Ποτέ δεν του άρεσαν οι πόλεις. Ειδικά οι μεγαλουπόλεις με τις αχανείς διαδρομές και τους ουρανοξύστες που σου κρύβουν τον ορίζοντα. Και στην τηλεόραση που τις έβλεπε, ενώ οι υπόλοιποι της παρέας εκστασιάζονταν αυτός μαζευόταν σφιχτά, σαν να προστάτευε τον εαυτό του από την πολυκοσμία, το ψυχρό φως των λαμπτήρων και την τραχύτητα της.
Βιβλία, δημιουργοί, γραφές, ταξίδια, θέματα πολιτισμού και εκπαίδευσης... και ότι άλλο μας κάνει ανθρώπους.
Κυριακή 13 Νοεμβρίου 2022
Το Φτερούι
Ποτέ δεν του άρεσαν οι πόλεις. Ειδικά οι μεγαλουπόλεις με τις αχανείς διαδρομές και τους ουρανοξύστες που σου κρύβουν τον ορίζοντα. Και στην τηλεόραση που τις έβλεπε, ενώ οι υπόλοιποι της παρέας εκστασιάζονταν αυτός μαζευόταν σφιχτά, σαν να προστάτευε τον εαυτό του από την πολυκοσμία, το ψυχρό φως των λαμπτήρων και την τραχύτητα της.
Τετάρτη 26 Οκτωβρίου 2022
Γραφή ή ζωή του Χόρχε Σεμπρουν
Ένας νέος άνθρωπος, ο ίδιος ο συγγραφέας, ήλθε αντιμέτωπος με τον θάνατο μέσα στο ναζιστικό στρατόπεδο εξόντωσης του Μπούχενβαλντ, είδε συντρόφους του να πεθαίνουν ή να χάνονται ξαφνικά από δίπλα του, οσμίστηκε τον θάνατο (στην κυριολεξία αυτό) από την καμινάδα του κρεματορίου. Κι όταν επιτέλους βρίσκεται ελεύθερος, "δυσκολεύεται" πλέον να πιάσει τη ζωή του από εκεί που την άφησε, έχει πεθάνει κι έχει αναστηθεί, τίποτε δεν μπορεί να είναι το ίδιο όπως πριν τον Μεγάλο πόλεμο.
"Ποιος μπορεί να πιστέψει ότι όλα αυτά έγιναν στα αλήθεια", αναρωτιέται ο συγγραφέας. Κι ένας παλιός του σύντροφος του δίνει με ερώτηση την απάντηση: "Ποιος μπορεί να αποδώσει καλύτερα αυτά που έγιναν εκεί μέσα εκτός από έναν μυθιστοριογράφο;"
Ασφαλώς κι έχει δίκιο. Οι ιστορικοί θα παραθέσουν αριθμούς, γεγονότα, έγγραφα, αλλά μόνο ένα μυθιστόρημα θα μπορέσει να αποδώσει όλα εκείνα τα συναισθήματα ενός αιχμαλώτου που καθημερινά αντιμαχόταν τον παραλογισμό των Ναζιστικών στρατοπέδων συγκέντρωσης και μέρα με την μέρα κατόρθωνε να ξεγλιστρά από τα ολισθηρά μονοπάτια του θανάτου. Κάποια στιγμή μάλιστα, χρόνια μετά, μαθαίνει ποιο τυχερό είχε και του δόθηκε η ευκαιρία να ζήσει.
Ξέρει ότι η γραφή αυτών που έζησε είναι μια οφειλή που πρέπει να ξεχρεώσει. Μα όταν αποφασίζει να το κάνει, τότε αντιλαμβάνεται ότι αυτό δεν του είναι εύκολο, οι μνήμες και τα συναισθήματα που συνοδεύουν τη γραφή είναι αβάσταχτα κι εκείνος δικαίως, αυτό δεν το αντέχει.
" Καθ' όλη τη διάρκεια του καλοκαιριού της επιστροφής, του φθινοπώρου, μέχρι την ηλιόλουστη χειμωνιάτικη μέρα στην Ασκόνα του Τσιτσίνο, οπότε αποφάσισα να εγκαταλείψω το βιβλίο που προσπαθούσα να γράψω, τα πράγματα που είχα σκεφτεί ότι με ξανασυνδέουν με τη ζωή - η γραφή, η απόλαυση - απεναντίας με απομάκρυναν απ' αυτήν, μ' έστελναν ακατάπαυστα και σιγά σιγά αλλά σταθερά, στη μνήμη του θανάτου, με απωθούσαν μέσα στην ασφυξία αυτής της μνήμης. "
Ο Σεμπρούν βάζει στην άκρη την γραφή για να κερδίσει τη ζωή. Είναι ακόμη νέος, αγαπά τις γυναίκες, του αρέσει να διαβάζει ποίηση, αγωνίζεται στην παρανομία για έναν κόσμο δίκαιο ως στέλεχος του Ισπανικού Κομμουνιστικού Κόμματος, μέχρι που ο άκαμπτος σταλινικός μηχανισμός τον απορρίπτει ως ρεβιζιονιστή. (η πίκρα αυτής της διαγραφής είναι παρούσα σε όλο το κείμενο)
Τελικά η γραφή όμως νικά. Έστω κι αν πέρασαν αρκετά χρόνια δίχως να γράψει το παραμικρό, αντιλαμβάνεται ότι αυτή ήταν η μοίρα του. Έζησε όλη την φρικαλεότητα της αιχμαλωσίας στα ναζιστικά στρατόπεδα και όφειλε να γράψει γι' αυτήν.
" Θα ήταν γελοίο, ίσως και άπρεπο, να γράψω οτιδήποτε άλλο παρακάμπτοντας την εμπειρία αυτή. "
Μου άρεσε! Μου αρέσουν εκείνα τα βιβλία που σε βυθίζουν στην ιστορία, συνήθως στις πιο σκοτεινές της πλευρές, αλλά και που σε παρακινούν να ψάχνεις ονόματα, τόπους, γεγονότα, τα οποία συνεχώς αναδύονται μέσα από τις σελίδες τους. Κι από τη μια μεριά το κακό σου υπενθυμίζει ότι είναι υπαρκτό και από την άλλη ζεις την ουτοπία, τη δική του - και τη δική σου - για ένα δικαιότερο κόσμο παρέα με τους σπουδαίους ποιητές της δικής του εποχής, τους οποίους μνημονεύει συνεχώς, να σε συντροφεύουν.
Ο Χόρχε Σεμπρούν γεννήθηκε το 1923 στη Μαδρίτη και έζησε από έφηβος εξόριστος, από το καθεστώς του Φράνκο, στη Γαλλία. Ανδρώθηκε στη χώρα αυτή και είναι ο μόνος μη Γάλλος, μέλος της Ακαδημίας Γκονκούρ. Την περίοδο 1988 - 1991, ανέλαβε το υπουργείο Πολιτισμού της Ισπανίας. Πέθανε το 2011, στο Παρίσι.
Δευτέρα 24 Οκτωβρίου 2022
25 λέξεις, συμμετοχή σε δρώμενο
Ξέμεινες στο σιδερόφρακτο κελί σου
διωγμένη απ' όλους εμάς,
τους παντοτινά άπιστους,
ν' αναπολείς τα "χρόνια τα καλά",
όταν μ' ένα λίκνισμά σου μόνο
αγκίστρωνες τις εξεγερμένες καρδιές μας.
Αυτή ήταν η συμμετοχή μου, στο πρώτο δρώμενο αυτής της νέας περιόδου, που ανοίγεται μπροστά μας. Μια φωτογραφία και ένα κείμενο 25 λέξεων, άντε μέχρι 30, εμπνεόμενο από την εικόνα. Ευχαριστώ την Μαρία Νικολάου με το ιστολόγιο της "Το Κείμενο" για την ευκαιρία που μας έδωσε να παίξουμε με τις λέξεις για μία ακόμη φορά!
Κυριακή 9 Οκτωβρίου 2022
Επιστροφή στα θρανία...
Κάθε τέτοια εποχή, σκέφτομαι ότι πρέπει ν' αφήσω την καλοκαιρινή ραστώνη - ναι, ακόμη με κατατρέχει - για να επανέλθω στην blogo - παρέα μας. Είναι αλήθεια, το καλοκαίρι γράφω λίγο, προτιμώ την τεμπελιά στον ήλιο ή τις εργασίες στον κήπο, αλλά για να λέμε την αλήθεια είναι η καλύτερη εποχή για αναστοχασμό.
Τακτοποιώ τις σκέψεις μου, βάζω σε μια σειρά αυτά που θέλω να γράψω, επεξεργάζομαι νοερά, με πλήρη άνεση χρόνου, αυτά που ήδη έχω γράψω αλλά δεν έχω ακόμη δημοσιεύσει. Και μαζεύω εικόνες. Φωτεινές εικόνες, που τις ξεπλένει κι άλλο ο ήλιος, που τις συνοδεύουν οι γύρω ήχοι, απαλλαγμένοι από το υπνώτισμα της τηλεόρασης. Τα τζιτζίκια, που σου παίρνουν μεσημεριάτικα τα αυτιά, οι φωνές των παιδιών που παίζουν μακριά, το σύρσιμο της χελώνας στα ξερόχορτα, ο παφλασμός του ελάχιστου κυματισμού στη θάλασσα, το βουητό του κόσμου καθώς διασχίζει τον παραλιακό, το παραφύλαγμα της γάτας στο σκοτάδι ακόμα και το ενοχλητικό κουνούπι που περιφέρεται γύρω απ' το κεφάλι σου. Μα κυρίως ψάχνω το όμορφο. Που όσο περνούν τα χρόνια όλο και πιο δύσκολα το ανακαλύπτεις. Βλέπεις, έχουν γεμίσει πια εκείνες οι νευρικές απολήξεις του εγκεφάλου μας, με όσα έχεις φυλάξει εκεί όλα αυτά τα χρόνια, και μοιραία κάνεις τις συγκρίσεις. Ποια μπορεί να είναι η πιο όμορφη; Η Μαλένα ( οι κινηματογραφόφιλοι ξέρουν ) ή η νεαρά καλλονή που ανέμελα παίζει με το κύμα; Η χαμένη παραλία που γνώρισες νεαρός ή αυτή που σήμερα έχει γεμίσει με κάθε ευκολία για να μην ταλαιπωρείται το κουρασμένο σου κορμί; Κι αν η ζυγαριά γέρνει εύκολα προς τα πρώτα, τι λένε και οι νέοι του σήμερα, που έτσι τα γνωρίζουν, αγνοώντας το βασανιστικό παρελθόν; Και, πού τοποθετείσαι μέσα σε όλα αυτά εσύ; Αυτά και άλλα πολλά, μικρότερα η σημαντικότερα με βασανίζουν φίλοι μου όλο το καλοκαίρι.
Μα τώρα είμαι εδώ, μαζί σας και πάλι, (ποτέ δεν σας αποχαιρέτησα) πάντα παραφύλαγα και σας παρακολουθούσα έστω κι αν παρέμενα αθέατος.
Αγαπητοί μου συνταξιδιώτες, χαίρομαι που είμαι και πάλι εδώ!!!!
![]() |
Καλοκαιρινή εικόνα, που θα με συντροφεύει στον επικείμενο χειμώνα. |
Πέμπτη 19 Μαΐου 2022
Ιούδας του ΑΜΟΣ ΟΖ
Από καιρό ήθελα να διαβάσω ένα μυθιστόρημα, κάποιου Εβραίου συγγραφέα. Και η ευκαιρία μου δόθηκε πρόσφατα, όταν έπεσε στα χέρια μου το τελευταίο μυθιστόρημα του Άμος Οζ, Ιούδας. Οι Εβραίοι είναι ένας από τους αρχαίους λαούς της Γης, ένας λαός κατατρεγμένος για πολλούς αιώνες, που υπέστη απίστευτους διωγμούς από τους Χριστιανούς και όχι μόνο, εξαιτίας της "κατάρας" που προσέλκυσαν όταν ζήτησαν να σταυρωθεί ο Χριστός. Βέβαια, κατά καιρούς το μίσος εναντίον τους, κτίστηκε πάνω σε ψεύδη και δοξασίες, όπως ότι είναι άκαρδοι τοκογλύφοι ή ότι σφάζουν τα παιδιά τους για να χρησιμοποιήσουν το αίμα τους για την παρασκευή του άζυμου άρτου. Στη σύγχρονη εποχή οι αντισημίτες έχουν ως επιχείρημά τους, ότι όλα τα κακά του κόσμου, οφείλονται σε Εβραίους μεγαλοτραπεζίτες, που ελέγχουν τα νήματα της παγκόσμιας οικονομίας. Και το αποκορύφωμα όλων αυτών ήταν το Πογκρόμ των Ναζί εναντίον τους, θανατώνοντας πάνω από 3.500.000 Εβραίους κατά τη διάρκεια του Β' Π.Π. Μετά από αυτό, το 1948 θεωρήθηκε απ' όλα τα κράτη δίκαιο και αναγκαίο να ιδρυθεί ανεξάρτητο Εβραϊκό κράτος στην Παλαιστίνη, που ήταν Αγγλικό προτεκτοράτο. Κι εδώ αρχίζει η μάχη μεταξύ Εβραίων και Αράβων, για το ποιος θα ελέγξει τελικά την Παλαιστίνη. Και οι δύο λαοί, έχουν τα δίκαια τους, και οι δύο θεωρούν προγονική τη γη της Παλαιστίνης, ζητούμενο όμως είναι η ειρήνη, που μετά από τόσα χρόνια συγκατοίκησης σε αυτήν, δεν έχει ακόμα κατακτηθεί.
Με τον Ιούδα θα κάνουμε ένα ταξίδι στην ταραγμένη Παλαιστίνη του 1959-60, θα αφουγκραστούμε την επιθυμία για ύπαρξη κράτους των διασκορπισμένων σε όλον τον κόσμο Εβραίων, θα ακούσουμε για το πως αντιμετωπίζουν τον "προδότη" μαθητή του Χριστού (όχι δεν τον θεωρούν ήρωα) αλλά και θα ακούσουμε μια άλλη, καινοφανή άποψη για το ποιος ήταν πράγματι ο Ιούδας. Με στοχαστική διάθεση θα διερευνήσουμε τη σχέση του Ιουδαϊσμού και του Χριστιανισμού αλλά και τις απόψεις που έχουν διατυπωθεί από τους Εβραίους για τον Χριστό. Τέλος θα παρακολουθήσουμε την ερωτική ιστορία, δίχως προοπτική, του νεαρού Σμούελ και της χήρας Ατάλια.
Ο απογοητευμένος από τον χωρισμό του, νεαρός Σμούελ Ας, αναγκάζεται να διακόψει τις σπουδές του μετά τη χρεωκοπία του πατέρα του και καταλήγει στο σπίτι που μένει η Ατάλια Αμπραβανέλ για να κάνει παρέα στον εκκεντρικό, 70χρονο Γκέρσομ Βάλντ παρέα με τις σκιές των Μίχα Βάλντ και Σαλτιέλ Αμπραβανέλ. Προσπαθεί να τελειώσει τη διατριβή του, με θέμα τον μεγάλο προδότη του Χριστιανισμού, τον Ιούδα. Παράλληλα, αναζητεί να μάθει την αλήθεια για τον μέγα "προδότη" των Εβραίων, τον πατέρα της Ατάλια, Σαλτιέλ Αμπραβανέλ. Για τον Ιούδα διατυπώνει την άποψη, ότι παρά τα όσα λέγονται, ήταν ο αυτός που αγαπούσε περισσότερο απ' όλους τον Χριστό και ουδέποτε τον πρόδωσε. Αξίζει να προσεχθεί από τους πιθανούς αναγνώστες του βιβλίου αυτού, το πως στοιχειοθετεί αυτήν την άποψη.
![]() |
Ιερουσαλήμ 1960 |
Και μέσα σε όλα τα παραπάνω, ο Σμούελ ερωτεύεται την μεγαλύτερη του Ατάλια, η οποία ζει πια στον δικό της μοναχικό κόσμο, δύσπιστη με τους άντρες και τα πράγματα που τους ενθουσιάζουν αλλά πρόθυμη να γευτεί, δίχως υποχρεώσεις όμως, τον έρωτα.
Ο Ιούδας είναι ένα ενδιαφέρον μυθιστόρημα, ικανοποίησε τις προσδοκίες μου και σίγουρα με έκανε σοφότερο, τουλάχιστον για αυτά που θέλει η Εβραϊκή πλευρά στην Παλαιστίνη. Κατόρθωσε να με συμπαρασύρει στην υποφωτισμένη και καταθλιπτική οικία της Ατάλια, κατόρθωσε να με κάνει να αισθανθώ τη υγρασία του χειμώνα που διαδραματίζεται η ιστορία και κατόρθωσε να με κάνει σε μεγάλο βαθμό, να συμπάσχω με τους ήρωες του. Τι άλλο χρειάζεται για να θεωρηθεί μια ιστορία επιτυχημένη;
Ο Άμος Οζ γεννήθηκε στην Ιερουσαλήμ το 1939 και πέθανε το 1918. Σε όλα τα έργα του "έψαχνε" την αλήθεια γύρω από την ύπαρξη του Ισραηλινού κράτους. Είχε ταχθεί από πολύ νωρίς με την άποψη, ότι η μόνη βιώσιμη λύση για το παλαιστινιακό, είναι η ύπαρξη δύο κρατών, ενός Εβραϊκού και ενός Παλαιστινιακού. Υποστήριξε το δικαίωμα αυτοάμυνας του Ισραήλ, ήταν υπέρ του τοίχους της ντροπής που χωρίζει τους δύο λαούς αλλά αντιτίθετο σθεναρά σε κάθε επιθετική ισραηλινή στρατιωτική επιχείρηση όπως και ήταν αντίθετος στην πολιτική του εποικισμού αραβικών εδαφών.
Δευτέρα 9 Μαΐου 2022
Ευάγγελος Ζάππας και Ολυμπιακοί Αγώνες.
Σε λίγους είναι γνωστή η ιστορία του μεγάλου μας ευεργέτη, Ευάγγελου Ζάππα. Και σε ακόμη λιγότερους η σχέση του με την αναβίωση των Ολυμπιακών Αγώνων, όπως την οραματίστηκε αυτός στα πρώτα του βήματα, που έκανε το Ελληνικό κράτος κατά τον 19ο αιώνα.
![]() |
Ευάγγελος Ζάππας (1800-1865) |
Ο Ευάγγελος Ζάππας γεννήθηκε στην Βόρειο Ήπειρο το 1800 και μόλις δεκατριών ετών στρατολογήθηκε από τον Αλή Πασά. Στην Ελληνική Επανάσταση πολέμησε δίπλα στον αρχιστράτηγο, Μάρκο Μπότσαρη. Το 1824, τον βρίσκομαι να μάχεται με τον βαθμό του ταξίαρχου. Με την απελευθέρωση, μεταναστεύει στις Παραδουνάβιες Ηγεμονίες, δημιουργεί σχέσεις με τα μοναστήρια της περιοχής και αναλαμβάνει την καλλιέργεια μεγάλων αγροτικών εκτάσεων, που τους ανήκαν. Η ενασχόληση του αυτή του αποφέρει μεγάλα κέρδη. Κάνει πολλές δωρεές, μεταξύ αυτών ήταν και η ίδρυση σχολείων στα χωριά της ιδιαίτερης πατρίδας του.
Ένα από τα μεγαλύτερα οράματά του Ευάγγελου Ζάππα ήταν η αναβίωση των Ολυμπιακών Αγώνων στην Αθήνα. Σε μια εποχή, που ελάχιστοι πίστευαν σε αυτό το όνειρο, όπως ο ρομαντικός ποιητής Αλέξανδρος Σούτσος, αυτός θέτει ως σκοπό της ζωής του, να το πραγματοποιήσει με κάθε τρόπο. Έτσι ξεκινά τακτική αλληλογραφία με την τότε κυβέρνηση της Ελλάδας (περίπου το 1850), όπου δηλώνει τη βούληση του να αναλάβει εξ ολοκλήρου τη χρηματοδότησή τους. Πέρα από την οργάνωσή τους, χρηματοδοτεί και τη δημιουργία του πρώτου κτιρίου, που θα χρησιμοποιούνταν για τους αγώνες αυτούς, το περίφημο Ζάππειο Μέγαρο και την αναστύλωση του Παναθηναϊκού Σταδίου, για να πραγματοποιούνται οι αγώνες. Δυστυχώς το Ζάππειο ποτέ δεν εκπλήρωσε την αρχική επιθυμία του δωρητή, να είναι το στρατηγικό κέντρο της διεξαγωγής των Αγώνων, το οποίο θα κτιζόταν σε σημείο ψηλότερο του Σταδίου (στον λόφο του Αρδηττού) για να εποπτεύει τους αγώνες από ψηλά. Κατόπιν πρότασης της τότε κυβέρνησης και την αποδοχή τελικά του Ζάππα, κτίστηκε στη σημερινή του θέση και χρησιμοποιήθηκε ως χώρος εκθέσεων της Αγροτικής παραγωγής της χώρας μας. Σήμερα τη διαχείριση του Ζαππείου Μεγάρου και των κληροδοτημάτων του Ζάππα, έχει η Επιτροπή Ολυμπίων και Κληροδοτημάτων.![]() |
Ζάππειον Μέγαρο. Κτίστηκε πάνω σε σχέδια του Θεόφιλου Χάνσεν, από το 1874 ως 1888. |
Στον πολύ κόσμο, είναι άγνωστη αυτή η ιστορία και μάλιστα έχει την εντύπωση ότι οι Ολυμπιακοί αγώνες, για πρώτη φορά τελέστηκαν στην Αθήνα το 1896. Η αλήθεια όμως είναι, ότι η επιθυμία του Ευάγγελου Ζάππα, να αναβιώσουν οι Ολυμπιακοί αγώνες στην Αθήνα, πραγματοποιήθηκε πολύ πιο πριν και μάλιστα σε εποχές που η έννοια του αθλητισμού, δεν ήταν και πολύ γνωστή.
Και όχι μόνο μία φορά, αλλά τέσσερις φορές. Σε αυτούς συμμετείχαν Έλληνες αθλητές από την Πατρίδα μας αλλά και από την Οθωμανική Αυτοκρατορία. Οι πρώτοι Ζάππειοι Ολυμπιακοί Αγώνες ή Ολύμπια κατ΄ άλλους, έγιναν το 1859, στην σημερινή πλατεία Κοτζιά, δίχως όμως επιτυχία. Η αποτυχία τους οφείλεται στην απουσία εμπειρίας για τη διοργάνωση τέτοιων αγώνων, δεν υπήρχαν κανονικοί αθλητές αλλά μπορούσε να συμμετάσχει όποιος ήθελε και η αστυνομία δεν είχε σχέδιο για να τηρηθεί η αναγκαία τάξη από τον κόσμο που συνέρρευσε στην κλειστή πλατεία για να δει τους αγώνες.
![]() |
Μετάλλιο για τον πρώτο νικητή των αγώνων του 1875. Από τη μία ο Βασιλεύς Γεώργιος και από την άλλη γράφει: Αγωνοθέτης Ευάγγελος Ζάππας. |
Οι τρίτοι Ζάππειοι Ολυμπιακοί Αγώνες έγιναν το 1875 και πάλι στο
Παναθηναϊκό Στάδιο, με οργανωτή τους, τον Ιωάννη Φωκιανό, διευθυντή του Δημόσιου Γυμναστηρίου. Σε αυτούς συμμετείχαν μόνο 18 αθλητές. Παρά την πολύ καλή προσπάθεια του Φωκιανού, οι αγώνες δεν είχαν την αναμενόμενη επιτυχία. Αν και η Βασιλική οικογένεια δεν τους παρακολούθησε, ο κόσμος που μαζεύτηκε ήταν πολύ πιο πάνω από τις δυνατότητες του Σταδίου, με αποτέλεσμα να καταληφθεί και ο στίβος από τους θεατές.
Οι τέταρτοι Ζάππειοι Ολυμπιακοί Αγώνες έγιναν το 1889 στο Κεντρικό Γυμναστήριο του Φωκιανού, με οργανωτή και πάλι τον Ιωάννη Φωκιανό. Σε αυτούς τους αγώνες λόγω διαφωνιών, δεν συμμετείχε η Ζάππειος Επιτροπή, που αναλάμβανε την χρηματοδότηση των αγώνων μέχρι τότε. Δώδεκα αγωνίσματα έγιναν, με απόλυτη τάξη και καλή οργάνωση. Δόθηκαν μετάλλια και διπλώματα και υπήρχαν χορηγοί.
Οι αγώνες αυτοί, με τα λάθη και τις επιτυχίες τους, χάρισαν μια σημαντική τεχνογνωσία στην Πατρίδα μας, στη διοργάνωση τέτοιων αγώνων, η οποία φάνηκε στην άρτια τέλεση των πρώτων Διεθνών Ολυμπιακών Αγώνων, το 1996, στην Αθήνα.
![]() |
Το Παναθηναϊκό Στάδιο το 1896, κατά την τέλεση των πρώτων Σύγχρονων Ολυμπιακών Αγώνων. Η ανακαίνιση του έγινε εκ νέου με χρηματοδότηση του μεγάλου Εθνικού Ευεργέτη Γεώργιου Αβέρωβ |
Βλέπουμε λοιπόν ότι η Ολυμπιακοί αγώνες, έχουν μια ιδιαίτερη σημασία για την πατρίδα μας, υπήρχαν άνθρωποι που τους οραματίστηκαν πολύ πριν γίνουν παγκόσμιο θέαμα (Ρήγας Φεραίος, Ευάγγελος Ζάππας, Αλέξανδρος Σούτσος) και όταν πια ο βαρώνος Πιερ ντε Κουμπερτέν μαζί με τον Δημήτριο Βικέλα θεσμοθετούσαν τους Σύγχρονους Διεθνείς Ολυμπιακούς Αγώνες, η Ελλάδα είχε την τεχνογνωσία, όχι μόνο να πετύχουν οι αγώνες αλλά και να δείξει στον υπόλοιπο κόσμο τον τρόπο επιτυχούς εκτέλεσης τους. Τώρα αν θα θέλατε να αναρωτηθείτε, τι σχέση έχουν εκείνοι οι πρώτοι, ειδυλλιακοί αγώνες του Ζάππα με το σημερινό εμπορικό και τηλεοπτικό θέαμα, νομίζω ότι η απάντηση είναι εύκολη. Το θετικό όμως είναι, ότι οι νέοι αθλητές, ακόμη και σήμερα, ονειρεύονται ν' ανέβουν στο Ολυμπιακό βάθρο, την ύψιστη τιμή για έναν αθλητή και δεν φείδονται κόπων για να πετύχουν αυτό τον σκοπό τους. Αν και κάποιοι χάνουν την αίσθηση του Ολυμπιακού Πνεύματος περί του "ευ αγωνίζεσθαι", οι περισσότεροι νέοι, θέλω να πιστεύω, παραμένουν πιστοί στις αξίες του.
Παρασκευή 29 Απριλίου 2022
Ολυμπιακοί αγώνες, ένα libretto και μια μετάφραση του από τον Ρήγα Βελεστινλή
![]() |
Πίνακας του James Barry με τίτλο: Στεφανώνοντας τους νικητές των Ολυμπίων (1770 περίπου, τμήμα του έργου.) |
Από την ιστορία γνωρίζουμε ότι μια από τις νεωτεριστικές πράξεις της Γαλλικής Επανάστασης ήταν και η διεξαγωγή αθλητικών αγώνων, στα πρότυπα των αγώνων των αρχαίων Ελλήνων. Ο Ρήγας Βελεστινλής (Φεραίος), που εμπνεόταν από την Γαλλική Επανάσταση, θεωρούσε ότι η απελευθερωμένη Ελλάδα, θα έπρεπε να ανασυστήσει τους Ολυμπιακούς Αγώνες. Πάνω στη λογική αυτή μεταφράζει το λιμπρέτο Τα Ολύμπια στα ελληνικά το 1815. Στα προλεγόμενα μας δίνει μια πολύ ενδιαφέρουσα πληροφορία. Αφού αναφέρει τα αρχαία ελληνικά αγωνίσματα, λέει:
Εκ τούτον, ο δρόμος, η πάλη, ο Δίσκος και το Παγκράτιον, παίζονται μέχρι της σήμερον εις την Θεσσαλίας, και εις όλην την Ελλάδα.
Σαφώς και υπονοεί, ότι οι νεότεροι Έλληνες συνεχίζουν μετά από αιώνες την παράδοση των Ολυμπιακών Αθλημάτων, ως γνήσιοι απόγονοι των αρχαίων Ελλήνων.
Το έργον του Πιέτρο Μεταστάσιο, χωρίζεται σε τρεις πράξεις, ο τόπος που διαδραματίζεται είναι η αρχαία Ολυμπία κατά τη διάρκεια κάποιων Ολυμπιακών Αγώνων. Μπορείτε να δείτε την υπόθεση του έργου, όπως ακριβώς είναι στο μεταφρασμένο έργο του Ρήγα.

Ίσως κάποιος να περίμενε, ότι ευθύς μετά την απελευθέρωσή μας, ένα από τα πρώτα έργα της Ελλάδας θα ήταν η αναβίωση των Ολυμπιακών Αγώνων. Αν και υπήρξε κάποιος διαπρεπής και πλούσιος Έλληνας, ο οποίος θέλησε την αναβίωση τους και μάλιστα αναλάμβανε και την χρηματοδότησή τους, οι τότε κυβερνώντες φάνηκαν αντίθετοι στο μεγάλο αυτό έργο. Ή μήπως όχι; Περισσότερα στην επόμενη εγγραφή μου...
Όλα τα πήρε το καλοκαίρι...
Τελειώνοντας και τη φετινή μου σεζόν για το ιστολόγιο μου, συνεχίζω με το αφιέρωμά μου στο καλοκαίρι. Αυτό που έρχεται και με αγωνία, αυτ...

-
Στις 9 Φεβρουαρίου του 1948, έγινε ένας μεγάλος σεισμός στην Κάρπαθο , μεγέθους 7,3 ρίχτερ. Από τον τύπο της εποχής μαθαίνουμε ότι υπήρξα...
-
Αλέκος Μαυρίδης (1940-2010) Ο ηθοποιός γεννήθηκε στην Αλιστράτη Σερρών το 1940 , από φτωχή αγροτική οικογένεια. Από μικρός ονειρευόταν να...