Τρίτη 1 Φεβρουαρίου 2022

Αν όχι Μαραντόνα, τι;

   Η ανάρτησή μου αυτή γίνεται με αφορμή μία εικαστική παρέμβαση σε ένα σχολείο της χώρας μας, τον Γενάρη του 2020. Συγκεκριμένα μιλώ για το 3ο Δημοτικό Σχολείο Καλαμαριάς, όπου ο γκραφίστας Ηλίας Στύλου με την καλλιτεχνική υπογραφή Hayate έφτιαξε την μορφή του διάσημου Αργεντίνου ποδοσφαιριστή Ντιέγκο Μαραντόνα

  Οι εκπαιδευτικοί του σχολείου και μερίδα γονέων διαμαρτυρήθηκαν και ζήτησαν το σβήσιμο του έργου διότι με την εικόνα αυτή διαφημίζεται ένας άνθρωπος που στην προσωπική του ζωή κάθε άλλο από καλό παράδειγμα ήταν (ναρκωτικά). Ο καλλιτέχνης δεν δέχεται με κανέναν τρόπο την καταστροφή του έργου του, υποστηρίζοντας ότι έχει φτιάξει τον ποδοσφαιριστή, όπως ήταν στα νιάτα του, τότε που από ένα φτωχό παιδί των παραγκουπόλεων ξεκινούσε για να κατακτήσει τον κόσμο και ο Δήμαρχος, παίρνει παίρνει την θέση του καλλιτέχνη, δηλώνοντας ότι το έργο θα παραμείνει ως έχει. Από μένα, σεβαστές και οι δύο απόψεις.

  Με την ευκαιρία λοιπόν αυτού του γεγονότος, θα σας παρουσιάσω κάποια άλλα έργα τα οποία διακοσμούν με επιτυχία, τους κενούς και άχαρους τοίχους των σχολείων μας. Και στη συνέχεια θα τοποθετηθώ επί του θέματος.

  Το παραπάνω έργο είναι από το 133ο Δημοτικό Σχολείο Αθηνών (Κυψέλη), το οποίο φιλοτέχνησε ο γκραφίστας streetart Gospel με τίτλο Πάνθεον. Το έργο έγινε με την ευκαιρία των διακοσίων χρόνων από την Ελληνική Επανάσταση και διακρίνονται οι μορφές της Μπουμπουλίνας, του Κολοκοτρώνη και του Κανάρη. Για την ιστορία, πριν από λίγες μόλις μέρες το έργο βανδαλίστηκε αγρίως από τους γνωστούς, αγνώστους.


  Το Δημοτικό Σχολείο Καναλακίου της Πρέβεζας, συνεργάστηκε με τον εικαστικό Λεωνίδα Γιαννακόπουλο που δημιούργησε το έργο: Η κιβωτός των Ονείρων. Στην προσπάθεια να ομορφύνουν το σχολείο τους, υπήρξε άριστη συνεργασία μεταξύ των εκπαιδευτικών του σχολείου, των τοπικών αρχών, του συλλόγου γονέων και κατοίκων του τόπου. Και απ'  ότι βλέπουμε, το αποτέλεσμα τους δικαιώνει.

  Το καλοκαίρι του 2020, ο σύλλογος Γονέων του Δημοτικού Σχολείου Άνω Σύρου σε συνεργασία με την εικαστικό, Αγνή Ρούσσου και την χειροτέχνη Κατερίνα Ρούσσου, αποφασίζουν να δώσουν μια πιο ευχάριστη νότα στο σχολείο τους και απ' ότι βλέπουμε, έχουν κατορθώσει να δώσουν στον χώρο μία σύνθεση με φαντασία και χρώματα, σίγουρα κατάλληλη για τον συγκεκριμένο χώρο.

   Η  τοιχογραφία που βλέπουμε, έγινε στο Δημοτικό Σχολείο Μαντουδίου, με δημιουργό του έργου τον grafiti art ΚΕΖ και με χορηγία των χρωμάτων Vitex και του PraktikerHellas. Κι εδώ πιστεύω, ότι πέρα από το καλόγουστο αποτέλεσμα, υπάρχει κι ένα πολύ διακριτό για τους μαθητές μήνυμα. 

   Ο θρυλικός, λογοτεχνικός ήρωας, Δον Κιχώτης, του Θερβάντες, κοσμεί το 52ο Δημοτικό Σχολείο της Αθήνας, έργο του Ισπανού καλλιτέχνη Monomatic.


  Το Σχολικό συγκρότημα ΤΑΛΩΣ του Ηρακλείου Κρήτης, επέλεξε ως θέμα του τον μυθικό μας ήρωα, Θησέα, τον φονέα του Μινώταυρου. Το έργο δημιούργησε η ομάδα VV Crew, που αποτελείται από τους Νεφέλη Σουλακέλλη και τον Νίκο Τσιρκινίδη.  

  Θα μπορούσα να παραθέσω και πολλά ακόμα παραδείγματα ή αν θέλετε κι εσείς να ψάξετε διαμέσου του google, όπου θα διαπιστώσετε ότι η φαντασία των καλλιτεχνών δεν έχει όρια. Η θεματολογία τεράστια. Από την μυθολογία, τη λογοτεχνία, την ιστορία, τον πολιτισμό, τον κόσμο των παραμυθιών, τα προβλήματα που απασχολούν τον σημερινό άνθρωπο  κ.α.
  Φυσικά και από τον αθλητισμό. Αν όμως είχα λόγο, και λαμβάνοντας υπόψη μου ότι όλη η φασαρία έγινε στη Θεσσαλονίκη, θα προτιμούσα κάποιον από τους μεγάλους αθλητικούς σταρ της πόλης, όπως τον Κούδα ή τον Χατζηπαναγή για παράδειγμα. Ή ακόμα τον Γκάλη. Γιατί όχι έναν από τους Ολυμπιονίκες: Πατουλίδου, Μελισσανίδη, Ταμπάκο, ή ακόμη και κάποιον παραολυμπιονίκη όπως τον Ταϊγανίδη.

  Καλός λοιπόν ο Μαραντόνα αλλά ας μάθουμε στα παιδιά μας, πρώτα πρώτα να είναι υπερήφανα για ανθρώπους της δικής τους πόλης, της δικής τους χώρας, οι οποίοι έχουν σίγουρα και σημαντική προσωπική ζωή  ο καθένας τους.




12 σχόλια:

  1. Συμφωνώ μαζί σου απόλυτα!! Και στην τελεία ακόμη. Να είμαστε περήφανοι για τους δικούς μας ανθρώπους που δημιούργησαν πολιτισμό και άφησαν το χνάρι τους στους επόμενους. Και για τον Μαραντόνα να πω ότι συμφωνώ με τις αντιδράσεις. Κακό παράδειγμα για τους νέους και όχι πρότυπο.
    Καλή σου μέρα Βασίλη και καλό μήνα

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Χαίρομαι, που συμμερίζεσαι τον προβληματισμό μου.
      Την Καλημέρα μου, Άννα!

      Διαγραφή
  2. Καλό μήνα με υγεία!

    Αγαπώ πολύ αυτό το είδος τέχνης γιατί θέλει πραγματικά ψυχή. Και όπου τα βλέπω τα θαυμάζω. Μακάρι τα σχολεία μας να μη θύμιζαν φυλακές και να είχαν περισσότερο από αυτή την καλλιτεχνική πλευρά.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Πραγματικά οι καλλιτέχνες αυτού του είδους, κάνουν μια δύσκολη δουλειά, σε σκαλωσιές πάνω ( τώρα σε γερανοφόρα), στον ήλιο και το κρύο. Όσο για σχολεία, δυστυχώς στη χώρα μας, τα προβλήματα τους φτάνουν από την θέρμανση ως την καλαισθησία τους.
      Την Καλημέρα μου, Κατερίνα!

      Διαγραφή
  3. Χμμμ να ένα πολύ ωραίο θέμα αγαπητέ Βασίλη και χαίρομαι που καταθέτουμε τις απόψεις μας.
    Κατ΄ αρχήν να είμαστε ευγνώμονες με τους καλλιτέχνες που αφήνουν την τέχνη τους να δώσει ζωή σε χώρους παιδείας. Τα σχολεία έγιναν υπέροχα και μακάρι να είχαν και οι γειτονιές στις πόλεις μας τις αντίστοιχες μεταμορφώσεις. Το βανδαλισμό τον θεωρώ ύβρη από στοιχεία εντελώς κενά ψυχής και σκέψης. Δυστυχώς υπάρχουν οι χουλιγκάνοι, που βεβηλώνουν οτιδήποτε ομορφαίνει τη ζωή μας.

    Στο θέμα με τον Μαραντόνα τώρα. Κοιτάξτε: Ο Ντιέγκο δεν είναι μήτε ο πρώτος μήτε ο τελευταίος άνθρωπος που γλίστρισε από το φως στο σκοτάδι στην ύστερη ζωή του. Αν ξεκινήσω να αναφέρω μεγάλους πνευματικούς ανθρώπους που ήταν δέσμιοι μεγάλων παθών, θα ανοίξουμε μεγάλο κατάλογο.
    Συνεπώς η ύστερη ζωή του Ντιέγκο δεν είναι παράδειγμα για μίμηση. Όμως αυτό δεν θα σβήσει απ' την ιστορία το πέρασμά του και τι άφησε πίσω του. Και δεν μιλώ μονάχα για το ποδόσφαιρο. Μιλώ για την ιδεολογία του, τη στάση ζωής απέναντι στους ισχυρούς της γης, τη στήριξή του σε επαναστατικά κινήματα. Με λίγα λόγια για μένα ο Ντιέγκο είναι ένα σύμβολο αντίστασης, που το τέλος του, δεν παραγράφει τη σφραγίδα του.
    Συνεπώς θα καλωσόριζα το σχέδιο στο σχολείο με τη συγκεκριμένη εικόνα του Ντιέγκο και θα μιλούσα στα παιδιά για τη ζωή του, τονίζοντας μάλιστα και την προσοχή μου απέναντι στον κίνδυνο που πάντα παραμονεύει να μας τραβήξει στα σκοτάδια.
    Λατρεύω τον Ντιέγκο σαν ένα κομμάτι της ζωής μου και τον ευχαριστώ για όσα μου χάρισε.
    Βασίλη μου την καλησπέρα μου.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Από την αρχή, είπα ότι και οι δύο απόψεις είναι σεβαστές. Βέβαια, οπαδός του ποδοσφαιριστή Ντιένγκο, δεν είμαι, ( δεν ξεχνώ το χέρι του Θεού) αλλά ότι είχε το θάρρος να διαφοροποιηθεί και να θέλει να αναδείξει την προβληματική Νότια Αμερική, φυσικά και του το αναγνωρίζω. Σωστή η προσέγγισή σου στο πως θα το χειριζόμουν με τα παιδιά, εύχομαι οι δάσκαλοι του εν λόγω σχολείου, να το πράξουν όπως λες.
    Χάρηκα που κατέθεσες την άποψή σου, Την Καλημέρα μου, φίλε!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Θα συμφωνήσω απόλυτα με τον Γιάννη. Στην ασχήμια της πόλης μας, αυτές οι εξαιρετικές αισθητικά τοιχογραφίες αποτελούν μια όαση τέχνης και προβληματισμού. Θα ήθελα βέβαια να δω και δικές μας φιγούρες κι ας μην προέρχονται απ' το χώρο του ποδοσφαίρου. Από ήρωες, δόξα τω Θεώ, διαθέτουμε άφθονους. Απ' τον Λαμπράκη ως τον καθηγητή Τεμπονέρα κι απ' τον Κουμή και την Κανελλοπούλου ως τον Μανόλη Γλέζο. Μόνο έτσι θα ενεργοποιήσουμε την ιστορική μνήμη και θα μάθουμε στα παιδιά τα κεφάλαια που εντέχνως λείπουν απ' τα σχολικά βιβλία.
    Εξαιρετική επιλογή θέματος, Βασίλη.
    Όπως και οι φωτογραφίες της ανάρτησής σου.
    Την καλησπέρα μου.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Σίγουρα από ήρωες έχουμε πολλούς και υπάρχει ένα μικρό θέμα, ποιον να προτάξεις και ποιον όχι. Δυστυχώς, τα πρόσωπα ακόμα φορτίζουν και κάποιοι αλητήριοι αρνούνται να αποδεχθούν την άλλη πλευρά, όσο καθαρή κι αν είναι. Μακάρι να ήταν διαφορετικά. Οπότε δεν θα προχωρούσα ως εκεί, λαμβάνοντας υπόψη ότι τα σχολεία χρειάζονται πρωτίστως ειρήνη εντός και πέριξ αυτών.
      Ενδιαφέρουσα η τοποθέτησή σου, Μαρία! Νάσαι καλά!

      Διαγραφή
  6. Βασίλη θίγεις ένα εξαιρετικό θέμα με πολλές προεκτάσεις.
    Προσωπικά χαίρομαι να βλέπω τις άχαρες όψεις των σχολείων, να στολίζονται με χρώματα.
    Αν με κάποιο τρόπο μπορούσα να επιλέξω τι θα ήθελα να βλέπω σε αυτές τις τοιχογραφίες θα προτιμούσα, τοπία με πράσινο, μηνύματα αφύπνισης για τη ζωή και το περιβάλλον ή αν έπρεπε να μείνω σε πρόσωπα, θα επέλεγα ήρωες, είτε της ιστορίας, είτε αφανείς ήρωες της καθημερινότητας, συμβολίζοντας τις καταστάσεις.
    Σε ευχαριστούμε για το όμορφο θέμα συζήτησης και προβληματισμού καθώς και για όλες τις πληροφορίες που μας παρέθεσες :)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Χαίρομαι που σου άρεσε η εγγραφή μου. Ναι, είναι ένα θέμα και με άλλες προεκτάσεις, όπως την άθλια κατάσταση της σχολικής στέγης στην πατρίδα μας αλλά περιορίστηκα μόνο στη θεματολογία των γκράφιτι που πολύ ωραία, γίνονται σε κάποια σχολεία.
      Την Καλησπέρα μου, Μαρίνα!

      Διαγραφή
  7. Η τέχνη τού γκράφιτι είναι ολοένα και πιο σημαντική, γιατί εκτός από ομορφιά, "περνά" και μηνύματα με ζωγραφική ή κάποιο στίχο στον τοίχο. Εμένα προσωπικά δεν με ενοχλεί η επιλογή τού Μαραντόνα. Με ενοχλεί που την ίδια στιγμή σε διάφορα σχολεία τής χώρας γενικότερα, κάποια παιδιά κάνουν μπούλινγκ σε άλλα, διακινούν ναρκωτικά, κοιτούν με μισό μάτι κάθε μη "συμβατό" παιδί κλπ. Κι όλα αυτά δυστυχώς αρχίζουν από την οικογένεια και περνούν στην ευθύνη τών εκπαιδευτικών, άρα ένα γκράφιτι πχ με τον Μαραντόνα, είναι απλά μια χρυσή δικαιολογία για να καλύψουν την ανεπάρκειά τους ως γονείς και εκπαιδευτικοί. Συνεπώς, σημασία έχει τί γίνεται μέσα στις ψυχές τών παιδιών, κι όχι τί γίνεται επάνω στους τοίχους τών σχολείων. Πολύ ωραία θέμα Βασίλη μου! Την καλησπέρα μου και καλή εβδομάδα ⭐

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Το ζήτημα του μπούλιγκ, που αναφέρεις είναι ένα από τα σοβαρότερα προβλήματα που αντιμετωπίζει το σημερινό σχολείο. Και το σχολείο από μόνο του δεν μπορεί το λύσει. Απαιτείται η θετική συμμετοχή όλης της σχολικής κοινωνίας, μαζί και των γονιών (θυμάτων, θυτών και ουδέτερων παρατηρητών) και δυστυχώς τις περισσότερες φορές είναι απρόθυμοι σε αυτό. Αυτή είναι η πραγματικότητα, δυστυχώς!
      Και το λέω με λύπη, διότι το είδα από πρώτο χέρι.
      Την Καλησπέρα μου, Petra!

      Διαγραφή

Όλα τα σχόλια σας με χαροποιούν και τυγχάνουν απάντησης.

Το ζητούμενο είναι η ευτυχία!

  Μετά από πολλά χρόνια, ο Αλέξανδρος επέστρεφε στο πατρικό του, σε ένα ορεινό χωριό της Δράμας. Για χρόνια ζούσε στην Αθήνα, κάνοντας σπο...