Arthur Rimbaud 1854 - 1891 |
Όποιος θέλει να μάθει περισσότερα για τον Αρθούρο Ρεμπώ, μπορεί να ανατρέξει στο σχετικό λήμμα της wikipedia.
Μπορεί ακόμα να διαβάσει μια σειρά εγγραφών του περιοδικού lifo
Σκοπός αυτής της εγγραφής είναι να δούμε πως καταφέρνει ο Αρθούρος Ρεμπώ, αυτός ο καταραμένος ποιητής κατά την προσφιλή έκφραση, να εμπνεύσει σημαντικούς δημιουργούς για να δημιουργήσουν νέα έργα στο όνομα του. Ποια είναι αυτή η μαγική δύναμη, ενός νεκρού εδώ και τόσα χρόνια, που μπορεί να το κάνει αυτό; Τα έργα του; Η ζωή του; Ο χαρακτήρας και το είναι του; Δύσκολο να απαντήσεις και μάλλον διαφορετικό το κίνητρο κάθε καλλιτέχνη. Συγχρόνως όμως θα δούμε και κάποια δείγματα της δικής του δουλειάς κι έτσι ίσως, υποψιαστούμε τις δικές του, πιθανές πηγές έμπνευσης.
Ας ξεκινήσουμε αυτή τη διερεύνηση των παραπάνω ερωτημάτων με τους στίχους του Νίκου Γκάτσου, που έγιναν τραγούδι σε μουσική του Μάνου Χατζιδάκι
Αρθούρε Ρεμπώ
Μια εποχή στην κόλαση
Κάποτε, αν θυμάμαι καλά, η ζωή μου ήταν ένα γλεντοκόπι όπου ανοίγαν όλες οι καρδιές και τα κρασιά κυλούσαν.Ένα βράδυ πήρα την Ομορφιά στα γόνατά μου. Και τη βρήκα πικρή. Και τη βλαστήμησα.
Οπλίστηκα εναντίον της δικαιοσύνης.
Το έβαλα στα πόδια. Μάγισσες, μιζέρια, μίσος σε σας εμπιστεύτηκα τον θησαυρό μου!
Έπνιξα μες στην καρδιά μου κάθε ανθρώπινη ελπίδα. Και σάλταρα σαν το αγρίμι στη χαρά για να τη στραγγαλίσω.
Πεθαίνοντας, φώναξα στους δήμιους να καταπιούν τις λαβές των τουφεκιών τους. Κάλεσα τις κατάρες να με πνίξουνε στην άμμο, το αίμα. Η δυστυχία ήταν ο θεός μου. Κυλίστηκα στη λάσπη. Στέγνωσα στον αέρα του εγκλήματος. Κι έπαιξα ξύλο με την τρέλα.
Κι η άνοιξη μου έφερε το φρικαλέο χάχανο του ηλίθιου.
Και τώρα τελευταία, πριν τα τινάξω οριστικά, μου ‘ρθε να ψάξω το κλειδί για το παλιό εκείνο γλεντοκόπι, μπας και μ’ ανοίξει η όρεξη ξανά.
Η αγάπη ήτανε, λέει, το κλειδί. Και μόνο αυτό δείχνει το πόσο ονειρευόμουν!
«Θα παραμείνεις ύαινα, κτλ. …» κάγχασε ο δαίμονας ποτίζοντάς με νηπενθή ναρκωτικά της Λήθης. «Αξίωσε το θάνατο μ’ όλα τα θέλγητρά του, και τον εγωισμό σου και όλα τα θανάσιμα αμαρτήματα μαζί.»
μετάφραση Ζ. Δ. Αϊναλής
Ναι την πήραμε τη μικρή γεύση για έναν ποιητή που δεν ήξερα. Φαινόμενο ο Ρεμπώ ή αδικημένος και οδηγημένος στην περιθωριακή ζωή εξαιτίας της μητέρας του, της απόρριψης της δουλειάς του και της σεξουαλικης του ιδιαιτερότητας; Δεν ξέρω. Ίσως αν επέμενε, αν πάσχιζε να είχε αφήσει κι άλλα θαυμάσια ποιήματα στους επόμενους. Ενδιαφέρον θέμα Βασίλη
ΑπάντησηΔιαγραφήΝα σαι καλά να μας μαθαίνεις, εμένα τουλάχιστον, ό,τι δεν ξέρουμε
Καλό βράδυ
Με την ευκαιρία των εγγραφών μου, μαθαίνω κι εγώ περισσότερα για τα πρόσωπα ΄΄η τα θέματα με τα οποία ασχολούμαι. Πράγματι ο Ρεμπώ, είναι μια πολύ ιδιόμορφη περίπτωση ποιητή, μα το πιο σημαντικό είναι ότι ακόμη και σήμερα αγγίζει τον κόσμο.
ΔιαγραφήΝα 'σαι καλά, Άννα!
Τι καλά Βασίλη, που μέσα από το ιστολόγιο σου, σε κάθε ανάρτηση, μας δίνεται η ευκαιρία, είτε να γνωρίσουμε θέματα και ανθρώπους που δε γνωρίζουμε, είτε να εμβαθύνουμε.
ΑπάντησηΔιαγραφήΓια εμένα δεν ήταν μόνο όσα του έφερε η ζωή που τον ενέπνευσαν με τον τρόπο που τον ενέπνευσαν. Αλλά, και ο τρόπος που αυτός τα εξέλαβε!
Όπως και να ΄χει, για εμένα ένα δείγμα της επιτυχίας του Ρεμπώ, μπορεί να συνοψιστεί σε ένα στίχο. Αυτόν του Πάμπλο Νερούδα "σπαραχτικέ μου φίλε"! Όταν φτάνεις σε ένα σημείο (έστω και πολλά πολλά χρόνια μετά) να μιλάς στη ψυχή ενός μεγάλου ποιητή σε σημείο που σε νιώθει τόσο κοντά του, και σε αναφέρει στο ποίημα του ως φίλο του, είναι σπουδαίο!
Σε ευχαριστούμε Βασίλη για την παρουσίαση και τον χρόνο που αφιέρωσες σε αυτή.
Καλημέρα :)
Είναι από αυτές τις περιπτώσεις, που αν κι έζησε μια πολυτάραχη ζωή, έχω την εντύπωση με την απουσία της ευτυχίας, γίνεται διάσημος μετά θάνατον και κυρίως μπορεί και εμπνέει ακόμη. Ναι, η προσφώνηση του Νερούδα, ίσως τα λέει όλα.
ΔιαγραφήΧαίρομαι για την παρουσία σου, Μαρίνα! Την Καλημέρα μου!
Ένας σπουδαίος ποιητής που τόλμησε να αντιταχτεί στην αστική τάξη και να πάρει το μέρος των εξεγερμένων προλετάριων της Κομμούνας του Παρισιού. Ίσως η ταύτισή του με τους «καταραμένους» ποιητές είναι μια βολική οπτική που μειώνει τη συμβολή του στο ιστορικό κίνημα των εξεγερμένων. Εξαιρετική η ιδέα σου, Βασίλη, να κάνεις αυτό το εκτενές αφιέρωμα.
ΑπάντησηΔιαγραφήΝα είσαι καλά!
Για να πω την αλήθεια, κι εμένα ο προσδιορισμός "καταραμένος ποιητής" κάπου με παραξένευε. Δεν το είχα ψάξει περισσότερο, ίσως, θεωρούσα, τους λένε έτσι επειδή δεν είχαν μία συνήθη κατάληξη, όπως οι υπόλοιποι άνθρωποι. Το ενδιαφέρον με τον Ρεμπώ είναι, ότι γράφει για ελάχιστο χρονικό διάστημα, μόνο τέσσερα έτη, κι όμως γίνεται "σημείο" αναφοράς. Σίγουρα και για το ατίθασο του χαρακτήρα του, σίγουρα και για την πλευρά της ιστορίας που τόλμησε να υποστηρίξει.
ΔιαγραφήΧάρηκα για την συμμετοχή σου, Μαρία, στη συζήτηση αυτή. Την Καλησπέρα μου!
Ήρθα φίλε! Άνοιξα την πόρτα του σπιτιού σου. Χαμόκατσα. Στο ομορφοστολισμένο σου τραπέζι διάβασα ετούτο σου το αφιέρωμα. Και ένιωσα με μιας τη διάθεση να γονατίσω και να προσκυνήσω με δέος αυτό σου το αφιέρωμα. Ποτές σε τέτοια μέρη, δεν έχω συναντήσει ένα τέτοιο ποιητικό αφιέρωμα.
ΑπάντησηΔιαγραφήΓια μένα ο Ρεμπώ ήταν αυτό το ιδιαίτερο τραγούδι του Μάνου στους στίχους του Γκάτσου. Δεν ήξερα τίποτα γι' αυτόν. Και τώρα έρχεται αυτό σου το εκπληκτικό αφιέρωμα να μού ανοίξει το δρόμο στην πρώτη γνωριμία μαζί του.
Βασίλη, υποκλίνομαι φίλε μου σε αυτό σου το δώρο. Γιατί δώρο είναι αυτό σου εδώ το αφιέρωμα σήμερα.
Ειλικρινά σε ευχαριστώ για όσα μού έμαθες.
Την καλησπέρα μου.
Μα κι εγώ, όπως το λέω, από το τραγούδι τον ήξερα...λέμε τώρα και κάποια στιγμή αποφάσισα να τον ψάξω λίγο περισσότερο. Κι ανακάλυψα έναν ποιητικό θησαυρό, που αντέχει στον χρόνο, που γίνεται αγαπητός σε όλον τον κόσμο, που εμπνέει (αυτά που παρουσίασα είναι ένα ελάχιστο δείγμα). ΜΟυ άρεσε όλη μου η περιπλάνηση στον κόσμο του και με χαρά την μοιράστηκα μαζί σας.
ΔιαγραφήΤην Καλησπέρα μου, φίλε μου!
Σε ευχαριστούμε απ' την καρδιά μας Βασίλη για αυτό το ταξίδι που μας προσφέρεις. Είναι μοναδικό αγαπητέ φίλε και γεμάτο γνώση.
ΔιαγραφήΜόνον την εικόνα του να κοιτάξει κανείς, καταλαβαίνει γιατί μάγεψε τόσες γενιές ονειροπόλων! Εξαιρετικά ταλαντούχος, ευφυής και απροσάρμοστος και το σημαντικότερο, τόσο μα τόσο νέος. Αλλά οι ονειροπόλοι δεν γίνεται να προσαρμόζονται. Έχουν τον δικό τους θεό που συνήθως είναι ο θεός της ιδιαίτερα εμπνευσμένης δημιουργίας. Άλλωστε το κίνημα του ρομαντισμού υπήρξε ένα επαναστατικό κίνημα που ενέπνευσε κοινωνικές επαναστάσεις όπως ήταν και η δική μας του 1821.
ΑπάντησηΔιαγραφήΛογοτεχνικά, μας άφησε τις βάσεις της μοντέρνας ποίησης και εκπροσώπησε επάξια τον συμβολισμό που ομολογώ πως αγαπώ ιδιαίτερα.
Σ' ευχαριστούμε πολύ Βασίλη μου για την έξοχη ανάρτησή σου.
Καλημέρα!
Χαίρομαι, Μαρία, που σου άρεσε η ανάρτησή μου. Πράγματι είναι έτσι όπως τα λες. Ο Ρεμπώ είναι ένας από αυτούς τους σημαντικούς, που κάνουν τη διαφορά, σημαδεύουν με το έργο τους τον χρόνο και τους ανθρώπους.
ΔιαγραφήΤην καλημέρα μου!
Δεν τον ήξερα. Διάβασα την εισαγωγή σου και μετά τους στοίχους του Γκάτσου. Προχώρησα στους στίχους του μικρού ... συγγνώμη, με το που διάβασα, μπήκε τόσο πολύ μέσα μου σαν μικρός δαίμονας. Συγγνώμη, έτρεχα στο υπόλοιπο αφιέρωμα σου ως βρυκόλακας να βρω και άλλο από το αίμα του Ρεμπώ. Βρήκα τη δώρο θα μου κάνεις όταν και αν συναντηθούμε!
ΑπάντησηΔιαγραφήΚαλή συνέχεια
σε φιλώ :)
Το κατάλαβα, και πράγματι θα είναι ένα όμορφο δώρο!!! Ελπίζω να μπορέσει να γίνει αυτό κάποτε. Δεν είναι τυχαίο λοιπόν, που τόσα χρόνια μετά μπορεί και συγκινεί ακόμα τις καρδιές των ανθρώπων.
ΔιαγραφήΤην καλημέρα μου, Μάνια!