Τετάρτη, 16 Μαΐου 2018

Συμμετοχή στο πρόγραμμα F1 in Schools, για τα Δημοτικά Σχολεία.

  Η δουλειά του εκπαιδευτικού, είναι γνωστό, έχει πολλές δυσκολίες αλλά και πολλές ιδιαίτερες, ξεχωριστές στιγμές. Οι οποίες μπορούν να σε κάνουν να ξεχάσεις όλα τα άσχημα που προηγούνται και στη συνέχεια να σε "φορτίσουν" θετικά για να μπορέσεις να συνεχίσεις το δρόμο σου. Μια από αυτές, τις πολλές, για να πω την αλήθεια στιγμές, στην μακρόχρονη θητεία μου στην εκπαίδευση, ήταν κι αυτή που έζησα με τη φετινή Στ΄ τάξη και το δάσκαλο της.
Φέτος, λοιπόν, είχαμε την ευκαιρία, να συμμετάσχουμε ως σχολείο στο 3ο Πανελλήνιο Πρωτάθλημα Formula1 in Schools για Δημοτικά Σχολεία, τους οποίους διοργανώνει η Janguar  σε όλο τον κόσμο. Συγκεκριμένα συγκροτήσαμε ομάδα και προσπαθήσαμε να ακολουθήσουμε μια σειρά παιδαγωγικών κανόνων, ώστε το πρόγραμμα να έχει πολλαπλά θετικά αποτελέσματα για τους μαθητές μας.
Έτσι,  αν και το πρόγραμμα, προέβλεπε συμμετοχή τεσσάρων μαθητών μόνο, εμείς θέσαμε ως προϋπόθεση να συμμετάσχουν και οι 14 μαθητές της τάξης. Με απόλυτα διαφανείς και δημοκρατικές διαδικασίες, δίχως εμπλοκή του δασκάλου της τάξης, επιλέχθηκαν από τους ίδιους τους μαθητές οι τέσσερις που θα τους εκπροσωπούσαν, μαζί με τους αναπληρωτές τους. Υπήρχε αρχηγός της ομάδας, ο μηχανικός κατασκευής, ο μηχανικός σχεδίασης και η υπεύθυνη γραφικών. Συγκροτήθηκαν ομάδες και κάθε μία δούλευε το θέμα που της είχε ανατεθεί. Ανέπτυξαν κατασκευαστικές και σχεδιαστικές δεξιότητες, γνώρισαν έννοιες όπως μάρκετινγκ, χορηγίες, διαφήμιση, μελέτησαν έννοιες της φυσικής όπως αεροδυναμική, αντίσταση, ταχύτητα κλπ, έμαθαν για την Formula1 και όλα εκείνα που κρύβονται πίσω από τους αγώνες στην πίστα, προετοιμάστηκαν για την παρουσίαση της όλης προσπάθειας τους. Τα παιδιά επισκέφτηκαν το αυτοκινητοδρόμιο Σερρών και εκτός από την γνωριμία τους με τον χώρο παρακολούθησαν αντίστοιχους αγώνες, επιπέδου Λυκείου.
Επίσης στα πλαίσια της συμμετοχής μας στην τελική φάση των αγώνων στο Mall Αμαρουσίου, επισκέφτηκαν την ιερό βράχο της Ακρόπολης των Αθηνών, το μνημείο του Αγνώστου Στρατιώτη στο Σύνταγμα και το Πασαλιμάνι στον Πειραιά.
Τέλος, οι μαθητές και εμείς οι υπεύθυνοι δάσκαλοι, δουλέψαμε με τη λογική της πραγματικής αγωνιστικής Φόρμουλα 1. Οι μαθητές έφτιαξαν λογότυπο της ομάδας,  βρήκαν το όνομα της ( Speed Riders ), τα χρώματα της ομάδας, σχεδίασαν τη στολή τους, την αφίσα μας για τους αγώνες,  προετοίμασαν το εκθεσιακό περίπτερο της ομάδας, αποφάσισαν τη λογική του ( διαφημίζουμε τη συμμετοχή μας στο πρόγραμμα, το σχολείο μας, το χωριό και το νομό μας), βρήκαμε χορηγούς πέρα από το Αυτοκινητοδρόμιο Σερρών και το Σπήλαιο Αλιστράτης, φτιάξαμε πολλά αυτοκίνητα με διάφορες λογικές, τα δοκιμάσαμε στην πίστα, καταλήξαμε στο τελικό σχέδιο μας. Το ότι οι μαθητές δούλεψαν ως ομάδα, φάνηκε την ημέρα των αγώνων, όπου όλοι οι μαθητές εναλλάσσονταν στο εκθεσιακό περίπτερο μας και όλοι τους απαντούσαν σε κάθε ερώτηση που τους έθετε ο οποιοσδήποτε, μεταξύ αυτών και οι κριτές, τους οποίους εμείς δεν γνωρίζαμε.

Δυσκολίες είχαμε πολλές, όπως την έλλειψη εμπειρίας πάνω σε ένα τέτοιο πρόγραμμα, την απόσταση μας από τις Σέρρες, όπου ήταν η πίστα δοκιμών, το μεγάλο κόστος του όλου εγχειρήματος, την έλλειψη του απαραίτητου χρόνου προετοιμασίας στο σφιχτό πρόγραμμα του σχολείου και τις εξωσχολικές υποχρεώσεις των μαθητών.



Όλη μας η προσπάθεια καταγραφόταν στην ιστοσελίδα του σχολείου μας, στο παρακάτω link: http://dim-alistr.ser.sch.gr/autosch/joomla15/index.php/sxoliko-etos-2017-18/formula-1-in-schools/161-sxedio-ergasias 
Δεν ήταν λοιπόν εύκολο το εγχείρημα μας, μιας που πρώτη φορά συμμετείχαμε σε ένα τέτοιο πρόγραμμα υψηλών απαιτήσεων. Μας έλειπε η εμπειρία, ο κατάλληλος και εξειδικευμένος εξοπλισμός, χρειάζονταν χρήματα τα οποία το σχολείο δεν έχει, απουσιάζουν οι ώρες της Ευέλικτης Ζώνης, που σου δίνουν μια, κάποια ελευθερία κινήσεων στην τάξη. Μπορέσαμε να ξεπεράσουμε τις δυσκολίες αυτές σε έναν μεγάλο βαθμό. Ιδιαίτερα μας βοήθησε ο υπεύθυνος δάσκαλος του προγράμματος του 20ου Δημοτικού Σχολείου Σερρών, ο Νίκος Κιτσάκης τον οποίο ευχαριστούμε, όχι μόνο για τις συμβουλές του στα πρώτα μας βήματα αλλά και διότι μας άνοιξε το σχολείο τους, το οποίο διαθέτει πίστα αγώνων για να δοκιμάσουμε τα δικά μας αυτοκίνητα. 
Επίσης ο υπεύθυνος του προγράμματος στην Ελλάδα, ο κύριος Πολυματίδης, ο οποίος είχε τακτική επαφή μαζί μας και απαντούσε άμεσα στα e-mail μας. 
Οι χορηγοί του προγράμματος, το Αυτοκινητοδρόμιο Σερρών, το Σπήλαιο Αλιστράτης και πολλοί άλλοι, οι οποίοι θέλησαν να μείνουν ανώνυμοι, συνέβαλαν στην επιτυχία μας καθοριστικά. Και φυσικά τους γονείς των παιδιών, οι οποίοι στάθηκαν δίπλα στα παιδιά τους και στην προσπάθεια τους. Όλους τους ευχαριστούμε! 
Τα παιδιά επίσης που αντεπεξήλθαν στις απαιτήσεις με τον καλύτερο τρόπο, θυσιάζοντας τον ελεύθερο χρόνο τους, που είναι συμπιεσμένος ανάμεσα στο σχολείο και τις πολλές εξωσχολικές τους δραστηριότητες.
Ιδιαίτερα, θα ήθελα να σταθώ σε ένα γεγονός, που δείχνει πόσο σημαντικό είναι το δέσιμο και η αλληλοϋποστήριξη μιας τάξης. Αρχικά, λόγω του χαμηλού οικονομικού προϋπολογισμού μας, είπαμε να μεταβεί στην Αθήνα, μόνο μια μικρή ομάδα μαθητών, γονέων και δασκάλων, για να συμμετάσχουμε στους αγώνες. Φυσικά οι υπόλοιποι μαθητές απογοητεύτηκαν που δεν θα είχαν τη χαρά να βρίσκονται κι αυτοί κοντά στους συμμαθητές τους, μιας κι όλοι μαζί είχαν συμμετάσχει στη προσπάθεια αυτή. Τότε επενέβη ένας γονιός, ο οποίος κίνησε ουρανό και γη, κατορθώνοντας να βρει επιπλέον χορηγίες, οι οποίες κάλυψαν ένα μεγάλο μέρος των εξόδων του ταξιδιού μας. Και μπορώ να βεβαιώσω, ότι άξιζε πραγματικά, αναλογιζόμενος την τεράστια εμπειρία που απέκτησαν οι μαθητές μας, από τη συμμετοχή τους στην τελική φάση των αγώνων, αλλά και από την ευκαιρία που είχαν να κάνουν ένα ταξίδι που πέρα από τη δικαίωση των κόπων τους, σίγουρα θα το θυμούνται σε όλη τη ζωή τους.  Τέλος η χαρά τους, με τη βράβευση τους, δεν αποτιμάται.
Κέρδισαν το βραβείο καλύτερης Φωτογραφίας Εβδομάδας Αγώνων, το βραβείο Γνώσεων και Δεξιοτήτων και το βραβείο που είχε δικαίωμα να δώσει ο πρόεδρος της Κριτικής Επιτροπής των Αγώνων
Η φωτογραφία μας που βραβεύτηκε

 Αποτιμώντας το πρόγραμμα τελικά, όπως είδαμε παραπάνω, η όλη προσπάθεια των μαθητών και των δασκάλων είχε πολλαπλά θετικά αποτελέσματα για τα παιδιά, σε πολλά επίπεδα. Δεν γνωρίζω αν αυτό το πρόγραμμα θα επηρεάσει κάποιο παιδί στη μελλοντική επαγγελματική του σταδιοδρομία, αλλά σίγουρα πήραν πολλά εφόδια χρήσιμα για τη μετέπειτα πορεία τους. 
Δυσκολίες υπήρχαν. Πολλές ώρες εργασίας εκτός του σχολικού προγραμματισμού, μεγάλο κόστος, κούραση ειδικά για εμάς τους εκπαιδευτικούς, ένα μεγάλο ταξίδι στην Αθήνα 1200 περίπου χιλιομέτρων για να συμμετάσχουμε στους τελικούς αγώνες. Άξιζε όμως τον κόπο. Και μόνο για τους πανηγυρισμούς των παιδιών, όταν ανακοινώθηκε η βράβευση τους στην τελετή λήξης των αγώνων, θεωρούμε ότι όλη η προσπάθεια μας πέτυχε. Και είμαστε χαρούμενοι γι΄ αυτό. 
Τέλος, πιστεύω ότι αξίζει να αναφερθεί, ότι ανάμεσα στις 13 συμμετοχές της τελικής φάσης, υπήρχαν μόνο δύο Δημόσια σχολεία. Εμείς και το 20ο Δημ. Σχολείο Σερρών. Τα υπόλοιπα ήταν ιδιωτικά σχολεία.  Στη γενική κατάταξη το 20ο βρέθηκε 2η θέση και εμείς στην 5η θέση. Κάτι που αποδεικνύει ότι το Δημόσιο σχολείο έχει τα φόντα για κάθε διάκριση αν και ασφαλώς υπολειπόμαστε σε υποδομές κάθε είδους ή χρηματικούς πόρους. Και είμαστε υπερήφανοι, μεταξύ των άλλων, που μπορέσαμε να αναδείξουμε τις μεγάλες δυνατότητες, που έχουμε ως δημόσια σχολεία, φτάνει να μας δοθούν τα σωστά κίνητρα και τα αναγκαία μέσα.   
Για το Δημοτικό Σχολείο Αλιστράτης Σερρών, οι δάσκαλοι Βασίλειος Διακοβασίλης και Εφραίμ Καχριμανίδης.

12 σχόλια:

  1. Πολλά συγχαρητήρια πρώτα απ' όλα σε σας τους εκπαιδευτικούς Βασίλη. Γιατί περάσαμε όλοι από δημοτικά σχολεία και σε άλλες εποχές και ξέρουμε πολύ καλά τί σημαίνει καλός δάσκαλος. Αν εσείς προτιμούσατε να περιοριστείτε μόνο στο σχολικό πρόγραμμα και μετά να ξεκουραστείτε στο σπίτι σας, δεν νομίζω πως τα παιδιά θα είχαν την ευκαιρία να συμμετάσχουν σε αυτό το πρόγραμμα και να έχουν αυτή την σπουδαία εμπειρία. Πρώτα λοιπόν δίνω συγχαρητήρια σε σας τους εκπαιδευτικούς που ασχοληθήκατε και μετά βεβαίως στα παιδιά που το είδαν με ενθουσιασμό και το υποστήριξαν με τη δουλειά τους.
    Μπράβο σας και εύχομαι να σας δοθούν κι άλλες ευκαιρίες για να μάθετε και να δοκιμάσετε τις δυνάμεις σε νέα αντικείμενα.
    Χαιρετισμούς στις Σέρρες :)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ευχαριστούμε Μαρία, μαζί με τα παιδιά ¨ενθουσιαστήκαμε" κι εμείς. Δίχως το στοιχείο αυτό, δύσκολα θα αποτολμούσαμε κι εμείς μια τέτοια "αποκοτιά", διότι τα να σπάσουμε αυτά τα στεγανά του σχολικού προγράμματος είχε πολλά ρίσκα, για την καριέρα μας.
      Την καλημέρα μου!

      Διαγραφή
  2. Μπράβο σας. Αξίζουν συγχαρητήρια στους δασκάλους και στο σχολείο που στήριξε μια τέτοια συμμετοχή και έδωσε μαθήματα στα παιδιά που κανένα βιβλίο δεν προσφέρει. Μπράβο και στο γονιό που κίνησε γη και ουρανό για να συμμετάσχουν όλα τα παιδιά.Μπράβο σας Άξιοι εκπαιδευτικοί βγάζουν θαυμάσιους μαθητές.
    Καλή συνέχεια

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ευχαριστούμε ANNA FLO.
      Είμαστε επιπλέον χαρούμενοι, διότι μπορέσαμε να συνεργαστούμε αρμονικά δάσκαλοι, γονείς και μαθητές. Κι αυτός είναι ένας βασικός λόγος της επιτυχίας μας.
      Την Καλημέρα μου!

      Διαγραφή
  3. Συγχαρητήρια σε όλους που συμμετείχαν με τον τρόπο τους και με τον κόπο τους σε όλη αυτή τη διαδρομή μέχρι τέλους!!!
    Η εμπειρία είναι πλούτος στην παιδική ηλικία και συγχαρητήρια σε όποιον δίνει την ευκαιρία για βιωματικά ταξίδια όποια και να είναι αυτά!
    Βλέπω πολλή χαρά σε αυτήν την εγγραφή και πολύ μου αρέσει!
    Καλημέρα! :)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Λυγερή, σε ευχαριστούμε!
      Πράγματι το χαρήκαμε και οι δάσκαλοι και οι μαθητές μας και οι γονείς που συμμετείχαν. Κι αυτό ήταν δώρο για εμάς, μας έδωσε δύναμη για να μπορέσουμε να αντιμετωπίσουμε τα μεγάλα προβλήματα, που εξακολουθούν να υπάρχουν στη δουλειά μας. "Φορτίσαμε τις μπαταρίες μας"....
      Την Καλημέρα μου!

      Διαγραφή
  4. Συγχαρητήρια σε όλους.
    Φιλάκια ...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Μπράβο σας! Κάτι τέτοια μπορεί να αλλάξουν (προς το καλύτερο) την ζωή των παιδιών! Πάντα θα το θυμούνται.

    Και στους εκπαιδευτικούς βέβαια αυτό αφήνει μια ικανοποίηση.
    Μόνο που τους αφήνει και ένα … βάρος.
    Το βάρος της ευθύνης να το επαναλάβουν στο μέλλον και για άλλα παιδιά.

    Καλή συνέχεια και συγχαρητήρια σε όλους σας.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Καλημέρα Γιάννη,
      θα σταθώ στο βάρος της ευθύνης να το επαναλάβουμε και με άλλα παιδιά. Θα το θέλαμε, αλλά δεν είναι και τόσο εύκολο, τουλάχιστον στην ίδια μορφή που έγινε φέτος. Πάντως μέχρι του χρόνου, πρώτα πρώτα καλά να είμαστε, έχουμε καιρό. Τώρα λίγη δουλειά ακόμα μέχρι να κλείσουμε για διακοπές, καλοκαιρινή ανασυγκρότηση και για του χρόνου βλέπουμε τι θα καταφέρουμε.
      Την καλημέρα μου Γιάννη!

      Διαγραφή
  6. Μέσα από τέτοιους αγώνες τα παιδιά μπαίνουν στο πνεύμα και εξοικειόνονται με τις μεγάλες μάχες τής ζωής που έχουν να δώσουν στην ενήλικη ζωή τους .Εκεί όπου ο ανταγωνισμός είναι αμείλικτος και δεν θα έχουν την στήριξη ενός υποστηρικτικού περιβάλλοντος όπως το σχολειό τους, ούτε την συμπαράσταση των δασκάλων τους.

    Τα συγχαριτήρια μου Βασίλη μου τόσο σε Σένα όσο και στους συναδέλφους σου εκπαιδετικούς τους εμπλεκόμενους σ' αυτήν την προσπάθεια. Ακόμη κι αν δεν αποκομίζατε σαν ομάδα πρωτιές ο σκοπός σας πέτυχε το πραγματικό ζητούμενο στην παιδεία , να γνωρίσουν τα παιδιά βιωματικά τις Αξίες της Αλληλεγγύης, της Αγωνιστικότητας, της Συνεγασίας ,της συλλογικότητας,της Συνέπειες της Ευθύνης και να πάρουν μια γεύση από την χαρά της Δημιουργίας.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. ας το καλό ... ζήλεψα ... και συγκινήθηκα αλλά κυρίως ζήλεψα!!! Δεν θα γράψω πολλά... τι να γράψω... εκπαιδεύτικός είσαι και γνωρίζει την πραγματική αξία της όλης προσπάθειας και τα πόσο καλό έκανε στο ηθικό των εκπαιδευτικών. Ναι να είσαι σίγουρος πολλά από όσα έζησαν οι μαθητές θα περάσουν στην μετάαααα απόοοοοοο χρόοονια σταδιοδρομία τους ...

    Τα σέβη μου μεγάλος άθλος!

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Το καταραμένο πεύκο....

  Και μετά από δεκαετίες ολόκληρες δασικών πυρκαγιών στη χώρα μας, με ανθρώπινα θύματα για πολλοστή φορά (Ικαρία 1993, Πελοπ...