Παρασκευή 5 Απριλίου 2024

Ο Κώστας Τσόκλης, σε μια ιστορία ελληνικής πολιτιστικής τρέλας!

   Το παρόν  είναι απόσπασμα από το δεύτερο μου μυθιστόρημα, το οποίο κυκλοφόρησε πρόσφατα στα ελληνικά - αγγλικά ως e-book στην πλατφόρμα Draft2Digital και στα αγγλικά στην πλατφόρμα της Amazon  ως e-book και βιβλίο, με τίτλο Ο ζωγράφος και το μοντέλο. (The painter and the model)

  Το απόσπασμα γράφτηκε σαν ρεπορτάζ του επινοημένου δημοσιογράφου, Νίκου Μιχαηλίδη (βασικού ήρωα στα δύο μου μυθιστορήματα, που έχω δημοσιεύσει) αλλά βασίζεται σε απολύτως αληθινά γεγονότα. Για λόγους που έχουν σχέση κυρίως με νομικές φοβίες, δεν αναφέρω τα πραγματικά ονόματα των εμπλεκόμενων πολιτικών προσώπων, αλλά όποιος ανατρέξει στην ημερομηνία των γεγονότων και τα ρεπορτάζ της εποχής για την έκθεση αυτή του Κώστα Τσόκλη στο νησί της Σπιναλόγκας, γρήγορα θα βρει όσες πληροφορίες θέλει.


 Tsoclis, εσύ ο τελευταίος λεπρός.

20 Αυγούστου 2013

  Τα τουριστικά κάθε πρωί γεμίζουν με τους τελευταίους επισκέπτες του καλοκαιριού. Αυτοί αποδεχόμενοι την ευκαιριακή ομάδα στην οποία τους όρισε η εκπρόσωπος του πρακτορείου του ταξιδιών της χώρας τους, αν και στοιβαγμένοι στην κουβέρτα του τουριστικού πλοιαρίου, χαίρονται τον ήλιο και τον δροσερό πρωινό αγέρα της θάλασσας. Κι αφού ο καπετάνιος λύσει του κάβους και βγάλει το πλεούμενο από το ασφαλές αραξοβόλι του, εκείνοι στη ζάλη των αλλεπάλληλων κυμάτων έχουν το κουράγιο να απολαύσουν τις αποχρώσεις του μπλε μαζί με το καφέ-γκρι του τοπίου, ως που να οδηγηθούν στον τόπο του μαρτυρίου εκατοντάδων ανθρώπων. Ο εγκαταλειμμένος από το 1957 και λεηλατημένος οικισμός των Λεπρών, δεν εντυπωσιάζει πλέον για τα Ενετικά ή Οθωμανικά του απομεινάρια αλλά για τη νεότερη ιστορία του. Ήταν ο τόπος εγκλεισμού των θυμάτων της μέχρι τότε ανίατης ασθένειας. Σε λίγο το πολύβουα και πολύχρωμα καραβάνια των τουριστών, που αποβιβάζονται το ένα μετά το άλλο, θα πατούν την κάθε πλάκα των καλντεριμιών, θα ακουμπούν τον κάθε ορθοστάτη των μισογκρεμισμένων κατοικιών, θα δροσίζονται στην ελάχιστη σκιά των ντουβαριών, αδυνατώντας να αντιληφθούν το δράμα των ανθρώπων που εξορίστηκαν εδώ, αδυνατώντας να νιώσουν την απελπισία του εγκλεισμού τους.

  Στην είσοδο του λιμανιού, μένουν σαβανωμένα με λινάτσες τα συντρίμμια του μεγαλειώδους, επενδυμένου με καθρέπτες, μεταλλικού σταυρού του Κώστα Τσόκλη, που δέσποζε εκεί για έναν χρόνο, προτού οι αρμόδιες κρατικές υπηρεσίες διατάξουν την αποκαθήλωση του. Δεν ταίριαζε με το περιβάλλον, δεν συμβάδιζε με την πολιτιστική κληρονομιά των ερειπίων, ενοχλούσε τα απέναντι ξενοδοχεία. Προφάσεις εν αμαρτία… 

  Είχε γίνει μεγάλο πανηγύρι πέρσι εδώ. Ο σπουδαίος μας εικαστικός Κώστας Τσόκλης είχε στήσει την έκθεση με τίτλο «Tsoclis, εσύ ο τελευταίος λεπρός». Στην άλλοτε εξορκισμένη Σπιναλόγκα, εκείνη την ημέρα αποβιβάστηκε όλη η υψηλή κοινωνία της Αθήνας για να θαυμάσει την έκθεση του καλλιτέχνη. Γλυπτά μικρά και μεγάλα, σε ξάφνιαζαν παντού συνοδευόμενα από τη μουσική του Νίκου Ξυδάκη, που έγραψε ειδικά για την περίσταση. Με το κλείσιμο της έκθεσης άγνωστοι κλέβουν δέκα από τα εντοιχισμένα έργα τα οποία θα έμεναν στο νησί ως ανάμνηση της εκδήλωσης. Ο σταυρός είχε συμφωνηθεί με τον ίδιο τον τότε υφυπουργό Πολιτισμού να παραμείνει εκεί, στη Σπιναλόγκα, για να θυμίζει ότι ο τόπος δεν αποτελεί μια απλή τουριστική ατραξιόν αλλά μνημείο προσκύνησης. Το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο όμως είχε άλλη άποψη. Όλοι, στο στήσιμο της εμπνευσμένης έκθεσης δήλωναν ενθουσιασμένοι, φρόντιζαν να σημειώνουν την παρουσία τους δίπλα στον καλλιτέχνη και τώρα έχουν χαθεί, κρύβοντας επιμελώς την τότε συνύπαρξη τους.

  Και οι τουρίστες περιδιαβαίνουν μέσα στα στενά της ερειπωμένης πόλης, φωτογραφίζουν τα ντουβάρια, τα παράθυρα, τη θάλασσα, φωτογραφίζονται πίσω από τις σιδεριές γελώντας ανυποψίαστοι, μέχρι που φτάνουν στο νεκροταφείο με τους λευκούς πέτρινους τάφους. Οι πιο τολμηροί περνούν ανάμεσα τους και τότε αντιλαμβάνονται ότι λείπουν όλα εκείνα τα στοιχεία που θα δήλωναν την ταυτότητα του κάθε χανσενικού που άφησε την τελευταία του πνοή στον ξερόβραχο αυτό. Δεν υπήρξαν ποτέ τέτοια στοιχειά, δεν επιτρεπόταν ποτέ κανείς να χαράξει πάνω στο τάφο κανένα ίχνος, που να δηλώνει ποιος ήταν από κάτω. Έπρεπε να ονόματά τους να περάσουν στη λήθη για πάντα, έπρεπε να ξεχαστούν ότι υπήρξαν κάποτε άνθρωποι υγιείς, χαρούμενοι, με όνειρα που στη συνέχεια βαθιά παραμορφωμένοι εξορίστηκαν σε εκείνον τον τόπο. Όφειλαν να προστατέψουν τη φήμη των οικογενειών τους, που μόνη επιλογή είχαν να συνεχίσουν τη ζωή τους, στον πολιτισμένο κόσμο, μακριά από τους καταραμένους που αγάπησαν κάποτε.

 Ασφαλείς πληροφορίες αναφέρουν ότι ο μεγάλος καλλιτέχνης, ετοιμάζει την απάντηση του, με τον τρόπο που αυτός γνωρίζει καλύτερα, με μια νέα έκθεση στην Αθήνα αυτή τη φορά.

Νίκος Μιχαηλίδης

18 σχόλια:

  1. Περισσότερες λεπτομέρειες για τη διάθεση του νέου μου μυθιστορήματος δείτε τη σελίδα του ισολογίου: Τα βιβλία μου: https://diakovasilisvasileios.blogspot.com/p/httpsanthroponistories.html

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Βασίλη μου, χαίρομαι που μού δίνεται η ευκαιρία να μιλήσω γι' αυτό σου το έργο, το οποίο είχα την τιμή να διαβάσω στην Ελληνική του έκδοση, μέσω της πλατφόρμας wattpad.
    Xαίρομαι, που το ανεβάζεις και στα Αγγλικά και ανοίγει τα φτερά του, δικαιωματικά, σε διεθνείς πλατφόρμες διανομής. (Αλήθεια η διαδικασία της μετάφρασης, πώς έγινε;)
    Είναι πραγματικά συγκλονιστικός ο τρόπος, που "αφανίζονταν" εκατοντάδες άνθρωποι στα κοιμητήρια της Σπιναλόγκα. Λες και δεν υπήρξαν ποτέ, όπως σωστά αναφέρεις, φίλε μου. Και πραγματικά, δεν μπορώ να καταλάβω τι είδους νοσηρή νοοτροπία ήταν αυτή τότε, που επέβαλε αυτόν τον αφανισμό.
    Προτείνω ανεπιφύλακτα στους φίλους να προσεγγίσουν και να διαβάσουν το βιβλίο.
    Φίλε μου, σε ευχαριστούμε πολύ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ή Σπιναλόγκα είναι μια από εκείνες τις ιστορίες, που δείχνουν ότι η ανθρωπότητα, μπορεί να προχωρά προς τα εμπρός, φτάνει να θέτει ως προτεραιότητα της τον άνθρωπο και μόνο. Σκέψου πόσα έχουν αλλάξει από τότε! Άγνωστη η αρρώστια σήμερα χάρις στα επιτεύγματα της ιατρικής, και αδιανόητη η πράξη κοινωνικής απομόνωσης και εγκλεισμού σε ένα ξερονήσι.
      Όσο για τη νέα μου εκδοτική προσπάθεια, είναι μια προσπάθεια να δοκιμαστώ εκεί, που υπάρχουν πολλοί περισσότεροι αναγνώστες, να σπάσω τα όρια, των ολίγων που μιλούν και διαβάζουν ελληνική λογοτεχνία. Περισσότερα θα σου γράψω στο messenger.
      Την Καλημέρα μου, φίλε.
      ΥΓ: Από το wattpad κατέβηκε για ευνόητους λόγους, μιας που κυκλοφορεί και στα ελληνικά.

      Διαγραφή
  3. Ή Σπιναλόγκα είναι μια από εκείνες τις ιστορίες, που δείχνουν ότι η ανθρωπότητα, μπορεί να προχωρά προς τα εμπρός, φτάνει να θέτει ως προτεραιότητα της τον άνθρωπο και μόνο. Σκέψου πόσα έχουν αλλάξει από τότε! Άγνωστη η αρρώστια σήμερα χάρις στα επιτεύγματα της ιατρικής, και αδιανόητη η πράξη κοινωνικής απομόνωσης και εγκλεισμού σε ένα ξερονήσι.
    Όσο για τη νέα μου εκδοτική προσπάθεια, είναι μια προσπάθεια να δοκιμαστώ εκεί, που υπάρχουν πολλοί περισσότεροι αναγνώστες, να σπάσω τα όρια, των ολίγων που μιλούν και διαβάζουν ελληνική λογοτεχνία. Περισσότερα θα σου γράψω στο messenger.
    Την Καλημέρα μου, φίλε.
    ΥΓ: Από το wattpad κατέβηκε για ευνόητους λόγους, μιας που κυκλοφορεί και στα ελληνικά.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Χαιρετίζω τον μαχητικό κι αεικίνητο κύριο "Νίκο Μιχαηλίδη", κι εύχομαι από καρδιάς, τα "ρεπορτάζ" του, να απλωθούν στα πέρατα τού κόσμου! Η Σπιναλόγκα ένωνε τίς ψυχές δυστυχισμένων ανθρώπων που πάλευαν να κρατηθούν στη ζωή, αλλά και να αποδείξουν τη δύναμη τής αγάπης. Την καλημέρα μου Βασίλη μου, και καλή σου Κυριακή! Μας κάνεις περήφανους! 🌼🌻

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Σε ευχαριστώ για τις ευχές! Η ιστορία της Σπιναλόγκας, για μένα, δείχνει από τη μία την αισιόδοξη πλευρά, ότι ως άνθρωποι μπορούμε να γίνουμε καλύτεροι και από την άλλη το πόσο υποκριτές μπορούμε να είμαστε συγχρόνως, όταν φροντίζουμε να υποβιβάζουμε τέτοιους τόπους σε απλές τουριστικές ατραξιόν.
      Την Καλημέρα μου, Πέτρα!

      Διαγραφή
  5. Δεν είχα ακούσει γι αυτή την έκθεση και το μαθαίνω τώρα από εδώ. Βασίλη, στη μνήμη μου έχει αποτυπωθεί για πάντα, η πλαϊνή είσοδος/έξοδος, που αποτελούσε «μονοπάτι» απόδρασης πολλών ασθενών, αλλά και εναλλακτικό λιμανάκι για τις μέρες που η κεντρική πύλη δεν ήταν προσβάσιμη απ’ τις φουρτούνες. Συγχαρητήρια γι αυτό σου το πόνημα, που είναι φόρος τιμής για όσους έζησαν τη φρίκη και την απομόνωση. Θα αναζητήσω το βιβλίο σου στην πλατφόρμα που αναφέρεις. Εύχομαι ολόψυχα καλές συγγραφικές διαδρομές και κάθε επιτυχία στα έργα σου!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Σε ευχαριστώ, Μαρία για τις ευχές σου και θα περιμένω την αυστηρή σου κριτική (Με χαρά θα την δεχτώ, ως πιο έμπειρη στα εκδοτικά από εμένα).Δεν έχω πάει ποτέ μου στο νησί, στάθηκα πολλές φορές απέναντί του, αλλά η ιστορία της πάντα με συγκινούσε.
      Την Καλημέρα μου!

      Διαγραφή
  6. Μπράβο Βασίλη χαίρομαι κάθε σου πρωτοβουλία να μας προσφέρεις την τόσο θαυμάσια γραφή σου. Ναι είναι ένα θέμα που πολύ καλά κάνεις και το ακουμπάς με σεβασμό και προσοχή.Βέβαια η ιατρική προχώρησε και θεράπευσε την ασθένεια, αλλά σκέφτομαι οι άνθρωποι τότε τι πέρασαν, εκτός από αποκλεισμό και πόνο Απάνθρωπη η απομόνωση ασθενών...
    Καλή επιτυχία σε ότι κάνεις Βασίλη μου

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Υπήρξε πολύ πόνος για όσους εξορίστηκαν εκεί κι αυτό έρχεται σε τέλεια αντίθεση με την τουριστική ατραξιόν που έχει επιβληθεί εκεί πια. Ο Τσόκλης ήθελε, με κάποιον τρόπο να θυμίσει στους ανθρώπους την πραγματική διάσταση της ιστορίας αυτής, αλλά απέτυχε όπως είδες. Το μυθιστόρημα αυτό το είχες διαβάσει στο Wattpad, θυμάμαι ότι σου άρεσε πολύ, τώρα βέβαια το έχω κατεβάσει.
      Την Καλημέρα μου, Άννα!

      Διαγραφή
  7. Καλημέρα Βασίλη.
    Εντυπωσιάζομαι - αρνητικά - από την εστίαση που γίνεται από σχολιαστές, εδώ στο μπλοκ σου.
    ( Ποιος ξέρει τι μπορεί να γραφτεί στο ΦέηςΜπούκ ).
    Εγώ θέλω να τονίσω ότι :
    1. Ο κ. Τσόκλης προσπάθησε με τον εικαστικό του τρόπο να προσθέσει στη μνήμη μας την Ιστορία της Σπιναλόγκα.
    2. Το εργο του δεν φυλαχτηκε από κλοπή.
    3. Στα εγκαίνια προσήλθαν πολλοί φιλότεχνοι, αλλά ουδείς μάλλον δεν αντέδρασε στη κλοπή.
    4. Οι οργανωμένοι αρχαιολόγοι πρόσθεσαν τον λίθο τους στην διατήρηση της λήθης που κατά βάθος όλοι μας δεν θέλουμε να υπάρξει.
    5. Οργανωμενες αντιδράσεις για τα συμβάντα αυτά, δεν είδα.
    .. Σου εύχομαι καλή επιτυχία στα έργα σου.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Κάθε ένας βλέπει την εγγραφή από τη δική του σκοπιά και εστιάζει σε αυτό που θεωρεί σημαντικό. Την ιστορία αυτήν, ούτε εγώ την ήξερα αλλά την έμαθα μέσα από τη σχετική έρευνα που έκανα για έργα τέχνης που καταστρέφονται στην πατρίδα μας ( είναι η μια διάσταση του μυθιστορήματος που έγραψα αυτή). Ναι είναι όπως τα λες, έγιναν όλα αυτά, εγώ απλώς ένα ρεπορτάζ έκανα διαμέσου του λογοτεχνικού μου ήρωα. Είναι μια λυπηρή ιστορία, που αντανακλά την πολιτιστική μας κακομοιριά σε όλο της το μεγαλείο.
      Την Καλημέρα μου, Χρήστο!

      Διαγραφή
    2. Ευχαριστώ για την απάντηση. Σήμερα 15 Απριλίου αξιώθηκα να την διαβάσω.

      Διαγραφή
  8. Καλημέρα Βασίλειε.
    Συγχαρητήρια! Καλοτάξιδο να είναι εύχομαι και να αγαπηθεί!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ευχαριστώ Κική! Σου εύχομαι κι εγώ να συνεχίσεις τη γραφή, τα κείμενα σου έχουν φρεσκάδα και ομορφιά, που σίγουρα αντανακλούν όσα αισθάνεσαι.
      Νάσαι καλά!

      Διαγραφή
  9. Καλησπέρα φίλε Βασίλη. Πολύ ωραίο, διαβάζεται ευχάριστα!

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Όλα τα σχόλια σας με χαροποιούν και τυγχάνουν απάντησης.

Ο φωτεινότερος φακός του κόσμου του Γιώργου Κασαπίδη

    Αν κάποιος θέλει να διαβάσει μια συλλογή διηγημάτων, για μια μικρή επαρχιακή πόλη, τη Δράμα (αλλά και άλλες περιοχές), με την αίσθηση το...