που γίναμε τόσο ''ευαίσθητοι'' στα λόγια ώστε να μην περιθωριοποιούνται ομάδες ευαίσθητες, γίναμε και πιο κακοποιητές απέναντι στους αδύναμους, η νεανική βία καλπάζει, το μπουλινγκ στα σχολεία έχει φτάσει στο απροχώρητο, οι δολοφονίες γυναικών αλλά και αντιπάλων οπαδικών δείχνουν ότι το πολικά οθρόν είναι στρεβλών ανθρώπων ενέργεια. Αλλού είναι το πρόβλημα και δεν φαίνεται καμιά διάθεση να διορθωθεί.
    Ωραίο θέμα
    Καλό μεσημέρι

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Έχεις δίκιο Άννα! Υπάρχει θέμα Παιδείας ( με την ευρύτερη έννοια). Όπου ο αχαλίνωτος δικαιωματισμός βρίσκει πεδίο αμάθειας με αποτέλεσμα να οδηγεί στην απόρριψη των βασικών δικαιωμάτων του ανθρώπου, ειδικά του αδύναμου. Διότι καλώς πρέπει να προστατεύεται κάθε αδύναμος αλλά η ιστορική μνήμη είναι αυτή που μας οδηγεί προς τα εμπρός. Και κάποιοι, εκ του πονηρού, θέλουν να την σβήσουν από την μνήμη των ανθρώπων.
      Νάσαι καλά!
      ΥΓ: αισθάνθηκα την οργή σου και την συμμερίζομαι απόλυτα.

      Διαγραφή
  2. Συμφωνώ απόλυτα μ' όσα γράφεις, αλλά δεν με εκπλήσσουν διόλου αυτά τα φαινόμενα. Έχοντας ως παράδειγμα τα οργουελικά βιβλία (κυρίως το 1984) η κοινωνία όπως διαμορφώνεται σήμερα, είναι απόλυτα χειραγωγούμενη, με όπλο την "συρρίκνωση/διαστρέβλωση της γλώσσας και των νοημάτων. Και δη σε μια χώρα όπου η θέση της ελευθερίας της έκφρασης και της δημοσιογραφίας, είναι παρακάτω κι από τις πιο υποανάπτυκτες χώρες παγκοσμίως.
    Κι όποιος παρακολουθεί δελτία ειδήσεων σήμερα, θα έχει αντιληφθεί (εάν διαθέτει ακόμα κριτική ματιά), πως το κρέας βαφτίζεται ψάρι. Πως η εθνική μας κατάντια και η ένδοια (οικονομική & πνευματική), βαφτίζεται "εκσυγχρονισμένο ελληνικό κράτος" ανάκαμψης και ανθεκτικότητας... Κι όποια καλλιτεχνική έκφραση αντίστασης ορθώνεται, έχει την τύχη του Πάνου Βλάχου που κατακρεουργήθηκε απ' τα δελτία ειδήσεων για ένα τραγούδι του (ως και το νόημα των στίχων δεν μπορούν να κατανοήσουν)... Κάτι σαν τη λογοκρισία της χούντας, απ' όπου πολλά σπουδαία έργα γλύτωσαν το κόψιμο, λόγω νοητικής ανεπάρκειας των λογοκριτών.
    Καλό μας κουράγιο σ' όσα έρχονται. Τουλάχιστον ας παραμείνουμε οι ίδιοι αλώβητοι και ας διασώσουμε τη γλώσσα και τις αξίες μας.
    Καλό απόγευμα, Βασίλη.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Δυστυχώς είναι όπως τα λες! Το εκσυγχρονισμένο κράτος μας, έχει καταπιεί, ή τουλάχιστον προσπαθεί να καταπιεί κάθε διαφορετική, μη αρεστή, μη κατανοητή φωνή, Το ζήτημα όμως αυτό έχει λάβει ανησυχητικά διεθνείς διαστάσεις κι αυτό με προβληματίζει επιπλέον. Όλα θεωρούνται μη κανονικά ενώ οι νέοι άνθρωποι υπερθεματίζουν αυτές τις επεμβάσεις ως πρόοδο! Έχει πολύ δρόμο ακόμη αυτή η ιστορία, ειδικά στην Πατρίδα μας και περιμένω να δω ως που θα φτάσει.
      Την Καλημέρα μου, Μαρία!

      Διαγραφή
  3. Θα ζήσουμε δηλαδή στον νέο "Θαυμαστά αποστειρωμένο κόσμο" Βασίλη. Δεν είμαι σύμφωνη με κανενός είδους λογοκρισία. Είδαμε και πάθαμε να κερδίσουμε το δικαίωμα να μιλάμε και να γράφουμε ελεύθερα, δεν θα μας το αφαιρέσουν "κομψά". Η βλακεία πλέον έχει ξεπεράσει κάθε όριο. Τα παραδείγματα που αναφέρεις είναι άνω ποταμών! Κι αυτοί οι γονείς, τέλος πάντων, τι έχουν μέσα στο κεφάλι τους για να διώκουν κατ' αυτόν τον τρόπο την εκπαιδευτικό που "τόλμησε" να δείξει το έργο τέχνης στα παιδιά; Και ο άλλος να κάνει πρόταση να αποσυρθούν τα ποιήματα του Ρίτσου; Διάβασα το επίμαχο άρθρο του Άκη Γαβριηλίδη και τρέχοντας την σελίδα προς τα κάτω διαπίστωσα πως έχει αναρτήσει κι άλλα που καταφέρονται εναντίον του ποιητή. Τι να πω; Ελευθερία λόγου δεν χρησιμοποιεί και ο ίδιος εκφέροντας τις απόψεις του δημόσια; Και τι απόψεις!!

    Πολύ καλά κάνεις και επισημαίνεις αυτές τις ακρότητες Βασίλη. Το θέμα σου καίει και τσουρουφλίζει. Καιρός να αφυπνιστούμε.
    Να είσαι καλά!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Είναι ένα θέμα το οποίο με απασχολεί σοβαρά και βέβαια όχι μόνο εμένα. Πολλοί έχουν τα ίδια ερωτήματα, ευτυχώς, υπάρχει αντίσταση σε όλο αυτό που επιχειρείται τελευταία και μάλιστα από ανθρώπους της τέχνης. Φτάνουν στην γελοιότητα αλλά πίσω από αυτό που βλέπουμε εμείς στο πρώτο πλάνο, πίσω κρύβονται στην ουσία σκοταδιστικές και ακραία συντηρητικές απόψεις. Απλώς βρήκαν ένα προκάλυμμα για να μην ορίζονται εύκολα.
      Το παράδειγμα του Ρίτσου το βρήκα τυχαία, αφού είχα ολοκληρώσει την εγγραφή μου ουσιαστικά και ήταν αδύνατον να το παραβλέψω.
      Νάσαι καλά, Μαρία! Καλό βράδυ!

      Διαγραφή
  4. Βασίλη μου καλησπέρα, ήδη έχω γράψει σχόλιο στην ανάρτηση και δεν το βλέπω. Τι συμβαίνει ρε γμτ με την blogspot και ταλαιπωριούμαστε έτσι. Για όνομα του Θεού ρε γμτ.
    Ναι, καθώς λες, το θέμα είναι πολύ σοβαρό, φίλε μου. Και γίνονται κάποια πράγματα, που φανερώνουν πλήρη χρεοκοπία και μεγάλη υποκρισία.
    Με την επίκληση μιας ψεύτικης δήθεν "ευαισθησίας", βιάζεται ολάκερη παράδοση και ιστορία.
    Σε λίγο καιρό θα κυκλοφορούμε στο δρόμο και:
    1) Δεν θα πειράζουμε ο ένας τον άλλον, μην κατηγορηθούμε για ...μπούλιγκ
    2) Δεν θα φλερτάρουμε γιατί θα θεωρείται παρενόχληση
    3) Δεν θα βοηθάμε κάποιον συνάνθρωπό μας γιατί μπορεί να θεωρηθεί ένα είδος παρενόχλησης.

    Δεν υπάρχει αυτό που πάνε να μάς φορτώσουν, στο δήθεν όνομα της ορθότητας.
    Ένας καθολικός ευνουχισμός θα σκεπάσει τα πάντα.
    Καλησπέρα, φίλε μου και ώρα καλή.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Συμφωνώ μαζί σου, Γιάννη! Το ζήτημα της πολιτικής ορθότητας και των υπερβολών της, δεν περιορίζεται μόνο στα θέματα της τέχνης. Απλώς πιστεύω ότι αν βάλλεται η Τέχνη, για την οποία έχουμε κατακτήσει την ελευθερία έκφρασης, φαντάσου τι μπορεί να γίνει στους άλλους τομείς που αναφέρεις.
      Αλλάζει η κοινωνία και οι σχέσεις των ανθρώπων, επιμένω σε κάποιες κατακτήσεις που μάτωσε η ανθρωπότητα για να θεωρηθούν αυτονόητες.
      Την Καλημέρα μου, φίλε μου!

      Διαγραφή

Όλα τα σχόλια σας με χαροποιούν και τυγχάνουν απάντησης.

Ποιος είναι ο προσκυνητής;

  Ένα από τα αγαπημένα μου τραγούδια είναι Ο Προσκυνητής σε στίχους και μουσική του Αλκίνοου Ιωαννίδη . (1)   Πάντα αναρωτιόμουν ποιος είν...