Πέμπτη 10 Μαρτίου 2022

Αρθούρος Ρεμπώ, εμπνέεται κ εμπνέει.


Arthur Rimbaud 1854 - 1891
  Έχω την εντύπωση, ότι οι περισσότεροι τον Αρθούρο Ρεμπώ τον ανακαλύψαμε μέσα από το ομότιτλο τραγούδι του Μάνου Χατζιδάκι, σε στίχους του Νίκου Γκάτσου. Εγώ πάντως, σίγουρα. Κι όταν θέλησα να μάθω περισσότερα γι΄ αυτόν, τότε ανακάλυψα έναν άνθρωπο με σύντομη μα  μυθιστορηματική ζωή, που έγραψε ποίηση από τα δεκατέσσερα ως τα δεκαοχτώ του μόνο, ποίηση όμως που ξεχωρίζει και εμπνέει ακόμη και σήμερα, 131 χρόνια από τον θάνατο του. Έναν νέο άνθρωπο που αμφισβήτησε τα πάντα, ομοφυλόφιλο αλλά και τυχοδιώκτη, που όταν γκρεμίζεται το όνειρό του να καθιερωθεί στο Γαλλικό λογοτεχνικό στερέωμα, σταματά να γράφει δια παντός και ζει μια ταραχώδη ζωή ως δραπέτης μισθοφόρος, εξερευνητής στα βάθη της Αφρικής και έμπορος όπλων.  Είναι εκπληκτικό το γεγονός ότι η περίοδος που γράφει ήταν στην εξίσου πολυτάραχη εφηβεία του (από τον έρωτα του με τον ποιητή Πολ Βερλαιν ως την συμμετοχή του στην Κομμούνα του Παρισιού), για τέσσερα χρόνια μόνο, όταν στην ίδια ηλικία, άλλοι ποιητές, μεγάλοι ποιητές, δεν είχαν κατορθώσει να κάνουν ακόμη τίποτε σημαντικό. Γράφει ποιήματα, που ξεφεύγουν εντελώς από τις καθιερωμένες φόρμες της εποχής του, ώστε να θεωρείται ο πατέρας του μοντερνισμού και μέχρι τις ημέρες μας να επηρεάζει πλήθος γνωστών και αγνώστων καλλιτεχνών σε όλο τον κόσμο.

  Όποιος θέλει να μάθει περισσότερα για τον Αρθούρο Ρεμπώ, μπορεί να ανατρέξει στο σχετικό λήμμα της wikipedia.

  Μπορεί ακόμα να διαβάσει μια σειρά εγγραφών του περιοδικού lifo 

  Σκοπός αυτής της εγγραφής είναι να δούμε πως καταφέρνει ο Αρθούρος Ρεμπώ, αυτός ο καταραμένος ποιητής κατά την προσφιλή έκφραση, να εμπνεύσει σημαντικούς  δημιουργούς για να δημιουργήσουν νέα έργα στο όνομα του. Ποια είναι αυτή η μαγική δύναμη, ενός νεκρού εδώ και τόσα χρόνια, που μπορεί να το κάνει αυτό; Τα έργα του; Η ζωή του; Ο χαρακτήρας και το είναι του; Δύσκολο να απαντήσεις και μάλλον διαφορετικό το κίνητρο κάθε καλλιτέχνη. Συγχρόνως όμως θα δούμε και κάποια δείγματα της δικής του δουλειάς κι έτσι ίσως, υποψιαστούμε τις δικές του, πιθανές πηγές έμπνευσης.

  Ας ξεκινήσουμε αυτή τη διερεύνηση των παραπάνω ερωτημάτων με τους στίχους του Νίκου Γκάτσου, που έγιναν τραγούδι σε μουσική του Μάνου Χατζιδάκι 

 Αρθούρε Ρεμπώ 

απόψε θα μπω
στο μαύρο
μεθυσμένο σου καράβι
μακριά ν’ ανοιχτώ
σε κύκλο φριχτό
που ο κόσμος
δεν μπορεί να καταλάβει

Αγγέλου γιασεμιά
σκόρπισες μέσα στην βρομιά
κληρονομιά
για μας
κι εσύ παντοτινά
σε σταυροδρόμια σκοτεινά
το σατανά πολεμάς

Αρθούρε Ρεμπώ
το βράδυ θαμπό
και η πόρτα
του παράδεισου κλεισμένη
κατάρα κι οργή
μοιράζουν την γη
και χέρι χέρι παν οι κολασμένοι

Αρθούρε Ρεμπώ
θα μπω στο μεθυσμένο σου καράβι
Αρθούρε Ρεμπώ
να δω ποια σπίθα
σώθηκε κι ανάβει

  Οι παραπάνω στίχοι του Γκάτσου κάνουν σαφή αναφορά στο ποίημα του Ρεμπώ: Μεθυσμένο καράβι. Παραθέτω ένα μικρό απόσπασμα από αυτό:

... Παιδί εγώ κακοτράχαλο, του κεφαλιού μου κάνοντας,
πέρσι το μισοχείμωνο ρίχτηκα μες στο σάλο
τον άγριο των παλιρροιών! Και του έκπλου μου οι Χερσόνησες
δε θα θυμούνται αναβρασμό ποτέ τους πιο μεγάλο.

Η καταιγίδα ευλόγησε τις ναυτικές αγρύπνιες μου.
Δέκα νυχτιές, λαφρή φελλό, χωρίς ν’ αποθυμήσω
το ηλίθιο μάτι των φανών, με χόρεψαν τα κύματα
που μοίρα τους ν’ αργοκυλάν από πνιγμένους πίσω.

Πράσινο αφρόν ερούφηξεν η πλώρη μου η ελάτινη,
σαν το χυμό ξυνόμηλου παιδί όταν το δαγκώνει,
από κρασιά κι απ’ έμετους μ’ εξέπλυνεν η θάλασσα,
σκορπώντας μου στη μάνητα κι αρπάγες και τιμόνι.

Και τότε ήταν που λούστηκα στο γαλατένιο αστρόχυτο
θαλάσσιο ποίημα, τους βυθούς ρουφώντας, που συμβαίνει
κάποτε εκεί, κατάχλωμο κι εκστατικό ναυάγιο,
ένας πνιγμένος σκεφτικός να σιγοκατεβαίνει,

όπου τις κυανότητες αιφνίδια χρωματίζοντας,
ντελίρια κι αργοί ρυθμοί, φωτός χρυσοπλημμύρες,
οι πικραμένες του έρωτος εξάψεις συφλογίζονται,
δριμύτερες κι από τ’ αλκοόλ κι απ’ τις πλατιές σας λύρες! ...
Μετάφραση: Αλέξανδρος Μπάρας

  Ο  Τάσος Λειβαδίτης, στη συλλογή του "Τα χειρόγραφα του φθινοπώρου"  περιλαμβάνει το ποίημα: Οι ορτανσίες. Απολαύστε το.

Το κουδούνι της εξώπορτας χτυπούσε επίμονα, εγώ 
αργοπορούσα ν' ανοίξω απολαμβάνοντας όπως πάντα 
την αγωνία μου. Όταν άνοιξα ένας νέος στεκόταν έξω.
"Είσαι ο Αρθούρος Ρεμπώ απ' τη Σαρλεβίλ" είπα
-"τι θέλετε;" "Κινδυνεύουμε κ' οι δυο" μου λέει. Όμως 
εγώ δεν έδωσα σημασία. Συνέχισα να σηκώνομαι αργά 
το πρωί, έψηνα τσάι και διόρθωνα λίγο το καπέλο μου
που για να παραπλανώ τους διώκτες μου το φορούσα 
ακόμα στον ύπνο μου. Αλλά το πρόβλημα ήταν μετά.
Πώς θα περνούσαν οι ώρες. Η μικρή κόρη του κηπουρού 
είχε πεθάνει σε ένα νοσοκομείο απόρων, οι φυλακισμένοι
 έκοβαν βόλτες στα γκρίζα προαύλια χωρίς να κοιτάζουν 
τον ουρανό και το καφενείο "Η Ωραία Ελλάς" που μαζευ-
όμαστε νέοι είχε κλείσει. Καθόμουν λοιπόν και χαιρόμουν 
την ησυχία ή ξεφύλλιζα δρομολόγια τρένων ή πλοίων
( η ακτοπλοΐα ήταν ακόμα για τους πολύ τολμηρούς και η 
λήθη πάντα για τους χαμένους ). "Αρθούρε", του λέω, 
"πώς μ' ανακάλυψες; Εμένα κανείς δεν με ξέρει."
Χαμογέλασε. "Πάντα αγαπούσα τις ορτανσίες." είπε.
Και κατεβήκαμε τη σκάλα και πήραμε τους μεγάλους 
δρόμους που δεν βγάζουν πουθενά...

  Μα και ο μεγάλος Χιλιανός ποιητής Πάμπλο Νερούδα, γράφει την παρακάτω ωδή, όπως ο ίδιος την ονομάζει προς τον Αρθούρο Ρεμπώ.  (απόσπασμα)

Τώρα,
αυτόν τον Οχτώβρη
θα’ κλεινες
τα εκατό χρόνια,
σπαραχτικέ μου φίλε.
Μπορώ
να σου μιλήσω;
Είμαι μόνος,
στο παράθυρό μου
ο Ειρηνικός σπάει
την αιώνια σκοτεινή βροντή του.

Είναι νύχτα.

Τα ξύλα που καίνε ρίχνουν
πάνω στο οβάλ
του παλιού πορτραίτου σου
μια φευγαλέα αχτίδα.
Ήσουν ένα παιδί,
με ξανθούς βοστρύχους,
μισοκλεισμένα μάτια,
στόμα πικρό.
Με συγχωρείς
που σου μιλώ
όπως είμαι, καθώς πιστεύω
πώς θα ’σουν τώρα,
που σου μιλώ για θαλασσινό νερό
και ξύλα που καίνε,
για πράγματα απλά κι απλές υπάρξεις.

Σε βασανίσανε και κάψαν την ψυχή σου,
σε κλείσανε στα τείχη της Ευρώπης
και χτύπαγες
δαιμονισμένος
τις πόρτες.
Κι όταν
μπόρεσες
να λευτερωθείς
έφυγες πληγωμένος,
σιωπηλός και πληγωμένος,
νεκρός.

Πολύ καλά· άλλοι ποιητές
άφησαν ένα κοράκι, ένα κύκνο,
μιαν ιτιά
ένα πέταλο στη λύρα,
εσύ άφησες ένα
σπαραχτικό
φάντασμα
που καταριέται
και φτύνει
και πηγαίνεις
ακόμη
δίχως προορισμό,
χωρίς κατοικία,
χωρίς αριθμό,
στους δρόμους της Ευρώπης,
γυρίζοντας στη Μασσαλία
με αφρικάνικη άμμο
στα παπούτσια σου,
βίαιος
σαν ένα ρίγος,
διψασμένος,
ματωμένος,
με τσέπες αδειανές,
χαμένος,
προκλητικός,
δυστυχισμένος.

Δεν είν'  αλήθεια
πως σ’ έκλεψε η φωτιά,
πως έτρεχες
με την ουράνια ορμή
και τους υπεριώδεις λίθους
της κόλασης,
δεν είν’ έτσι,
δεν το πιστεύω,
σου αρνιόνταν
την ειλικρίνεια, το σπίτι,
τα ξύλα,
σ’ απόδιωχναν,
σου κλείνανε τις πόρτες,
και τότες έκλεβες
οργισμένε αρχάγγελε
στους τοίχους
της απόστασης,
και δεκάρα - δεκάρα,
ιδρώνοντας και ματώνοντας
το κορμί σου
ήθελες
να μαζέψεις
το αναγκαίο χρυσάφι
για την απλότητα, για το κλειδί,
για την ήσυχη σύζυγο, για το παιδί,
για τη δική σου καρέκλα,
για τη μπύρα και το ψωμί.
Μετάφραση  ΡΗΓΑ ΚΑΠΠΑΤΟΥ

  Και ποια είναι αυτή η Κόλαση που μας άφησε ως κληρονομιά ο Αρθούρος Ρεμπώ; Παρακάτω ένα απόσπασμα από το σχετικό του ποίημα:

Μια εποχή στην κόλαση

Κάποτε, αν θυμάμαι καλά, η ζωή μου ήταν ένα γλεντοκόπι όπου ανοίγαν όλες οι καρδιές και τα κρασιά κυλούσαν.

Ένα βράδυ πήρα την Ομορφιά στα γόνατά μου. Και τη βρήκα πικρή. Και τη βλαστήμησα.

Οπλίστηκα εναντίον της δικαιοσύνης.

Το έβαλα στα πόδια. Μάγισσες, μιζέρια, μίσος σε σας εμπιστεύτηκα τον θησαυρό μου!

Έπνιξα μες στην καρδιά μου κάθε ανθρώπινη ελπίδα. Και σάλταρα σαν το αγρίμι στη χαρά για να τη στραγγαλίσω.

Πεθαίνοντας, φώναξα στους δήμιους να καταπιούν τις λαβές των τουφεκιών τους. Κάλεσα τις κατάρες να με πνίξουνε στην άμμο, το αίμα. Η δυστυχία ήταν ο θεός μου. Κυλίστηκα στη λάσπη. Στέγνωσα στον αέρα του εγκλήματος. Κι έπαιξα ξύλο με την τρέλα.

Κι η άνοιξη μου έφερε το φρικαλέο χάχανο του ηλίθιου.

Και τώρα τελευταία, πριν τα τινάξω οριστικά, μου ‘ρθε να ψάξω το κλειδί για το παλιό εκείνο γλεντοκόπι, μπας και μ’ ανοίξει η όρεξη ξανά.

Η αγάπη ήτανε, λέει, το κλειδί. Και μόνο αυτό δείχνει το πόσο ονειρευόμουν!

«Θα παραμείνεις ύαινα, κτλ. …» κάγχασε ο δαίμονας ποτίζοντάς με νηπενθή ναρκωτικά της Λήθης. «Αξίωσε το θάνατο μ’ όλα τα θέλγητρά του, και τον εγωισμό σου και όλα τα θανάσιμα αμαρτήματα μαζί.»

μετάφραση Ζ. Δ. Αϊναλής

   Και θα κλείσω την εγγραφή μου αυτή, με το τραγούδι του Μίλτου Πασχαλίδη σε στίχους Άλκη Αλκαίου, Το σαράκι του Ρεμπώ το οποίο μπορείτε και να το ακούσετε στη συνέχεια.

Σαν νεοσύλλεκτος στην πύλη του στρατώνα
Σαν ένας δύτης μεθυσμένος στο βυθό
Γυρεύω μάταια την κρυμμένη σου εικόνα
Σε ποιο καινούργιο παραμύθι να δοθώ

Δρόμοι και σπίτια και μορφές μιας άλλης μέρας
Χρώματα, αρώματα, φωνές και μουσικές
Ξυπνούν ξανά της νοσταλγίας μου το τέρας
Κι εσύ διπλά απ’ τον πυρετό μου να με καις

Χτυπάει νούμερα η φρίκη στην οθόνη
Κι έξω η ζωή μελισσολόι ζωντανό
Πες μου ποιος φόβος σε μεθά και σε καρφώνει
Πώς να φιλτράρω των ματιών σου τον καπνό

Μας κλέψαν τ’ αύριο, μας κλέβουν και το βλέμμα
Κι εσύ φρικάρεις που σου λέω
σ’ αγαπώ
Πες το ανόρεχτα το ναι κι ας είναι ψέμα
Ότι μας έδεσε για πάντα είναι εδώ

Ο ήλιος άρχισε να γέρνει προς τη δύση
Φυσούν αέρηδες και κόβουν τα στενά
Για το σαράκι του Ρεμπώ μ’ είχες ρωτήσει
Κάποια βραδιά στου σινεμά τα σκοτεινά

Στήνει καζούρα στην πλατεία η γαλαρία
Σε τρίτη σύνοδο Αφροδίτη κι Ουρανός
Τέσσερις τοίχοι η καινούρια μου εξορία
Δε φταις εσύ, δε λέει συγγνώμη ο κεραυνός


   Σίγουρα ο κατάλογος δεν εξαντλείται εδώ, απεναντίας θα έλεγα ότι τα παραπάνω είναι ένα ελάχιστο δείγμα έργων, είτε του ίδιου του Αρθούρου Ρεμπώ είτε άλλων σημαντικών καλλιτεχνών, δικών μας και ξένων, καταξιωμένων στον χώρο τους, που τους έχει γαργαλήσει το φαινόμενο Ρεμπώ.  Δυστυχώς μία μόνο εγγραφή δεν αρκεί, αλλά νομίζω ότι όλοι μας πήραμε μια μικρή γεύση από την αύρα που εκπέμπει ο ποιητής αυτός.  

13 σχόλια:

  1. Ναι την πήραμε τη μικρή γεύση για έναν ποιητή που δεν ήξερα. Φαινόμενο ο Ρεμπώ ή αδικημένος και οδηγημένος στην περιθωριακή ζωή εξαιτίας της μητέρας του, της απόρριψης της δουλειάς του και της σεξουαλικης του ιδιαιτερότητας; Δεν ξέρω. Ίσως αν επέμενε, αν πάσχιζε να είχε αφήσει κι άλλα θαυμάσια ποιήματα στους επόμενους. Ενδιαφέρον θέμα Βασίλη
    Να σαι καλά να μας μαθαίνεις, εμένα τουλάχιστον, ό,τι δεν ξέρουμε
    Καλό βράδυ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Με την ευκαιρία των εγγραφών μου, μαθαίνω κι εγώ περισσότερα για τα πρόσωπα ΄΄η τα θέματα με τα οποία ασχολούμαι. Πράγματι ο Ρεμπώ, είναι μια πολύ ιδιόμορφη περίπτωση ποιητή, μα το πιο σημαντικό είναι ότι ακόμη και σήμερα αγγίζει τον κόσμο.
      Να 'σαι καλά, Άννα!

      Διαγραφή
  2. Τι καλά Βασίλη, που μέσα από το ιστολόγιο σου, σε κάθε ανάρτηση, μας δίνεται η ευκαιρία, είτε να γνωρίσουμε θέματα και ανθρώπους που δε γνωρίζουμε, είτε να εμβαθύνουμε.
    Για εμένα δεν ήταν μόνο όσα του έφερε η ζωή που τον ενέπνευσαν με τον τρόπο που τον ενέπνευσαν. Αλλά, και ο τρόπος που αυτός τα εξέλαβε!
    Όπως και να ΄χει, για εμένα ένα δείγμα της επιτυχίας του Ρεμπώ, μπορεί να συνοψιστεί σε ένα στίχο. Αυτόν του Πάμπλο Νερούδα "σπαραχτικέ μου φίλε"! Όταν φτάνεις σε ένα σημείο (έστω και πολλά πολλά χρόνια μετά) να μιλάς στη ψυχή ενός μεγάλου ποιητή σε σημείο που σε νιώθει τόσο κοντά του, και σε αναφέρει στο ποίημα του ως φίλο του, είναι σπουδαίο!
    Σε ευχαριστούμε Βασίλη για την παρουσίαση και τον χρόνο που αφιέρωσες σε αυτή.
    Καλημέρα :)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Είναι από αυτές τις περιπτώσεις, που αν κι έζησε μια πολυτάραχη ζωή, έχω την εντύπωση με την απουσία της ευτυχίας, γίνεται διάσημος μετά θάνατον και κυρίως μπορεί και εμπνέει ακόμη. Ναι, η προσφώνηση του Νερούδα, ίσως τα λέει όλα.
      Χαίρομαι για την παρουσία σου, Μαρίνα! Την Καλημέρα μου!

      Διαγραφή
  3. Ένας σπουδαίος ποιητής που τόλμησε να αντιταχτεί στην αστική τάξη και να πάρει το μέρος των εξεγερμένων προλετάριων της Κομμούνας του Παρισιού. Ίσως η ταύτισή του με τους «καταραμένους» ποιητές είναι μια βολική οπτική που μειώνει τη συμβολή του στο ιστορικό κίνημα των εξεγερμένων. Εξαιρετική η ιδέα σου, Βασίλη, να κάνεις αυτό το εκτενές αφιέρωμα.
    Να είσαι καλά!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Για να πω την αλήθεια, κι εμένα ο προσδιορισμός "καταραμένος ποιητής" κάπου με παραξένευε. Δεν το είχα ψάξει περισσότερο, ίσως, θεωρούσα, τους λένε έτσι επειδή δεν είχαν μία συνήθη κατάληξη, όπως οι υπόλοιποι άνθρωποι. Το ενδιαφέρον με τον Ρεμπώ είναι, ότι γράφει για ελάχιστο χρονικό διάστημα, μόνο τέσσερα έτη, κι όμως γίνεται "σημείο" αναφοράς. Σίγουρα και για το ατίθασο του χαρακτήρα του, σίγουρα και για την πλευρά της ιστορίας που τόλμησε να υποστηρίξει.
      Χάρηκα για την συμμετοχή σου, Μαρία, στη συζήτηση αυτή. Την Καλησπέρα μου!

      Διαγραφή
  4. Ήρθα φίλε! Άνοιξα την πόρτα του σπιτιού σου. Χαμόκατσα. Στο ομορφοστολισμένο σου τραπέζι διάβασα ετούτο σου το αφιέρωμα. Και ένιωσα με μιας τη διάθεση να γονατίσω και να προσκυνήσω με δέος αυτό σου το αφιέρωμα. Ποτές σε τέτοια μέρη, δεν έχω συναντήσει ένα τέτοιο ποιητικό αφιέρωμα.
    Για μένα ο Ρεμπώ ήταν αυτό το ιδιαίτερο τραγούδι του Μάνου στους στίχους του Γκάτσου. Δεν ήξερα τίποτα γι' αυτόν. Και τώρα έρχεται αυτό σου το εκπληκτικό αφιέρωμα να μού ανοίξει το δρόμο στην πρώτη γνωριμία μαζί του.
    Βασίλη, υποκλίνομαι φίλε μου σε αυτό σου το δώρο. Γιατί δώρο είναι αυτό σου εδώ το αφιέρωμα σήμερα.
    Ειλικρινά σε ευχαριστώ για όσα μού έμαθες.
    Την καλησπέρα μου.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Μα κι εγώ, όπως το λέω, από το τραγούδι τον ήξερα...λέμε τώρα και κάποια στιγμή αποφάσισα να τον ψάξω λίγο περισσότερο. Κι ανακάλυψα έναν ποιητικό θησαυρό, που αντέχει στον χρόνο, που γίνεται αγαπητός σε όλον τον κόσμο, που εμπνέει (αυτά που παρουσίασα είναι ένα ελάχιστο δείγμα). ΜΟυ άρεσε όλη μου η περιπλάνηση στον κόσμο του και με χαρά την μοιράστηκα μαζί σας.
      Την Καλησπέρα μου, φίλε μου!

      Διαγραφή
    2. Σε ευχαριστούμε απ' την καρδιά μας Βασίλη για αυτό το ταξίδι που μας προσφέρεις. Είναι μοναδικό αγαπητέ φίλε και γεμάτο γνώση.

      Διαγραφή
  5. Μόνον την εικόνα του να κοιτάξει κανείς, καταλαβαίνει γιατί μάγεψε τόσες γενιές ονειροπόλων! Εξαιρετικά ταλαντούχος, ευφυής και απροσάρμοστος και το σημαντικότερο, τόσο μα τόσο νέος. Αλλά οι ονειροπόλοι δεν γίνεται να προσαρμόζονται. Έχουν τον δικό τους θεό που συνήθως είναι ο θεός της ιδιαίτερα εμπνευσμένης δημιουργίας. Άλλωστε το κίνημα του ρομαντισμού υπήρξε ένα επαναστατικό κίνημα που ενέπνευσε κοινωνικές επαναστάσεις όπως ήταν και η δική μας του 1821.
    Λογοτεχνικά, μας άφησε τις βάσεις της μοντέρνας ποίησης και εκπροσώπησε επάξια τον συμβολισμό που ομολογώ πως αγαπώ ιδιαίτερα.
    Σ' ευχαριστούμε πολύ Βασίλη μου για την έξοχη ανάρτησή σου.
    Καλημέρα!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Χαίρομαι, Μαρία, που σου άρεσε η ανάρτησή μου. Πράγματι είναι έτσι όπως τα λες. Ο Ρεμπώ είναι ένας από αυτούς τους σημαντικούς, που κάνουν τη διαφορά, σημαδεύουν με το έργο τους τον χρόνο και τους ανθρώπους.
      Την καλημέρα μου!

      Διαγραφή
  6. Δεν τον ήξερα. Διάβασα την εισαγωγή σου και μετά τους στοίχους του Γκάτσου. Προχώρησα στους στίχους του μικρού ... συγγνώμη, με το που διάβασα, μπήκε τόσο πολύ μέσα μου σαν μικρός δαίμονας. Συγγνώμη, έτρεχα στο υπόλοιπο αφιέρωμα σου ως βρυκόλακας να βρω και άλλο από το αίμα του Ρεμπώ. Βρήκα τη δώρο θα μου κάνεις όταν και αν συναντηθούμε!
    Καλή συνέχεια
    σε φιλώ :)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Το κατάλαβα, και πράγματι θα είναι ένα όμορφο δώρο!!! Ελπίζω να μπορέσει να γίνει αυτό κάποτε. Δεν είναι τυχαίο λοιπόν, που τόσα χρόνια μετά μπορεί και συγκινεί ακόμα τις καρδιές των ανθρώπων.
      Την καλημέρα μου, Μάνια!

      Διαγραφή

Όλα τα σχόλια σας με χαροποιούν και τυγχάνουν απάντησης.

Ο φωτεινότερος φακός του κόσμου του Γιώργου Κασαπίδη

    Αν κάποιος θέλει να διαβάσει μια συλλογή διηγημάτων, για μια μικρή επαρχιακή πόλη, τη Δράμα (αλλά και άλλες περιοχές), με την αίσθηση το...