Τρίτη 5 Δεκεμβρίου 2023

ιστορίες ιντερνετικής τρέλας....

  Πριν λίγα χρόνια, το 2018, τότε που πολλοί φίλοι γράφαμε στα blogs του Pathfinder, κάποια στιγμή μας ανακοίνωσαν ότι τα ιστολόγια μας, θα καταργούνταν. Είχαν τουλάχιστον την ευθιξία να μας ειδοποιήσουν έγκαιρα, ώστε να λάβουμε τα μέτρα μας. Στην αρχή επικράτησε ένας σχετικός πανικός, δεν είναι λίγο να αισθάνεσαι ότι εγγραφές χρόνων πρόκειται να χαθούν σε μια στιγμή. Ούτε είναι εύκολο να ξέρεις, ότι μια όμορφη ιντερνετική παρέα που είχε δημιουργηθεί, σύντομα θα δυαλυόταν.

  Ευτυχώς τότε μπορέσαμε να συνεννοηθούμε μεταξύ μας, αλληλο-υποστηριχτήκαμε και αλλάξαμε πλατφόρμα, προλαβαίνοντας να μεταφέρουμε κι ότι θεωρούσαμε σημαντικό. Κάποιοι χαθήκαμε τελικά, βρήκαμε όμως νέους φίλους, τέλος καλά, όλα καλά. (δείτε τι είχα γράψει τότε)

  Πριν λίγες μέρες, ξαφνικά νεκρώνει το Facebook που διατηρώ από το 2013, βγάζοντάς μου το παρακάτω μήνυμα: 


  Αν και έχουν περάσει τέσσερις μέρες, μάλλον το προσωρινά τείνει να γίνει μόνιμο. Αυτά που λέει το μήνυμα δεν έχουν λογική, αφενός διότι δεν έχω κανέναν τέτοιον συνδεδεμένο λογαριασμό, όπως αναφέρει στο instagram και αφετέρου μου διαγράφει το facebook, μαζί και το messenger, αφήνοντας το ένοχο Instagram, στο απυρόβλητο(!)  Επιπλέον, πουθενά δεν υπάρχει κάπου όπου μπορώ να υποβάλλω ένσταση, όσο για τα δικαστήρια, ας το αφήσω καλύτερα ασχολίαστο.

  Πουθενά δεν υπάρχει ένας υπεύθυνος να μιλήσεις μαζί του, ούτε δια ζώσης ούτε ασύγχρονα. Είσαι μόνος σου στο έλεος κάποιων μηχανών, που δουλεύουν με αλγόριθμους, τους οποίους βέβαια τους φτιάχνουν άνθρωποι, αλλά όπως φαίνεται, όχι και τόσο καλά. 

  Χάνω φίλους, γνωστούς, ανθρώπους που ήθελα να ξέρω τι κάνουν κι αυτοί χαίρονταν με εμένα, ομάδες που συμμετέχω, φωτογραφίες που έχω αναρτήσει, αναμνήσεις, έναν τρόπο επικοινωνίας της δουλειάς μου. Χάνεται επιπλέον κάθε ανάρτηση, κάθε ποστάρισμα, σχόλιο, like, που έχω κάνει, οπουδήποτε αλλού, εντός του fb. Παύω να είμαι διαχειριστής σε ομάδες που συμμετείχα ή ίδρυσα, είναι σαν να μην υπήρξα εκεί μέσα για δέκα ολόκληρα χρόνια, μια ολική ψηφιακή διαγραφή μου. 

Κι όλα αυτά, δίχως καμία ειδοποίηση.

  Δημιουργώ αναγκαστικά νέο λογαριασμό, προσπαθώ να μαζέψω πρώτα πρώτα όλους τους φίλους μου... και γράφω ένα μήνυμα όπου προσπαθώ να εξηγήσω τι έγινε και γιατί φτιάχνω νέο λογαριασμό. Κάνω το λάθος να χρησιμοποιήσω τη λέξη meta (την εταιρία που διαχειρίζεται το instagram και το facebook) και σε λίγη ώρα διαγράφεται η ανάρτησή μου. Θα το έλεγες και ψηφιακή τρομοκρατία ή τουλάχιστον λογοκρισία. Επικαλούνται ότι παραβιάζω τους όρους λειτουργίας του μέσου, και μου δίνουν προειδοποίηση για αυστηρότερη ποινή. Σε λίγη ώρα, πέφτει ο νέος μου λογαριασμός από τον υπολογιστή μου, κάθε λίγες ώρες αλλάζει η δικαιολογία, αλλά λειτουργεί κανονικά στο κινητό (!). Βλέπεις  και οι μηχανές με τους αλγόριθμους κάνουν λάθη, τι πρωτότυπο θα μου πεις! Από χτες λειτουργεί και στον σταθερό μου υπολογιστή αλλά κάθε φορά που το ανοίγω, μου ζητάει να επιλέξω αν θέλω να είμαι απλός (δωρεάν) συνδρομητής η επί πληρωμή (άνευ διαφημίσεων). Το καψόνι συνεχίζεται...

  Τώρα κάποιοι θα πουν, τι το θέλεις το facebook, το messenger και όλα αυτά.... 
Ενστερνίζομαι την άποψη, ότι είναι ο νέος τρόπος να επικοινωνείς με τον κόσμο, να εκφράζεις την καθημερινότητά σου, στα καλά και τα άσχημα, να γράφεις αυτά που σε απασχολούν. Προσωπικά κοινοποιώ σε μεγαλύτερο ακροατήριο τις εγγραφές του ιστολογίου μου, παρουσιάζω τη συγγραφική δουλειά μου και ενημερώνομαι από ομάδες που με ενδιαφέρουν. Συγχρόνως έχω τη χαρά να βλέπω φίλους και γνωστούς, πολλούς που έχω χρόνια να δω από κοντά, να επικοινωνώ μαζί τους, να γίνομαι συμμέτοχος στις χαρές και τις λύπες τους. 
 
  Τι θα κάνω από εδώ και πέρα; Ίσως αλλάξω λίγο τη θεματολογία του. Περισσότερη έμφαση στη συγγραφική μου δουλειά και λιγότερη στις προσωπικές  μου στιγμές. Σαφώς και θα συνεχίσω να παρουσιάζω αυτά που με ενοχλούν. Και τέτοια υπήρχαν πολλά μέσα στο 2023.

 Το μέσον προσφέρεται δωρεάν, ωραία, το κατανοώ, αλλά από που ως που εκπορεύεται αυτή η παντοδυναμία τους, η ασυδοσία εν πολλοίς και ειδικά εντός της Ευρωπαϊκής Ένωσης, όπου τα δικαιώματά μας είναι ισχυρά.

  Είναι άραγε;


14 σχόλια:

  1. Προφανώς και δεν είναι ισχυρά τα δικαιώματά μας. Πιο συγκεκριμένα, μάλλον είναι ανύπαρκτα. Μεγάλο σοκ το να κλείνουν τόσα blogs.. Θα είχα υποστεί νευρικό κλονισμό! Γιατί κι εγώ μέσα στο δικό μου blog έχω καταθέσει την ψυχή μου.. Τώρα για το facebook, ειλικρινά δεν καταλαβαίνω σε τί ενόχλησε η λέξη meta, γνωρίζω όμως ότι η λογοκρισία καλά κραττεί -και όχι, εκεί δεν είναι θέμα αλγόριθμου, αλλά ξεκάθαρα, ανθρώπινη παρέμβαση. Κοινώς, ότι τούς κάθεται ανάποδα στο μάτι, το κόβουν, και ελέγχουν καθολικά τη θεματολογία. Δεν σου κρύβω Βασίλη μου, ότι με έζωσαν τα φίδια τώρα που αναφέρθηκες στην κατάργηση μιας πλατφόρμας. Είχαν κλείσει και το Google+ παλαιότερα, το οποίο, σε ό,τι με αφορά, μου "έφερνε" πλήθος επισκεπτών, αλλά πάει κι αυτό "γιατί έτσι". Εγώ βολοδέρνω ενίοτε και μέσα στο τουίτερ. Κι εκεί -σαφώς- και ελέγχεται στο απόλυτο η κοινή γνώμη. Διάβρωση κανονική γίνεται. Σταματώ εδώ γιατί νομίζω ότι βγαίνω εκτός θέματος σιγά σιγά. Καλό σου βράδυ και υπομονή. Καλό θα ήταν -όλοι μας- να μην ποντάραμε στα σόσιαλ, αλλά ξέρουν καλά να μας κουλαντρίζουν..

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Έχεις δίκιο! Τα μέσα του διαδικτύου είναι απόλυτα ελέγξιμα από τους ιδιοκτήτες τους, απόλυτα ασύδοτα και το ερώτημα είναι τι κάνουμε εμείς; Τα σόσιαλ είναι μέρος της ζωής μας, αλλά μάλλον θέλει μέτρο και λιγότερη έκθεση ( συνήθεια).
      Την Καλημέρα μου Πέτρα... εκτιμώ ην άποψή σου!

      Διαγραφή
  2. Δεν έχουμε κανένα δικαίωμα από όσα έχω αντιληφθεί. Αν και στο φέις δεν έχω μεγάλη παρουσία, ποτέ δεν μπόρεσε να με κερδίσει αυτό το μέσο, εν τούτοις η επαφή με ανθρώπους που δεν συναντιόμαστε συχνά με κρατάει μέσα. Τι να κάνουμε; Δεν ξέρω αν γίνεται, αλλά αποχή από τα σόσιαλ....αν μπορούσαμε όλοι μα όλοι να διαγράψουμε τους λογαριασμούς μας θα έβλεπες...αλλά μας κρατάνε μ'αυτή τη νέα συνήθεια αλυσοδεμένους. Τι να πω Βασίλη, ενας τρόπος ελέγχου ειναι κι αυτός. Ισχυρός μάλιστα. Εύχομαι να τελειώσουν οι περιπέτειές σου....
    Καλή σου μέρα

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Δυστυχώς είναι ένα μέσο, μας παρέχεται δωρεάν κι από εκεί και πέρα αυτοί καθορίζουν το παιχνίδι, για να επιβεβαιωθεί ότι, οτιδήποτε δωρεάν τελικά κοστίζει πολύ ακριβότερα.
      Την καλημέρα μου, Άννα!

      Διαγραφή
  3. Οι άνθρωποι, οι πολίτες, στο έλεος των μεγάλων μονοπωλιακών ομίλων των ΜΜΕ. Είναι η "δημοκρατία" των ολιγαρχών αυτή! Είναι η νέα μορφή και δράση της αστικής κοινωνίας, που βαυκαλίζεται με τον ...κοινοβουλευτισμό της και αφήνει κάθε μηχανισμό να οργιάζει όπως του γουστάρει.
    Facebook και Instagram και You tube, καλύπτουν ασύδοτους λογαριασμούς και σελίδες αποδεδειγμένα εγκληματικούς. Άμα όμως ξεμυτίσει τίποτα για την ...Παλαιστίνη ή την Κούβα, εκεί να δεις λογοκρισία που πέφτει στη στιγμή.
    Βασίλη, το πάλαι ποτέ twitter δεν έχει, ακόμα τουλάχιστον, αυτήν τη φασίζουσα λογική. Όμως εκεί μπορείς να εκφραστείς εντελώς τηλεγραφικά.
    Σε κάθε περίπτωση, Βασίλη μου, είμαστε αρωγοί κοντά σου. Ότι μπορούμε να εξασφαλίσουμε, φίλε μου.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Έχουν δημιουργήσει έναν "αστείο κώδικα δεντεολογίας" ο οποίος λειτουργεί με αλγόριθμους και διαγράφει ότι κείμενο, περιέχει λέξεις που δεν τους ταιριάζουν. Θυμάμαι, πριν ελάχιστα χρόνια, ότι κατέβαζαν μια φωτογραφία του Μπεχράκη, με ένα υποσιτισμένο αγοράκι στην Αιθιοπία, ως γυμνό. Παρ΄ όλα αυτά, εγώ επιμένω ότι η Ε.Ε., έχει τη δύναμη να επιβάλει τους κανόνες, ξέρω ότι το θέμα ήδη συζητιέται, σκοντάφτει όμως και όχι αδίκως, στα όρια της ελευθερίας της έκφρασης. Την οποία όμως ήδη καταπατούν τα σόσιαλ ήδη ασύστολα, όπως σωστά αναφέρεις παραπάνω.
      Σημασία έχει ότι δεν χανόμαστε, ήδη "μάζεψα" το μεγαλύτερο μέρος των φίλων μου, συνεχίζω και αναθεωρώ.
      Την Καλημέρα μου, Γιάννη!

      Διαγραφή
  4. Και εγώ τώρα τελευταία ανακάλυψα ότι μου έχουν μπλοκάρει την σελίδα του ιστολογίου μου στο facebook με μια δικαιολογία που δεν κατάλαβα και πολύ.
    Ότι θέλουν κάνουν.
    Την καλησπέρα μου!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Αν είναι μπλοκ, θα επανέλθει. Εμένα που επέβαλαν ολική διαγραφή από το facebook. Είναι ασύδοτοι, κι εμείς παλεύουμε απλώς να επιβιώσουμε και να εκφραστούμε μέσα στη δική τους μηχανή.
      Την Καλημέρα μου, Ελένη! Εύχομαι γρήγορη αποκατάσταση.

      Διαγραφή
  5. Bασίλη, επιχείρησε να αναφέρεις τα προβλήματα. Αν πατήσεις πάνω στη φωτογραφία σου στην αρχική σελιδα, υπάρχει στο μενού η επιλογή: "Στείλε σχόλια και παρατηρήσεις". Συνήθως απαντούν.
    Όσο για το ερώτημα που θέτεις, η απάντηση είναι ένα τεράστιο και αυτονόητο ΟΧΙ. Δεν εξυπηρετούν αυτά τα εργαλεία την ανάγκη της επικοινωνίας, ούτε δημιουργήθηκαν για αγαθούς σκοπούς. Από πίσω υπάρχουν εταιρείες, συμφέροντα, διαφημιστές και κυρίως έλεγχος των αναρτήσεων με λέξεις-κλειδιά.
    Το λέω αυτό, γιατί δεν νοείται στην ηλικία και στο επίπεδο αντίληψής μας, να αναρωτιόμαστε αν έχουμε δικαιώματα ως χρήστες. Εργαλεία είμαστε κι εμείς, που με αντάλλαγμα την υποτιθέμενη επαφή μας με φίλους, προσφέρουμε εν λευκώ τα προσωπικά μας στοιχεία, φωτογραφίες, συνήθειες, τα παιδιά μας, τα σκυλιά μας, τα δωμάτια των σπιτιών μας και πολλά άλλα... Τουλάχιστον ας μην έχουμε αυταπάτες. Κι ας βάζουμε όπου μπορούμε, τις διαχωριστικές μας γραμμές και τα όρια.
    Εύχομαι να βγάλεις μια άκρη, Βασίλη.
    Την καλησπέρα μου...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Δεν υπάρχει αυτή η επιλογή, Μαρία, διότι έχουν κάνει ολική διαγραφή του λογαριασμού μου. Λειτουργεί μόνο το instagram, με παρέπεμψαν εκεί, έκανα ήδη δύο σχόλια, αλλά καμία απάντηση.
      Δεν έχω αυταπάτες, έχω μετρήσει τα υπέρ και τα κατά, έχω βάλει τα όρια μου και πορεύομαι. Αλλά κάποια πράγματα μας ξεπερνούν. Είναι να μην σου τύχει.
      Δημιούργησα καινούριο fb, ξέρεις ότι μας χρειάζεται, ειδικά για να προβάλλουμε τη δουλειά μας, και προσπαθώ να το κτίσω από την αρχή. Έχασα όμως , όλα όσα είχα αποθηκεύσει ή γράψει, όχι μόνο στον δικό μου λογαριασμό, αλλά και οπουδήποτε αλλού. Τραγικό!
      Την Καλημέρα μου, Μαρία!

      Διαγραφή
  6. Καταλαβαίνω απόλυτα πώς νιώθεις Βασίλη. Το έζησα κι εγώ μαζί με σένα και τους υπόλοιπους φίλους όταν έκλεισαν το Patfinder. Τρέχαμε και δεν φτάναμε τότε. Από τότε και μετά μου κόπηκε ο ενθουσιασμός γιατί κατάλαβα πως όλα είναι προσωρινά στον κόσμο των ιδιωτικών ΜΜΕ. Χαίρομαι που δημιούργησες νέο προφίλ και εύχομαι να μην συμβεί κάτι ανάλογο στο μέλλον. Καλή συνέχεια Βασίλη και μην ανησυχείς, εδώ είμαστε.
    Καλημέρα!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ήταν μια πολύ αγχωτική διαδικασία εκείνη, ευτυχώς καταφέραμε να ξεπεράσουμε τα όποια προβλήματα συνεργαζόμενοι. Ναι, έχω αναθεωρήσει κι εγώ, είναι εργαλείο όμως και είναι εκτός λογικής να είσαι παντελώς απροστάτευτος σε ένα μέσο έκφρασης λόγου, ειδικά όταν αυτός ο λόγος δεν καταφέρεται εναντίον κανενός.
      Την Καλημέρα μου, Μαρία!

      Διαγραφή
  7. Βασίλη, είναι μια τεράστια συζήτηση αυτή που ανοίγεις. Δεν μπορώ να εκφράσω τις σκέψεις μου. Γιατί, αν σου πω τα πράγματα έτσι ακριβώς όπως είναι, λογικά θα μου ρίξουν όλα τα social media μαζί αχαχα Αλλά τα έχεις καταλάβει, τα έζησες, οπότε οκ. Δεν χρειάζεται να σου πω κάτι!
    Αυτό μας κάνει όμως να προβληματιστούμε κατά πόσον λοιπόν είμαστε "ελεύθεροι", γενικά, αλλά και ειδικά στα social media.
    Αν ο κόσμος ξυπνήσει, και συνειδητοποιήσει τι γίνεται γύρω μας και ποια είναι εντέλει η λογική (που εξυπηρετούν) (σ-)τα social media, θα αλλάξει ο ρους της σύγχρονης ιστορίας. Spoiler alert: (Δυστυχώς) αυτό δεν θα γίνει ποτέ!
    Καλό βράδυ Βασίλη!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ελευθερία σίγουρα δεν υπάρχει! Αφού "μετράς" κ την κάθε λέξη που θέλεις να γράψεις. Υπό τον φόβο της διαγραφής. Από εκεί κ πέρα, το παλευει καθένας, όπως νομίζει. Για μαζικές κινήσεις, δεν το βλέπω... μας έχουν δέσει γερά... δυστυχώς!

      Διαγραφή

Όλα τα σχόλια σας με χαροποιούν και τυγχάνουν απάντησης.

Ο φωτεινότερος φακός του κόσμου του Γιώργου Κασαπίδη

    Αν κάποιος θέλει να διαβάσει μια συλλογή διηγημάτων, για μια μικρή επαρχιακή πόλη, τη Δράμα (αλλά και άλλες περιοχές), με την αίσθηση το...