Τετάρτη 9 Φεβρουαρίου 2022

Η βία ενάντια στις γυναίκες μέσα από την Τέχνη

  Ένα από τα θέματα που τελευταία ταλανίζει την κοινωνία μας είναι οι κάθε είδους βία στη οποία υπόκεινται οι γυναίκες στην πατρίδα μας. Μεγάλη αίσθηση έκαναν οι 15 αποτρόπαιες δολοφονίες γυναικών, που καταγράφηκαν μόνο μέσα στο 2021. Βέβαια οι βιασμοί και οι ξυλοδαρμοί, κυρίως από το συγγενικό ή στενό τους περιβάλλον, δεν υστερούν, και σίγουρα δεν καταγράφονται όλα τα περιστατικά. Πολλοί έχουν την αίσθηση ότι τα τελευταία χρόνια τα γεγονότα αυτά έχουν πολλαπλασιαστεί. Προσωπικά δεν ενστερνίζομαι αυτήν την άποψη, αντίθετα βλέπω ότι οι γυναίκες αντιδρούν πλέον και δεν φοβούνται να απευθυνθούν στην δικαιοσύνη, παρά την απίστευτη ταλαιπωρία, αλλά και τον συγκαλυμμένο χλευασμό, που ξέρουν ότι θα υποστούν. Δεν οικτίρουν τον εαυτό τους, ξέρουν ότι δεν ήταν αυτές το πρόβλημα, απαιτούν τον σεβασμό που τους αρμόζει στην κοινωνία. Κι από την στιγμή που γίνεται αυτό, είμαι αισιόδοξος ότι τα φαινόμενα αυτά, σε ορατό χρόνο, θα αποτελούν παρελθόν η τουλάχιστον θα αποτελούν "είδηση". Εξάλλου το μόνο αξιόπιστο καταγεγραμμένο στοιχείο, που είναι οι δολοφονίες γυναικών στην πατρίδα μας, αυτό δείχνει. Έτσι:

  • Το 2015, 23 γυναίκες σκοτώθηκαν από άνδρες, οι 8 από αυτές στο ενδοοικογενειακό πλαίσιο.
  • Το 2016 21 γυναίκες σκοτώθηκαν από άνδρες, οι 11 από αυτές στο ενδοοικογενειακό πλαίσιο.
  • Το 2017 16 γυναίκες σκοτώθηκαν από άνδρες, οι 8 από αυτές στο ενδοοικογενειακό πλαίσιο.
  • Το 2018 21 γυναίκες σκοτώθηκαν από άνδρες, οι 10 από αυτές στο ενδοοικογενειακό πλαίσιο.
  • Το 2019 17 γυναίκες σκοτώθηκαν από άνδρες, οι 12 από αυτές στο ενδοοικογενειακό πλαίσιο.
  • Το 2020 14 γυναίκες σκοτώθηκαν από άνδρες, οι 8 από αυτές στο ενδοοικογενειακό πλαίσιο.
(στοιχεία από την ΕΡΤ)

    Μέσα από δύο έργα τέχνης θα προσπαθήσω να αναδείξω, στο μέτρο του δυνατού, πόσο βαθιά ριζωμένη είναι η πεποίθηση, ότι οι άντρες μπορούν να συμπεριφέρονται όπως αυτοί θέλουν πάνω στις γυναίκες.

Jupiter_and_Io_ Korreggio
    
Το πρώτο είναι ένας πίνακας του Ιταλού ζωγράφου Antonio Allegri da Korreggio, με θέμα τον Δία με την Ιώ (1533). Όπως γνωρίζουμε από την μυθολογία μας, ο Δίας δύσκολα άφηνε ήσυχη όποια νεαρή κοπέλα του γυάλιζε στο μάτι. Έτσι μια μέρα είδε την Ιώ να βγαίνει από ένα σπίτι και εντυπωσιάστηκε από την ομορφιά της. Αμέσως της ζήτησε να πάνε σε ένα πιο απόμερο μέρος να τα "πούνε", εκείνη δεν δέχθηκε και προσπάθησε να τoν αποφύγει. Τότε ο Δίας, που συχνά μεταμορφωνόταν για να ξεγελάσει τα κορίτσια που έβαζε στο μάτι, πήρε τη μορφή ενός σύννεφου και ουσιαστικά βίασε την Ιώ. Μα τα βάσανα της νεαρής καλλονής δεν τελείωσαν εκεί. Από τον Όλυμπο ψηλά, η Ήρα, βλέποντας κάτω τον ουρανό που ξαφνικά σκοτείνιασε κατάλαβε ότι κάποια μπαγαποντιά έκανε ο δικός της και προσπάθησε να τον αιφνιδιάσει. Ο Δίας το κατάλαβε και πριν προλάβει να πλησιάσει η αγαπημένη του σύζυγος, μεταμόρφωσε την Ιώ σε αγελάδα(!). Η Ήρα τότε ζήτησε να της την παραδώσει, πράγμα που έκανε ασμένως ο Δίας κι εκείνη έβαλε τον Άργο, ένα σκύλο ακοίμητο με εκατό μάτια να την φυλάει νυχθημερόν. Κάποια στιγμή ο Δίας λυπήθηκε την Ιώ και έστειλε τον Ερμή να σκοτώσει τον Άργο, πράγμα που έγινε. Η Ιω μη βρίσκοντας ησυχία από μια ενοχλητική αλογόμυγα που της έστειλε η Ήρα, για αρκετό καιρό περιπλανήθηκε σε πολλά μέρη μέχρι που έφτασε στην Μέμφιδα της Αιγύπτου, όπου και απόκτησε και πάλι την ανθρώπινη της μορφή και γέννησε το παιδί της με τον Δία, τον Έπαφο. Η Ήρα όμως, που ακόμα δεν την είχε συγχωρέσει, της έκλεψε το παιδί της κι εκείνη έζησε όλη την υπόλοιπη, σύντομη ζωή της, αναζητώντας το.

   Ο Δίας είναι γνωστό ότι δεν ήταν το υπόδειγμα του πιστού συζύγου. Το αντίθετο θα λέγαμε, με ιδιαίτερη προτίμηση της νεαρές και όμορφες κοπέλες που κάποια στιγμή συναντούσε. Στην Δανάη μεταμορφώθηκε σε χρυσή βροχή και συνουσιάστηκε μαζί της, την δε Ευρώπη την ξεγέλασε μεταμορφωμένος σε ταύρο, την Λήδα την πλησίασε ως κύκνος κλπ.
Ο Βασιλιάς των Θεών λοιπόν, μπορούσε να χρησιμοποιεί κάθε κόλπο για να φέρει στο κρεβάτι του όποιαν επιθυμούσε. Μπορεί η Ήρα να προσπαθούσε να τον σταματήσει και να τιμωρήσει τις ερωμένες του αλλά το μήνυμα είχε δοθεί. Αν είχες τον τρόπο, μπορούσες. Κι αν ήσουν ακόμη και μοιχός, έμεινες ατιμώρητος ενώ οι δύστυχες ερωμένες σου, ακόμη κι αν είχαν βιαστεί, θα τιμωρούντο μια ζωή.
  Και φτάνουμε στον πίνακα, όπου ο ζωγράφος με μεγάλη μαεστρία όπως βλέπουμε, μας δείχνει όχι την τσακισμένη αλλά την ηδυπαθή Ιώ να παραδίδεται στον Δία, ενώ η αλήθεια, πάντα σύμφωνα με τον μύθο, είναι ότι είχαμε έναν κλασσικό βιασμό. Έτσι βλέπουμε τον Δία με το δεξί νεφελένιο του χέρι να έχει αγκαλιάσει την Ιώ και εκείνη να τον έχει γραπώσει με το αριστερό, ενώ το στόμα του ψάχνει το δικό της. Είναι η ίδια λογική, του ισχυρού αρσενικού στο οποίο υποτάσσεται εντέλει το ασθενές θηλυκό.

Last_tango_in_Paris_rape
 
Οι αιώνες περνούν και φτάνουμε στο 1972 και την ερωτική-δραματική ταινία, Το τελευταίο τανγκό στο Παρίσι, σε σκηνοθεσία του Μπερνάντο Μπερτολούτσι και πρωταγωνιστές τους Μάρλον Μπράντο και Μαρία Σναίντερ. Με λίγα λόγια το στόρυ, ένας χήρος Αμερικανός (Μπράντο) φτάνει στο Παρίσι και συνάπτει σχέση με μια νεαρή Γαλλίδα (Σνάιντερ). Όσοι έχουν δει την ταινία, θυμούνται την τελευταία σκηνή αποχωρισμού όπου ο Μπράντο βιάζει την Σνάιντερ. (Την περίφημη σκηνή, που είναι γνωστή ως αυτή με το βούτυρο) Πέρα από την αναπαράσταση για μία ακόμη φορά, ενός αποτρόπαιου γεγονότος, το τραγικό είναι ότι ο βιασμός ήταν πραγματικός, μεθοδευμένος από τον Μπερτολούτσι και τον Μπράντο, ενώ η νεαρή τότε Σναίντερ τον υπέμενε, διότι δεν γνώριζε πλήρως τα δικαιώματά της (οτιδήποτε εκτός σεναρίου δεν είναι αποδεκτό). Για την ιστορία, ο Μπερτολούτσι και ο Μπράντο προτάθηκαν για Όσκαρ ενώ η Σνάιντερ σημαδεύτηκε βαθιά από την όλη αντιμετώπιση που υπέστη, ποτέ δεν έκανε καριέρα σημαντική, ποτέ ξανά δεν δέχθηκε να παίξει σε γυμνή σκηνή. Ο ίδιος ο Μπερτολούτσι, που όντως είναι μεγάλος σκηνοθέτης, κυνικά έχει δηλώσει: Νιώθω ενοχές γι αυτό που συνέβη αλλά  δεν έχω μετανιώσει (!)
  Με μία αναζήτηση στην wikipedia, στο λήμμα: βιασμοί σε ταινίες, ανακαλύπτουμε 392 ταινίες, που στην πλοκή τους υπάρχει κάποιος βιασμός, γεγονός που δείχνει ότι ο κινηματόγραφος, η 7η μορφή τέχνης, έχει "συζητήσει" επαρκώς το θέμα.
  
  
  Από το 1972 ως σήμερα έχουν περάσει πενήντα ολόκληρα χρόνια. Είμαστε σε ένα σημείο όπου, τουλάχιστον στον δυτικό κόσμο, τα δικαιώματα των γυναικών όχι μόνο αναδεικνύονται και κατακτούνται αλλά έχουν αρχίσει να καταρρίπτονται και πολλά από τα παλιά στερεότυπα. Η υπάκουη, αδύναμη, κατώτερη, υποταγμένη, νοικοκυρά, με γαλλικά και πιάνο γυναίκα, τείνει να μην είναι το υπόδειγμα αλλά η εξαίρεση. Ο δρόμος βέβαια είναι μακρύς ακόμη, διότι αν ο δυτικός κόσμος ζει αυτά τα φαινόμενα ακόμα, φανταστείτε τι γίνεται στον υπόλοιπο κόσμο, για παράδειγμα του φανατικού Ισλάμ. 

  Ας είμαι όμως κι εδώ αισιόδοξος ελπίζοντας ότι ο δικός μας κόσμος, ο δυτικός πολιτισμός με τα πιθανά στραβά του αλλά και τις πολλές κατακτήσεις, θα μπορέσει να πείσει και τον υπόλοιπο πλανήτη, για τη σημασία του σεβασμού προς τις γυναίκες μας, τις μανάδες μας, τις κόρες μας, τις φίλες και συντρόφους μας, την άγνωστη που βλέπουμε να περπατά στο απέναντι πεζοδρόμια. Κι ας έχουμε κατά νου ότι, ως πολιτισμικοί φάροι που θέλουμε να είμαστε, πρωτίστως θα πρέπει να απομονώσουμε, με κάθε τρόπο, αυτά τα λίγα ακόμη κτήνη που κινούνται ανάμεσά μας ακόμη. Με οποιοδήποτε τίμημα.

  Τέλος για την τέχνη, με τα παραπάνω έργα, κι άλλα παρόμοια, τι κάνουμε; Τα καταστρέφουμε, όπως μια μια σημερινή τάση προτείνει, κυρίως από τις ΗΠΑ ή τα μελετάμε και τα κρίνουμε, όπως επιχείρησα κι εγώ;

photo: Four women -cinacci (freeimages)




18 σχόλια:

  1. Σπουδαία έρευνα έκανες και παρουσίασες το θέμα δια μέσου της ιστορίας αποδεικνύοντας ότι ο άνθρωπος, ο άντρας, είναι από τη φύση του βίαιος και κτητικός. Το δε σεξ κυριαρχεί στη ζωή του με κάθε τρόπο. Δεν είναι ο κανόνας και ευτυχώς. Να πω ότι ο πολιτισμός και η παιδεία θα μας κάνει πραγματικά δίκαιους ανθρώπους. Ξέρω ότι και σήμερα σε μια χώρα της Αφρικής η ενιλικίωση του αγοριού συνοδεύεται από βιασμούς καθόλα αποδεκτούς από την κοινωνία τους. Έχουμε δρόμο πολύ ακόμη γιατί και ο κατήφορος της κοινωνίας ευνοεί τέτοιες συμπεριφορές. Δεν ήξερα για τον Μπερτολούτσι και έχασα πάσαν ιδέα. Τι κάνουμε; Φωνάζουμε, αγωνιζόμαστε και φέρνουμε το θέμα στην επικαιρότητα πάντα. Επιπλέον δεν υποστηρίζουμε τη δουλειά τέτοιων ανθρώπων! Για μένα κανόνας! Αλλά την τέχνη δεν την καταστρέφουμε. Ο πίνακας με τον Δία τι δείχνει; Αυτό ακριβώς που πίστευαν οι αρχαίοι Έλληνες. Σε ένα Θεό αρχηγό που μπορεί να είναι βιαστής με κάθε μέσον επειδή το μπορεί. Μας θυμιζει η τέχνη τι πολιτισμό είχαμε και πού φτάσαμε. Και μας διδάσκει. Ο φόβος μου είναι μήπως μας προτρέπει σε τέτοιες συμπεριφορές. Εξαρτάται από τον άνθρωπο και τις αξίες που έχουν χτιστεί μέσα του.Αρα ως γονείς και ως κοινωνία οφείλουμε να αγωνιστούμε γι αυτές τις αξίες.
    Ας ενώσω την αισιοδοξία μου με τη δική σου παρότι είμαι προβληματισμένη για την πορεία μας ως άνθρωποι πολιτισμένοι που σέβονται ο ένας τον άλλον.
    Με ενθουσίασε ο τρόπος που είδες το θέμα σου το τόσο σπουδαίο. Με προβλημάτισες και με έβαλες σε σκέψεις. Ευχαριστώ γι αυτό
    Καλή σου μέρα

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ευχαριστώ Άννα για τα καλά σου λόγια. Δεν ξέρω αν ο άντρα είναι από τη φύση του βίαιος. Το σίγουρο είναι ότι με αυτήν την λογική πορεύεται ο πολιτισμός της Γης μέχρι σήμερα. Από το χέρι μας είναι να το αλλάξουμε αυτό. Φυσικά και δεν είναι εύκολο ούτε ανώδυνο, χρειάζεται καθημερινή εγρήγορση και από τα δύο φύλα. Παρά τα όποια πισωγυρίσματα, παραμένω αισιόδοξος.
      Την Καλημέρα μου!

      Διαγραφή
  2. Πολύ εύστοχο να προβάλλεις αυτό το θέμα μέσα απ' την τέχνη που συχνά υπηρετεί ή και αγιοποιεί, τα λογής στερεότυπα και τις κοινωνικές παθογένειες. Συμφωνώ απόλυτα με την κατακλείδα σου, να απομονώσουμε τα κτήνη αυτά, μόνο που φοβάμαι ότι δεν είναι τόσο λίγα. Και μάλιστα υπάρχουν σε ρόλους και αξιώματα που υποτίθεται ότι θα έπρεπε να μάχονται για ισότητα και δικαιοσύνη. Η υποκρισία μας, Βασίλη, είναι η χειρότερη απειλή μας. Όπως το έλεγε κι ο ποιητής:
    "Οι τα φαιά φορούντες και περί ηθικής λαλούντες"
    Aυτούς φοβάμαι περισσότερο...
    Την καλησπέρα μου και μακάρι όλοι οι άντρες να είχαν την ωριμότητα της σκέψης σου.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Δεν έχεις άδικο να φοβάσαι τους κάθε είδους υψηλά ιστάμενους, διότι τα μάτια μας έχουν δει πολλά θλιβερά. Χρειάζεται εγρήγορση απ΄ όλους μας, δεν είναι πάντα εύκολο να απορρίψουμε τα στερεότυπα με τα οποία φτιάχτηκε η ανθρωπότητα ως τώρα, αλλά πιστεύω ότι είμαστε σε καλό δρόμο. Κυρίως διότι οι γυναίκες έμαθαν να διεκδικούν αυτό που τους ανήκει.
      Την Καλημέρα μου, Μαρία!

      Διαγραφή
  3. Θα συμφωνήσω Βασίλη στο ότι έχουμε πολύ δρόμο ακόμα.
    Και αν δεν αποκτήσουμε παιδεία, δεν νομίζω να αλλάξει η κατάσταση.
    Εξαιρετική η παρουσίαση σου στο θέμα Βασίλη και η προσέγγιση σου μέσα από την τέχνη, μας κάνει να σκεφτούμε διπλά.
    Γιατί δεν είναι μόνο το γεγονός που προβληματίζει, αλλά και ο τρόπος που βλέπουμε να αντικατοπτρίζεται μέσα από τη λογική του καλλιτέχνη.
    Για εμένα η αισιοδοξία γύρω από τα κοινωνικά φαινόμενα, κάπως περιορίζεται, γιατί δεν βλέπω διάθεση αλλαγής νοοτροπίας από τον σύγχρονο άνθρωπο, στην οποία έγκειται η όποια αλλαγή στη κοινωνία. Και επειδή ζούμε εποχές που θα κρίνουν τη συνέχεια της ανθρωπότητας, στέκομαι προβληματισμένη με συγκρατημένη αισιοδοξία να παρακολουθώ τις καταστάσεις και να αξιολογώ!
    Μπράβο σου για την λεπτότητα και την ουσία με την οποία αντιμετώπισες το θέμα.
    Καλό μεσημέρι :)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Παιδεία, έκανε πολύ αγώνα τα τελευταία χρόνια για να προβάλλει ένα άλλο πρότυπο κοινωνίας. Το έζησα από μέσα. Είναι ανίσχυρη όμως, έτσι την κατάντησαν, και κάθε τι προοδευτικό που φέρνει χάνεται από τις ιδεοληψίες των οικογενειών, που αντιστέκονται ισχυρά σε κάθε θετικό που θέλει να δώσει το σχολείο σε κάθε επίπεδο. Η δυναμική όμως της κοινωνίας είναι τέτοια, που αν και υπάρχουν πισοπατήματα τελικά θα πηγαίνει μπροστά!
      Την Καλημέρα μου, Μαρίνα!

      Διαγραφή
  4. Βασίλη μου, με ενθουσιασμό διάβασα το σημερινό σου θέμα. Το πως αντιμετωπίστηκε η γυναικεία κακοποίηση μέσα απ' την τέχνη.
    Η τέχνη, δεν είναι ξεκομμένη από το κοινωνικό γίγνεσθαι. Συνεπώς αναπαράγει από τη μία πλευρά τα κοινωνικά στερεότυπα. Από την άλλη βέβαια, τα αμφισβητεί ευθέως και με επαναστατικό τρόπο.
    Πολλά έργα τέχνης, όπως αυτά που πολύ σωστά επέλεξες, αβαντάρουν την γυναικεία κακοποίηση ευθέως και μάλιστα αποκρουστικά. Αυτή είναι η καθεστωτική μορφή της τέχνης. Είναι οι δημιουργοί που αναπαράγουν στο έργο τους αυτό το έκτρωμα. Αντιλαμβάνεσαι ότι εμείς στοιχιζόμαστε με τους δημιουργούς που θα αμφισβητήσουν ευθέως αυτήν την οπτική.

    Η γυναίκα σαν οντότητα, στην σύγχρονη κοινωνία, βρήκε μια άλλη οπτική, συνάντησε τη δικαίωσή της, μόνο μέσα από την Οκτωβριανή επανάσταση. Αυτή έκανε τομές και πλέον κοινωνικά εφαρμόσιμα μέτρα υπέρ της γυναίκας στο πρώτο σοσιαλιστικό κράτος στον κόσμο. Τα άλλα τα γνωρίζουμε, τα είπες, τα ανέφερες.

    Όχι Βασίλη μου, δεν καταστρέφουμε κανένα τέτοιο έργο! Τα αφήνουμε να υπάρχουν, μαρτυρίες ενός τρόπου σκέψης, αποδείξεις μιας άλλης κοινωνικής οργάνωσης. Για να προβληματιζόμαστε, να μαθαίνουμε, να κρίνουμε.

    Σε συγχαίρω αγαπητέ φίλε για την ευαισθησία που σε διακρίνει. Την καλησπέρα μου.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Γιάννη μου μπαίνω και εγώ στη συζήτηση και να πω ότι η Οκτωβριανή επανάσταση όντως έδωσε τουλάχιστον ως την εποχή του Στάλιν δικαιώματα στις γυναίκες για τα πάντα. Και αληθινή ισότητα. Όμως το θέμα είναι οι βιασμοί και η βία,οι δολοφονίες γυναικών σήμερα. Και στο καθεστώς του σοσιαλισμού όπως λες, δεν ξέρεις τι γίνεται με τους ανώμαλους λογιών λογιών που κρυφά εκβιάζουν τις γυναίκες που τους αρέσουν και βιαιοπραγούν. Στην Κούβα πχ θεωρείται ότι η βία απέναντι στις γυναίκες ως κάτι φυσιολογικό. Αν αυτό δεν σε τρομάζει τι να πω κι εγώ; Θέλω μ'αυτό να πω ότι δεν παίζει ρόλο η πολιτική και η ιδεολογία. Οι άνθρωποι σε κάθε καθεστώς είναι και καλοί και κακοί.

      Διαγραφή
    2. Έχεις δίκιο ότι η Οκτωβριανή Επανάσταση, έδωσε στη γυναίκα μια θέση ισότητας, άγνωστη μέχρι τότε. Δεν κέρδισε βέβαια τα πάντα. Όπως και οι δυτικές κοινωνίες, ειδικά μετά τον Β΄Π.Π. έκαναν τεράστια βήματα προς την ισότητα. Η κυρίαρχη όμως άποψη, ότι το αρσενικό δικαιωματικά μπορεί να κάνει ότι θέλει, μόνο στις λίγες τελευταίες δεκαετίες φαίνεται να αλλάζει. Έπρεπε να δημιουργηθούν τα γυναικεία κινήματα, να κατακτήσουν βήμα βήμα αυτά που τους ανήκαν για να φτάσουμε στο σήμερα όπου το "ζήτημα" είναι να σταματήσει η έμφυλη βία, η οποία θεωρεί ότι έχει το δικαίωμα να κυριαρχεί σε διαφορετικό από το πρότυπο του ισχυρού αρσενικού. Η επόμενη εγγραφή μου θα έχει ένα πολύ χαρακτηριστικό παράδειγμα.
      Την Καλημέρα μου, φίλε!

      Διαγραφή
  5. Η ανάρτηση σου Βασίλη μου είναι συγκλονιστική και θίγει ένα θέμα που μας βασάνιζε και μας βασανίζει αιώνες τώρα! Σίγουρα όπως λέει και η Άννα η κοινωνία σήμερα ευνοεί τέτοιες συμπεριφορές και η τέχνη αντικατοπτρίζει τη φύση που αποδίδαμε σε έναν Θεό για παράδειγμα. Σε όλες τις μορφές τέχνης εκφράζεται και αποτυπώνεται ο ψυχισμός του καλλιτέχνη και της εποχής του.
    Όμως δεν πιστεύω πως ένα αγόρι έχει βίαιη φύση από τη στιγμή που γεννιέται, ενώ το κορίτσι είναι πιο ήρεμο. Το πρώτο δίδαγμα το κάνουν οι γονείς, που μεγαλώνουν τα αγόρια τους και τα κορίτσια τους με τα ανάλογα παιχνίδια που θεωρούνται καθορισμένα για το φύλο τους από την κοινωνία, και με φράσεις που παραπέμπουν στο πώς πρέπει να είναι ένα αγόρι και πώς πρέπει να είναι ένα κορίτσι. Μη ξεχνάς τους γονείς να μιλάνε για ποδόσφαιρο, στρατό, γκόμενες, γάμο, παιδιά, νοικοκυριό. Όλα αυτά λοιπόν που διδάσκονται τα παιδιά συν τα μηνύματα που παίρνουν από τα μίντια, τα έχουν μέσα τους όταν πάνε σχολείο και σχηματίζουν τις παρέες τους. Αναπόφευκτο είναι οικογένειες με χαμηλότερη παιδεία, να μεγαλώνουν παιδιά με αγριότερα ένστικτα, και έλλειψη ορθής κρίσης. Αυτό λοιπόν που διαπιστώνω είναι πως η χαμηλή παιδεία είναι σε μεγαλύτερο ποσοστό σήμερα πράγμα ανεπίτρεπτο για τον 21ο αιώνα. Επίσης η απονομή δικαιοσύνης και η εφαρμογή των νόμων είναι αδρανέστερες του παραπτώματος. Είναι ευτύχημα που σήμερα άρχισαν να μιλούν κάποιοι αλλά υπάρχουν πολλά που δεν βγαίνουν στο φως ακόμα. Πολλά περισσότερα. Κατά εμένα θα έπρεπε να δυναμώσουμε από την παιδική ηλικία τα αδύναμα στοιχεία του κάθε ατόμου και φύλου. Άπλετο το θέμα και με πολλές πτυχές και παρακλάδια. Καλή σου μέρα Βασίλη μου!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Βάζεις πολλά θέματα, όπως το θέμα της παιδείας και της ανατροφής των παιδιών (κατά τη γνώμη μου, το πρόβλημα του σεβασμού στο άλλο φύλο, δεν το έχουν μόνο τα παιδιά φτωχών οικογενειών). Ναι, θέλει πολύ δουλειά ακόμη για να γίνει βίωμα ο σεβασμός και το σχολείο έχει ρόλο σε αυτό(αν το αφήσουν να λειτουργήσει...) Δικαιοσύνη: Ναι πρέπει να μάθει να κινείται πιο γρήγορα και να μην ρίχνει στα μαλακά τον κάθε ψυχάκια. Μπορούμε να μιλάμε ώρες για το θέμα...
      Χάρηκα για τη συμμετοχή σου, Μαίρη, την Καλημέρα μου!

      Διαγραφή
    2. Βασίλη μου τα θέματα μπορεί να είναι πολλά αλλά αγγίζει το ένα το άλλο και αλληλοεπιδρά κατά την άποψη μου. Πιστεύω πως για να υπάρξει αποτέλεσμα θα έπρεπε να δουλευτούν παράλληλα παραμερίζοντας εγωισμούς, σκοπιμότητες. Μα αυτός θα ήταν ο ιδανικός κόσμος ναι; Μόνο στα όνειρα μου τον βρίσκω!

      Διαγραφή
  6. Η μόνη μου παρατήρηση είναι πως προτάθηκαν Οσκαρ... Το μόνο φάρμακο είναι να σταματήσει η επιβράβευση, από γονείς δασκάλους, κοινωνίες κλπ... και από την άλλη να κατανοηθεί πως είναι σοβαρή ασθένεια η βία, ασθένεια που χρειάζεται έγκαιρη διάγνωση και σωστή χορήγηση βοήθειας.
    Καλή εβδομάδα :)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Για τα Όσκαρ έγραψα ότι ήταν υποψήφιοι, μάλλον το ίδιο είναι. Τώρα για την πρόβλεψη, έχεις απόλυτο δίκιο, αλλά βλέπεις είμαστε της λογικής να μην θέλουμε να βλέπουμε τα σημάδια βιαιότητας έγκαιρα στους νέους ανθρώπους. "Είναι παιδιά ακόμα", λέμε. Και τους συγχωρούμε συνεχώς τα πάντα. Έτσι νομίζουν κι αυτοί ότι μπορούν να κάνουν ότι θέλουν ατιμώρητα. Τουλάχιστον ας υπάρχουν υποδειγματικές τιμωρίες στην τέλεση των πράξεων που φτάνουν στις δικαστικές αίθουσες.
      Την Καλημέρα μου, Μάνια!!!

      Διαγραφή
  7. Καλησπέρα Βασίλη. Η βία είναι πάντα βία σε όποια μορφή κι αν εκφράζεται.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Φυσικά, αυτή είναι μια βασική αρχή. Στην εγγραφή μου όμως μιλώ, για τη βία ενάντια στις γυναίκες.
      Την Καλημέρα μου, Κώστα!

      Διαγραφή
  8. Πολύ καλή παρουσίαση και η προσέγγιση του θέματος, Βασίλη. Είμαι κι εγώ αισιόδοξη, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι δεν αναγνωρίζω πως έχουμε ακόμα δρόμο να κάνουμε και μάλιστα δύσβατο, όπως άλλωστε για όλα τα θέματα. Τέλος, είμαι της άποψης να μην καταστρέφουμε, να μην απαγορεύουμε. Να χτίζουμε και να συζητάμε, να ανοίγουμε ορίζοντες.
    Καλή συνέχεια!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Σε ευχαριστώ για τα καλά σου λόγια. Χρειάζεται να είμαστε αισιόδοξοι, ειδικά αν βλέπουμε θετικά σημάδια στην κοινωνία μας. Υπάρχει δρόμος πολύς ακόμα αλλά δεν είμαστε στην κατάσταση της δεκαετίας του 70 για παράδειγμα.
      Την καλημέρα μου!

      Διαγραφή

Όλα τα σχόλια σας με χαροποιούν και τυγχάνουν απάντησης.

Ο φωτεινότερος φακός του κόσμου του Γιώργου Κασαπίδη

    Αν κάποιος θέλει να διαβάσει μια συλλογή διηγημάτων, για μια μικρή επαρχιακή πόλη, τη Δράμα (αλλά και άλλες περιοχές), με την αίσθηση το...