Η Μήδεια είναι μία από τις αρχαίες, τραγικές ηρωίδες, η οποία εξακολουθεί, αιώνες μετά, να εμπνέει τους καλλιτέχνες όλων των ειδών. Είναι αδύνατον σε ένα τέτοιο αφιέρωμα να παρουσιάσω τα πάντα, σταχυολόγησα λοιπόν μόνο εκείνα, τα οποία αρέσουν σε μένα για κάποιον λόγο.
Μήδεια του Φρέντερικ Σαντις (1868) |
Ποια είναι τελικά η Μήδεια; Μια σατανική γυναίκα από γεννησιμιού της; Ή απλώς μια ερωτευμένη και συγχρόνως πληγωμένη γυναίκα, η οποία σε έναν ξένο γι' αυτήν κόσμο, αντί για αγάπη ανταμείβεται με την προδοσία εκείνου, για τον οποίο εγκατέλειψε όλα τα πριγκιπικά της ευεργετήματα στη χώρα της; Ή μήπως είναι μια καιροσκόπος, η οποία θέλει πάντα να επιβάλλει τη δική της θέληση;
Όπως καταλαβαίνετε, όλο το παραπάνω ιστορικό, είναι ικανό να εμπνεύσει ποικιλοτρόπως. Έτσι, πρώτος πρώτος, ο τραγικός ποιητής μας, ο Ευριπίδης, γράφει τη δική του Μήδεια. Ένα έξοχο έργο, το οποίο εστιάζει στην μέγιστη αγριότητα και παραφροσύνη, που μπορεί να φτάσει μια απατημένη σύζυγος. Παρακάτω θα ακούσετε ένα συγκλονιστικό, ολιγόλεπτο απόσπασμα με την μεγάλη Κατίνα Παξινού στον πρωταγωνιστικό ρόλο.
Αλλά και ο Μίκης Θεοδωράκης έχει γράψει τη δική του άρια με θέμα την Μήδεια, η οποία μέχρι στιγμής έχει παιχτεί σε διάφορες σκηνές στον κόσμο. Επέλεξα ένα απόσπασμα από την παράσταση που δόθηκε στο Ηρώδειο το 1993, όπου την Μήδεια υποδύεται η Κατερίνα Οικονόμου και τον Ιάσωνα ο Άγγελος Τερζάκης.
Μια υπέροχη θεατρική εκδοχή, άκρως σουρεαλιστική, έχει δώσει και ο Μποστ (Μέντης Μποσταντζόγλου), η οποία τα τελευταία χρόνια, παρουσιάζεται με ιδιαίτερη επιτυχία από πολλούς θιάσους. Παρακάτω βρήκα ένα αντιπροσωπευτικό απόσπασμα, από μία παράσταση του 2007 σε σκηνοθεσία του Σταμάτη Φασουλή.
Υπάρχει όμως και η κινηματογραφική εκδοχή του 1969, του Πιερ Πάολο Παζολίνι, όπου η μεγάλη υψίφωνος καλλιτέχνης Μαρία Κάλλας, παίζει την Μήδεια ως ηθοποιός πια και όπου αποδεικνύει ότι μπορούσε να είναι εξίσου καλή. Ένα μικρό απόσπασμα για του λόγου το αληθές:
Μα και συγγραφείς και ποιητές έχουν γράψει για την Μήδεια, έργα σπαρακτικά, που ψάχνουν απαντήσεις για τα τόσο μεγάλα κρίματά της. Διάλεξα ένα ποίημα του Νίκου Καρούζου:
Η ΧΑΡΑ ΤΗΣ ΜΗΔΕΙΑΣ
Είμαι γεννημένη να πράξω τους ζεστούς φόνους,
η Μήδεια λέει αγκαλιάζοντας τ’ αστέρια
δεν έχω έναν άνθρωπο
ν’ ακούσει απ’ το στόμα μου τη μέσα δικαιοσύνη
οπού με καίει στην κάθε ρόγα στα βυζιά
με καίει στην ήβη.
Κόσμε άδικε ο γιος της Σεμέλης
με το βότρυ σε πάει πάντα στους θανάτους
κι ο πράος μουσηγέτης όμορφος απ’ τη διάρκεια
μ’ αφήνει μονάχη με τα αίματα
κόσμε άδικε ο γιος της Σεμέλης —
η Μήδεια λέει δείχνοντας τα κόκκινα χέρια.
Μεγάλο δικαστήριο η ορμή και την ακούω θεέ μου
σε δύσκολους χυμούς ω νύχτες
η βλάστηση μυρίζει από νυφικό φεγγάρι
σκοτώνω για να φτάσει στα ουράνια η οργή
να σχίσω και το στήθος
αν ίσως η φωνή δεν άρκεσε ποτέ να λάμψει η μοίρα —
πόσες, αλήθεια, ηλιαχτίδες είν’ ακόμη ώς το τέλος,
η Μήδεια λέει
καθώς αφρίζει ο νους της άσπρη συμφορά
στο μανιασμένο στήθος η εκδίκηση
σαν αιθάλη.
Τραγουδήσετε τη χαρά μου
κάποτε είχα κι εγώ τα όνειρά μου
με πόνο τραγουδήσετε,
η Μήδεια κλαίει.
Και για το τέλος κράτησα ένα τραγούδι, σε στίχους και μουσική του Λουβοδίκου των Ανωγείων και εκτέλεση της Μελίνας Κανά. Μόνο, που εδώ, η αναφορά είναι για μια σύγχρονη μητροκτόνο, μία Μήδεια της εποχής μας, την οποία δεν την περιβάλει με κανέναν τρόπο η αίγλη της πλανεμένης πριγκίπισσας από την Κολχίδα.
Είμαι γεννημένη να πράξω τους ζεστούς φόνους,
η Μήδεια λέει αγκαλιάζοντας τ’ αστέρια
δεν έχω έναν άνθρωπο
ν’ ακούσει απ’ το στόμα μου τη μέσα δικαιοσύνη
οπού με καίει στην κάθε ρόγα στα βυζιά
με καίει στην ήβη.
Κόσμε άδικε ο γιος της Σεμέλης
με το βότρυ σε πάει πάντα στους θανάτους
κι ο πράος μουσηγέτης όμορφος απ’ τη διάρκεια
μ’ αφήνει μονάχη με τα αίματα
κόσμε άδικε ο γιος της Σεμέλης —
η Μήδεια λέει δείχνοντας τα κόκκινα χέρια.
Μεγάλο δικαστήριο η ορμή και την ακούω θεέ μου
σε δύσκολους χυμούς ω νύχτες
η βλάστηση μυρίζει από νυφικό φεγγάρι
σκοτώνω για να φτάσει στα ουράνια η οργή
να σχίσω και το στήθος
αν ίσως η φωνή δεν άρκεσε ποτέ να λάμψει η μοίρα —
πόσες, αλήθεια, ηλιαχτίδες είν’ ακόμη ώς το τέλος,
η Μήδεια λέει
καθώς αφρίζει ο νους της άσπρη συμφορά
στο μανιασμένο στήθος η εκδίκηση
σαν αιθάλη.
Τραγουδήσετε τη χαρά μου
κάποτε είχα κι εγώ τα όνειρά μου
με πόνο τραγουδήσετε,
η Μήδεια κλαίει.
Βασίλη, ειλικρινά υποκλίνομαι στις επιλογές σου. Αγαπητέ φίλε, πιάνεις ένα πολύ μεγάλο θέμα, που σηκώνει συζήτηση για ώρες και νύχτες. Τη Μήδεια. Με πολλές πτυχές στην προσέγγιση της τραγικής εκείνης γυναίκας.
ΑπάντησηΔιαγραφήΟι αναφορές που κάνεις στις καλλιτεχνικές προσεγγίσεις είναι θησαυρός. Με ιερά τέρατα επί σκηνής. Πώς τα ανακάλυψες βρε φίλε, ειλικρινά. Και μάς έδωσες την ευκαιρία να τα απολαύσουμε έστω και σε μικρές τους στιγμές.
Ευχαριστούμε πολύ αγαπητέ φίλε, ειλικρινά. Την καλησπέρα μου.
Η αλήθεια είναι, έχεις δίκιο σε αυτό, για την Μήδεια, μπορείς να μιλάς ατελείωτες ώρες. Ουσιαστικά έκανα μια μικρή επιλογή, από τον πλούτο, που μας προσφέρει το διαδίκτυο στο θέμα αυτό. Οι οποίες επιλογές, πρώτα πρώτα ικανοποίησαν το δικό μου αισθητικό κριτήριο. Έψαξα στο διαδίκτυο και ξεδιάλεξα μέσα από έναν τεράστιο όγκο πληροφοριών, κάποια, που πιθανόν να αρέσουν και σε σας. Για παράδειγμα η ερμηνεία της Παξινού, είναι ανεπανάληπτη.
ΑπάντησηΔιαγραφήΤην Καλημέρα μου, φίλε!
Μήδεια, λοιπόν! Μια προσωπικότητα, που συχνά επανέρχεται στο προσκήνιο, με τον επιθετικό προσδιορισμό "σύγχρονη", κάθε φορά, που μια γυναίκα σκοτώνει τα παιδιά της.
ΑπάντησηΔιαγραφήΠραγματικά, σε κάνει να απορείς, πώς οι αρχαίοι, παραμένουν εύστοχοι και επίκαιροι μέχρι σήμερα. Είχαν αποκτήσει άραγε τόση σοφία ζωής ή απλά ο κόσμος μας στα θεμέλια του, δεν έχει αλλάξει και κάνουμε απλά "ανακαινίσεις";!
Ευχαριστούμε Βασίλη για τις ιστορικές πληροφορίες καθώς και για τα καλλιτεχνικά στοιχεία που μας παραθέτεις, αλλά και για την τροφή για σκέψη.
Να 'σαι καλά!
Καλό απόγευμα :)
Για την σοφία των Αρχαίων, δεν χρειάζεται να μιλήσω. Απλώς ο δυτικός κόσμος, η παιδεία μας, στηρίζονται σε μεγάλο βαθμό σε όσα μας παρέδωσαν οι πρόγονοι μας. Αυτό σίγουρα, είναι θετικό! Στην μικρή μου έρευνα, δεν το ανάρτησα, βρήκα όμως και στοιχεία και για άλλους λαούς, της Ανατολής, όπου διαπραγματεύονται θέματα από την αρχαία μας μυθολογία. Κρύβουν οι ιστορίες αυτές μέσα τους, μάλλον δεν έχουν ξεπεραστεί ακόμη όσα οι αρχαίοι Έλληνες, διαπραγματεύτηκαν και φιλοσόφησαν σε κάθε μορφή τέχνης.
ΔιαγραφήΤην Καλημέρα μου, Μαρίνα!
Αν και διαχρονικά υπήρξαν και συνεχίζουν να υπάρχουν αντίστοιχες περιπτώσεις, η αγέραστη Μήδεια του Ευριπίδη είναι το χαρακτηριστικό σύμβολο της γυναίκας που ξεπέρασε το όριο του ανθρωπίνως ανεκτού εγκλήματος. Συγκλονιστικό το υλικό που συνέλεξες, Βασίλη.
ΑπάντησηΔιαγραφήΚάθε προσέγγιση αυτού του τραγικού έργου είναι ενδιαφέρουσα. Απ' το σπαραγμό του προδομένου έρωτα, ως το απόλυτο σκοτάδι της ψυχικής αβύσσου, είναι μια πολύπλευρη διαδρομή που ο αρχαίος μας τραγικός την αποτύπωσε τόσο αντιπροσωπευτικά.
Την καλησπέρα μου...
Έχεις απόλυτο δίκιο για τον Ευριπίδη. Χάρις στο δικό του έργο, μας είναι γνωστή η ίδια η Μήδεια κι εκεί πατούν όλοι οι επόμενοι για να αναπλάσουν, με όποιον τρόπο μπορούν, την ιστορία της.
ΔιαγραφήΑλλά και ο συμβολισμός της, παραμένει ισχυρός, ως και σήμερα!
Την Καλημέρα μου, Μαρία!
Οι αμφιλεγόμενες προσωπικότητες πάντα προκαλούν και εμπνέουν την τέχνη, τα γράμματα, το μυαλό των ανθρώπων. Πάντα προσφέρουν πρόσφορο έδαφος για φιλοσοφικές συζητήσεις, αναλύσεις και απόψεις.
ΑπάντησηΔιαγραφήΠολύ ωραίο το ποστ σου και σήμερα. Ενδιαφέρον, με πολλές πληροφορίες και παρακίνηση του νου να προβληματιστούμε άλλη μια φορά για τη Μήδεια.
Καλό σου βράδυ Βασίλη μου
Σίγουρα, την ιστορία της Μήδειας, εμπορίες να την αναλύσεις από διάφορες σκοπιές. Κι εκεί βρίσκεται ένα από τα θεμέλια της καλλιτεχνικής αναδημιουργίας. Χαίρομαι που σου άρεσε η εγγραφή μου ,Μαρίνα!
ΔιαγραφήΤην Καλημέρα μου!
Την καλησπέρα μου φίλε Βασίλη. Πάντα κάτι μαθαίνω όταν έρχομαι στην γειτονία σου!
ΑπάντησηΔιαγραφήΤην Καλημέρα μου, Κώστα! Χαίρομαι, που σου αρέσουν οι εγγραφές μου!
Διαγραφή