«Αυτός που ερωτεύεται τον εαυτό του δεν θα έχει αντίπαλους».
-Βενιαμίν Φραγκλίνος
Ο Νάρκισσος είναι ένας ιδιαίτερος χαρακτήρας της αρχαίας ελληνικής μυθολογίας. Αυτό που τον ξεχώριζε από τους άλλους νέους της εποχής του, ήταν η απίστευτη ομορφιά του. Υπάρχουν διάφορες παραλλαγές του μύθου του, ώστε να μου δίνεται η δυνατότητα, να επιλέξω εκείνον που μου αρέσει περισσότερο.
Ο Νάρκισσος ήταν γιός του του ποταμού Κηφισού και της νύμφης του νερού, Λιριόπης. Σύμφωνα με τον μύθο, η ωραιοπάθεια του και ο εγωισμός που ανέπτυξε εξαιτίας αυτών, ήταν η αιτία, όσες γυναίκες ή θεές τον ερωτεύονταν, αυτός να αγνοεί τις εκδηλώσεις αγάπης τους και να απορρίπτει τα ερωτικά κελεύσματά τους.
Μία από αυτές που τον ερωτεύτηκαν ήταν η δίδυμη αδελφή του, η νύμφη Ηχώ. Και φαίνεται ότι ήταν η μοναδική φορά που ο όμορφος νέος ανταποκρίθηκε στην αγάπη της. Δυστυχώς γι΄ αυτόν, για λόγους που δεν αναφέρονται, αυτή πέθανε. Ο απαρηγόρητος Νάρκισσος, μόνη παρηγοριά έβρισκε στην αντανάκλαση του εαυτού του στα ήρεμα νερά κάποιας λίμνης της Βοιωτίας, όπου για ώρες θαύμαζε την ωραιότητα του ειδώλου του. Ήταν τόση η προσήλωσή του στην εικόνα του, ώστε τελικά ερωτεύτηκε τον ίδιο τον εαυτό του. Στάθηκε αδύνατον να ξεφύγει από την εικόνα της απίστευτης ομορφιάς του, γερμένος για μέρες στη λίμνη, άσιτος και αποχαυνωμένος, μέχρι που πέθανε.
Από τη μια έχουμε μια ρομαντική ιστορία (Νάρκισσος - Ηχώ) και από την άλλη έναν ήρωα, που αγαπάει εντέλει την ίδια την εικόνα του, έναν εγωιστή που θεωρεί ότι η ομορφιά του, ήταν το μεγαλύτερο δώρο που του είχαν χαρίσει η θεοί. Διαλέγεται προς ποια μεριά θα γύρει η πλάστιγγα της δικής προσέγγισης!
Θα ξεκινήσω την παραπέρα περιπλάνησή μου στον μύθο αυτό, με ένα ηχητικό απόσπασμα από το ραδιοφωνικό θεατρικό Νάρκισσος και Ηχώ, το οποίο έγραψε ο Νότης Περγιάλης το 1954 και ερμήνευσαν μαγευτικά ο Δημήτρης Χορν και η Έλλη Λαμπέτη.
Ακολουθεί ένα ποίημα της Μελισσάνθης ( Ήβη Κούγια-Σκανδαλάκη, 1907-1991), στο οποίο μας θέτει ένα φιλοσοφικό ερώτημα σχετικό με την ανάστροφη εικόνα που προσλαμβάνει η ψυχή, όπως αυτήν του ειδώλου στον καθρέπτη.
Νάρκισσος
Όταν πέθανε ο Νάρκισσος, η λίμνη της ηδονής του μετατράπηκε από μια κοιλότητα με γλυκά νερά σε μια κοιλότητα με αλμυρά δάκρυα, και οι Ορειάδες έφτασαν κλαίγοντας μέσα από τα δάση για να τραγουδήσουν στη λίμνη και να την παρηγορήσουν.
Κι όταν είδαν ότι η λίμνη είχε μετατραπεί από μια κοιλότητα με γλυκά νερά σε μια κοιλότητα με αλμυρά δάκρυα, χαλάρωσαν τους πράσινους βοστρύχους των μαλλιών τους και κραύγασαν και είπαν στη λίμνη: «Δεν μας ξαφνιάζει που πενθείς έτσι τον Νάρκισσο, τόσο όμορφος που ήταν».
«Μα ήταν όμορφος ο Νάρκισσος;» είπε η λίμνη.
«Ποιος το ξέρει αυτό καλύτερα από σένα;» απάντησαν οι Ορειάδες. «Πέρναγε συνέχεια από μπροστά μας αλλά εσένα έψαχνε, και ξάπλωνε στις όχθες σου και σε κοιτούσε, και στον καθρέφτη των νερών σου αντανακλούσε την ομορφιά του».
Κι η λίμνη απάντησε: «Εγώ όμως αγαπούσα τον Νάρκισσο γιατί, όσο ήταν ξαπλωμένος στις όχθες μου και με κοιτούσε, στον καθρέφτη των ματιών του έβλεπα να αντανακλάται πάντα η δική μου ομορφιά».
Κι ένα τραγούδι για τη συνέχεια, το οποίο ερμηνεύει με την χαρακτηριστική του φωνή ο Ψαραντώνης, σε στίχους και μουσική των Θωμά και Ευριπίδη Μπέκου. Το οποίο διδάσκει ότι για να πετύχεις τα μεγάλα και τα σπουδαία, οφείλεις πρώτα να σκοτώσεις τον Νάρκισσο, που κουβαλάς μέσα σου.
Και κλείνω την εγγραφή μου, με κάποιους από τους πολλούς πίνακες που απεικονίζουν τον μύθο του Νάρκισσου.
Ο Νάρκισσος του Φλαμανδού ζωγράφου Ζαν Κοσσιέρς (1600 - 1671) |
Ο Νάρκισσος του Νορβηγού ζωγράφου Μάγκνους Γκούσταβσον (2017) |
Ο Νάρκισσος του Αλέκου Φασιανού (2003) |
Να που είναι ξανά επίκαιρος ο Νάρκισσος και ο θρύλος που τον ακολουθεί. Ακόμα κι απ' αυτούς που δεν χαρακτηρίζονται από "απίστευτη ομορφιά" και η ασχήμια της ψυχής και της όψης τους, δεν θα έπρεπε να τροφοδοτεί τόσο πολύ την εγωπάθειά τους.
ΑπάντησηΔιαγραφήΒασίλη, μπράβο για την πλήρη ανάλυση του όρου, ιστορικά, αλλά και μέσα απ' τη μουσική (τι ωραίο τραγούδι αυτό του Ψαραντώνη!). Οι δε πίνακες ζωγραφικής, είναι εξαίσιοι (αυτός του Νορβηγού ειδικά, είναι συγκλονιστικός).
Καλό απόγευμα να έχεις!
Χαίρομαι Μαρία, που σου άρεσε το αφιέρωμα μου στον Νάρκισσο. Η αρχαία ελληνική μυθολογία, με την εύστοχη αντιμετώπιση της στον τότε κόσμο και τη δύναμη να είναι παρούσα και στο σήμερα, μας αποδεικνύει την διαχρονικότητά της. Υπάρχουν και πολλά άλλα δημιουργήματα, παλιά και νέα, σχετικά με το θέμα, εγώ έκανα απλώς μια επιλογή.
ΔιαγραφήΤην Καλημέρα μου!
Υπέροχος μύθος, ταυτόσημο το όνομα του Νάρκισσου με αυτό της ψυχικής διαταραχής του ναρκισσισμού και του υπέρμετρα εγωκεντρικού ατόμου.
ΑπάντησηΔιαγραφήΩραίο το απόσπασμα με τον Δημήτρη Χορν και την Έλλη Λαμπέτη όπως και οι πίνακες.
Ναι, το απόσπασμα με τον Χορν και την Λαμπέτη, το άκουσα πρώτη φορά από το κρατικό ραδιόφωνο, σε όλη την ηχογραφημένη παράσταση που υπάρχει στο αρχείο της ΕΡΤ κι ομολογώ ότι από τότε μου μπήκε η ιδέα γι΄ αυτό το αφιέρωμα.
ΔιαγραφήΧαίρομαι που σου άρεσε, Ελένη.
Την Καλημέρα μου!
Ωραία ανάρτηση, ωραίες πληροφορίες για τον Νάρκισσο και πάω να ακούσω το θεατρικό. Εμένα πάντως ο μύθος του Νάρκισσου για τον έρωτά του για την Ηχώ δεν με πείθει γιατί δύσκολα οι ερωτευμένοι με τον εαυτό τους ερωτεύοναι άλλους. Αλλά και το μήνυμα της αναστροφής των πάντων στη ψυχή όπως στο καθρέφτισμα τροφή για σκέψη. Ωραίοι και οι πίνακες...
ΑπάντησηΔιαγραφήΚαλημέρα Βασίλη μου
Το θεατρικό είναι υπέροχο. Είναι από ραδιοφωνική θεατρική παράσταση της ΕΡΤ, έτυχε να την έχω ακούσει ολόκληρη και με ενθουσίασε.
ΔιαγραφήΤην καλημέρα μου, Άννα!
Είδα με προσοχή όλους τους πίνακες, Βασίλη. Καθένας από αυτούς, ξεχωριστός αλλά στάθηκα σε αυτόν του Καραβάτζιο και του Νορβηγού Γκούσταβσον.
ΑπάντησηΔιαγραφήΞέρεις ότι λατρεύω όλους αυτούς τους αρχαίους μύθους, Βασίλη καθώς έχουν να μάς δώσουν εξαιρετικά μηνύματα αλλά και την ίδια την αυτούσια αισθητική τους στο αέναο πέρασμα του χρόνου.
Ευχαριστούμε, φίλε μου, που μάς δίνεις κάθε φορά ένα έναυσμα και ερέθισμα να σκεφτούμε και να νιώσουμε όμορφα.
Την καλησπέρα μου.
Είναι σημαντικό, για όλους μας, ότι οι αρχαίοι μας μύθοι όχι μόνο επιβιώνουν μέσα στον χρόνο αλλά ότι μπορούν ακόμη να εμπνέουν νέους δημιουργούς και καταξιωμένους καλλιτέχνες. Κι αυτό διότι τα μηνύματα που μεταφέρουν στον χρόνο αντικατοπτρίζουν πανανθρώπινες αξίες, στις οποίες είναι οικοδομημένος ο σύγχρονος πολιτισμός μας,
ΔιαγραφήΤην Καλημέρα μου, Γιάννη!
Βασίλη, σε ευχαριστούμε για ένα ακόμα όμορφο και πλούσιο αφιέρωμα και για όλες τις πληροφορίες και τα έργα που μοιράστηκες μαζί μας.
ΑπάντησηΔιαγραφήΌταν τέλειωσα την ανάγνωση της ανάρτησης σου, δε σου κρύβω, πως μια σκέψη έμεινε στο μυαλό μου: ο μυθικός ωραιοπαθής, κλείνει εδώ, στην ιστορία και στην τέχνη. Τι γίνεται με όλους τους Νάρκισσους εκεί έξω, και που τα social media, ευνοούν την ανάπτυξη όλο και περισσότερων. Και αντί για λίμνες... κάμερες!
Καλό απόγευμα :)
Ο τρίτος πίνακας, αυτός του Νορβηγού ζωγράφου Μάγκνους Γκούσταβσον (2017), πιστεύω ότι δίνει την απάντηση. Ο Ναρκισσισμός του σημερινού ανθρώπου επιτείνεται διαμέσου των σόσιαλ και τα κινητά το κάνουν πολύ εύκολο αυτό πλέον. Άρα η υπόθεση Νάρκισσος, έχει πολύ δρόμο ακόμα μπροστά της και η τέχνη είμαι σίγουρος, ότι δεν θα μείνει πίσω.
ΔιαγραφήΤην Καλημέρα μου , Μαρίνα, χαίρομαι που σου άρεσε η εγγραφή μου!